Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (1413)

Vierailija
1401/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse julkisella sektorilla töissä hoitajana. Jos päiväkoti on auki klo 17.00 asti niin se on auki tuohon asti. Aivan työnantajan vika, jos ei hoitaja voi lopettaa esim. 17.15. Ja ennen kaikkea on hoitajien vika jos suostuvat omalla ajalla siellä olemaan. Arvatkaa kuinka monta kertaa tulee terveysasemalle klo 15.55 potilas jolla on esim.iso ommeltava haava ja sitten vain se jolla päivystysvuoro jää sitä hoitamaan. Ylitöiksi menee mutta aukioloaikoja on noudatettava.

Kävikö se potilas ensin tunnin kauppareissulla loukkaantumisensa jälkeen, ennenkuin saapui sinne tk:hon klo 15.55? Ja tekeekö hän tätä joka kerta kun tarvitsee tk:n palveluja?

Ihan erityyppisiä töitä ja tilenteita nämä, ihan ei voi verrata.

Eihän sillä ole merkitystä mitä vanhempi tekee ennenkuin lapsen hakee!! Aukioloajat on se mitä noudatetaan. Jos pankki on auki klo 16.00 asti niin se vaan on auki siihen asti. Miten ihmeessä tätä on niin vaikea ymmärtää?? Samoin kauppojen yms. aukioloajat. 

Jos lapsi on 10 tuntia hoidossa siksi, että vanhempi haluaa shoppailla rauhassa, niin kyllä sillä on aika paljonkin merkitystä. Ihan eri tilanne kuin se aiemmin mainittu, että ei vaan pääse aikasemmin ja matka päiväkodin ja töiden välillä on tunnin mittainen.

Shoppailu on asia jonka vanhempi aktiivisesti valitsee ja jonka voisi hoitaa jotenkin toisinkin. Töiden kaukana oleminen ja sieltä kulkeminen on vähän hankalampia noinvain vaihtaa muuhun.

Joten tottakai sillä on väliä.

Vierailija
1402/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse julkisella sektorilla töissä hoitajana. Jos päiväkoti on auki klo 17.00 asti niin se on auki tuohon asti. Aivan työnantajan vika, jos ei hoitaja voi lopettaa esim. 17.15. Ja ennen kaikkea on hoitajien vika jos suostuvat omalla ajalla siellä olemaan. Arvatkaa kuinka monta kertaa tulee terveysasemalle klo 15.55 potilas jolla on esim.iso ommeltava haava ja sitten vain se jolla päivystysvuoro jää sitä hoitamaan. Ylitöiksi menee mutta aukioloaikoja on noudatettava.

Kävikö se potilas ensin tunnin kauppareissulla loukkaantumisensa jälkeen, ennenkuin saapui sinne tk:hon klo 15.55? Ja tekeekö hän tätä joka kerta kun tarvitsee tk:n palveluja?

Eihän sillä ole merkitystä mitä vanhempi tekee ennenkuin lapsen hakee!! Aukioloajat on se mitä noudatetaan. Jos pankki on auki klo 16.00 asti niin se vaan on auki siihen asti. Miten ihmeessä tätä on niin vaikea ymmärtää?? Samoin kauppojen yms. aukioloajat. 

Jos pankki on auki klo 16 asti, täytyy sopia tapaaminen pankkiin niin, että se tapaaminen päättyy klo 16, ei niin, että kun pankki menee kiinni klo 16, niin sovitaan tapaaminen alkamaan klo 16.

Kauppojen aukioloajoilla on myös tuo sama logiikka.

Mutta jostain syystä, kun päiväkoti menee kiinni klo 17, niin onkin ok aloittaa se oman lapsen ja työntekijän tapaamine päiväkodille klo 17.

Hmmm...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes voi ymmärtää miten ihmiset on ennen viittä hakemassa muksujaa. Usein pääsen 16.20, siitä vaatteiden vaihto ja autolla 16.45. Sitten menee ruuhkassa vartti ja viel 20min perusajoa päiväkodille. Jos mies ei pääse aiemmin lähtemään niin olen aikaisintaan 17.15 päiväkodilla. Ei voi minkään. Neljän päivinä saatan ehtiä just ja just viideksi kun ruuhka vielä pidempi kun pääseee neljältä. Sit valittavat et ei saa käydä kaupassa, no ei tulis mieleenkään vaan yritän tulla niin nopeasti kuin voin normityöaikaa tekevänä. En edes ole kuunnellut et olis kiva et tulisitte aiemmin. No sit on ihan sama käynkö edes töissä. Onko päiväkoti vaan työttömien lapsille jotka voivat itse päättää hakuajat?

Vierailija
1404/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla. 

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.

Ehkä hänellä menee työmatkaan hetki. Minulla ainakin menee, jos olen konttorilla. Sinä pystyt aloittamaan hommat hoitopaikan ovella, hyvä sinulle.

Vierailija
1405/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pankki on auki klo 16 asti, täytyy sopia tapaaminen pankkiin niin, että se tapaaminen päättyy klo 16, ei niin, että kun pankki menee kiinni klo 16, niin sovitaan tapaaminen alkamaan klo 16.

Mutta jostain syystä, kun päiväkoti menee kiinni klo 17, niin onkin ok aloittaa se oman lapsen ja työntekijän tapaamine päiväkodille klo 17.

Hmmm...

No ei siinä lapsen haussa sen isompaa tapaamista tarvitse. Ottaa ulkoa lapsen mukaan ja lähtee. 

Vierailija
1406/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm...

No ei siinä lapsen haussa sen isompaa tapaamista tarvitse. Ottaa ulkoa lapsen mukaan ja lähtee. 

Se on silti tapaaminen, ihmisten kohtaaminen jossa tehdään muutakin kuin vaihdetaan nopeasti viestikapula. Siinä työntekijä kohtaa vanhemman ja lapsi kohtaa vanhemman.

Ja ajatteletko kauppaan mennessäsikin, että "aha, sulkemisaika klo 21, no ei se mitään, minähän vaan otan yhden suklaapatukan ja lähden". Et sinä ajattele, tai vaikka ajattelisitkin niin ovet estäisi fyysisesti tuon suklaapatukan ottamisen, koska kauppa meni jo kiinni.

Vierailija
1407/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli päiväkoti on auki klo 7-17, se on auki juuri sen ajan asiakkaan näkökulmasta. Ei ole vanhemman tehtävä miettiä, miltä ajalta hoitaja saa palkkansa. Puhukaa hoitajat ongelmasta työnantajalle, se on oikea kohde.

Vierailija
1408/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodin monet vanhemmat hakee lapset jo kahden ja kolmen aikaan. Joten kovin montaa lasta ei jää viiteen haettavaksi. Vaikuttaa että kaikki etäilee ja hakevat kullannuput ajoissa kotiin.

Vierailija
1409/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen päiväkotien porteissa saattoi olla lappu, missä luki että "Valmistaudu päiväsi tärkeimpään tapaamiseen" ja olisko liittynyt puhelinkielto-merkkiin tämä?

Mutta tuli se mieleen tässä, että lapsi odottaa koko päivän, että näkee vanhempansa ja näkee kun kavereita haetaan, kuulee kun heidän päivän mukavista hetkistä kerrotaan heidän vanhemmilleen.

Sitten tulee se oma isä taikka äiti hakemaan ja vaan äkkiä kaappaa lapsen mukaansa, että "nyt mennään". Hänestä ei kerrota mukavia hetkiä päivästä, eikä vanhempi suhtaudu mahdollisesti lapselle tärkeään ihmiseen kovin ystävällisesti. Pikaiset heipat vaan ja menoksi.

Jos on pakko, on pakko. Mutta miettisin tätä, jos oikeasti ei olekkaan pakko hakea just viime minuuteilla ja vaikka vanhemman mielestä se lapsesta kerrottu tieto tuntuu turhalta, niin onko se turhaa sille lapselle? Lapselle, joka on saattanut koko päivän ikävöidä vanhempaansa, mutta kuitenkin ikävästä huolimatta voinut tehdä itsestään kivoja juttuja joista voi olla vaikka ylpeäkin.

Vierailija
1410/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä mua ihmetyttää vanhemmat, jotka ei ole lapsistaan sen vertaa kiinnostuneita, että haluais kuulla mitä he tekee sen 10 tuntia päivässä kun vanhempi on töissä/matkalla. Mistä ihmeestä sellainen välinpitämättömyys kumpuaa? Ja tarkoitan siis erityisesti näitä jotka julistaa etteivät halua mitään raporttia päiväkotipäivästä lapsestaan, kun on niin turhaa tietoa.

Surullista :,(

Vierailija
1411/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli päiväkoti on auki klo 7-17, se on auki juuri sen ajan asiakkaan näkökulmasta. Ei ole vanhemman tehtävä miettiä, miltä ajalta hoitaja saa palkkansa. Puhukaa hoitajat ongelmasta työnantajalle, se on oikea kohde.

Just näin. Jos ei ehdi hakea aiemmin niin ei vaan ehdi. Lastenhoito on hoitotyötä, mutta samalla se on asiakaspalvelutyötä kuten kaikki hoitoalan työt. Ei siinä saa vanhempia syyllistää tai tivata syitä johonkin asiaan ja purkaa omaa kiukkuaan kun meneekin muutama minuutti ylitöiksi. Se on vaan merkki huonosta organisaatiosta jos ei työajat pidä.

Vierailija
1412/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen päiväkotien porteissa saattoi olla lappu, missä luki että "Valmistaudu päiväsi tärkeimpään tapaamiseen" ja olisko liittynyt puhelinkielto-merkkiin tämä?

Mutta tuli se mieleen tässä, että lapsi odottaa koko päivän, että näkee vanhempansa ja näkee kun kavereita haetaan, kuulee kun heidän päivän mukavista hetkistä kerrotaan heidän vanhemmilleen.

Sitten tulee se oma isä taikka äiti hakemaan ja vaan äkkiä kaappaa lapsen mukaansa, että "nyt mennään". Hänestä ei kerrota mukavia hetkiä päivästä, eikä vanhempi suhtaudu mahdollisesti lapselle tärkeään ihmiseen kovin ystävällisesti. Pikaiset heipat vaan ja menoksi.

Jos on pakko, on pakko. Mutta miettisin tätä, jos oikeasti ei olekkaan pakko hakea just viime minuuteilla ja vaikka vanhemman mielestä se lapsesta kerrottu tieto tuntuu turhalta, niin onko se turhaa sille lapselle? Lapselle, joka on saattanut koko päivän ikävöidä vanhempaansa, mutta kuitenkin ikävästä huolimatta voinut tehdä itsestään kivoja juttuja joista voi olla vaikka ylpeäkin.

Nykyään moni hakee lasta puhelin korvalla.

Vierailija
1413/1413 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään moni hakee lasta puhelin korvalla.

Tullaan klo 17 hakemaan se lapsi joka tuli hoitoon jo klo 7 aamulla ja vanhempi ei edes puhelua keskeytä. Siinä kun on kahdestaan viimeisen lapsen kanssa, niin lapsi saattaa kysellä että "miksei isä jo tule?" tai "miksi oon aina viimeinen?". 

Ja tämä ei ole vaan provo vaan ihan tositilanne. Kyllä lapsi huomaa, jos on jatkuvasti päiväkodissa se joka haetaan aina viimeisenä ja kyllä se omaakin sydäntä kieltämättä silloin riipaisee: Silloin minä olen sen lapsen tukena raskaalla hetkellä, kun vanhempi ei ole vielä paikalla, minä sanon lohduttavia sanoja ja selittelen vanhemman puolesta, että lapselle tulisi edes hieman parempi mieli.

Ehkä pitäisi alkaa kertoa näistä lapsen sanomisista vanhemmalle? Kun ketjun perusteella moni ei usko, että lapsella voisi olla paha mieli viimeisenä olemisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme