Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (1390)
Vierailija kirjoitti:
Pieni lapsi on menettänyt toisen vanhempansa ja yhtäkkiä on 10 tuntia/päivä hoidossa vielä siihen lisäksi. Huhhuh, lapsiparka.
Sulla se mielikuvitus laukkaa.
Missään ei sanottu, milloin se lapsi vanhempansa menetti. Ehkäpä jo odotusaikana. Mutta kun ei ole mitään muuta millä päteä elämässä, niin voi ainakin kuvitella olevansa parempi ihminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Yksivuotias 10 t päiväkodissa - voi lapsi parkaa.
Olet se sama mamma, joka eri ketjuissa säälittelee muiden lapsia, 'sydän särkyy', 'raukkaparat'
Joo, en ole. Ja säälittävää se on, että vasta yksivuotias joutuu olemaan päiväkodissa, siis mun mielestä ylipäänsä ja 10 t/pvä on vielä kauheampaa.
On olemassa työpaikkoja, joissa tehdään 12 tunnin työvuoroja jopa juhlapyhinä. Moni joutuu tekemään sellaista työtä toimeentulon turvaamiseksi, vaikka haluaisi olla lapsen kanssa kotona.
Tämä. Jopa molemmat vanhemmat voivat olla vuorotyössä, niin vaikeaa kuin trollien on sitä ymmärtää.
Miksi sinne päiväkotiin otetaan jopa alle vuoden ikäisiä lapsia? Olisiko siksi että vanhemmat pääsee töihin yhteiskuntaa pyörittämään.
Taitaa aika monet vanhemmat haluta vain pitää elintasonsa. Jos siitä viitsisi tinkiä, niin lastakin voisi hoitaa kotona edes kolmivuotiaaksi saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Olet se sama mamma, joka eri ketjuissa säälittelee muiden lapsia, 'sydän särkyy', 'raukkaparat'
Minä olen tähän ketjuun kommentoinu tuota ihan samaa asiaa (en siis ole tuo jolle nyt vastasit), että on meitä ihan useampia jotka tietää, että lapselle ei ole hyväksi olla hoidossa 10t/päivä.
Mutta ymmärrän myös, että ihminen joka kokee ettei muuta vaihtoehtoa ole, ei kykene tuota faktaa hyväksymään ja sen vuoksi viimeiseen asti kieltää sen tai lähtee kääntämään huomiota itseensä "kun en minä sille mitään voi". Niin? Jos et voi, niin et voi, se ettet sinä sille mitään voi ei poista sitä lapsen kokemusta ikävästä tilanteesta.Mitä se surkuttelu auttaa? Saat pönkitettyä omaa ylemmyydentuntoasi ja toivot näille äideille huonoa omaatuntoa asiasta, joille eivät mitään voi.
Ei voi ei,mutta on ihan totta,että aivan liian pitkä ja raskas päivä pienelle!Sääliksi käy lasta.
T.eri
Myötätuntoni on kyllä sekä äidin että lapsen puolella. On kamala tilanne joutua äkisti yksinhuoltajaksi vauvan kanssa niin, että surun keskellä joutuu vielä stressaamaan toimeentulosta ja tekemään raskasta vuorotyötä, olemaan paljon poissa lapsen luota, vaikka ei haluaisi, mutta pakko on. Todella raskas tilanne äidillekin ja nostan itse hattua kaikille, jotka tuollaisesta tilanteesta selviävät edes jotenkin.
Ohis
Totta,ihan hirveä tilanne äidille.Mutta siltikin päivä liian pitkä pienelle.Harmi kun niin harvoilla enää tukijoukkoja tänä päivänä.
Eiköhän tämä äiti pystyisi kotihoidontuella, lapsilisällä, leskeneläkkeellä ja asumistuella hoitamaan lastansa edes kaksivuotiaaksi saakka? Jaksaisi niitä kymmenen tunnin hoitopäiviä lapsi vähän vanhempana.
Millä leskeneläkkeellä jos ei ole ollut naimisissa? Kotihoidon tuki on muutaman satasen, lapsilisävreilun satasen ja asumistukea ei esimerkiksi omistusasuntoon saa.
Miksi edes kommentoida jos ei oikeasti ymmärrä, mitä sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ole. Ja säälittävää se on, että vasta yksivuotias joutuu olemaan päiväkodissa, siis mun mielestä ylipäänsä ja 10 t/pvä on vielä kauheampaa.
On olemassa työpaikkoja, joissa tehdään 12 tunnin työvuoroja jopa juhlapyhinä. Moni joutuu tekemään sellaista työtä toimeentulon turvaamiseksi, vaikka haluaisi olla lapsen kanssa kotona.
Tämä. Jopa molemmat vanhemmat voivat olla vuorotyössä, niin vaikeaa kuin trollien on sitä ymmärtää.
Miksi sinne päiväkotiin otetaan jopa alle vuoden ikäisiä lapsia? Olisiko siksi että vanhemmat pääsee töihin yhteiskuntaa pyörittämään.
Taitaa aika monet vanhemmat haluta vain pitää elintasonsa. Jos siitä viitsisi tinkiä, niin lastakin voisi hoitaa kotona edes kolmivuotiaaksi saakka.
Mitä sinä kuvittelet näiden "elintasonsa pitävien" palkaksi?
Jos käteen jää vaikka 2500e, ja siihen lapsilisä ja se mitätön kotihoidontuki,vai onko sitä enää edes, päälle, niin tiukkaa on. Ei kaikilla ole hyvä palkka, joten yhden palkalla ei elä.
Ihan kummallisia kommentteja täällä
Oikeastikko ihmiset ymmärtävät vain sen oman työnsä ja sen työajat ja palkan ja on ihan mahdotonta ymmärtää, että on muunlaisia töitä, työaikoja ja palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaali käytäntö. Mutta työntekijänä jos olen klo 17 pääsemässä töistä niin ensinnäkin ärsyttää jos lapsi haetaan noin viimeminuuteilla, mutta jos sille ei voi mitään niin sitten ei voi mitään: Lapsen tavarat on sitten ulkona ja sisälle en enää päästä, kuulumiset voi kysyä sitten seuraavana päivänä vaikka lasta tuodessa.
Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa.
Sama.
Olen myös päiväkodissa töissä ja pidän omituisena tuollaista toivetta, että 20 min ennen sulkeutumisaikaa pitäisi olla lapset haettu. Joku kymmentä tai viittä vaille viisi olisi vielä järkevä toive, jos on ideana, että työntekijä ehtii vielä työajallaan varmistaa ovet lukkoon yms., mitä ei voi tehdä ennen lasten kanssa pihalle lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tähän ketjuun kommentoinu tuota ihan samaa asiaa (en siis ole tuo jolle nyt vastasit), että on meitä ihan useampia jotka tietää, että lapselle ei ole hyväksi olla hoidossa 10t/päivä.
Mutta ymmärrän myös, että ihminen joka kokee ettei muuta vaihtoehtoa ole, ei kykene tuota faktaa hyväksymään ja sen vuoksi viimeiseen asti kieltää sen tai lähtee kääntämään huomiota itseensä "kun en minä sille mitään voi". Niin? Jos et voi, niin et voi, se ettet sinä sille mitään voi ei poista sitä lapsen kokemusta ikävästä tilanteesta.Mitä se surkuttelu auttaa? Saat pönkitettyä omaa ylemmyydentuntoasi ja toivot näille äideille huonoa omaatuntoa asiasta, joille eivät mitään voi.
Ei voi ei,mutta on ihan totta,että aivan liian pitkä ja raskas päivä pienelle!Sääliksi käy lasta.
T.eri
Myötätuntoni on kyllä sekä äidin että lapsen puolella. On kamala tilanne joutua äkisti yksinhuoltajaksi vauvan kanssa niin, että surun keskellä joutuu vielä stressaamaan toimeentulosta ja tekemään raskasta vuorotyötä, olemaan paljon poissa lapsen luota, vaikka ei haluaisi, mutta pakko on. Todella raskas tilanne äidillekin ja nostan itse hattua kaikille, jotka tuollaisesta tilanteesta selviävät edes jotenkin.
Ohis
Totta,ihan hirveä tilanne äidille.Mutta siltikin päivä liian pitkä pienelle.Harmi kun niin harvoilla enää tukijoukkoja tänä päivänä.
Eiköhän tämä äiti pystyisi kotihoidontuella, lapsilisällä, leskeneläkkeellä ja asumistuella hoitamaan lastansa edes kaksivuotiaaksi saakka? Jaksaisi niitä kymmenen tunnin hoitopäiviä lapsi vähän vanhempana.
Millä leskeneläkkeellä jos ei ole ollut naimisissa? Kotihoidon tuki on muutaman satasen, lapsilisävreilun satasen ja asumistukea ei esimerkiksi omistusasuntoon saa.
Miksi edes kommentoida jos ei oikeasti ymmärrä, mitä sanoo?
Leskeneläke voidaan myöntää myös avopuolisolle, jos on asuttu useampi vuosi samassa taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia kyllä pidetään 10 tuntia hoidossa paljon ilman että mikään puoliso on traumaattisesti kuollut.
Ja niiden lasten vanhemmilla on syy sille miksi lapsi on 10 tuntia hoidossa. Esimerkiksi työpäivä + työmatkat.
Harva huvikseen pitää lasta hoidossa enempää, kuin täytyy.
Yllättävän moni pitää lapsiaan pidempään hoidossa kuin täytyy. Usein nämä lapset ovat niitä äänekkäimpiä ja vauhdikkaimpia vilperttejä. Heidät tuodaan ennen aamuseiskaa ja haetaan joskus puolen viiden jälkeen. Jos on erikoispäivä, esim. illalla joku juhla, jota varten palataan takaisin päiväkodille, tai jostain syystä pyydetään hakemaan aiemmin (esim. henkilökunnan koulutusiltapäivä), niin kummasti silloin onnistuu hakea kolmelta tai jopa aikaisemmin, eikä ole mitään työesteitä.
Nuo äkilliset leskeytymiset on ääriharvinaisia, tai jotkut autokolarit, minkä takia ei pysty hakemaan lasta ajoissa. 99 % syyt ovat paljon arkipäiväisempiä: ei tullut sovittua aamulla kunnolla, hakeeko äiti vai isä, ei huomattu katsoa kelloa kotona etätöissä, piti käydä ruokakaupassa, oli vähän ruuhkaa matkalla, tulikin käytyä kuntosalilla, palaveripuhelu venähti ym. ym.
Viimetippalaiset ja myöhästyjät ovat aina samoja vanhempia, osa on taas aina säntillisiä tai hakevat etuajassakin lapsiaan.
"Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa."
Sillä alalla ei ilmeisesti ole mitenkään toimivaa ammattiliittoa, joka huolehtisi siitä. Kuten ei myöskään työvaatteista.
Vierailija kirjoitti:
"Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa."
Sillä alalla ei ilmeisesti ole mitenkään toimivaa ammattiliittoa, joka huolehtisi siitä. Kuten ei myöskään työvaatteista.
Ei se ole ala vaan julkinen palvelu, ja jonkun pitäisi saada virkamies jossain virastossa tajuamaan ettei hommaa voi tehdä noin. (haha, onnea vaan tuossa projektissa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia kyllä pidetään 10 tuntia hoidossa paljon ilman että mikään puoliso on traumaattisesti kuollut.
Ja niiden lasten vanhemmilla on syy sille miksi lapsi on 10 tuntia hoidossa. Esimerkiksi työpäivä + työmatkat.
Yllättävän moni pitää lapsiaan pidempään hoidossa kuin täytyy. Usein nämä lapset ovat niitä äänekkäimpiä ja vauhdikkaimpia vilperttejä. Heidät tuodaan ennen aamuseiskaa ja haetaan joskus puolen viiden jälkeen. Jos on erikoispäivä, esim. illalla joku juhla, jota varten palataan takaisin päiväkodille, tai jostain syystä pyydetään hakemaan aiemmin (esim. henkilökunnan koulutusiltapäivä), niin kummasti silloin onnistuu hakea kolmelta tai jopa aikaisemmin, eikä ole mitään työesteitä.
Nuo äkilliset leskeytymiset on ääriharvinaisia, tai jotkut autokolarit, minkä takia ei pysty hakemaan lasta ajoissa. 99 % syyt ovat paljon arkipäiväisempiä: ei tullut sovittua aamulla kunnolla, hakeeko äiti vai isä, ei huomattu katsoa kelloa kotona etätöissä, piti käydä ruokakaupassa, oli vähän ruuhkaa matkalla, tulikin käytyä kuntosalilla, palaveripuhelu venähti ym. ym.
Viimetippalaiset ja myöhästyjät ovat aina samoja vanhempia, osa on taas aina säntillisiä tai hakevat etuajassakin lapsiaan.
Ja taas julkinen sektori päättää kansalaisen puolesta mitä kansalainen saa ja tarvitsee kuten asenteestasi kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ala vaan julkinen palvelu, ja jonkun pitäisi saada virkamies jossain virastossa tajuamaan ettei hommaa voi tehdä noin. (haha, onnea vaan tuossa projektissa)
Julkiset palvelut eivät liity siihen onko joku ammatti ala vai ei......
Lääkärit tekevät julkista palvelua ja he kyllä osaavat pitää puoliaan.
Ei ole päiväkodin työntekijänä asia arvostella vanhempien päätöksiä hoitopäivän pituudesta. Jos virallisesti lapsen saa hakea klo 17 niin vanhemmille voi esittää toiveen, ei vaatimuksen, hakea lapsi aiemmin. Työnantajalle noottia siitä että vuoron pitää jatkua 17.15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä kuvittelet näiden "elintasonsa pitävien" palkaksi?
Jos käteen jää vaikka 2500e, ja siihen lapsilisä ja se mitätön kotihoidontuki,vai onko sitä enää edes, päälle, niin tiukkaa on. Ei kaikilla ole hyvä palkka, joten yhden palkalla ei elä.
Ihan kummallisia kommentteja täällä
Oikeastikko ihmiset ymmärtävät vain sen oman työnsä ja sen työajat ja palkan ja on ihan mahdotonta ymmärtää, että on muunlaisia töitä, työaikoja ja palkkoja.
Jos maailmaa seuraat niin oikeasti tosiaan näyttää just siltä, ettei monikaan kykene ymmärtämään erilaisia ihmisiä jotka elää erilaisessa elintaso- tai mielipidekuplassa. Koskee myös poliitikkoja jotka on tyypillisesti broilereita ja joiden kupla on sitä poliittista kiipimistä ja itse valittua ideologiaa, tai mediaa jolla on oma kuplansa kokonaan. Varsinkin suomessa joka paikkaan lonkeronsa ulottaneet venäjän vaikutuspiirit vaan vahvistaa tuota kehitystä jotta saadaan kahtiajako ja vastapuolen totaalinen ymmärtämättömyys maan normiksi. Ja ei vasurit, tässä ei tarkoiteta somen twitter venäjäspämmijöitä vaan niitä jotka on teidän sisäisillä keskustelukanavillanne tai yrityksissänne tai järjestöissänne mukana joko suoraan tai jonkun hyödyllisen hölmön (tai useamman) kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkiset palvelut eivät liity siihen onko joku ammatti ala vai ei......
Lääkärit tekevät julkista palvelua ja he kyllä osaavat pitää puoliaan.
Niin, ja silti lääkärinhommassa on muitakin muuttujia kuin just sen lääkärin itsensä tekemät asiat. Esim. se, että kunnat yrittää säästää (tai mitä lie) pitämällä lääkäriajat kortilla, irtisanomalla ammattisihteerit jotta lääkäri kirjoittaa sitten sinne kankeaan tietojärjestelmäänsä puolet vastaanottoajastaan ja muutenkin suomessa lääkäri ottaa vastaan hyvin vähän potilaita muihin maihin verrattuna eli homma on järjestetty hyvin tehottomasti lääkärin osaamisen hyötykäytön suhteen.
Sama se on tuossa päivähoidossakin kun roikutaan jääräpäisesti siinä että "näin tää on ennenkin tehty" ja jossain joku virkamies on taas poterossa taistelemassa vastaan että mitään ei saa muuttaa eikä työaikoja saa jatkaa varttia sulkemisajan jälkeen koska jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaali käytäntö. Mutta työntekijänä jos olen klo 17 pääsemässä töistä niin ensinnäkin ärsyttää jos lapsi haetaan noin viimeminuuteilla, mutta jos sille ei voi mitään niin sitten ei voi mitään: Lapsen tavarat on sitten ulkona ja sisälle en enää päästä, kuulumiset voi kysyä sitten seuraavana päivänä vaikka lasta tuodessa.
Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa.Sama.
Olen myös päiväkodissa töissä ja pidän omituisena tuollaista toivetta, että 20 min ennen sulkeutumisaikaa pitäisi olla lapset haettu. Joku kymmentä tai viittä vaille viisi olisi vielä järkevä toive, jos on ideana, että työntekijä ehtii vielä työajallaan varmistaa ovet lukkoon yms., mitä ei voi tehdä ennen lasten kanssa pihalle lähtöä.
Mietin, monessako muussa hommassa voi ilmoittaa asiakkaille, että 20 min ennen ilmoitettua sulkemisaikaa töitä ei enää tehdä. Asiakaspalvelussa puhelimeen ei enää vastata, jos työaika päättyy 20 min kuluttua, taksikuski ei ota kyytitilauksia, opettaja lopettaa opettamisen jne. vedoten siihen, että työajan viimeiset minuutit menevät sulkemiseen ja järjestelyihin.
Tää on kyllä niin koomista keskustelua kun aika harvassa on alat joissa työajan sisällä kaikki asiat tehtäisiin. Eli se sama vanhempi joka hakee ihan sooimuksen mukaan viiteen mennessä lapsensa saattaa jatkaa työpäivää lasten mentyä nukkumaan tai herää viideltä ehtiäkseen hoitamaan muutaman asian ennen lasten heräämistä. Ei nykymaailmassa voi olla varma työpaikastaan jos ei pysty suoriutumaan. Lasten takia työajan joustoja tulee väistämättä sairasteluiden, päiväkodin tapahtumien, terveydenhuollon yms vuoksi niin tähän päälle vielä vaatimukset joka päivä hakea lapsi paljon ennen sulkemisaikaa tekee yhtälön mahdottomaksi. Eikä kaikilla työ jousta tai isovanhemmt auta. Eli jos se vanhempi kuitenkin hakee sopimuksen puitteissa lapsensa, niin murjottaminen ja valittaminen ei ole asiallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni lapsi on menettänyt toisen vanhempansa ja yhtäkkiä on 10 tuntia/päivä hoidossa vielä siihen lisäksi. Huhhuh, lapsiparka.
Sulla se mielikuvitus laukkaa.
Missään ei sanottu, milloin se lapsi vanhempansa menetti. Ehkäpä jo odotusaikana. Mutta kun ei ole mitään muuta millä päteä elämässä, niin voi ainakin kuvitella olevansa parempi ihminen...
Niin, tai ehkä on lapsi siitetty pakastespermasta jonka luovuttaja on menehtynyt jo 10 vuotta sitten. Tiedäppä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä haen lapseni aina minuuttia vsille. Koko rahalla pitää saada hoitoa
Ja tää ei muuten ole vitsi, jotku ihmiset oikeasti ajattelee noin. Vuorohoidossa jatkuvasti kikkailtiin, että lapsi saisi päivällisen, niin ei kannata hakea liian aikaisin. Aina sillointällöin isovanhemmat tai jompikumpi vanhemmista möläytteli näitä työntekijöiden kuullen. Tai missä tahansa päiväkodissa tuodaan lapsi hoitoon aamupalalle ja itse mennään kotiin aamupalalle ennenkuin pitää lähtä töihin/kouluun.
Ja kuuleepa vastaavaa muissakin asioissa, että ei vaikka tuoda lapselle jotain välineitä siksi, että "päiväkodin pitää tarjota", jahah, ok. Hoitoa koko rahan edestä tosiaankin.
Nyt en kyllä ymmärrä, että mikä ongelma siinä on jos vanhempi syö kotona aamupalan ennen töidensä aloittamista ja vie lapsen aamupalalle päiväkotiin. Siirtymätilanne kodista päiväkotiin on huomattavasti ennakoitavampi ja helpompi, kun kotona pestään vain hampaat, vaihdetaan vaatteet ja lähdetään. Versus että alat vielä edellisten lisäksi valvomaan aamupalan syöntiä ja hoputtamaan lasta syömisen kanssa, ettei itse myöhästyisi töistä.
Ja kerta itse työskentelen etänä kotona, aamupalan syön tietokoneen ääressä töitä tehden, niin en kertakaikkisesti ymmärrä miten päiväkoti voi jostakin vanhemman aamupalan kotona syömisestäkin saada itselleen tuollaisen ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tosiaan, onhan se kertakaikkisen itsekästä, että haluaa säilyttää työpaikkansa (työnantaja voi vaatia 100 % työaikaa jos se on työsopimukseen kirjoitettu eikä lapsi ole alle 3-vuotias tai 1-2 luokalla koulussa), katon pään päällä, rahaa ruokaan ja hygieniatuotteisiin ja tarpeen vaatiessa edulliseen parin tonnin autoon jolla työmatkat taitetaan. Lapsiperheköyhyys on kasvanut räjähdysmäisesti nykyisen hallituksen leikkausten myötä, työttömyys on ennätys suurta niin joidenkin elämästä vieraantuneiden mielestä se tietysti voi olla vain vanhemman omaa mukavuuden halua, että työpaikka pysyy eikä tipahda Kelan taikaseinän varaan muiden ennätysköyhien lapsiperheiden joukkoon. THL:ltä löytyy useita tilastoja ja tutkimuksia siitä mitä lapsiperheköyhyys lapselle aiheuttaa, siitä vain päikyn täti opiskelemaan ja oppimaan sitäkin puolta elämästä.