Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppaa päiväkodin työntekijöillä unohtumaan pari asiaa.
-Kaikissa töissä ei niin vain lähdetä etuajassa. Ei voi valita, että mä en nyt ota asiakasta tähän perjantaihin klo 15 tai laitanpas paikan kiinni klo 15. Meillä puoliso on vielä samalla alalla kanssani (eri työpaikka tosin) ja kummallakin on sama juttu, että ehditään hieman ennen viittä päiväkotiin. Lapsi viedään vasta yhdeksään, koska voidaan ja saadaan vähän aamuun yhteistä aikaa. Vaikka vietäisiin aamukasiin, työpäivä ei silti lopu yhtään aiemmin.
-Osalla vanhemmista on työnantaja, joka ei jousta. Osittaista työaikaa saa tehdä 0-3 v tai 1-2 luokkalaisen lapsen vanhempana. Siinä päiväkoti-iässä on hankala sauma, kun 4-6 v lapsen vanhempana joudut tekemään täyttä päivää. Työnantaja on usein muutenkin jo helisemässä, jos joutuu olemaan lapsen sairastelujen takia pois. Meillä oli vuosia sitten työntekijä, jolla oli vuodessa kolminumeroinen määrä sairauspoissaoloja lasten vuoksi ja yhä esihenkilöt muistelevat tuota kauhistellen.
Mikäli huoltaja joutuu olemaan lapsen sairastelun takia paljon gtai vähän pois töistä, se ei ole mikään esihenkilöiden kauhistelujen aihe. Että kun sekin silloin aikoinaan oli NIIN paljon pois sairaan lapsensa takia. Voi ny helvetti! Ovatko nyky-esihenkilöt noin lapsellista porukkaa?
Sen sijaan että tekisivät hommansa ja katsoisivat että ovat riittävästi henkilökuntaa pyörittämässään kusisessa puljussa, tarkoittaen toimivaa sijaispoolia, kauhistellaan vuosikausia jonku työntekijän poissaoloja. Mikä ihmeen jumala joku esihenkilö on? Mikä ihmeen suorittava robotti työntekijä on?
Minun työpaikkani on sellainen, että henkilöstöä täytyy olla aina sama määrä. Laki myös määrittelee, kuinka paljon yksi henkilö saa olla töissä.
Kun sitten joku sairastuu äkisti, on esimiehillä oikeasti kiire saada uusi työntekijä tilalle. Jos minä ilmoitan tunti ennen työvuoron alkua,etten nyt pääse kun lapsi alkoi oksentamaan, niin se aiheuttaa ihan hirvittävän hässäkän.
Tottakai he siitä selviävät, se on heidän työtään, mutta on selvää että sairastelut kuormittavat myös esimiehiä. Ne korvaavat työntekijät eivät välttämättä ole siellä töissä odottelemassa vaan heitä aletaan soittelemaan kotoa.
Sitten esihenkilö hoitavaa hommansa ja alkaa viipymättä soittelemaan sijaista tai menee paikkaamaan ! Mihin ammattimaisuus loppuu, siitä kyykytys alkaa. Kaikenlaisia pellejä tuohonkin hommaan päästetään. Terveys-poissaolo-tiedot eivät ole julkista tietoa työpaikalla. Tuossakin vuosikausia oikein äimistelty asiaa. Syyllistetään työntekijää vaikka nykyään on kaikki terveysneuvottelut jos poissaolot ylittää tietyn määrän.
Mitä ihmettä keuhkoat?
Sekoitatkohsn nyt kirjoittajat keskenään. Minun työnantajani ei puhu muiden poissaoloista mitään. Ei muut niitä edes tiedä, koska kukaan ei näe toisten työvuoroja, paitsi esimiehet. Vastasin vain siihen, miten minun työssäni toimitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin kun hain lapsen päiväkodista joka ikinen päivä että se on siellä syönyt, nukkunut ja kakannut. Kysyin kerran että mitä minä tällä tiedolla teen koska onhan se erikoista ihmiskäyttäymistä tämä päivittäinen syöminen, nukkuminen ja kakkaaminen ja vastauksena sain luennon siitä kuinka suolitukos voi syntyä.
Aika monia vanhempia kiinnostaa, onko lapsi syönyt ja nukkunut päivän aikana. Jos ei ole ruoka maistunut voi olla aika nälkäinen lapsi kotona. Samoin jos ei ole nukkunut voi olla illalla väsynyt ja kiukkuinen. Kaikkia vanhempia tämä ei kiinnosta. Näistäkin asioista kannattaa kertoa hoitajille, onko itselle merkitystä mitä lapsen päivään kuuluu.
Mun lapsistani kerrottiin aina valittavalla äänellä, miten eivät ole tänäänkään nukkuneet. Jos joskus harvoin nukkuivat päiväunet, valvoivat illalla puolille öin ja sitten vasta väsyneitä olivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Joillain ihmisillä on työmatka, koska kaikki eivät voi olla etätöissä tai päiväkoti ei ole työpaikan vieressä. Ja jos on esimerkiksi työvaatteet ja työvuorot, niin ne vaatteet pitää vaihtaa ennen vuoron alkua ja julkisilla mennessä ne bussitkaan eivät aina mene täydellisesti juuri silloin, kun työt loppuvat.
10 tuntia ja lapsi jo asuu päiväkodissa. Tuodaan esim. klo 8 ja haetaan klo 18. Sairasta, vaikka sen selittäisi millä, todella surullista sen lapsen kannalta, reppana.
Monella lapsella on 10 tunnin hoitopäivä. Ja vanhemmat eivät antaisi lapsen nukkua, kun illalla ei saa ajoissa nukkumaan. Eli lapsen kanssa ei illalla vietetä yhtään aikaa, jos haetaan hoidosta klo 17 ja klo 19 pitäisi olla jo nukkumassa. Nämä 10 tuntia hoidossa olijat tulevat yleensä hoitoon klo 6-7 välillä.
Outoa. Eikö toinen vanhempi voisi tehdä töissä aamuvuoron ja toinen iltavuoron? Iltavuorolainen veisi lapsen päikkyyn vaikka klo 12 ja aamuvuorolainen hakisi klo 16.
Siitä vasta valitus tuleekin, jos lapsi ei ole aamupiirissä. Jää tyystin vaille pedagogista sisältöä. Eikä nukahda heti ruoan jälkeen vaan aihetta lisävaivaa olemalla hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Kaikissa töissä ei niin vain lähdetä etuajassa. Ei voi valita, että mä en nyt ota asiakasta tähän perjantaihin klo 15 tai laitanpas paikan kiinni klo 15. Meillä puoliso on vielä samalla alalla kanssani (eri työpaikka tosin) ja kummallakin on sama juttu, että ehditään hieman ennen viittä päiväkotiin. Lapsi viedään vasta yhdeksään, koska voidaan ja saadaan vähän aamuun yhteistä aikaa. Vaikka vietäisiin aamukasiin, työpäivä ei silti lopu yhtään aiemmin.
-Osalla vanhemmista on työnantaja, joka ei jousta. Osittaista työaikaa saa tehdä 0-3 v tai 1-2 luokkalaisen lapsen vanhempana. Siinä päiväkoti-iässä on hankala sauma, kun 4-6 v lapsen vanhempana joudut tekemään täyttä päivää. Työnantaja on usein muutenkin jo helisemässä, jos joutuu olemaan lapsen sairastelujen takia pois. Meillä oli vuosia sitten työntekijä, jolla oli vuodessa kolminumeroinen määrä sairauspoissaoloja lasten vuoksi ja yhä esihenkilöt muistelevat tuota kauhistellen.
Mikäli huoltaja joutuu olemaan lapsen sairastelun takia paljon gtai vähän pois töistä, se ei ole mikään esihenkilöiden kauhistelujen aihe. Että kun sekin silloin aikoinaan oli NIIN paljon pois sairaan lapsensa takia. Voi ny helvetti! Ovatko nyky-esihenkilöt noin lapsellista porukkaa?
Sen sijaan että tekisivät hommansa ja katsoisivat että ovat riittävästi henkilökuntaa pyörittämässään kusisessa puljussa, tarkoittaen toimivaa sijaispoolia, kauhistellaan vuosikausia jonku työntekijän poissaoloja. Mikä ihmeen jumala joku esihenkilö on? Mikä ihmeen suorittava robotti työntekijä on?
Minun työpaikkani on sellainen, että henkilöstöä täytyy olla aina sama määrä. Laki myös määrittelee, kuinka paljon yksi henkilö saa olla töissä.
Kun sitten joku sairastuu äkisti, on esimiehillä oikeasti kiire saada uusi työntekijä tilalle. Jos minä ilmoitan tunti ennen työvuoron alkua,etten nyt pääse kun lapsi alkoi oksentamaan, niin se aiheuttaa ihan hirvittävän hässäkän.
Tottakai he siitä selviävät, se on heidän työtään, mutta on selvää että sairastelut kuormittavat myös esimiehiä. Ne korvaavat työntekijät eivät välttämättä ole siellä töissä odottelemassa vaan heitä aletaan soittelemaan kotoa.
Sitten esihenkilö hoitavaa hommansa ja alkaa viipymättä soittelemaan sijaista tai menee paikkaamaan ! Mihin ammattimaisuus loppuu, siitä kyykytys alkaa. Kaikenlaisia pellejä tuohonkin hommaan päästetään. Terveys-poissaolo-tiedot eivät ole julkista tietoa työpaikalla. Tuossakin vuosikausia oikein äimistelty asiaa. Syyllistetään työntekijää vaikka nykyään on kaikki terveysneuvottelut jos poissaolot ylittää tietyn määrän.
Mitä ihmettä keuhkoat?
Sekoitatkohsn nyt kirjoittajat keskenään. Minun työnantajani ei puhu muiden poissaoloista mitään. Ei muut niitä edes tiedä, koska kukaan ei näe toisten työvuoroja, paitsi esimiehet. Vastasin vain siihen, miten minun työssäni toimitaan
Tuossa on kohta "näytä aiemmat lainaukset" siis siinä kommentissa, yläåuolella, mihin vastataan.
Pysyy kärryillä keskustelun ja kommenttien kulusta kun katsoo siitä. Ei sekoitu vastukset toisiinsa. Palsta on anonyymi ja kaikenlaiset mielipiteet ovat sallittuja, ei niistä kannata provosoitua tai vettuuntua. Sanoo omansa , asiansa - ja sillä siisti. Keskustelu vapaana jatkukoon, eiks niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Joillain ihmisillä on työmatka, koska kaikki eivät voi olla etätöissä tai päiväkoti ei ole työpaikan vieressä. Ja jos on esimerkiksi työvaatteet ja työvuorot, niin ne vaatteet pitää vaihtaa ennen vuoron alkua ja julkisilla mennessä ne bussitkaan eivät aina mene täydellisesti juuri silloin, kun työt loppuvat.
10 tuntia ja lapsi jo asuu päiväkodissa. Tuodaan esim. klo 8 ja haetaan klo 18. Sairasta, vaikka sen selittäisi millä, todella surullista sen lapsen kannalta, reppana.
Monella lapsella on 10 tunnin hoitopäivä. Ja vanhemmat eivät antaisi lapsen nukkua, kun illalla ei saa ajoissa nukkumaan. Eli lapsen kanssa ei illalla vietetä yhtään aikaa, jos haetaan hoidosta klo 17 ja klo 19 pitäisi olla jo nukkumassa. Nämä 10 tuntia hoidossa olijat tulevat yleensä hoitoon klo 6-7 välillä.
Outoa. Eikö toinen vanhempi voisi tehdä töissä aamuvuoron ja toinen iltavuoron? Iltavuorolainen veisi lapsen päikkyyn vaikka klo 12 ja aamuvuorolainen hakisi klo 16.
Siitä vasta valitus tuleekin, jos lapsi ei ole aamupiirissä. Jää tyystin vaille pedagogista sisältöä. Eikä nukahda heti ruoan jälkeen vaan aihetta lisävaivaa olemalla hereillä.
Tuossa on usein se, että henkilökunnalta edellytetään osana työnsä kuvaa toimintahetkien (aamupiirit, jne pedagoginen toiminta) suunnittelua ja vetämistä.
Toiminta keskeytyy koko ajan silloin jos lapsia tuodaan ripottelemalla toiminnan aikana. Jokainen tietää kuinka lapsen mielenkiinto herpaantuu aina kun uusi kaveri saadaan rauhoittumaan osaksi aamupiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä keuhkoat?
Lue viesti numero 532. Siinä esihenkilöt olivat äimistelleet "vielä vuosia" jäkeenpäin jonkun työntekijän poissaoloja sairaan lapsen vuoksi.
(täällä kommentoi lukuisia ihmisiä, kannattaa siis lukea viestiketjua myös taaksepäin siitä omasta kommentista).
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se heidän näkökulmastaan olisi toivottavaa, että vanhempi olisi kiinnostunut kuulemaan, mitä lapsi on tehnyt niiden 8h ajan, minkä on ollut poissa vanhempiensa luota. Se on kuitenkin aika suuri osa valveillaoloajasta. Jollekin kyllä riittää se, että kerrotaan, jos on ollut jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mutta onko se sitten lapsen kannalta hyvä, jos vanhemmat suhtautuvat päiväkotiin lähinnä säilöpaikkana, johon lapsi viedään ja josta hänet sitten haetaan pois.
Mutta jos olet aidosti kiinnostunut lapsesi päiväkotipäivistä, niin päiväkodin henkilökunnan ja lapsen oman ryhmän aikuisten kanssa voi varmaan sopia, että keskustelut hoidetaan aamuisin, jos iltaisin ei kerta kaikkiaan ole aikaa. Ehkä siinä ei enää ole syytä kerrata kovin tarkasti edellisen päivän tapahtumia, mutta jos nyt jotain kuitenkin.
No jos se hoidossa oleva lapsi on niin pieni, ettei osaa puhua, niin sitten varmaan tarpeen vaihtaa kuulumiset päivittäin. Muuten on paljon kivempi jutustella päivästä itse lapsen kanssa, että mitäs oli ruokana, ja mitäs tänään teitte jne. Jos nyt sitten on tapahtunut jotain erityisempää, että lapsi on haettaessa kolhuilla, tai ei ole suostunut syömään yhtään mitään, tai on ollut jotenkin nornaalista poikkeava, niin sitten niistä on syytä raportoida. Muuten kyllä riittää ne lapsen omat kertomat päivästä. Miksi ihmeessä pitäisi kuulla hoitajalta raportti hyvin ja normaalisti sujuneesta päivästä? Riittää kun huikkaa vaan perään, että hyvä päivä tänään, ei mitään erityistä, nähdään huomenna/ maanantaina.
T. normaali vanhempi
Ihan normaali käytäntö, mekin pyrimme hakemaan perjantaisin aina ennen klo 16. ( klo 17 olisi auki). Mutta jos hakisinme klo 17. Lapsi olisi käytännössä vikan tunnin yksin, kun kaikki muutkin lapset on haettu perjantaisin viimeistään jo klo 16.
Vierailija kirjoitti:
Aina on näitä jotka koputtelevat supermarketin ovien takana minuutti sulkemisajan jälkeen.Aina on näitä. jotka shoppailevat sulkemisaikaan saakkaa jolloin raahaudutaan kassalle, heidän takia on ne kuulutuksetkin tehty : Hyvät asiakkaat, kauppa sulkeutuu menkää nyt saatana pikkuhiljaa kassalle siitä jo ja tervetuloa huomenna AIKAISEMMIN että työntekijät pääsee kotiin työaikansa puitteissa"
"Hyvät huoltajat! Päiväkoti sulkeutuu klo 17, sen yli hakematta jääneet lapset siirtyy sosiaaliviranomaisen vastuulle. Tervetuloa huomenna uudestaan".
Tai kuten ap:n tapauksessa: "Hyvät huoltajat! Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta koska haluamme päivän päätteeksi vähintään 15 min omaa aikaa, niin haettehan lapsenne klo 16.40, vaikka hoitoaika sopimksen mukaan päättyy vasta klo 17. Meillä hoitajilla on oikeus kiireettömään työpäivän päätökseen!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin kun hain lapsen päiväkodista joka ikinen päivä että se on siellä syönyt, nukkunut ja kakannut. Kysyin kerran että mitä minä tällä tiedolla teen koska onhan se erikoista ihmiskäyttäymistä tämä päivittäinen syöminen, nukkuminen ja kakkaaminen ja vastauksena sain luennon siitä kuinka suolitukos voi syntyä.
Aika monia vanhempia kiinnostaa, onko lapsi syönyt ja nukkunut päivän aikana. Jos ei ole ruoka maistunut voi olla aika nälkäinen lapsi kotona. Samoin jos ei ole nukkunut voi olla illalla väsynyt ja kiukkuinen. Kaikkia vanhempia tämä ei kiinnosta. Näistäkin asioista kannattaa kertoa hoitajille, onko itselle merkitystä mitä lapsen päivään kuuluu.
No kai sä sille lapselle ruokaa tarjoat kotona oli nälkäinen tai ei? Jos lapsi on erityisen nälkäinen, voi kysyä lapselta, että eikö ruoka maistunut tänään päiväkodissa. Ei siitä sen suurempaa numeroa tarvitse tehdä. Jos lapsi on väsynyt, niin sitten se laitetaan vaikka aiemmin nukkumaan. Eihän se sitä tarkoita, ettei ole lapsestaan kiinnostunut. Normaali vanhempi kyllä tunnistaa nämä asiat vaikkei siitä olisi kerrottu.
Pakko ennakoida ku nnaislle tuo kellon lukeminen ja paikalle ajoissa tuleminen on täysin mahdottomat asiat. Naisilla on joku sairas ajattelu tapa että.kun on sovittu joku kellonaika niin paikalle tullaan aina myöhässä
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali käytäntö, mekin pyrimme hakemaan perjantaisin aina ennen klo 16. ( klo 17 olisi auki). Mutta jos hakisinme klo 17. Lapsi olisi käytännössä vikan tunnin yksin, kun kaikki muutkin lapset on haettu perjantaisin viimeistään jo klo 16.
Miten tuo onnistuu? Minä ja mies tehdään molemmat ihan tavallista keskituloisen työpäivää, molemmilla työaika päättyy aikaisintaan klo 16.00 ja molemmilla matka-aikaa päiväkodille noin 15 min verran. Työopäivä ei jousta tuon lyhyemmäksi, pidentää sitä voi ja aamulla voi töihin mennä klo 7 ja 9 välillä, lounastauko on palkaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo onnistuu? Minä ja mies tehdään molemmat ihan tavallista keskituloisen työpäivää, molemmilla työaika päättyy aikaisintaan klo 16.00 ja molemmilla matka-aikaa päiväkodille noin 15 min verran. Työopäivä ei jousta tuon lyhyemmäksi, pidentää sitä voi ja aamulla voi töihin mennä klo 7 ja 9 välillä, lounastauko on palkaton.
No meillä tuo onnistuu niin, että mies lähtee perjantaisin töistä sovitusti klo 15.45. Ja hänellä kanssa on se noin 15 min päiväkodille, eli hakee lapsen pe aina klo 16. Niinkuin hakee kuulemma lähes kaikki muutkin vanhemmat. Tuosta k.o. päiväkodista. Toki tässä tietenkin auttaa se, että mieheni tekee sellaista työtä josta voi lähteä pe aiemmin
Miksi päiväkodissa on "iltapäivystäjä" jos se kerran menee viideltä kiinni? Ihme tarinoita taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä keuhkoat?
Lue viesti numero 532. Siinä esihenkilöt olivat äimistelleet "vielä vuosia" jäkeenpäin jonkun työntekijän poissaoloja sairaan lapsen vuoksi.
(täällä kommentoi lukuisia ihmisiä, kannattaa siis lukea viestiketjua myös taaksepäin siitä omasta kommentista).
Jos minä haluan vastata sille, joka kommentoi esihenkilöiden äimistelleen vielä vuosia, tietysti lainaan hänen viestiään ja vastaan siihen. En johonkin, joka on kirjoitettu paljon jälkeenpäin. Eihän se alkuperäinen viesti enää näy edes, ellei klikkaa koko viestiketjua auki. Minä ainakin selaan tätä puhelimella, ja nuo pitkät lainausketjut lähinnä ärsyttävät, jos ne sattuvat aukeamaan, kuten ne joskus tekevät
Ilmeisesti niiden, jotka voivat lähteä töistä aiemmin tai joilla on ylipäätään liukumaa töiden aloituksessa, on todella vaikeaa ymmärtää heitä, joilla ei ole mitään vaikutusmahdollisuuksia omaan työaikaan.
Jos lasta haetaan jatkuvasti myöhässä kun päiväkoti on mennyt jo kiinni, niin siitä tehdään lastensuojeilmoitus. Sama toki muinakin aikoina jos ne hoitoajat paukkuu huomattavasti. Kaikki ei ole silloin vanhemmalla ihan hyvin.
Ja tämä ei ole pelkkä provo, vaan näin on ihan oikeasti tehty.
Jos vanhempi ei hae lasta ajoissa, niin hän tavallaan hylkää lapsen päiväkotiin joka on mennyt jo kiinni ja työntekijäkään siellä ei ole enää työajalla, vaikka ylityöt merkkaisikin ylös jälkeenpäin.
Sellainen ei ole vastuullista vanhemmuutta.
Ja tiedän että tähän tulee nyt kiukutteluja, mutta kiukuttelut ei auta: Sinulla vanhempana on vastuu huolehtia että olet paikalla ottamassa lapsestasi vastuu kun lapsesi päiväkoti menee kiinni.
Jos ei pysty olemaan klo 17 hakemassa, asiasta pitää otta yhteys palvelunohjaukseen tai päiväkodin johtajaan ja kertoa selkeästi tämä tarve: Tarpeeseen ei välttämättä pystytä vastaamaan välittömästi kun työntekijöiden työvuorot on jo tehty jonka jälkeen heidän ei ole pakko vuorojaan vaihtaa.
Eli jos tiedät että saatat helposti myöhästyä siitä hakuajasta niin ja kommunikoi se asia kunnolla ja sinun pitää sanoa, että se johtuu töistä, etkä voi asiaa muuttaa. Tällöin sinun lapsesi joko ohjataan päiväkotiin jossa on muitakin yli 17 hoidossa tai se lapsen päiväkoti alkaa olemaan auki pidempään. Ratkaisu ei ole, että et vaan ilmesty paikalle kun päiväkoti on jo kiinni.
Ja kun nyt tulee kaikki kommentoimaan niitä "entä jos on tsunami tai trombi tai alienit hyökkää?" niin poikkeustilanne on poikkeustilanne: Jos jonkun kolarin takia joskus myöhästyy, niin tämä kertomani ei koske niitä tapauksia: Silloinhan vanhempi kiiruhtaa paikalle niin nopeasti kuin pääsee ja tietenkin pahoittelee myöhästymistään, kertoo syyn jne. Ja toki tätä ennen jos mahdollista, on jo soittanut päiväkotiin myöhästyvänsä tai tekstannut. Niitä kolareja ei voi sattua kuitenkaan joka viikko/monta kertaa viikossa kohdalle ja aina samalle vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on usein se, että henkilökunnalta edellytetään osana työnsä kuvaa toimintahetkien (aamupiirit, jne pedagoginen toiminta) suunnittelua ja vetämistä.
Toiminta keskeytyy koko ajan silloin jos lapsia tuodaan ripottelemalla toiminnan aikana. Jokainen tietää kuinka lapsen mielenkiinto herpaantuu aina kun uusi kaveri saadaan rauhoittumaan osaksi aamupiiriä.
Tämäkin on ratkaistavissa yksinkertaisesti sillä, että aamupiirit pidetään pienryhmissä porrastetusti. Ei ole pakko, eikä pedagogisesti perusteltuakaan, että kaikki 21 lasta täytyy istua napottaa tasan klo 8.45 aamupiirillä. Ja jos joku lapsi tulee välillä vasta lounaalle, niin sitten tulee. Eikä ole mitään estettä sillekään, etteikö sitä aamun toimintaa voisi toisintaa myös iltapäivällä uudestaan (pl. retket). Usein se on lapsista jopa mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasta haetaan jatkuvasti myöhässä kun päiväkoti on mennyt jo kiinni, niin siitä tehdään lastensuojeilmoitus. Sama toki muinakin aikoina jos ne hoitoajat paukkuu huomattavasti. Kaikki ei ole silloin vanhemmalla ihan hyvin.
Ja tämä ei ole pelkkä provo, vaan näin on ihan oikeasti tehty.
Jos vanhempi ei hae lasta ajoissa, niin hän tavallaan hylkää lapsen päiväkotiin joka on mennyt jo kiinni ja työntekijäkään siellä ei ole enää työajalla, vaikka ylityöt merkkaisikin ylös jälkeenpäin.
Sellainen ei ole vastuullista vanhemmuutta.
Ja tiedän että tähän tulee nyt kiukutteluja, mutta kiukuttelut ei auta: Sinulla vanhempana on vastuu huolehtia että olet paikalla ottamassa lapsestasi vastuu kun lapsesi päiväkoti menee kiinni.
Jos ei pysty olemaan klo 17 hakemassa, asiasta pitää otta yhteys palvelunohjaukseen tai päiväkodin johtajaan ja kertoa selkeästi tämä tarve: Tarpeeseen ei välttämättä pystytä vastaamaan välittömästi kun työntekijöiden työvuorot on jo tehty jonka jälkeen heidän ei ole pakko vuorojaan vaihtaa.
Eli jos tiedät että saatat helposti myöhästyä siitä hakuajasta niin ja kommunikoi se asia kunnolla ja sinun pitää sanoa, että se johtuu töistä, etkä voi asiaa muuttaa. Tällöin sinun lapsesi joko ohjataan päiväkotiin jossa on muitakin yli 17 hoidossa tai se lapsen päiväkoti alkaa olemaan auki pidempään. Ratkaisu ei ole, että et vaan ilmesty paikalle kun päiväkoti on jo kiinni.
Ja kun nyt tulee kaikki kommentoimaan niitä "entä jos on tsunami tai trombi tai alienit hyökkää?" niin poikkeustilanne on poikkeustilanne: Jos jonkun kolarin takia joskus myöhästyy, niin tämä kertomani ei koske niitä tapauksia: Silloinhan vanhempi kiiruhtaa paikalle niin nopeasti kuin pääsee ja tietenkin pahoittelee myöhästymistään, kertoo syyn jne. Ja toki tätä ennen jos mahdollista, on jo soittanut päiväkotiin myöhästyvänsä tai tekstannut. Niitä kolareja ei voi sattua kuitenkaan joka viikko/monta kertaa viikossa kohdalle ja aina samalle vanhemmalle.
Ja jos päiväkoti tekee isoja muutoksia olemiseensa sinun ja lapsesi vuoksi, niin älä perkeleessä tee niin, että haet sitten kuitenkin lasta aina 30min ennen sovittua hakuaikaa. MIelestäni tuostakin voisi jotain sanktiota tulla jos ihminen vain muita kiusatakseen haluaa pidentää päiväkodin aukioloa, eikä sitten oikeasti tervitsekkaan kyseistä palvelua.
Näitäkin ihmisiä oikeasti alalla näkee. Sitten ei ole työntekijöitä riittävästi paikalla silloin kun talossa on lapsia ja työntekijöitä oikeasti tarvitaan.
Tulisi sama systeemi kuin ulkomaillakin, että myöhästymisestä vanhempi maksaa myöhästymismaksun, joka kattaa sitten mm. sen työntekijän ylityön. Ja myös jos vanhempi tarvitsee lapselleen hoitoa tietyn kellonajan jälkeen, niin tästäkin lisämaksu: Tällöin vanhempi maksaa sen, jos työntekijä on turhaan talossa yli alkuperäisen sulkemisajan vaikka hän hakisikin sitten lapsensa aikaisemmin.
Tällöin se ei ainakaan olisi verovaroista pois, mutta ei poista sitä, että työntekijä on poissa lapsiryhmästä aamulla, kun häntä enemmän siellä ryhmässä tarvittaisiin.
Outoa että niissä kahdessa eri työpaikassa, missä vanhemmat ovat, ovat toisistaan riippumattomat työvuorolistat.
Työntekijöitä voi olla vaikka 200, joille ne listt tehdään, joten eihän se ole homma eikä mikään alkaa jakelemaan kullekin toiveiden mukaisia vuoroja ja huomioida siihen vielä puolison ja serkun kummin kaiman vuorot.
Tai jos se rekkakuski vaikka haluaa tehdä 8 tuntista päivää ja on juuri Pihtiputaalla kun päivä loppuu, mikäs siinä, jättää auton sinne ja lähtee kotiin.
Moni kommentoija on kyllä todella irrallaan todellisuudesta.