Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sinusta tulee pian täti!" - miten voi välttää roolin, jos ei yhtään kiinnosta?

Vierailija
27.08.2026 |

Eli jos käy niin että sisar julistaa olevansa raskaana, ja kertoo, että sinusta tulee täti. Ja tädillä on tietty  ääneen sanomaton tai sanottu rooli että pitää ostaa synttäri- ja nimpparilahjat, muistaa soitella, lähetellä kuvia, olla maksuttomana lapsenvahtina, joustaa omasta ajasta, käydä kylässä, osoittaa kiinnostusta jne jne... 😬 mutta entä jos asuu ihan eri puolella Suomea ja oikeasti ei edes kiinnostaisi olla toisen lapsenvahti/sijaishuoltaja. Introverttinä sitä tykkää olla lähinnä omissa oloissaan, ja melu/riitely/itku/sotku aiheuttaa ajatuksenakin jo pahoinvointia....🙄 miten sen voisi ilmaista, että "sori ei kiinnosta täteily, mutta kiva kun kysyit"?

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jestas mikä suhtautuminen tuleviin sukulaisiin! Teillä mahis olla pikkuihmisten silmissä maailman mahtavimpia tyyppejä (mihin ei muuten ihan hirveesti ees vaadita mitään erikoisuuksia) ja te jaksatte urputtaa sieltä omista koloistanne tollasta. Huh huh, kyllä täytyy olla raskas elämä teillä.

Et tainnut ymmärtää koko ketjun pointtia joka oli siis se että jos ei yksinkertaisesti kiinnosta osallistua muiden perheiden perhe-elämään. Ei se ole urputtamista vaan omien tunnekokemuksien esiin tuomista. Paljon pahempi on jos ihmiset on pakotettuja patoamaan tunteensa. Salailu ja tunteiden piilottelu ei aiheuta mitään hyvää. Avoimuus parantaa ja on aina parempi tie.

"Omien tunnekokemusten esiintuomista"

Niinku katkeruuden ja kateuden?

Nyt oli kyllä niin hölmö kommentti että huh huh. 🙄

Miksi vela olisi kateellinen tai katkera toisen lapsesta?

Ei lapsesta, vaan siitä että muilla ihmisillä on elämä...

Eli vain lapsia omaavilla on elämä, ja lapsettomilla ei ole elämää?

Voisitko lopettaa tuollaisen velavihamielisen törkytekstin levittämisen. Kiitos.

Vierailija
102/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikin ihmiset vihaa sukuaan ja lapsia näin paljon!? Kamalaa luettavaa ja mitä lapsivastaisempi kommentti, sen enemmän yläpeukutetaan. Jos joku sanoo pitävänsä sukulaislapsistaan ja iloutsevansa heidän seurassaan, niin jopas alapeukkuja satelee. En voi ymmärtää. Oikein rehvastellaan miten vähän ollaan tekemisissä.

Miksi ajattelet, että se on kenenkään vihaamista jos ihmiset tykkää olla omissa oloissaan? Esim. Introvertit viihtyy yksin.

Sehän se vihaamista on jos ihmisiä pakotetaan väkisin olemaan yhteyksissä ihmisiin, joihin ei halua olla yhteyksissä. Se on väärin.

Tuskin sinäkään olisit tyytyväinen jos joku alkaisi painostaa sinua olemaan henkilöön X tai Y yhteydessä, vaikka sinua ei kiinnostaisi. Se on itsekästä, että vaaditaan muilta.

Olen eri.

Meidän suvussa sinun kaltainen ihminen jätettiin pärjäämään yksin vakavan sairautensa kanssa. Mitään vastakaikua tai mielenkiintoa ei ollut omaa lähisukua kohtaan  ennen kun itse tarvitsi apua. Ei kertaakaan käynyt sisarusten lapsia edes katsomassa ja omat vanhemmat jätti muiden sisarusten autettavaksi. Nyt tätä ”introverttia” pitäisi auttaa arjessa ja ties missä. Sai tasan sitä mitä tilasi. Hänellä on silti pokkaa edelleen itkeä tästä, miksi häntä ei auteta. Introvertti voisi joskus ajatella muitakin kuin itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten ei soittele, kysy kuulumisia, ostele lahjoja. Ei siinä sen kummempaa ole.

t. erittäin etäinen täti (ei missään yhteyksissä)

Vierailija
104/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain nuorena vauvan ja siskoni asui lähellä niin auttoi mielellään vauvan hoidossa ja myös anoppini joka asui naapurissa. Meillä ei kieltäydytty auttamasta jos oli aikaa, samoin toisinpäin kun siskoni sai vauvan. Meillä on edelleen hyvät sopuisat välit. Tällä hetkellä äitimme  perunkirjojen hoito ja siihen liittyvöt asiat.

Hän itsekin halusi lapsia. Velalle tuo ei olisi mukavaa. Sulla on vihdoinkin vapaata ja pitääkin hoitaa vauvaa. 

Vierailija
105/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastikin ihmiset vihaa sukuaan ja lapsia näin paljon!? Kamalaa luettavaa ja mitä lapsivastaisempi kommentti, sen enemmän yläpeukutetaan. Jos joku sanoo pitävänsä sukulaislapsistaan ja iloutsevansa heidän seurassaan, niin jopas alapeukkuja satelee. En voi ymmärtää. Oikein rehvastellaan miten vähän ollaan tekemisissä.

Miksi ajattelet, että se on kenenkään vihaamista jos ihmiset tykkää olla omissa oloissaan? Esim. Introvertit viihtyy yksin.

Sehän se vihaamista on jos ihmisiä pakotetaan väkisin olemaan yhteyksissä ihmisiin, joihin ei halua olla yhteyksissä. Se on väärin.

Tuskin sinäkään olisit tyytyväinen jos joku alkaisi painostaa sinua olemaan henkilöön X tai Y yhteydessä, vaikka sinua ei kiinnostaisi. Se on itsekästä, että vaaditaan muilta.

Olen eri.

Meidän suvussa sinun kaltainen ihminen jätettiin pärjäämään yksin vakavan sairautensa kanssa. Mitään vastakaikua tai mielenkiintoa ei ollut omaa lähisukua kohtaan  ennen kun itse tarvitsi apua. Ei kertaakaan käynyt sisarusten lapsia edes katsomassa ja omat vanhemmat jätti muiden sisarusten autettavaksi. Nyt tätä ”introverttia” pitäisi auttaa arjessa ja ties missä. Sai tasan sitä mitä tilasi. Hänellä on silti pokkaa edelleen itkeä tästä, miksi häntä ei auteta. Introvertti voisi joskus ajatella muitakin kuin itseään.

Jos sairastun, sukulaiset ovat se viimeinen paikka, josta mitään apua haen. Tai ehkä väärin sanoa, että viimeinen, kun en ikinä sieltä apua hakisi edes viimeisenä. Outo introvertti teillä.

t. eri introvertti, joka ei ole sukulaisten kanssa missään tekemisissä

Vierailija
106/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista naisista tulee ennenpitkää tätejä. Yleensä siinä 40 korvilla. Sellaisia tätimoonika tyyppisiä: Lyhyt tukka, rillit, tunikakaapu, leggingsit, crosit ja massaa kolmen edestä.

Vierailija
107/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri.

Miksi oletat, että introvertit tai "sinun kaltaiset" noin yleisesti tulisivat itkemään apua sukulaisiltaan? Eivät kaikki käyttäydy kuten sinun sukulaisesi. Kaikki ihmiset ovat eri ihmisiä. Ihmiset osaa hankkia ystäviä ja kun käy töissä niin saa rahaa, jolla voi ostaa esim. kotiapua. Nyt sinä vain näet maailman omien linssiesi läpi vertaat kaikkea omaan sukulaiseesi, josta et tykkää.

Vierailija
108/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet nyt käsittänyt jotain väärin. Täti sinusta tulee joka tapauksessa, mutta ei ole olemassa kuitenkaan mitään sanomatonta tädin roolia, mitä sinun tulisi noudattaa. Asia ei tule muuttamaan elämääsi mihinkään suuntaan, ja saat ihan itse valita, miten usein haluat olla siskon lapsen kanssa tekemisissä. Jos välimatkan takia muutenkin näet siskoasi harvemmin, niin ihan samalla tavalla asiaa tulee todennäköisesti jatkossakin olemaan.

Minulla on kahdeksan tätiä ja neljä tätipuolta. Tätipuolia olen nähnyt joskus hautajaisissa. En edes muista kaikkien nimiä. On pari tätiä, joita olen elämässäni nähnyt muutaman kerran sukujuhlissa. Viisi tätiä, joiden kanssa nähtiin muutamia kertoja vuodessa. Yksi täti, kummini, jonka kanssa ollaan vieläkin tekemisissä. Hänellä on tytär, joka on saman ikäinen kuin minä. Siinä äitini ja tätini hoitivat vuorotellen ja muutenkin vietettiin paljon aikaa yhdessä. 

Eli mistähän tätiroolista ap on nyt huolissaan? Tuostakin jo löytyy aika monta tapaa "toteuttaa" tätiroolia, eikä niistä yksikään ole oikein tai väärin. Suhteet ovat tuollaisiksi muokkaantuneet tuollaisiksi hyvin pitkälti vanhempieni suhteesta siskoihinsa. 

Vierailija
109/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on että introvertti-kortti täytyy pelata tällaisessakin asiayhteydessä? Ymmärrätkö, että tuollainen saa introvertit näyttämään vain hankalilta ja ikäviltä ihmisiltä, jotka kuvittelevat että introverittys on ikään kuin vastuunvapautus kaikesta mahdollisesta? 

Tarkoitatko nyt sitä, että jos ihminen ei oikeasti kestä jatkuvaa melua/itkua/sotkua yms, niin hänen on silti hakeuduttava sellaisiin tilanteisiin, koska "muuten introvertit näyttää hankalilta"?

Ei se nyt noin mene. Kyllä ihmisten oma hyvinvointi menee kaiken edelle. On toki ihmisiä jotka ei arvosta toisten hyvinvointia, mutta se on heidän ongelmansa. Tietysti se ongelma projisoidaan introvertteihin. Joskus tuntuu että juurisyy on se että ihmisiä ärsyttää se kun introvertit ovat niin itsenäisiä eivätkä tarvitse muiden seuraa niin se koetaan loukkauksena omaa haurasta egoa kohtaan ("enkö minä ole haluttu ja tarpeellinen?").

Ei, introvertit eivät ole sen itsenäisempiä, pärjäävämpiä tai aistiyliherkempiä kuin muutkaan. Sanon vain, että perustelu introverttiydellä on todella typerää. Sun ei vain tarvitsisi käyttää sanaa introvertti lainkaan tällaisessa tilanteessa. Sanot, ettet kestä meteliä ja sillä selvä. Mihin ihmeeseen sä tota introvertti-korttia edes tarvitset?

Vierailija
110/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on että introvertti-kortti täytyy pelata tällaisessakin asiayhteydessä? Ymmärrätkö, että tuollainen saa introvertit näyttämään vain hankalilta ja ikäviltä ihmisiltä, jotka kuvittelevat että introverittys on ikään kuin vastuunvapautus kaikesta mahdollisesta? 

Tarkoitatko nyt sitä, että jos ihminen ei oikeasti kestä jatkuvaa melua/itkua/sotkua yms, niin hänen on silti hakeuduttava sellaisiin tilanteisiin, koska "muuten introvertit näyttää hankalilta"?

Ei se nyt noin mene. Kyllä ihmisten oma hyvinvointi menee kaiken edelle. On toki ihmisiä jotka ei arvosta toisten hyvinvointia, mutta se on heidän ongelmansa. Tietysti se ongelma projisoidaan introvertteihin. Joskus tuntuu että juurisyy on se että ihmisiä ärsyttää se kun introvertit ovat niin itsenäisiä eivätkä tarvitse muiden seuraa niin se koetaan loukkauksena omaa haurasta egoa kohtaan ("enkö minä ole haluttu ja tarpeellinen?").

Jännittävää. Olen introvertti mutta minulla on neljä lasta. Osaan myös olla sosiaalinen ja viihdyn kyllä ihmisten seurassa, mutta tarvitsen sitten myös "omaa rauhaa", mikä ei tarkoita sitä että perheeni pitäisi kadota jonnekin.

Vierailija
111/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuohon tarvitse selittää mitään. Et vaan tee noita asioita.

Vierailija
112/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastasi itselleen viimeisessä lauseessaan.

Vierailija
113/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännittävää. Olen introvertti mutta minulla on neljä lasta. Osaan myös olla sosiaalinen ja viihdyn kyllä ihmisten seurassa, mutta tarvitsen sitten myös "omaa rauhaa", mikä ei tarkoita sitä että perheeni pitäisi kadota jonnekin.

Ihmisillä introverttiys on eri asteista kuten myös aistiyliherkkyydet yms.

Sinun introverttiystasosi ei ole yleismaailmallinen mittari.

Kannattaa huomata se. Joillekin melu ja itku on oikeasti sellaista, että sitä ei kestä.

Vierailija
114/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap uhriutuu tätiydestä ennen kuin siskon lapsi on edes syntynyt? Ennen kuin ensimmäistäkään hoitokeikkaa on edes pyydetty, ensimmäistäkään lahjatoivetta esitetty... 

Vierailija
115/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki introvertit eivät ole sosiaalisesti vammaisia tai pää urealla kyllästettyjä, mutta sitten nämä sosiaalisesti vammaiset kuuluttavat kaikille olevansa introvertteja. Vituttaa vain näin introverttinä tämä, kun pieni vähemmistö pilaa kaikkien maineen jolloin introverttiys on kaikkea muuta kuin positiivinen tai edes neutraali sana.

Vierailija
116/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö paras täti ole sellainen joka näyttää sukulaistytöille mallia että naisella ei tarvitse olla mitään pakotettua hoivaajaroolia vaan nainen voi elää itsenäisesti vapaata elämää, kiertää maailmaa, nauttia elämästä, käydä töissä... eikä olla väkisin pakotettu hoivaamiseen ja elämän keskittämiseen lasten ympärille, koska onhan elämässä paljon muutakin kuin lapset.

Ns. "menestyjätäti" olisi tosi hyvä esikuva monelle ja kannustaisi tyttöjä ja nuoria naisia tavoittelemaan omia unelmiaan rohkeammin. En siksi ymmärrä tätä että jotkut sanovat itseään "huonoiksi tädeiksi" kun päinvastoin he näyttävät juuri tytöille esimerkkiä sillä että ovat itsenäisiä naisia jotka eivät tarvitse lapsia ympärilleen ollakseen onnellisia vaan he luovat itse oman onnellisuutensa.

Vierailija
117/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella tuon tilanteen, onneksi minulla ei ole ollut sisaruksia, niin en joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Minä sanoisin suoraan, että täteily ei kiinnosta, mutta että "voin muistaa lasta syntymäpäivinä". Jos välit menisivät, niin sitten menisivät.

Ei saa sitten loukkaantua, jos saa vastauksesi:

mitä oikein kuvittelit? En olisi ikinä halunnut sulta minkäänlaista apua.

Vierailija
118/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti susta tulee, halusit tai et. Se miten paljon olet itse tekemisissä on susta itsestäsi kiinni. Ei siitä mitään ilmoitusta tarvitse antaa. Onnittelet raskaudesta ja jatkat elämääsi. 

Tämä. Onnittelet ja olet mukana sen mukaan miten itse haluat. Lapsenvahdiksi ja lahjakoneeksi ei ole pakko ryhtyä. Voi sen sanoa ihan alussa myös ääneen.

Vierailija
119/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella tuon tilanteen, onneksi minulla ei ole ollut sisaruksia, niin en joutunut tuollaiseen tilanteeseen. Minä sanoisin suoraan, että täteily ei kiinnosta, mutta että "voin muistaa lasta syntymäpäivinä". Jos välit menisivät, niin sitten menisivät.

Ei saa sitten loukkaantua, jos saa vastauksesi:

mitä oikein kuvittelit? En olisi ikinä halunnut sulta minkäänlaista apua.

Niin entä sitten. Sitten välit menee. Ei maailma siihen kaadu. Maailmassa on 8 miljardia muutakin ihmistä jonka kanssa viettää aikaa. Kohta 10 miljardia, muutaman vuosikymmenen päästä.

Vierailija
120/138 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen moninkertainen täti. En kyllä ikinä mitenkään hoitanut tai muistanut sisarusteni lapsia.

En edes muista syntymäpäiviään. Nyt ovat kaikki jo keski-ikäisiä ja perheellisiä.

Kummi en ole kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan