Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömille tulossa pakollinen ilmaistyö sanoo ministeri.

Kommentit (498)

Vierailija
201/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tätä odotettukin jo vuosien ajan. Miten voi olla että yhteiskunnan tukia nostava voi elää tekemättä mitään vuodesta toiseen. Hieno homma että saadaan perustettua työprikaatit ja työttömät sinne ahkeroimaan kovan kurin johtamana. On aika kasvattaa laiskureista työmiehiä ja -naisia.

Montako kurinvalvojaa aiot palkata yhtä pakkotyöläistä kohti ja mistä otat rahat niiden palkkaamiseen? 

Vierailija
202/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas noukitaan rusinat pullasta. Tanskan mallissa saa kunnolla rahaa, täällä saat uhkauksen että loputkin vähästä saattaa lähteä.

Tanskan mallissa saa palkkaa työstä, täällä ei.

Tanskassakaan ei saa palkkaa, ellei ole työsopimusta. Vaikeasti työllistettäville voi Tanskassa olla tarjolla kielikoulutusta tai jotain sopivaa päivätoimintaa, jonka tarkoitus on aktivoida, pitää yllä päivärytmiä ja estää pimeän työn tekeminen samanaikaisesti. 

Kaikki tämä maksetaan verorahoista. Suomessa on jossain välissä ainakin ollut kuntouttavaa jne kursseja ja muuta ihan samaan tyyliin ei samallalailla välttämättä. Ehkä jopa vieläkin on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla työtön, jollet tee töitä. Sanoohan sen nyt jumalauta järki.

Pitikö sanomasi: et voi olla työtön, jos teet töitä?

Kukaan ei täällä tajua sarkasmia koskaan=)

Vierailija
204/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Mulla on epävakaa persoonallisuushäiriö-diagnoosi. Toiminnastani saattaa aiheutua pysyvää haittaa tietyntyyppisissä töissä.

Sittenpä näkevät.

Olen akateeminen Kokoomuksen äänestäjä (varallisuuden takia vaihtoehdot vähissä).

Itsepä olet puolueesi valinnut.

Turha uhkailla että "luulin että ei juuri minua koske kun minulla on tämä ja tämä mutta kaikkia muita saisi kyllä velvoittaa". 

Vai pitäisikö sinun perustaa oma puolue niin on enemmän vaihtoehtoja. Juuri minulle oikeudet, ei kellekään muulle -puolue.

Kerroin vain, että tietyt työt aiheuttavat joillekin pysyviä vammoja. Avoimesti toki kerron diagnoosistani,

Persoonallisuushäiriö ei ole sairaus.

Nettovarallisuutta 1,3milj. €;n edestä. Itse olen tosiaan puolueeni valinnut. Kokoomus ajaa myös minun etujani, ei se ole pelkästään köyhien asuntovelkaisen puolue.

Persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, mutta kyllä sille diagnoosinumero on olemassa. 

Jos sinulla on noin suuri nettovarallisuus, niin miksi edes roikkuisit Kelan yleistuella? Eihän yleistukea edes saa, jos tulot ylittävät 1911 euroa/kk. Kyllähän noin suuresta varallisuudesta tulojakin kertyy. 

Vierailija
205/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka "yllättävää", että kokoomuksesta löytyy kannatusta pakkotyölle. 

Sepä se. Kaikki vasemmistoon liittyvä on pahaa, mutta sitten yhtäkkiä äärivasemmalta kelpaa kyllä kommunistivaltioiden räikeimmät puolet siinä vaiheessa kun pienenkään palkan sijasta ei tarvitse maksaa lainkaan palkkaa.

Ainahan nuo pankitkin on kriiseissä sitten pelastettu loppujen lopuksi sosialismilla, paitsi Islanti teki poikkeuksen ja antoi niiden mennä nurin.

Vierailija
206/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä pakkotyökokeilu juttuja ollu Suomessa ennenkin, eivät koskaan johtaneet työllistymiseen. Tilastoja vaan parannetaan.

No se menee siihen että. Muutama pääsee levittelemään käsiään "mukamas" työpaikalle ja olemaan tekemättä mitään. Prosentilla nousee työllisyys tilastot. (Olemme mahtava hallitus äänestäkää meitä jatkossakin)

Vierailija
207/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että pitää ottaa työttömiä ILMAIStöihin. Miksi niitä työttömiä ei PALKATA tekemään noita töitä, kun niitä ilmeisesti on? Kai noista töistä kertyy työeläke ja verotuksessa saa ansiotulovähennyksen?

Eivät välttämättä ole sellaisia tehtäviä, joihin olisi mahdollista palkata, mutta kuitenkin yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä. Siksi niitä voi teettää ihmisillä, jotka puolestaan ovat vailla rahaa yhteiskunnalta.

Vierailija
208/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Mulla on epävakaa persoonallisuushäiriö-diagnoosi. Toiminnastani saattaa aiheutua pysyvää haittaa tietyntyyppisissä töissä.

Sittenpä näkevät.

Olen akateeminen Kokoomuksen äänestäjä (varallisuuden takia vaihtoehdot vähissä).

Turha uhkailla että "luulin että ei juuri minua koske kun minulla on tämä ja tämä mutta kaikkia muita saisi kyllä velvoittaa". 

Vai pitäisikö sinun perustaa oma puolue niin on enemmän vaihtoehtoja. Juuri minulle oikeudet, ei kellekään muulle -puolue.

Kerroin vain, että tietyt työt aiheuttavat joillekin pysyviä vammoja. Avoimesti toki kerron diagnoosistani,

Nettovarallisuutta 1,3milj. €;n edestä. Itse olen tosiaan puolueeni valinnut. Kokoomus ajaa myös minun etujani, ei se ole pelkästään köyhien asuntovelkaisen puolue.

Persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, mutta kyllä sille diagnoosinumero on olemassa. 

Jos sinulla on noin suuri nettovarallisuus, niin miksi edes roikkuisit Kelan yleistuella? Eihän yleistukea edes saa, jos tulot ylittävät 1911 euroa/kk. Kyllähän noin suuresta varallisuudesta tulojakin kertyy. 

En ole sanonut roikkuvan Kelan yleistuella. Saan ansiosidonnaista.

Totta kai haluan näkyä työttömyystilastoissa, koska kerran olen työtön. Miksi auttaisin siivoamaan tilastoja? Ei se hyödyttäisi minua mitenkään.

Vierailija
209/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseeköhän takaisin ravintola hommiin, mistä sai koronan aikana lähtöpassit... tällä kertaa vaan palkatta.

Vierailija
210/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että pitää ottaa työttömiä ILMAIStöihin. Miksi niitä työttömiä ei PALKATA tekemään noita töitä, kun niitä ilmeisesti on? Kai noista töistä kertyy työeläke ja verotuksessa saa ansiotulovähennyksen?

Eivät välttämättä ole sellaisia tehtäviä, joihin olisi mahdollista palkata, mutta kuitenkin yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä. Siksi niitä voi teettää ihmisillä, jotka puolestaan ovat vailla rahaa yhteiskunnalta.

Jos on TYÖ joka on yhteiskunnan kannalta hyödyllistä, siihen voi palkata työntekijän. Vai haluatko työttömien jatkossa hoitavan esim. kirurgiwn hommat?

Vierailija
211/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä pakkotyökokeilu juttuja ollu Suomessa ennenkin, eivät koskaan johtaneet työllistymiseen. Tilastoja vaan parannetaan.

Johti työllistymiseen tai ei - tämä on tietysti yksilöllistä - niin yhteiskunta (eli me kaikki) hyötyy siitä, jos jokainen kynnelle kykenevä tekee jotakin järkevää.

Vierailija
212/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehtäviä? 

Vierailija
213/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että saadaan tukipummikupparit aisoihin. Ovat herättäneet närää laiskottelemalla vuodesta toiseen ilman tarkoitusta hankkia töitä. 

Kovimmat pummit kyllä löytävät tiensä pois tämmöisistä, rehelliset ja kunnolliset kärsivät.

Ei niitten mitään tarvi edes yrittää uutisotsikossa ei edes lue tukien täysin lopettamisesta mitään. Varmaan tälläkin hetkellä oppineet elämään kaikista pienimmällä summalla mitä saa.

Vierailija
214/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas noukitaan rusinat pullasta. Tanskan mallissa saa kunnolla rahaa, täällä saat uhkauksen että loputkin vähästä saattaa lähteä.

Tanskan mallissa saa palkkaa työstä, täällä ei.

Tanskassakaan ei saa palkkaa, ellei ole työsopimusta. Vaikeasti työllistettäville voi Tanskassa olla tarjolla kielikoulutusta tai jotain sopivaa päivätoimintaa, jonka tarkoitus on aktivoida, pitää yllä päivärytmiä ja estää pimeän työn tekeminen samanaikaisesti. 

Tämä. Loistavia pointteja. Tanska kuulostaa kyllä huippumaalta!

Vierailija
215/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä Tanskan mallissa oleellisesti enempää rahaa saa kuin Suomessakaan, jos suhteuttaa kustannusrakenteeseen. Tanskassa on ensin ansiosidonnainen kuten Suomessakin, ja se on isompi. Suomessahan hallitus teki emämunauksen, kun meni ansseja pienentämään ja ajoi porukat ennenaikaisesti kelatuille. 

Mutta Tanskassa, jos ei saa anssia tai se loppuu, joutuu sosiaalituelle, joka ei ole niin iso. Siihen sosiaalitukeen kuuluu myös asumislisä ja harkinnanvarainen osa, joka on vähän kuin Suomen toimeentulotuki, mutta sisältää kuitenkin mahdollisuuden säästämiseen kuten yleistuki. 

Mulle tuo säästäminen tuilla on ihan uus juttu. Ei muuten onnistu, jos on katto pään päällä.

Jotkut toimeentulotukiasiakkaat säästää esimerkiksi ulkomaanmatkaan tai johonkin kalliimpaan hankintaan. Nythän se pitää Suomessa tehdä salaa, ottaa käteistä ja jemmata rahat kotiin. Aika yleistä on säästää ruokamenoista, käy kerran viikossa diakonian lounaalla ja hakee muut ruoat ruokajakelusta. 

Vierailija
216/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseeköhän takaisin ravintola hommiin, mistä sai koronan aikana lähtöpassit... tällä kertaa vaan palkatta.

Joo joku opiskelija tulee tiskivuoroon iltaisin muutaman päivää viikossa, ja tienaa enemmän kuin sinä.

Vierailija
217/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenpä näkevät.

Miksi kokoomus olisi köyhien asuntovelkaisten puolue? Ihmiset mieluummin pääsisivät siitä köyhyydestä ja veloista eroon, eivät suistuisi syvempään köyhyyteen. 

"Kaikilla meillä on rajoitteita" vastaa kokoomuslainen kansanedustaja kun alat vedota sairauksiin joiden takia että soveltuisi siihen mihin muutkin.

Sittenkö alkaisit äänestää muita puolueita kun sinulla ei olisi enää nettovarallisuutta? Ymmärrettäväähän se on jos kokoomuksen on tarkoitus pitää valmiiksi rikkaat entistä rikkaampana ja muiden pitää rahoittaa heidän rikastuminen.

Vierailija
218/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehtäviä? 

Niitä lienee tulossa viiden vuoden sisään, tositoimia. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011554644.html

Vierailija
219/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on TYÖ joka on yhteiskunnan kannalta hyödyllistä, siihen voi palkata työntekijän. Vai haluatko työttömien jatkossa hoitavan esim. kirurgiwn hommat?

En tietenkään, oletko tyhmä? Tuskin näissä työllisyystöissä tms. mitään kirurgin paikkoja on tarjolla, vaan hieman vähemmän osaamista vaativia tehtäviä.

Vierailija
220/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään, oletko tyhmä? Tuskin näissä työllisyystöissä tms. mitään kirurgin paikkoja on tarjolla, vaan hieman vähemmän osaamista vaativia tehtäviä.

Kyl mä voin kirurgi olla, maksa sit käteisellä. Multa löytyy veitset.