Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömille tulossa pakollinen ilmaistyö sanoo ministeri.

Kommentit (498)

Vierailija
221/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas noukitaan rusinat pullasta. Tanskan mallissa saa kunnolla rahaa, täällä saat uhkauksen että loputkin vähästä saattaa lähteä.

Ei siinä Tanskan mallissa oleellisesti enempää rahaa saa kuin Suomessakaan, jos suhteuttaa kustannusrakenteeseen. Tanskassa on ensin ansiosidonnainen kuten Suomessakin, ja se on isompi. Suomessahan hallitus teki emämunauksen, kun meni ansseja pienentämään ja ajoi porukat ennenaikaisesti kelatuille. 

Mutta Tanskassa, jos ei saa anssia tai se loppuu, joutuu sosiaalituelle, joka ei ole niin iso. Siihen sosiaalitukeen kuuluu myös asumislisä ja harkinnanvarainen osa, joka on vähän kuin Suomen toimeentulotuki, mutta sisältää kuitenkin mahdollisuuden säästämiseen kuten yleistuki. 

Mulle tuo säästäminen tuilla on ihan uus juttu. Ei muuten onnistu, jos on katto pään päällä.

Jotkut toimeentulotukiasiakkaat säästää esimerkiksi ulkomaanmatkaan tai johonkin kalliimpaan hankintaan. Nythän se pitää Suomessa tehdä salaa, ottaa käteistä ja jemmata rahat kotiin. Aika yleistä on säästää ruokamenoista, käy kerran viikossa diakonian lounaalla ja hakee muut ruoat ruokajakelusta. 

Heh. Kyllä karibialle ovat menossa talveksi kaikki.

Vierailija
222/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Mulla on epävakaa persoonallisuushäiriö-diagnoosi. Toiminnastani saattaa aiheutua pysyvää haittaa tietyntyyppisissä töissä.

Sittenpä näkevät.

Olen akateeminen Kokoomuksen äänestäjä (varallisuuden takia vaihtoehdot vähissä).

Itsepä olet puolueesi valinnut.

Turha uhkailla että "luulin että ei juuri minua koske kun minulla on tämä ja tämä mutta kaikkia muita saisi kyllä velvoittaa". 

Vai pitäisikö sinun perustaa oma puolue niin on enemmän vaihtoehtoja. Juuri minulle oikeudet, ei kellekään muulle -puolue.

Kerroin vain, että tietyt työt aiheuttavat joillekin pysyviä vammoja. Avoimesti toki kerron diagnoosistani,

Persoonallisuushäiriö ei ole sairaus.

Nettovarallisuutta 1,3milj. €;n edestä. Itse olen tosiaan puolueeni valinnut. Kokoomus ajaa myös minun etujani, ei se ole pelkästään köyhien asuntovelkaisen puolue.

Miksi kokoomus olisi köyhien asuntovelkaisten puolue? Ihmiset mieluummin pääsisivät siitä köyhyydestä ja veloista eroon, eivät suistuisi syvempään köyhyyteen. 

"Kaikilla meillä on rajoitteita" vastaa kokoomuslainen kansanedustaja kun alat vedota sairauksiin joiden takia että soveltuisi siihen mihin muutkin.

Sittenkö alkaisit äänestää muita puolueita kun sinulla ei olisi enää nettovarallisuutta? Ymmärrettäväähän se on jos kokoomuksen on tarkoitus pitää valmiiksi rikkaat entistä rikkaampana ja muiden pitää rahoittaa heidän rikastuminen.

No ennen vaaleja jotkut ehdokkaat kampanjoivat asuntolainan korkovähennyksen puolesta 😅. Kalastelivat siis köyhiä äänestäjiä.

Monilla ikäisilläni (nelikymppisillä) helsinkiläisillä on vielä asuntolainaa jäljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK. Mulla on epävakaa persoonallisuushäiriö-diagnoosi. Toiminnastani saattaa aiheutua pysyvää haittaa tietyntyyppisissä töissä.

Sittenpä näkevät.

Olen akateeminen Kokoomuksen äänestäjä (varallisuuden takia vaihtoehdot vähissä).

Itsepä olet puolueesi valinnut.

Turha uhkailla että "luulin että ei juuri minua koske kun minulla on tämä ja tämä mutta kaikkia muita saisi kyllä velvoittaa". 

Vai pitäisikö sinun perustaa oma puolue niin on enemmän vaihtoehtoja. Juuri minulle oikeudet, ei kellekään muulle -puolue.

Kerroin vain, että tietyt työt aiheuttavat joillekin pysyviä vammoja. Avoimesti toki kerron diagnoosistani,

Persoonallisuushäiriö ei ole sairaus.

Nettovarallisuutta 1,3milj. €;n edestä. Itse olen tosiaan puolueeni valinnut. Kokoomus ajaa myös minun etujani, ei se ole pelkästään köyhien asuntovelkaisen puolue.

Persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, mutta kyllä sille diagnoosinumero on olemassa. 

Jos sinulla on noin suuri nettovarallisuus, niin miksi edes roikkuisit Kelan yleistuella? Eihän yleistukea edes saa, jos tulot ylittävät 1911 euroa/kk. Kyllähän noin suuresta varallisuudesta tulojakin kertyy. 

En ole sanonut roikkuvan Kelan yleistuella. Saan ansiosidonnaista.

Totta kai haluan näkyä työttömyystilastoissa, koska kerran olen työtön. Miksi auttaisin siivoamaan tilastoja? Ei se hyödyttäisi minua mitenkään.

Ei anssialisia laiteta ensimmäisinä työtoimintaan. Kyllä se on tuo Kela-porukka, joka kaipaa työkyvyn kartoitusta ja ehkä sitten osalle kuntoutustakin. 

Vierailija
224/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tätä odotettukin jo vuosien ajan. Miten voi olla että yhteiskunnan tukia nostava voi elää tekemättä mitään vuodesta toiseen. Hieno homma että saadaan perustettua työprikaatit ja työttömät sinne ahkeroimaan kovan kurin johtamana. On aika kasvattaa laiskureista työmiehiä ja -naisia.

Montako kurinvalvojaa aiot palkata yhtä pakkotyöläistä kohti ja mistä otat rahat niiden palkkaamiseen? 

No rahathan otetaan esim. niistä tuista, joita sinä et saa, kun et tule töihin vuorollasi.

Vierailija
225/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset saa työstä palkkaa ha toiset ei. Reilu peli.

Ei töistä palkkaa kuulu saada. Ruokaa ja katto vain pään päälle. Ja vaatteet.

Vierailija
226/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas noukitaan rusinat pullasta. Tanskan mallissa saa kunnolla rahaa, täällä saat uhkauksen että loputkin vähästä saattaa lähteä.

Ei siinä Tanskan mallissa oleellisesti enempää rahaa saa kuin Suomessakaan, jos suhteuttaa kustannusrakenteeseen. Tanskassa on ensin ansiosidonnainen kuten Suomessakin, ja se on isompi. Suomessahan hallitus teki emämunauksen, kun meni ansseja pienentämään ja ajoi porukat ennenaikaisesti kelatuille. 

Mutta Tanskassa, jos ei saa anssia tai se loppuu, joutuu sosiaalituelle, joka ei ole niin iso. Siihen sosiaalitukeen kuuluu myös asumislisä ja harkinnanvarainen osa, joka on vähän kuin Suomen toimeentulotuki, mutta sisältää kuitenkin mahdollisuuden säästämiseen kuten yleistuki. 

Mulle tuo säästäminen tuilla on ihan uus juttu. Ei muuten onnistu, jos on katto pään päällä.

Jotkut toimeentulotukiasiakkaat säästää esimerkiksi ulkomaanmatkaan tai johonkin kalliimpaan hankintaan. Nythän se pitää Suomessa tehdä salaa, ottaa käteistä ja jemmata rahat kotiin. Aika yleistä on säästää ruokamenoista, käy kerran viikossa diakonian lounaalla ja hakee muut ruoat ruokajakelusta. 

Bulgariassa kävin. Heh vaan itsellesi. Viikon saa olla ulkomailla, jos saa toimeentulotukea. Se on ihan siellä säännöissä. 

Vierailija
227/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että pitää ottaa työttömiä ILMAIStöihin. Miksi niitä työttömiä ei PALKATA tekemään noita töitä, kun niitä ilmeisesti on? Kai noista töistä kertyy työeläke ja verotuksessa saa ansiotulovähennyksen?

Eivät välttämättä ole sellaisia tehtäviä, joihin olisi mahdollista palkata, mutta kuitenkin yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä. Siksi niitä voi teettää ihmisillä, jotka puolestaan ovat vailla rahaa yhteiskunnalta.

Jos on TYÖ joka on yhteiskunnan kannalta hyödyllistä, siihen voi palkata työntekijän. Vai haluatko työttömien jatkossa hoitavan esim. kirurgiwn hommat?

En tietenkään, oletko tyhmä? Tuskin näissä työllisyystöissä tms. mitään kirurgin paikkoja on tarjolla, vaan hieman vähemmän osaamista vaativia tehtäviä.

Työ joka on yhteiskunnalle tärkeää mutta mihin "ei voi palkata" työntekijää voi olla ihan mikä vaan työ mihin ei nyt satu huvittaa laittaa rahaa. Olet aika päästä tyhjä kun et tätä tajua.

Vierailija
228/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tämmöset otettiin pimeenä muista itä-euroopan maista. 

Vierailija
229/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä pakkotyökokeilu juttuja ollu Suomessa ennenkin, eivät koskaan johtaneet työllistymiseen. Tilastoja vaan parannetaan.

Johti työllistymiseen tai ei - tämä on tietysti yksilöllistä - niin yhteiskunta (eli me kaikki) hyötyy siitä, jos jokainen kynnelle kykenevä tekee jotakin järkevää.

Paitsi me kaikki jotka joudumme tyytymään pienempään palkkaan ihan vaan siitä syystä että työnantaja voi kyllä ottaa 3 tai 4 ilmaista tekemään työn josta minulle maksetaan palkkaa. Vaikka lopputulos ei olisikaan täysin samanlainen, niin oli se sitten parempi tai huonompi, niin ilmainen on aina ilmainen.

On tietysti paljon tehtäviä joissa on vain haitaksi jos ei ole koulutusta, mutta kiusaus tulisi varmaan sellaisiinkin kokeilla montaa ilmaista yhden ison palkan sijaan.

Eli loppujen lopuksi ihmisten palkat pienenee ja elintaso laskee. Ilmaistöitä tekevät joutuvat edelleen ottamaan tuet kelasta, ja niitä tulee olemaan siten enemmän ja vähemmän homman rahoittajia jotka joutuvat tyytymään pienempään palkkaan ja siten pystyvät maksamaan vähemmän verojakin.

Vierailija
230/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bulgariassa kävin. Heh vaan itsellesi. Viikon saa olla ulkomailla, jos saa toimeentulotukea. Se on ihan siellä säännöissä. 

Asutko vanhempien omistamassa asunnossa?

Vierailija
231/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tämmöset otettiin pimeenä muista itä-euroopan maista. 

Kesällä mansikanpoimintaan. :D

Vierailija
232/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä pakkotyökokeilu juttuja ollu Suomessa ennenkin, eivät koskaan johtaneet työllistymiseen. Tilastoja vaan parannetaan.

No se menee siihen että. Muutama pääsee levittelemään käsiään "mukamas" työpaikalle ja olemaan tekemättä mitään. Prosentilla nousee työllisyys tilastot. (Olemme mahtava hallitus äänestäkää meitä jatkossakin)

Tanskassakaan ei lähetetä yleensä työpaikoille, vaan järjestetään erillistä päivätoimintaa. Se voi olla vaikka akvarellimaalausta, ihan sama, kunhan sitouttaa säännölliseen päivärytmiin ja pitää porukan pois kotoa nukkumasta/ pimeistä hommista/ kaduilta maleksimasta. 

Vierailija
233/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että pitää ottaa työttömiä ILMAIStöihin. Miksi niitä työttömiä ei PALKATA tekemään noita töitä, kun niitä ilmeisesti on? Kai noista töistä kertyy työeläke ja verotuksessa saa ansiotulovähennyksen?

Eivät välttämättä ole sellaisia tehtäviä, joihin olisi mahdollista palkata, mutta kuitenkin yhteiskunnan kannalta hyödyllisiä. Siksi niitä voi teettää ihmisillä, jotka puolestaan ovat vailla rahaa yhteiskunnalta.

Mitä tehtäviä? 

Esim. monenlaiset helpot puhtaanapitotehtävät, jotta pysyy paikat siisteinä. Joka paikkaan ei voi palkata siivoustyövoimaa normaaleilla ehdoilla. Ja esim. ikäihmisille seuraa pitämään ja ulkoiluttamaan. Toki ihmisten kanssa tekemisissä olevat pitäisi tietysti valita niin, että he nimenomaan tekevät sen mielellään eikä vastentahtoisesti, mutta monenlaista tehtävää varmasti löytyy ja kaikista ei tarvitse tykätä, tässä vain pari esimerkkiä. 

Vierailija
234/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas unohdettiin ongelmatilanteet. Maksetaanko matkat kun moni asuu maalla. Ja kiva lapista lähteä 100km suunta ilmaistöihin. 

Vierailija
235/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän työtä tällainen työkyvytön oikein voisi tehdä?

Mietin samaa. Tarvitsen henkilökohtaisen avustajan kohta kotonakin. 

Vierailija
236/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisi johtamaan siihen, että työkykyiset työttömätkin ruuhkauttaisivat terveydenhuollon hakiessaan lääkärintodistuksia koska eivät suostu orjatyöhön. Jos sairauspäiväraha hylätään, on oikeutettu sentään täyteen toimeentulotukeen. Ei tuo suunnitelma tule ikinä lyömään läpi.

Kieltäytymisestä tuesta otetaan 50% pois. Ennen se on ollut 40% tuista pois jos ei ole suostunut työkokeiluun tai kuntouttavaan työhön.

Vierailija
237/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1700€/kk on  se Tanskan sos tuli kk/ miinus verot. 

Suomalanen saa 1000 käteenkk. Ja matu v 2000 sai 3300/kk.

Vierailija
238/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehtäviä? 

Esim. monenlaiset helpot puhtaanapitotehtävät, jotta pysyy paikat siisteinä. Joka paikkaan ei voi palkata siivoustyövoimaa normaaleilla ehdoilla. Ja esim. ikäihmisille seuraa pitämään ja ulkoiluttamaan. Toki ihmisten kanssa tekemisissä olevat pitäisi tietysti valita niin, että he nimenomaan tekevät sen mielellään eikä vastentahtoisesti, mutta monenlaista tehtävää varmasti löytyy ja kaikista ei tarvitse tykätä, tässä vain pari esimerkkiä. 

Juu. Onneksi näitä ei tehdä ja kadut on täynnä roskaa niinkuin namibialla.

Vierailija
239/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että akateeminen osaamisen ylläpito tulee jäämään hieman vähäisemmäksi. Jos päivät joutuu repimään rikkaruohoja.

Vierailija
240/498 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että akateeminen osaamisen ylläpito tulee jäämään hieman vähäisemmäksi. Jos päivät joutuu repimään rikkaruohoja.

Kannattaa samalla repiä kukkapenkit myös, mistä vtt sitä voi tietää mikä on kukka ja mikä rikkaruoho