Miksi jengi ostaa velaksi +50k€ sähköautoja ja itkee inflaatiota?
Ajelen itse 1500 euron pommilla, joka menee katsastuksesta läpi pelkällä rukoilemisella. Samaan aikaan naapuruston pihat on täynnä uudenkarheita Tesloja ja liisareita, ja omistajat valittaa kun ruoka on kallista. Mikä tässä logiikassa mättää? Onko se naapurille näyttämisen tarve oikeasti noin kova?
Kommentit (144)
Se, että ap:n naapuri valittaa inflaatiosta ja ruuan kalleudesta voi olla pelkästään kohteliasta jutustelua. En minäkään voi kertoa pienempituloisille naapureille, että ei meitä haittaa ruuan hinnan nouse tai kallis sähkö vaan parempi on "olla huolissaan inflaatiosta" ettei naapuri pidä rikkaana paskiaisena. Ja on hyvä esittää, että ne kaksi velatonta katumaasturia onkin liisattu tai rahoituksella hankittu että tonnin pommilla ajava naapuri voi kokea ylemmyydentunnetta niin kuin ap nyt tuntee.
Ihmiset on yksinkertasesti tyhmiä eivätkä ymmärrä prosenteista mitään.
Takaluukun reunasta maali alkanut irtoamaan, näkyy kuvassa.
Vetokoukku
Täysin itsestään ajava päivitys mahdollista hankkia kuukausimaksulla.
Lämmityslaite (PTC) uusittu talvella 2026.
Alustan kolinoita korjattu 2024-2026.
Auton mukana saa Tesla wall connectorin. Asennuksen ostaja järjestää itse.
hehee
Se tunne kun vetäset motarilla tonnin pommilla uudesta teslasta ohi ja näet taustapeilistä hinttikuskin poskille nousevan punan.
Teslan mukaan Model 3:ssa ei ole vikaa, Joni vei 84 000 euron autonsa puolueettomaan tarkastukseen: ”Vastaavaa en ole urani aikana nähnyt”
– Huomasin, että auton maalipintaa on rikki. Siinä vaiheessa autoa oli käytetty neljä viikkoa ja ajokilometrejä mittarissa oli 2 000. Olin ajanut kesärenkailla ja ihan pääkaupunkiseudun kehäteillä.
Auton helmat, pyöräkotelot, oven pielet ja keulamaski olivat täynnä kiveniskemiä, jotka pilkuttivat mustaa maalipintaa laajoilta alueilta.
– Auton ovet, helmat ja vauriokohdat olisi maalattu 5 500 eurolla.
Lähemmässä tarkastelussa ilmeni, että auton maalipinta on pehmeätä käytännössä joka puolella koria.
– Autoa ei pysty edes kunnolla pesemään. Jos maalipintaa vetää sormella, maaliin jää mikronaarmuja. Luulen että lakkaus on niin ohut, että se ei mitään kestä. Uusia naarmuja tulee kun autoa hipaisee, ja ne näkyvät erittäin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta oma sähköauto ja aja työajoja 30000km/vuosi
Sähkökulut kotilatauksella 17kwh/100km ja sähkön hinta 15snt = 765€ vuodessa
Bensiiniauto 6L /100km ja bensan hinta 2€/L = 3600€
Lisäksi saat verovapaasti 0.55€/km = 16500€
Tienaat siis noin 20t€ / vuodessa, eli kolmessa vuodessa olet maksanut autosi ja saat siitä 50k€ autosta vielä vaihdossa yli 20k€
Toki bensiiniautollakin saat nuo kilometrit, mutta sähkärillä vielä melkein 3000€ vuodessa
Huollotkin sähköautolla edullisemmat
paristoauton rengassarja 2000 e sinne meni fyrkat
Onko mua kusetettu kun laadukkaat Nokian kesärenkaat maksoi vain tonnin? Oisin toki voinut ottaa 400€ Pingponggitkin.
Kesärenkaat kyllä mutta talvirenkaat ovatkin sitten toinen juttu.
Vaihdoin lopulta uskollisesti palvelleen 15-vuotiaan premiumin 3v ikäiseen hybridiin jossa oli leveät 19" tehdasalut sekä kesä- että talvirenkaissa.
Iloinen yllätys oli se että testivoittaja kesärenkaat eivät olleet kuin reilun satasen kalliimmat per kierros kuin edellisessä autossa jossa oli 17" renkaat.
Testien kärkipaikoille päässet talvirenkaat eivät 17" koossa olleet sen kalliimpia kuin kesärenkaatkaan mutta nämä leveät 19" läskit maksavat talvirenkaina satasen enemmän per rengas kun kesärenkaat. Skandinaavisia talvirenkaita tehdään vielä selvästi niin vähän isommissa kokoluokissa että valmistajat voivat pyytää niistä mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Takaluukun reunasta maali alkanut irtoamaan, näkyy kuvassa.
Vetokoukku
Täysin itsestään ajava päivitys mahdollista hankkia kuukausimaksulla.
Lämmityslaite (PTC) uusittu talvella 2026.
Alustan kolinoita korjattu 2024-2026.
Auton mukana saa Tesla wall connectorin. Asennuksen ostaja järjestää itse.
hehee
Mikä tässä on hehee? Vanha käytetty Tesla, tottakai alkaa olla elämisen jälkiä. Meillä lähti aikoinaan uudesta Corollasta maali hilseilemään kun koiran hihna aina hankasi yhtä ja samaa kohtaa kun lähdettiin pihassa olleen auton ohi lenkille. Ja pitäisikö myyjän järjestää latauslaitteen asennus ostajan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naapurisi osaavat laskea sinua paremmin.
Itse vaihdoin vanhan 1500€ ”pommini” sähköautoon ja maksan ajamisesta vuodessa yhtä paljon kuin mitä ”pommin” bensoihin ja korjauksiin meni.
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.
Se 1500 pommi ostetaan silloin, kun muuhun ei ole varaa. Jos on varaa 50 000 autoon, on varaa ruokaankin. Jos taas ostaa osamaksulla noin kalliin auton, niin en millään laskutoimituksella saa sen kuluja alittamaan pommin vuosikuluja. Minulla 1400 diesellotkotin itsellä. Ostin suoraan käteisellä. Huolto 380, kun samalla katsastivat, vakuutus 280 vuodessa, ajoneuvovero 540 vuodessa ja polttoainekulut 1800 vuodessa. Vaikka sähkön saisi töysin ilmaiseksi, niin en usko vakuutuksen ja osamaksun alittavan noita kuluja. Mikään vannoutunut vanhan auton käyttäjä en todellakaan ole. Jos olisi varaa, ostaisin uuden vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun vetäset motarilla tonnin pommilla uudesta teslasta ohi ja näet taustapeilistä hinttikuskin poskille nousevan punan.
Ilmeisesti unissasi? Sillä et taatusti erota toisen autoilijan poskien väriä taustapeilistä. Mutta onnittelut, jos tonnin pommisi kulkee tarpeeksi polkemalla yli 120 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto on sijoitus, se maksaa itsensä muutamassa vuodessa takaisin. Jos ajat vaikka 70 000 km vuodessa niin säästät vuodessa jopa 7500 euroa. Noin 6-7 vuoden päästä auto on maksanut itse itsensä.
70 000€ sähköauto menettää kolmessa vuodessa arvostaan puolet tai jopa 70-80% jos erehdyit ostamaan Teslan ennen kuin Musk joutui polkemaan hintoja pitääkseen kysyntää yllä puhumattakaan siitä että laittoi rahansa esim. Jaguar iPaceen.
Mutta tokihan otit tämän huomioon siinä tuottolaskelmassasi vaikka näytti kovasti siltä kuin arvonalenemaa ei olisi huomioitu euroakaan.
Hassua että Moottori-lehden kestotesteissä joiden päätteeksi arvonalenema huomioidaan kuukausikustannuksisaa ne sähköautot ovat tulleet aivan yhtä helvetin kalliiksi kuin vastaavan hintaluokan ICE-preemiumit.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi edes ajaa alle 50t€ autolla.
Tässä se ongelma monella onkin,en kehtaa vaikka varaa ei olisi,niin näyttää pitää.
Jos haluaa järkevän uuden auton, ostaa japanilaisen kei-auton. Sellainen kei-kuormuri kuljettaa enemmän roinaa kuin keskiverto nykyajan avolava-auto, vaikka siinä on mopon moottori.
Tämän auton akku maksaa 128 000 euroa – ”Eihän siinä ole mitään tolkkua”
Uuden akun hinnalla saisi uuden samanlaisen auton ja käyttörahaa jäisi vielä reippaasti yli.
– Nyt kun akkuun on perehdytty, niin en kyllä näe mitään perusteita sille. Siellä on ihan samoja LG:n pussikennoja kuin esimerkiksi Mercedes-Benzeissä, Volkswageneissa ja Porscheissa. Ei mitään ihmeellistä, rakennekaan ei ole mitenkään poikkeuksellisen hieno.
Kyllähän sen huomaa kun pitkää siivua Lappiin ajaa niin jonon kärjessä aina tesla.
"Näin. Usein on taloudellisesti järkevä ostaa 2-3 vuotta ajettu auto. Kovin arvonalennus on jo mennyt. Takuu voimassa. Vikoja saa odotella vielä vuosia, ja pommivuosiin on vuosikymmen. Merkiltä, joka on luotettava, ja varaosat kohtuuhintaisia."
Valitettavasti elämme sellaista murrosvaihetta että tänään ostetun uuden auton arvosta katoaa puolet kolmessa vuodessa mutta pulkkamäen kulmakerroin ei valitettavasti loivenekaan enää tuossa kohtaa vaan 3v ikäinen autokin mennettää taas puolet arvostaan 6v ikään mennessä.
Tästä pitävät huolen valtavan nopea EV-tekniikan kehitys ja loputtoman ahne verotus.
Tämä ei muuta sitä tosiasiaa että ne jotka ostavat 3v auton ja vaihtavat sen 6v ikäisenä uuteen 3v autoon menettävät puolet vähemmän kuin uuden ostajat mutta ajavat kuitenkin käytännössä uuden veroisella autolla jossa on vähintäänkin akkutakuu vielä voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi sähköautoa (ei Tesloja) , joista toinen on uutena ostettu, toinen pari vuotta vanhana ostettu, mutta molemmat rahoituksella.
Koska ei auto ole sijoitus, ei siihen kannata rahaa laittaa. Pääoman on parempi olla osakkeissa poikimassa.
Ja itse asiassa rahoitussumma ei loppuen lopuksi ole niin iso, jos ajaa paljon. Miehellä meni aikoinaan 400 e kk bensoihin, nyt 50-70 e sähköön. Tuo säästö kannattaa huomioida.
Tesloja on liikenteessä paljon, kun niitä saa pienellä rahoituksella, loppusumma tietty iso sitten.Voihan se pääoma olla siellä osakkeissa poikimassa vaikka ajaakin muutaman tonnin autolla, ei siihen tarvita sitä liki 1000€ arvoaan kuukaudessa tiputtavaa sähköautoa.
Mitä varten ihminen säästäisi pää märkänä rahaa samalla kun ajaa jollain vanhalla rottelolla vaikka olisi vara matkustaa mukavamminkin? Nämä tällaiset tyypit yleensä kuolee isot säästö tileillään ja perikunta ihmettelee miksi eli kuin kirkonrotta.
Ostin 35k sähköauton muutama vuosi sitten koska ajan >40tkm vuodessa ja haluan ajaa ne mukavasti nykyaikaisella autolla. Olen kyllä ajellut vuosia myös tonnin pommeilla joten tiedän mitä se on.
No johtuisiko siitä että ihmiset arvostaa eri asioita ja heillä on eri vaatimukset autolle, ei minua kiinnosta laittaa autoon yli 30t€ vaikka voisinkin, noin 15 000km vuosiajot menee mulla liki 30 vuotiaalla avensiksella jonka olen pitänyt hyvässä kunnossa.
Mulla sama. Laitan rahaa mielummin vaikka matkustamiseen ja säästöön. Ajan reilusti alle 10 t vuodessa, ja auto seisoo välillä viikon, kun teen etäduunia. Ihan sama millä köröttelee harrastuksiin ja ruokakauppaan. Toisten mielipiteet mun autosta ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naapurisi osaavat laskea sinua paremmin.
Itse vaihdoin vanhan 1500€ ”pommini” sähköautoon ja maksan ajamisesta vuodessa yhtä paljon kuin mitä ”pommin” bensoihin ja korjauksiin meni.
Plussana sitten tulee se 50k€ auton mukavuus, turvallisuus, suorituskyky ja laatu.Se 1500 pommi ostetaan silloin, kun muuhun ei ole varaa. Jos on varaa 50 000 autoon, on varaa ruokaankin. Jos taas ostaa osamaksulla noin kalliin auton, niin en millään laskutoimituksella saa sen kuluja alittamaan pommin vuosikuluja. Minulla 1400 diesellotkotin itsellä. Ostin suoraan käteisellä. Huolto 380, kun samalla katsastivat, vakuutus 280 vuodessa, ajoneuvovero 540 vuodessa ja polttoainekulut 1800 vuodessa. Vaikka sähkön saisi töysin ilmaiseksi, niin en usko vakuutuksen ja osamaksun alittavan noita kuluja. Mikään vannoutunut vanhan auton käyttäjä en todellakaan ole. Jos olisi varaa, ostaisin uuden vaikka heti.
Mulla olis varaa 50 000 autoon, mutta en osta. Ne 50 t katoaa auton mukana aika nopeasti. Tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti unissasi? Sillä et taatusti erota toisen autoilijan poskien väriä taustapeilistä. Mutta onnittelut, jos tonnin pommisi kulkee tarpeeksi polkemalla yli 120 km/h.
tonnin pommeissa huippunopeus helposti yli 200 hinttivispilöissä useimmiten 140-160
Miten köyhä pitää olla et joku 50k auto on suuri sijoitus. Jokaisella työssäkäyvällä on sellainen vara ostaa vaikka sitten pätkällä
Itse ostin 2014 uuden Toyota Yariksen, hinta noin 19 000 euroa. Nyt autoliikkeet vastaavia käytettyjä enemmän ajettuja Suomi Yariksia yli 10 000 hintaan.
O