Miksi jengi ostaa velaksi +50k€ sähköautoja ja itkee inflaatiota?
Ajelen itse 1500 euron pommilla, joka menee katsastuksesta läpi pelkällä rukoilemisella. Samaan aikaan naapuruston pihat on täynnä uudenkarheita Tesloja ja liisareita, ja omistajat valittaa kun ruoka on kallista. Mikä tässä logiikassa mättää? Onko se naapurille näyttämisen tarve oikeasti noin kova?
Kommentit (145)
"Minulla 1400 diesellotkotin itsellä. Ostin suoraan käteisellä. Huolto 380, kun samalla katsastivat, vakuutus 280 vuodessa, ajoneuvovero 540 vuodessa ja polttoainekulut 1800 vuodessa. Vaikka sähkön saisi töysin ilmaiseksi, niin en usko vakuutuksen ja osamaksun alittavan noita kuluja."
Eläminen maksaa. Minä käyn töissä siksi että minulla on varaa maksaa siitä enkä joudu enää koskaan pitämään kädet rasvassa ja rystyset verillä näitä tonnin pommeja ajokunnossa. Sain tästä ihan riittävästi kokemusta 18 vuotiaasta aina ensimmäiseen vakiduuniin saakka.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että laittaisin uuteen autoon 50t€ vaikka siihen varaa olisikin. Maksimi on 25k€ tai hieman yli ja vaihdan taas uuteen käytettyyn kun arvo on pudonnut 15t€ paikkeille.
Kun valitsee merkin ja mallin jossa käytetyn hintaan ei ole lisätty mitään puhtaan kuvitteellisia laatumielikuvia vaan päinvastoin vähennetty yhtä fiktiivisiä pelkoja niin saa pikkurahalla todella paljon autoa ja ominaisuuksia joka eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun vetäset motarilla tonnin pommilla uudesta teslasta ohi ja näet taustapeilistä hinttikuskin poskille nousevan punan.
Ilmeisesti unissasi? Sillä et taatusti erota toisen autoilijan poskien väriä taustapeilistä. Mutta onnittelut, jos tonnin pommisi kulkee tarpeeksi polkemalla yli 120 km/h.
tonnin pommeissa huippunopeus helposti yli 200 hinttivispilöissä useimmiten 140-160
Miksi kirjoittelet sieltä Saksasta suomalaisille foorumeille?
Sillä tonnin pommillasi kun ajat autobahnilla 200km/h niin voidaan sanoa että siinä on sinulle autoa koko loppuelämäksi.
Viimeksi laitoin paaliin perheen kakkosauton josta ei olisi saanut enää sitä tonniakaan kun isompi vika lopulta lopetti ajot mutta tuollakin huippunopeus oli 240km/h joten aika neitimäisillä ajokeilla sinäkin kehtaat nysväillä motarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun vetäset motarilla tonnin pommilla uudesta teslasta ohi ja näet taustapeilistä hinttikuskin poskille nousevan punan.
Ilmeisesti unissasi? Sillä et taatusti erota toisen autoilijan poskien väriä taustapeilistä. Mutta onnittelut, jos tonnin pommisi kulkee tarpeeksi polkemalla yli 120 km/h.
tonnin pommeissa huippunopeus helposti yli 200 hinttivispilöissä useimmiten 140-160
Miksi kirjoittelet sieltä Saksasta suomalaisille foorumeille?
Sillä tonnin pommillasi kun ajat autobahnilla 200km/h niin voidaan sanoa että siinä on sinulle autoa koko loppuelämäksi.
Viimeksi laitoin paaliin perheen kakkosauton josta ei olisi saanut enää sitä tonniakaan kun isompi vika lopulta lopetti ajot mutta tuollakin huippunopeus oli 240km/h joten aika neitimäisillä ajokeilla sinäkin kehtaat nysväillä motarilla.
Kuulostaa juuri sellaiselta amisviikseltä, joka pääsee lehtiotsikoihin mällättyään sen tonnin pomminsa. Ikävä kyllä niin, että siinä tulee muitakin vainajia.
Vierailija kirjoitti:
"Näin. Usein on taloudellisesti järkevä ostaa 2-3 vuotta ajettu auto. Kovin arvonalennus on jo mennyt. Takuu voimassa. Vikoja saa odotella vielä vuosia, ja pommivuosiin on vuosikymmen. Merkiltä, joka on luotettava, ja varaosat kohtuuhintaisia."
Valitettavasti elämme sellaista murrosvaihetta että tänään ostetun uuden auton arvosta katoaa puolet kolmessa vuodessa mutta pulkkamäen kulmakerroin ei valitettavasti loivenekaan enää tuossa kohtaa vaan 3v ikäinen autokin mennettää taas puolet arvostaan 6v ikään mennessä.
Tästä pitävät huolen valtavan nopea EV-tekniikan kehitys ja loputtoman ahne verotus.
Tämä ei muuta sitä tosiasiaa että ne jotka ostavat 3v auton ja vaihtavat sen 6v ikäisenä uuteen 3v autoon menettävät puolet vähemmän kuin uuden ostajat mutta ajavat kuitenkin käytännössä uuden veroisella autolla jossa on vähintäänkin akkutakuu vielä voimassa.
Tuo on ihan urbaania legendaa. Esimerkiksi VW ID.4, joka on yksi myydyimmistä sähköautoista, puolittaa arvonsa noin 5 vuodessa, jos kilometrit ovat keskimääräisiä. Se on ihan linjassa polttomoottoriautojen kanssa.
Minä taas olen koko ikäni tykännyt uusista autoista, olen ostanut uutena kaikkiaan kahdeksan polttomoottoriautoa, kuusi hybridiä ja nyt on jo neljäs täyssähkö tilattuna ja tulee myöhemmin tässä kuussa. Vanhoja harrasteautojakin on kertynyt muutama talliin.
Vaikka minulla on ihan oikeaa ensikäden kokemusta kaikenlaisista autoista, en silti jaksa vängätä palstalla vastaan kun essonbaarilaiset tietää mielestään aina paremmin. Turha sellaiselle ihmiselle on kasvotustenkaan kertoa mitään oikeaa faktaa, parempi vaan myötäillä ja peesata.