Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELA vaatii minulta tiliotteita nyt 10 vuotta vanhoista tileistä toimeentulotuen maksamisen tarkistukseen!

Vierailija
25.08.2026 |

Kela on alkanut kunnon vainot, nyt vaadittiin joltain jo tietoa kaupan ruokaostoksista ja minulta jotain tilitietoja 10 vuotta vanhoista tileistä, ja en ole esim ollut Danske Bankin asiakas varmaan 3 vuoteen ei minulla ole tiliotteita. mitä ihmettä? Yritetäönkö perua joku toimeentulotuki takaisin 10 vuotta sitten?

kuka apina tuolla Kelalla on töissä, ei mulla ole 10 vuoden tiliotteita enkä aio pyytää pankista ja esim dansken tili on lopetettu 3 v sitten

#Perustoimeentulotuki

Tarvitsemme lisätietoja asian uudelleen selvittämistä varten

Hei

Lähetämme tämän kirjeen, koska joudumme selvittämään perustoimeentulotukiasiasi uudelleen ja tarvitsemme lisätietoa sitä varten.

Sinulle on myönnetty perustoimeentulotukea ajalle 1.1.2017 - 28.2.2017, 1.9.2017 - 30.11.2017, 1.1.2018 - 31.1.2020, 1.3.2020 - 30.4.2020, 1.6.2020 - 31.8.2020, 1.10.2020 - 31.12.2020, 1.2.2021 - 31.8.2021, 1.5.2024 - 30.9.2024 ja 1.7.2025 - 31.1.2026. On kuitenkin käynyt ilmi, että päätökset ovat perustuneet puutteellisiin tai virheellisiin tietoihin. Saamiemme tietojen perusteella epäilemme, että et ole toimittanut Kelaan tiliotteita kaikista käytössäsi olevista tileistä.

Tarvitsemme seuraavat tuloihin ja varallisuuteen liittyvät tiedot:

tiliotteet kaikista sinun tai toimeentulotukiperheesi käytössä olevista suomalaisista ja ulkomaisista tileistä ajalta 1.1.2017 - 28.2.2017, 1.9.2017 - 30.11.2017, 1.1.2018 - 31.1.2020, 1.3.2020 - 30.4.2020, 1.6.2020 - 31.8.2020, 1.10.2020 - 31.12.2020, 1.2.2021 - 31.8.2021, 1.5.2024 - 30.9.2024 ja 1.7.2025 - 31.1.2026. Esitä pankin tiliotteet, joissa näkyvät tilinumero, tilin omistaja, tilin alku- ja loppusaldo, tilin käyttötarkoitus, tilitapahtumat katkeamattomana luettelona sekä tieto siitä, miltä ajalta tiliote on.

tiedot kaikesta sinun ja toimeentulotukiperheesi varallisuudesta Suomessa ja ulkomailla ajalta 1.1.2017 - 28.2.2017, 1.9.2017 - 30.11.2017, 1.1.2018 - 31.1.2020, 1.3.2020 - 30.4.2020, 1.6.2020 - 31.8.2020, 1.10.2020 - 31.12.2020, 1.2.2021 - 31.8.2021, 1.5.2024 - 30.9.2024 ja 1.7.2025 - 31.1.2026. Varallisuutta ovat esimerkiksi tileillä olevat säästöt, rahasto-osuudet, osakkeet, virtuaalivaluutta, pelitileillä olevat varat, säästövakuutukset ja arvopaperit sekä kiinteä omaisuus ja asunto-osakkeet.

Kelaan jo toimitettuja tiliotteita ei tarvitse toimittaa uudelleen.

Jos emme saa kaikkia pyytämiämme tuloihin ja varallisuuteen liittyviä tietoja, Kela tekee tietopyynnön rahalaitoksille. Kela tekee tietopyynnön kaikkiin suomalaisiin rahalaitoksiin kaikista käytössäsi/käytössänne olevista tileistä ja varoista perustoimeentulotuen käsittelyä varten. Tietopyyntö koskee ajanjaksoa 1.1.2017 - 28.2.2017, 1.9.2017 - 30.11.2017, 1.1.2018 - 31.1.2020, 1.3.2020 - 30.4.2020, 1.6.2020 - 31.8.2020, 1.10.2020 - 31.12.2020, 1.2.2021 - 31.8.2021, 1.5.2024 - 30.9.2024 ja 1.7.2025 - 31.1.2026.

Kela pyytää rahalaitoksilta kaikki toimeentulotukiasian selvittämiseksi välttämättömät tiedot. Voit ottaa kantaa rahalaitokselle tehtävän tietopyynnön tekemiseen. Näkemyksesi ja pyydetyt selvitykset on oltava Kelassa viimeistään 4.9.2026

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oli sentään yritystä, 3/5.

Vierailija
2/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollasit liian aikaisin. Ensi vuoden alusta lähtien Kela pääsee tutkimaan kaikki olemassa olevat ja viime vuosina lopetetut tilit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tää on provo tai sitten sulla on ollut S-tili, säästötili, sijoituksia tms tuolloin, etkä ole ilmoittanut niitä Kelaan. 

Parikymmentä vuotta sitten unohdettiin puolison kanssa ilmoittaa S-tili, se ei edes ollut vielä S-pankki vaan se pelkkä bonus, jolla pystyi maksamaan vain S-ryhmän toimipaikoissa. 

Vierailija
4/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, lue hallintolaki. Ainoastaan päätöksen virheen voi korjata, ja senkin vain 5v jälkeenpäin.

8 lukuPäätöksessä olevan virheen korjaaminen50 (11.6.2010/581)Asiavirheen korjaaminen

Viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos:

1)

päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen;

2)

päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen;

3)

päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai

4)

asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.

Päätös voidaan korjata 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä. Päätös voidaan korjata 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa ainoastaan asianosaisen eduksi.

51 Kirjoitusvirheen korjaaminen

Viranomaisen on korjattava päätöksessään oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin verrattava selvä virhe.

Virhettä ei saa kuitenkaan korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen eikä virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

52 Korjaamisasian vireilletulo ja käsittely

Viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen tekemisestä.

Asiavirheen korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan uusi päätös. Kirjoitusvirhe korjataan korvaamalla virheen sisältävä toimituskirja korjatulla toimituskirjalla. Asianosaiselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi ennen kirjoitusvirheen korjaamista, jollei se ole tarpeetonta.

Asia- tai kirjoitusvirheen korjaamisesta on tehtävä merkintä alkuperäisen päätöksen taltiokappaleeseen tai viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään. Uusi tai korjattu toimituskirja on annettava asianosaiselle maksutta.

53 Täydentävät säännökset korjaamismenettelystä

Käsitellessään asia- tai kirjoitusvirheen korjaamista viranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon toistaiseksi tai määrätä sen keskeytettäväksi.

Jos korjattavaan päätökseen on haettu oikaisua, muutosta tai siitä on vireillä erikseen säädetty menettely, korjaamisasian käsiteltäväksi ottamisesta on ilmoitettava ja siinä tehty päätös toimitettava tälle viranomaiselle. Korjaamisasian käsittely ei vaikuta valitusajan tai muun määräajan kulumiseen.

Päätökseen, jolla viranomainen on hylännyt virheen korjaamista koskevan vaatimuksen, ei saa hakea muutosta valittamalla.

Vierailija
5/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤔

Mä käyn töissä ja elätän perheeni itse.

Ei kukaan kysele mitään.

Suosittelen kaikille teille tukien nostajille.

Kannattaa aloittaa vaikka siivoustyöllä tai millä tahansa.

Vierailija
6/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama provo mikä eilenkin.

Vierailija
7/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤔

Ei kukaan kysele mitään.

Juu, työnteko ei kiinnosta, mutta kiitos vinkistä.

T. M56, kolme ammattitutkintoa, 12 vuotta yrittäjänä, 17 vuotta rividuunarina. Viimeisen kolmen vuoden aikana lähes 800 työhakemusta joista 2 johti haastatteluun.

Vierailija
8/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤔

Ei kukaan kysele mitään.

T. M56, kolme ammattitutkintoa, 12 vuotta yrittäjänä, 17 vuotta rividuunarina. Viimeisen kolmen vuoden aikana lähes 800 työhakemusta joista 2 johti haastatteluun.

Hae jotain mitä muut ei halua.

Pakukuski, raksa apu, siivous, viheralueet....

Sitten kun olet töissä, on paljon helpompi työllistyä johonkin mieluisaan duuniin.

Vierailija
9/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallintolaissa myös tuo 50pykälän 4 kohta:

Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

Eli jos kyse on viranomaisen omasta virheestä, voit kieltää heitä korjaamasta vanhaa päätöstä sinun tappioksesi.

Vierailija
10/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP,

Onko itselläsi käsitystä, mistä syystä Kelalle on noussut tuo epäilys, että jossain vaiheessa sinä et ole ilmoittanut kaikkia tilejäsi Kelalle?

Vierailija
11/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤔

Ei kukaan kysele mitään.

Sitten kun olet töissä, on paljon helpompi työllistyä johonkin mieluisaan duuniin.

Sovitaanko räkänokka nyt niin että menet kiillottamaan sitä skootteriasi etkä puutu aikuisten juttuihin.

Vierailija
12/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤔

Ei kukaan kysele mitään.

Mitäs sä teet työksesi? Varmaan olisi muutama tuhat työtöntä tulossa sun tilalle ja osaisivat hoitaa työsi paremmin ellei sitten työsi ole Kelan perustuilla elävien haukkuminen somessa. 

Vierailija
13/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollasit liian aikaisin. Ensi vuoden alusta lähtien Kela pääsee tutkimaan kaikki olemassa olevat ja viime vuosina lopetetut tilit.

Ei välttämättä ollenkaan liian aikaisin. Mielestäni vaikuttaa, että aloittajan tapauksessa Kelalla on ollut joku syy epäillä ns salattuja tilejä siitä riippumatta, mitä laki noin yleisesti sallii. Mitä näitä uutisia on iltapäivälehdet kirjoitelleet vuosien varrella niin vaikutelma on, että Kela on herkkänä salaisten varojen tai tilien suhteen ihan joka tapauksessa.

Vierailija
14/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤔

Ei kukaan kysele mitään.

Sovitaanko räkänokka nyt niin että menet kiillottamaan sitä skootteriasi etkä puutu aikuisten juttuihin.

Ei ole skootteria, mutta 3 moottoripyörää löytyy.

Saatan olla myös sinua vanhempi.

Vierailija
15/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei vaadi yhtään mitään jos sinä et vaadi Kelalta. Lopetat asioimisen Kelan kanssa.

Vierailija
16/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤔

Ei kukaan kysele mitään.

Mitäs sä teet työksesi? Varmaan olisi muutama tuhat työtöntä tulossa sun tilalle ja osaisivat hoitaa työsi paremmin ellei sitten työsi ole Kelan perustuilla elävien haukkuminen somessa. 

En viitsi avata työtäni täällä sen enempää.

Mutta voisitko sinä kertoa mikä tuossa yllä on tukien saajien haukkumista?

Vierailija
17/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallintolaissa myös tuo 50pykälän 4 kohta:

Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

Eli jos kyse on viranomaisen omasta virheestä, voit kieltää heitä korjaamasta vanhaa päätöstä sinun tappioksesi.

Riippuu siitä, mitä tietoja asianosainen on asiasta päättävälle toimittanut.

Vierailija
18/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Yritä edes. Ota haltuun trollaamisen perusteet ennnen kuin lähdet tälle polulle, ystävä. Tsemppiä!

Vierailija
19/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Kela tutkii ne? Miksei olisi tutkinut nytkin niitä? Ei kai ihmisellä mitään salatilejä voi (ulkomailla) olla, ilman että viranomaiset saisivat siitä tiedon sekunneissa?

Vierailija
20/32 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤔

Ei kukaan kysele mitään.

Kolme ammattitutkintoa. Hommaa nyt edes yhdet oikeat paperit itsellesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi