Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua kaivataan! Yrittäjyyttä, sivutuloa vai mitä?

Vierailija
26.05.2007 |

Hei! Olen valmistunut viheralalle ja työskentelen puutarha-alalla, tosin määräaikaisessa työsuhteessa. Tietenkin muutamat sukulaiset ja tuttavat nyt kesän tultua kyselevät voisinko tehdä heille pihasuunnitelman tai jotain pieniä pihanhoitotöitä. Mielelläni auttaisinkin, mutta en oikein itedä miten pitäisi tehdä niiden töiden kanssa, joista luvataan jotain maksaakin. Hienointahan kai olisi jos olisi toiminimi ja sillä voisi sitten tehdä sivutoimisesti noita hommia. Mutta pelkään oman yrityksen perustamista siksi että työsopimukseni on ainoastaan kesäkaudeksi ja - tiedättehän te alan - talvella saatan joutua työttömäksi. Jos minulla on " yritys" , en varmaankaan saa työttömyyskorvausta. Myöskään pihatyötilauksia ei talveksi varmastikaan tule, kun nyt kyse on oikeasti pienimuotoisesta hommasta eli vain tänä kesänä muutama keikka. Miten noita töitä sitten voisi tehdä ilman varsinaisen firman perustamista mutta kuitnekin niin ettei tee ns. pimeänä? Voinko saada jotenkin merkittyä tällaisia palkkioita sivutuloksi? Mitä maksajan täytyy silloin tehdä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vähän sama asia kuin freelance-työt, esim. lehtijuttujen kirjoittelu.

Vierailija
2/4 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ks. myös työkkärin sivut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aion vain tarjota vähän ammattilaisapua muutamalle tuttavalle.

Vierailija
4/4 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy tehdä näille kaikille tuttavillesi palkkatyötä - eli he maksavat sinulle palkkaa ja tilittävät myös ennakonpidätyksesi ja sivukulut. Verottajan sivuilla on aika hyvä ohjeistus tästä - sinähän voisit tehdä vaikka itse laskelmat näille tutuille valmiiksi.

Positiivinen juttu on myös se, että he pystyvät vähentämään sivukulut (kotitalousvähennys) omassa verotuksessaan.

Tsekkaa myös osoite www piste palkka piste fi