Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: vanhempi pyytänyt opettajaa tulemaan kotiin herättämään lapsen

Vierailija
24.08.2026 |

En kyllä kestäisi olla opettaja. Myös työmiljöö on kauhea. Jatkuva meteli, jopa lyömistä jne.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut tuota Hesarin juttua (mielipidekirjoitus varmaan) mutta itsellenikin kävi niin että vanhempi pyysi minulta "tukea" siihen että hänen nuorensa jaksaisi herätä kouluun aamulla. Kyseessä oli lukiolainen joka ei pitänyt aineestani ja siksi hän ei olisi jaksanut tulla kouluun sellaisena aamuna kun aamun eka tunti oli sitä minun ainettani. Minulle ei koskaan oikein selvinnyt minkälaista tukea hän tähän olisi kaivannut. 

Ei ole mp-kirjoitus, vaan viimeisin artikkeli. Ap

Joo huomasinkin että oli artikkeli ja vapaasti luettavissa. Tuollaista se tosiaan on nykyään että vaaditaan hyvin yksilöllistä palvelua ja jotenkin unohdetaan että niitä yksilöitä on usein 30+ siinä yhdessä ryhmässä. Lukiossa niitä ryhmiä on usein 5 eli yhteensä opettajalla voi olla 150+ yksilöä palveltavana yhden jakson aikana. 

Ja lukio-opinnoissa pitäisi jo kyetä olemaan kohtalaisen itseohjautuva. 

En ymmärrä, miten osa nykynuoristo on jotenkin täysin avuttomia verrattuna siihen, millaista porukka oli 90-luvulla jolloin itse olin lukioiässä. Ei puhettakaan etteikö käytännössä aikuiset ihmiset osaisi mennä ajoissa kouluun ihan itse. 

Vierailija
82/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko artikkeli on ihan hakoteillä.

Kysymys ei ole siitä, että vanhempi ei tietäisi, että hänen kuuluisi saada lapsi nousemaan vuoteesta.

Ongelma on, ettei siihen ole keinoja. Vanhemmilla ei ole keinoja käsitellä lapsen pettymyksiä, kiukkua ja pahaa oloa.

Miksei opettaja voi siis olla tukena sanoittamassa vanhempaa ja hänen tunteitaan? Vanhempi tarvitsee ammattikasvattajalta konkreettisia neuvoja kuinka toimia lapsen kanssa. Tähän ohjaukseen tulisi järjestää enemmän aikaa opettajan työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna pyytää pesemään itsensä ;D

Vierailija
84/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrajjeesus sentään

Vierailija
85/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Z-sukupolvi on lisääntymisiässä. Uusavuttomat päin helvettiä kasvatetut muumit kasvattavat uusia isänmaan toivoja. 🤦‍

Niitä ei ehkä ole kasvatettu päin helvettiä. Kakkosluokan mielenterveyspuhe alkoi vain tunkea jokaisesta somekanavasta pikkuisten älypuhelimeen, saattavat vilpittömästi uskoa että tässä apinalaumassa  kaikista tärkeintä on juuri heidän tunnetilansa ja -kuohunsa. 

Jos lapsi jää älypuhelimen sisältöjen armoille, niin mitä muuta se on kuin kasvattamista päin helvettiä?

Vierailija
86/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leiki tyhmiä leikkejä ja voitat tyhmiä palkintoja. Ehkei open kannattaisi olla tunkemassa nenäänsä perheen asioihin niin ei saisi moisia kehoituksia. Keskittyisi ihan vaan siihen mitä hänelle kuuluu. Ihme idioottiope. 

Tuolla Hesarin kommenteissa toivottiinkin, että joku teistä tollovanhemmista tulisi avaamaan ajatusmaailmaansa.

Vierailija
87/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten lasun paikka, ellei vanhemmalla ole mitään otetta ja auktoriteettia omaan lapseensa, jonka on itse kasvattanut (jättänyt kasvattamatta). Ehkä sillä on parempi olla jossain laitoksessa, jossa on selvät säännöt ja säännölliset ruoka-ajat.

Eihän auktoriteetin käyttöä suositella. Se on alistamista ja väkivaltaa jos lapseen kohdistaa auktoriteettia.

Jos lapsella on haasteita niin hän tarvitsee tukea eikä rangaistuksia.

Vierailija
88/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ole siitä, että vanhempi ei tietäisi, että hänen kuuluisi saada lapsi nousemaan vuoteesta.

Ongelma on, ettei siihen ole keinoja. Vanhemmilla ei ole keinoja käsitellä lapsen pettymyksiä, kiukkua ja pahaa oloa.

Miksei opettaja voi siis olla tukena sanoittamassa vanhempaa ja hänen tunteitaan? Vanhempi tarvitsee ammattikasvattajalta konkreettisia neuvoja kuinka toimia lapsen kanssa. Tähän ohjaukseen tulisi järjestää enemmän aikaa opettajan työssä.

Tuohon on jo olemassa perheneuvolat, koulupsykologit, vanhempainiltoja joissa asiantuntijat luennoivat aiheista ja opettajien kanssa pääsee keskustelemaan siitä omasta herrantertusta jokavuotisissa ohjauskeskusteluissa. Opettajien työ on opettaa ja kasvattaa RYHMÄSSÄ ja heille on jo sysätty liikaakin kasvatusvastuuta. Hankkikaa itse aktiivisesti apua koulun ulkopuolelta, ellette pärjää. Me muut haluaisimme, että opettaja saisi keskittyä opettamiseen.

Vierailija
89/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarvisin apua syyssiivouksen kanssa. Sinä tulet varmaa tekemään se minulle ilmaiseksi, koska mikset nyt auttaisi minua?

Vierailija
90/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaan lopetettaisiin tuo tunnehössötys ja keskityttäisiin siihen, että lapsi tottelee? Se ei ole mikään tekosyy rikkoa lakia tai muitakaan sääntöjä, että oli joku tunne mikä muka esti oikean käyttäytymisen.

Vierailija
91/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa artikkelissa ole mitään sisältöä tai keskusteltavaa. Opettajat valittamassa siitä, että joskus töissä tapahtuu uusia asioita. Jos on oma kuuppa kunnossa, noista selviää olankohautuksella. Alkaa muistuttaa hoitajien ikuista itkuvirttä tämä opettajien avautuminen.

Vierailija
92/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti kun hesarin kommenteissa joku on sitä mieltä, että saahan sitä vaatia ja opettajan tehtävä on sanoa, että ei tee noita juttuja. Minusta sen sijaan vanhemmilta voisi kyllä vaatia sen verran tervettä järkeä, että ei vaatisi tuollaisia. Luin nuo 12v lapselleni ja hän sanoi, että kuolisi häpeästä jos me tekisimme tuollaista.

Jonkun mielestä myös olisi tarpeellista käydä vanhempien kanssa koulun alkaessa yhdessä läpi, mikä kuuluu opettajan velvollisuuksiin ja mikä ei. Kun ei sitä kuulemma voi millään tietää. 

#ihmiskunnantyhmentyminen

Vierailija
93/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna pyytää pesemään itsensä ;D

...ja pyyhkimään p*rseen.

Vierailija
94/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistutan pienten oppilaiden hammaslääkäreistä, jos tiedän, että he eivät osaa kelloa vielä. Luokan ovelta on myös huoltajan täysin ok tulla hakemaan oppilas esim. lääkärikäynnille. Ja parasta on tietenkin yrittää kotona opettaa lapselle, milloin pitää lähteä.

Se mikä itseä kuormittaa valtavasti, on kouluaikaan pidettävät, jopa kahden viikon mittaiset, lomat. Näiden hakemista harkitsisin vakavasti. Loman jälkeen oppilas on aika pihalla ja se ei tosiaan riitä, että kotona luetaan tulevat kappaleet ja tehdään niihin liittyvät muutamat tehtävät pikavauhdilla( usein ennen lomaa). Näitä oppilaita sitten kannatellaan ja tukiopetetaan, ja se on muilta oppilailta aina pois.

Vierailija
95/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää muuten myös ihan sikana perheet jotka jatkuvasti lomailee lukuvuoden aikana. Nytkin yksi seiskaluokkalainen on ekan kuukauden pois! Ysiluokkalainen menee vaeltamaan kahdeksi viikoksi kun on eka koe jne jne jne

Kuormittavat. Eikä tod ole oppilaankaan etu.

Varmaan riippuu myös paljon vanhemmista ja perheistä, että miten hommat hoidetaan. Omassa lähipiirissä on paljon URHEAn yläkoululeirityksessä olevia yläkoululaisia, joilla kaikilla on keskiarvo 9-10. Hommat hoidetaan ja vastuu otetaan, vaikka ovat neljä viikko vuodesta leireillä koulun sijaan. Sama, jos ollaan reissussa kouluaikana. Pointtina silloin on se, että vanhempi ei sen takia voi vaatia mitään extraa vaan silloin hommat hoidetaan itse.

Vierailija
96/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun. Koulussa on kielletty puhelimet, joten olen pyytänyt että opettaja muistuttaisi lapsen hammaslääkäristä. En tiennyt sen olevan kiellettyä! Miten jatkossa hoidan kesken päivää lapsen muistuttamisen? 7v ei todellakaan muista itse.

Kirjoita lapselle lappu?

Ja mistä lapsi tietää kellon? Ei nykypenskoilla ole kelloa kädessä.

Ei ollut ennenkään, mutta luokan seinällä roikkuu kello.

Lapseni luokalla oli alakoulussa useampi, joka ei osannut lukea analogista kelloa.

Vierailija
97/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se suuri häpeä, jos ole joutuu tekemään mitä sattuu, mikä ei hänen kuulu tehdä !!!!!! Jos laps ei ilmesty luokkaan ajoissa, se on luvaton poissaolo. Tuskin on sairas oikeasti. Teeskentelee !!!!! Ja ei nykyvanhemmat vahdi eivätkä piittaa mitään omista lapsistaan. Tehkööt, mitä ikinä lystäävät ! Ja mulla ei ole koskaan ollut herätyskelloa , ja herään joka aamu ajoissa. Luen kirjaa tunnin ja nousen ylös. Avaan TV:n. Syön aamiaista. Lähden NS töihin tai sitten en. Joka ke on vapaat ja viikonloput samoin. Ei koskaan ole ollut ongelmia sen suhteen. Koulu -ja opiskeluaikana -80 ja -90 luvuilla se oli eri asia. Piti aina ehtiä tiettyyn bussiin, joka meni suoraan tiettyyn paikkaan. Sinne meni sitten sata muutakin nuorta !!!!!!!! Koko bussi tuli aina tupaten täyteen, ja melu oli kanssa sitä luokkaa, ettei kuullut edes omia ajatuksiaan !!!!!!! 

Vierailija
98/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi/nuori ei mene oma-aloitteisesti kouluun, sitten ei tee myöskään mitään kivaa koulun jälkeen. Ei ole opettajan vastuulla kasvattaa.

Vierailija
99/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettajallakin voisi olla ns. virka-aika esim. Wilmassa. Vanhemmat ilmeisesti luulevat, että opettajaa voi häiritä milloin tahansa, myöhään illalla ja jopa viikonloppuisin.

Huvitti myös tuossa Hesarin jutussa sekin, jos koulussa tehdään pari- tai ryhmätyöskentelyä, vanhemmat pyytävät, että lapset pääsevät parhaan kaverinsa kanssa samaan ryhmään, koska lapsi on arka. ja pahoittaan helposti mielensä. Eikö koulun tehtävänä ole juurikin kasvattaa lapsia tulemaan toimeen yhteiskunnassa, jossa aina ei voi olla jonkun kivan turvallisen ihmisen kanssa, vaan joutuu ottamaan itse vastuuta, aina ei ole kivaa,  mielensäpahoittaminen on ok. myös lapselle.

Wilmassa voi laittaa milloin vain viestiä, vaikka keskellä yötä. On sitten opettajan oma asia lukeeko niitä vapaa-ajalla vai ei. Eipä ole tullut mieleen että vain tiettyyn kellonaikaan pitäisi laittaa viestiä. Vastausta tietysti odotan opettajan työaikana, mutta ovatpa jotkut vastanneet illallakin, mistä yllätyin.

Vierailija
100/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaan lopetettaisiin tuo tunnehössötys ja keskityttäisiin siihen, että lapsi tottelee? Se ei ole mikään tekosyy rikkoa lakia tai muitakaan sääntöjä, että oli joku tunne mikä muka esti oikean käyttäytymisen.

Miten saat lapsen tottelemaan?

Innolla odotan vastauksia, koska keinot on aidosti vähissä. Jos väkivalta suljetaan pois ja lapsi menee sekä tekee omiaan, kuten minä aikanaan.

Kaiken maailman jeesustelijoita löytyi silloinkin mutta ei yhtäkään toimivaa keinoa. Isäni kantoi minua kouluun kasin aamuina vajaan vuoden mutta en siltikään mennyt tunneille/lähdin vain pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi