Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: vanhempi pyytänyt opettajaa tulemaan kotiin herättämään lapsen

Vierailija
24.08.2026 |

En kyllä kestäisi olla opettaja. Myös työmiljöö on kauhea. Jatkuva meteli, jopa lyömistä jne.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista saattotukea kouluun ehkä saa pidemmäksi aikaa lastensuojelun avopalvelusta. Vai onko heilläkään resursseja siihen. Joku järjestö ehkä myös. 

Saattotukea on täällä ainakin yläasteella, ja ei siihen lastensuojelua tarvita. Tosin laiskuuden/ajoissa heräämisen takia sitä ei saa.

Oli ainakin muutama vuosi sitten sellainen, että joku koulun tukihenkilö käy herättelemässä jonkun, joka ei saa kouluun tulluksi. Kouluunhan on tullut uusia työtehtäviä, kasvatusohjaaja esim. jonka tehtävä on selvitellä oppilaiden keskinäisiä riitoja yms. Ihan sillä töin! Ja kaikenlaista nuoriso-ohjaajaa siellä on nykyään, yrittämässä sosiaalistaa nuoria.

Entisaikaan kasvatus oli paljon helpompaa. Seinällä roikkuva remmi muistutti, että pitää nousta sängystä kun käsketään. Ei tarvittu tukihenkilöitä siihen.

Vierailija
62/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun. Koulussa on kielletty puhelimet, joten olen pyytänyt että opettaja muistuttaisi lapsen hammaslääkäristä. En tiennyt sen olevan kiellettyä! Miten jatkossa hoidan kesken päivää lapsen muistuttamisen? 7v ei todellakaan muista itse.

Jos lapsi osaa lukea kirjoita muistutus lapsen kämmeneen. Tai hae lapsi luokasta. Ei ole opettaja asia lähettää lasta lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun. Koulussa on kielletty puhelimet, joten olen pyytänyt että opettaja muistuttaisi lapsen hammaslääkäristä. En tiennyt sen olevan kiellettyä! Miten jatkossa hoidan kesken päivää lapsen muistuttamisen? 7v ei todellakaan muista itse.

Kirjoita lapselle lappu?

Ja mistä lapsi tietää kellon? Ei nykypenskoilla ole kelloa kädessä.

Vierailija
64/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää muuten myös ihan sikana perheet jotka jatkuvasti lomailee lukuvuoden aikana. Nytkin yksi seiskaluokkalainen on ekan kuukauden pois! Ysiluokkalainen menee vaeltamaan kahdeksi viikoksi kun on eka koe jne jne jne

Kuormittavat. Eikä tod ole oppilaankaan etu.

Eihän koulusta saa olla pois muuta kuin lomilla. Jos on, lentää koulusta ulos. 

Mun pojan luokalla oli lapsi, joka oleskeli lähtömaassaan joka vuosi 2-3 kuukautta lukuvuoden aikana. Eri säännöt ilmeisesti. 

Joo, kunnia-kansalaisille on eri säännöt.

Vierailija
65/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut tuota Hesarin juttua (mielipidekirjoitus varmaan) mutta itsellenikin kävi niin että vanhempi pyysi minulta "tukea" siihen että hänen nuorensa jaksaisi herätä kouluun aamulla. Kyseessä oli lukiolainen joka ei pitänyt aineestani ja siksi hän ei olisi jaksanut tulla kouluun sellaisena aamuna kun aamun eka tunti oli sitä minun ainettani. Minulle ei koskaan oikein selvinnyt minkälaista tukea hän tähän olisi kaivannut. 

Varmaan motivointia opiskelun suorittamiseen, patistelua, kädestä pitämistä, jne. Ai niin, mutta noihan on VANHEMPIEN vastuulla olevia asioita.

Vierailija
66/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita lapselle lappu?

Ei ollut ennenkään, mutta luokan seinällä roikkuu kello.

Vierailija
67/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten lasun paikka, ellei vanhemmalla ole mitään otetta ja auktoriteettia omaan lapseensa, jonka on itse kasvattanut (jättänyt kasvattamatta). Ehkä sillä on parempi olla jossain laitoksessa, jossa on selvät säännöt ja säännölliset ruoka-ajat.

Eihän auktoriteetin käyttöä suositella. Se on alistamista ja väkivaltaa jos lapseen kohdistaa auktoriteettia.

Vierailija
68/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musliminuorukainen tulee kouluun jos saa panna oppilasta tai opettajaa. Se ei kai ole liikaa pyydetty.

Vierailija
69/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vanhempana kuullut koulun infoissa jne monet kerrat, kun rehtori tai opettaja on maininnut yleisesti oppilaille ja vanhemmille, että koulussa on koulupakko ja jos kouluun ei tulla niin siten haetaan vaikka kotoa. Rehtori itse lupasi hakea, ja sillä on aamuisin hyvä pelotella lapsia, että jos nyt et lähde niin soitan rehtorin hakemaan. Alakoulu siis.
Lisäksi meillä yläkoulussa on töissä jotain yleisaikuisia (ei opettajia siis), jotka ovat vanhempainilloissa sanoneet, että heitä voi pyytää hakemaan oppilas vaikka aamuisin kotoa, jos kouluun lähtö tökkii jne.  Ja ihan normaali iso yläkoulu on kyseessä ja kyseinen palvelu oli kaikille oppilaille käytössä.  

eli on ainakin Espoossa tälläistä meininkiä, en tiedä toimiiko pelkkä pelote jo hyvin, ei ole tarvinnut koeponnistaa.

Kyllä se aika mahdotonta on esiteiniä tai teiniä saada aamulla klo 7-8 ylös ja kouluun jos itse pitää olla töissä klo 6-7. Puhelimessa yrität kovistella tai kuten meillä ei pystynyt edes soittamaan saati käymään kotona kun olin 100 km päässä töissä. Tai teini oli lähtenyt koulusta kesken päivän kotiin nukkumaan. Hyvä työläinen tuosta tuli vaikka oli paljon pois koulusta. Kävi kuitenkin ammattikorkeakoulun ja paiskii töitä kuin pieni eläin. Ei pidä niin kauheasti tuomita ja lyödä. Ei se teineilläkään niin helppoa ole.

Vierailija
70/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mukula maamu ja maikka vassarinainen niin varmaan kävikin herättämässä !

Vierailija
71/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti kun hesarin kommenteissa joku on sitä mieltä, että saahan sitä vaatia ja opettajan tehtävä on sanoa, että ei tee noita juttuja. Minusta sen sijaan vanhemmilta voisi kyllä vaatia sen verran tervettä järkeä, että ei vaatisi tuollaisia. Luin nuo 12v lapselleni ja hän sanoi, että kuolisi häpeästä jos me tekisimme tuollaista.

Jonkun mielestä myös olisi tarpeellista käydä vanhempien kanssa koulun alkaessa yhdessä läpi, mikä kuuluu opettajan velvollisuuksiin ja mikä ei. Kun ei sitä kuulemma voi millään tietää. 

Vierailija
72/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita lapselle lappu?

Aika monessa (ellei jokaisessa) koulussa on kello!

Vierailija
73/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi osaa lukea kirjoita muistutus lapsen kämmeneen. Tai hae lapsi luokasta. Ei ole opettaja asia lähettää lasta lääkäriin.

No ei monestakaan työpaikasta pysty lähtemään kesken kaiken viemään lasta hammaslääkäriin. Kaikkien vanhemmat eivät ole kotona päivät. 

Vierailija
74/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se aika mahdotonta on esiteiniä tai teiniä saada aamulla klo 7-8 ylös ja kouluun jos itse pitää olla töissä klo 6-7. Puhelimessa yrität kovistella tai kuten meillä ei pystynyt edes soittamaan saati käymään kotona kun olin 100 km päässä töissä. Tai teini oli lähtenyt koulusta kesken päivän kotiin nukkumaan. Hyvä työläinen tuosta tuli vaikka oli paljon pois koulusta. Kävi kuitenkin ammattikorkeakoulun ja paiskii töitä kuin pieni eläin. Ei pidä niin kauheasti tuomita ja lyödä. Ei se teineilläkään niin helppoa ole."

Rankkua illalla niin kyllä alkaa pysyä muistissa heräämiset.

Vierailija
75/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on ahdistava paikka, ei siellä momikaan viihdy ja harva tekee sellaista mistä ei pidä. Ihmeen moni sitä kuitenkin vastahankoisesti hammasta purren käy, kun ei muustakaan raukat tiedä.

Mikähän se muu olisi? Valaise meitä, oi guru!

Vierailija
76/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita lapselle lappu?

Niin viisarikello.

Vierailija
77/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki artikkeliin, kun keskustelun vajaaälyiset eivät osaa sitä laittaa: https://www.hs.fi/suomi/art-2000012180974.html

Vierailija
78/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappakaa ittenne

Vierailija
79/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita lapselle lappu?

Niin viisarikello.

Joo, jos ei taida viisarikellon tulkintaa, voi sitä vaikka kotona opetella huoltajien kanssa (mikäli he tämän taidon taitavat)

Vierailija
80/110 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki artikkeliin, kun keskustelun vajaaälyiset eivät osaa sitä laittaa: https://www.hs.fi/suomi/art-2000012180974.html

On kyllä kolmasti jo täällä linkattu, mutta kiitos vielä neljännen kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi