HS: vanhempi pyytänyt opettajaa tulemaan kotiin herättämään lapsen
En kyllä kestäisi olla opettaja. Myös työmiljöö on kauhea. Jatkuva meteli, jopa lyömistä jne.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää muuten myös ihan sikana perheet jotka jatkuvasti lomailee lukuvuoden aikana. Nytkin yksi seiskaluokkalainen on ekan kuukauden pois! Ysiluokkalainen menee vaeltamaan kahdeksi viikoksi kun on eka koe jne jne jne
Kuormittavat. Eikä tod ole oppilaankaan etu.Eihän koulusta saa olla pois muuta kuin lomilla. Jos on, lentää koulusta ulos.
Mun pojan luokalla oli lapsi, joka oleskeli lähtömaassaan joka vuosi 2-3 kuukautta lukuvuoden aikana. Eri säännöt ilmeisesti.
Tietyt ihmiset lähtee lähtömaahan huhtikuussa ja palaavat lokakuussa. Ei ole lapsen etu. Ja jokaikinen vuosi.
Mikä se lapsen etu sitten on? Kouluttautua tekemään vääräuskoisten (välillä jopa naisten, pthyi) alaisuudessa jotain paskaduunia? Kyllä Kela Bronze (ei oo enää Gold) elättää. Jos haluaa sitä parempaa, voi alkaa yksityisyrittäjäksi peukku-markkinoille + roadman-kuviot.
Vierailija kirjoitti:
Eihän näillä nykyajan vamhemmilla oo järjen hiventäkään kuten ei myöskään niitten pennuilla.
Nykyajan? Mikä ajanjakso on tätä kuuluisaa nykyaikaa? Itse muistan kyllä omasta lapsuudesta/nuoruudesta ysärillä ja 2000-luvulla, että moni vanhempi asetti opettajille ihan ihmeellisiä vaatimuksia - oma äitini mukaan lukien ja nolotti! Syytettiin opettajia sellaisista asioista, jotka ainakin minusta kuuluu lapsen ja vanhempien välisiksi asioiksi. Haukuttiin opettajia, kun lapsi ei oppinut asiaa x, mutta ei kuitenkaan itsellä vanhempana ollut mitään aikomusta, halua, osaamista auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin nauran ääneen, mitään juttua lukiessani, mutta nyt nauroin! Ihan oikeesti?
Opettajaa on muun muassa pyydetty tekemään jokaisesta koulupäivästä pieni yhteenveto oppilaasta, muistuttamaan oppilasta hammaslääkäriajasta ja kuorimaan oppilaan perunat.
Toinen vanhempi vaati selitystä sille, miksi hänen lapsensa oli joutunut liikuntatunnilla jonon hännille.
Koulu saattaa alkaa esimerkiksi vartin yli kahdeksan, mutta perhe on tottunut yhdeksältä alkavaan arkeen. Silloin jotkut huoltajat pyytävät, voisiko lapsi tulla kouluun kymmeneksi, tai ihmettelevät myöhästymismerkintöjä, Lukkarila sanoo.
yhtä on pyydetty vahtimaan, ettei oppilas tupakoi koulumatkalla. Toista on pyydetty liittymään lasten Whatsapp-ryhmään valvomaan, ettei siellä käydä vapaa-ajalla epäsoveliasta keskustelua.
Vuosia sitten eräs huoltaja ilmestyi Markolan kotioven taakse yhdeksän jälkeen illalla.
Ei ole ollenkaan harvinaista, että huoltaja vaatii opettajaa käyttämään välitunnit lapsen yksityisopetukseen. Markolaa on pyydetty muun muassa opettamaan lapselle pianonsoittoa, koska luokassahan on piano.
Vaatimuksia perustellaan äänikirjojen ja laskimien olemassaololla sekä sillä, että lapselle tulee paha mieli, kun opetteluun täytyy nähdä vaivaa.”Monella vanhemmalla on tapana silotella oman lapsen tietä mielipahalta.”
Ihan järkyttävää. Hatunnosto opettajille jotka opetustyönsä lisäksi joutuu paimentamaan näitä rajattomia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista saattotukea kouluun ehkä saa pidemmäksi aikaa lastensuojelun avopalvelusta. Vai onko heilläkään resursseja siihen. Joku järjestö ehkä myös.
Saattotukea on täällä ainakin yläasteella, ja ei siihen lastensuojelua tarvita. Tosin laiskuuden/ajoissa heräämisen takia sitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista saattotukea kouluun ehkä saa pidemmäksi aikaa lastensuojelun avopalvelusta. Vai onko heilläkään resursseja siihen. Joku järjestö ehkä myös.
Saattotukea on täällä ainakin yläasteella, ja ei siihen lastensuojelua tarvita. Tosin laiskuuden/ajoissa heräämisen takia sitä ei saa.
Oli ainakin muutama vuosi sitten sellainen, että joku koulun tukihenkilö käy herättelemässä jonkun, joka ei saa kouluun tulluksi. Kouluunhan on tullut uusia työtehtäviä, kasvatusohjaaja esim. jonka tehtävä on selvitellä oppilaiden keskinäisiä riitoja yms. Ihan sillä töin! Ja kaikenlaista nuoriso-ohjaajaa siellä on nykyään, yrittämässä sosiaalistaa nuoria.
En ole juttua lukenut mutta totean vaan että ompa täällä paljon täydellisiä vanhempia jotka osaa kasvattaa ihan minkälaisia lapsia vaan. Niitä autistisiakin tai muita neurokirjoisia. Ihan helppoa, etenkin jos itsellä ei ole ollut samanlaista lasta koskaan. Ovat maailman parhaita asiantuntijoita. Varmaan myös uskovaisia kuten eräs tuntemani nainen joka kyläpaikassa totesi " katsopas, NÄIN niitä lapsia kasvatetaan". Kun sai vähän valittavan lapsen ruokapöytään. Kuten arvata saattaa, lapseton nainen, maailman paras kasvattaja.
Olen itse vanhempana kuullut koulun infoissa jne monet kerrat, kun rehtori tai opettaja on maininnut yleisesti oppilaille ja vanhemmille, että koulussa on koulupakko ja jos kouluun ei tulla niin siten haetaan vaikka kotoa. Rehtori itse lupasi hakea, ja sillä on aamuisin hyvä pelotella lapsia, että jos nyt et lähde niin soitan rehtorin hakemaan. Alakoulu siis.
Lisäksi meillä yläkoulussa on töissä jotain yleisaikuisia (ei opettajia siis), jotka ovat vanhempainilloissa sanoneet, että heitä voi pyytää hakemaan oppilas vaikka aamuisin kotoa, jos kouluun lähtö tökkii jne. Ja ihan normaali iso yläkoulu on kyseessä ja kyseinen palvelu oli kaikille oppilaille käytössä.
eli on ainakin Espoossa tälläistä meininkiä, en tiedä toimiiko pelkkä pelote jo hyvin, ei ole tarvinnut koeponnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ainakin muutama vuosi sitten sellainen, että joku koulun tukihenkilö käy herättelemässä jonkun, joka ei saa kouluun tulluksi. Kouluunhan on tullut uusia työtehtäviä, kasvatusohjaaja esim. jonka tehtävä on selvitellä oppilaiden keskinäisiä riitoja yms. Ihan sillä töin! Ja kaikenlaista nuoriso-ohjaajaa siellä on nykyään, yrittämässä sosiaalistaa nuoria.
Voi olla että tuo henkilö käy tietty herättelemässäkin tiettyjä tapauksia, en tiedä. Ajattelin vain että ei. Mutta minusta on hyvä että kouluun on saatu tukihenkilöitä, meidän lapsikin on saanut sellaiselta apua.
Leiki tyhmiä leikkejä ja voitat tyhmiä palkintoja. Ehkei open kannattaisi olla tunkemassa nenäänsä perheen asioihin niin ei saisi moisia kehoituksia. Keskittyisi ihan vaan siihen mitä hänelle kuuluu. Ihme idioottiope.
Ja jios moinen ilmestyy oveklle niin käsketään painumaan helvettiin avaamatta ovea
Eikö opettajallakin voisi olla ns. virka-aika esim. Wilmassa. Vanhemmat ilmeisesti luulevat, että opettajaa voi häiritä milloin tahansa, myöhään illalla ja jopa viikonloppuisin.
Huvitti myös tuossa Hesarin jutussa sekin, jos koulussa tehdään pari- tai ryhmätyöskentelyä, vanhemmat pyytävät, että lapset pääsevät parhaan kaverinsa kanssa samaan ryhmään, koska lapsi on arka. ja pahoittaan helposti mielensä. Eikö koulun tehtävänä ole juurikin kasvattaa lapsia tulemaan toimeen yhteiskunnassa, jossa aina ei voi olla jonkun kivan turvallisen ihmisen kanssa, vaan joutuu ottamaan itse vastuuta, aina ei ole kivaa, mielensäpahoittaminen on ok. myös lapselle.
Haha, ei kyllä yllätä yhtään. Olin pari viikkoa sitten ruokakaupassa ja kävelin kärryjen kanssa PITKÄLLÄ käytävällä ja pysähdyin ehkä kahdeksi sekuniksi ottamaan hyllystä pyykinpesuainetta ja sillä hetkellä vastaan tuleva elämänkoululainen huutavan kakaransa kanssa (tarhaikäinen, istui rattaissa) pysähtyi kohdalleni (käytävä oli siis pitkä), en päässyt käryjen kanssa eteenpäin koska hyllystä roikkui käytävälle isoja hintalappua ja en tietenkään halunnut jyrätä niitä maahan.
No pyysin kohteliaasti tätä sankaria siirtymään, koska en pääse eteenpäin (ja olimme siis pitkän käytävän toisessa päässä ja käytävä loppui parin askeleen päästä siihen suuntaa mihin olin kävelemässä, toiseen suuntaa oli pitkä matka. Pyysin kolme kertaa kohteliaasti siirtymään, että pääsen eteenpäin ja vastausta ei kuulunut, jonka jälkeen kysyin, että "etkö kuule minua? Ole hyvä ja siirry." Siihen tämä rupesi mussuttamaan, että "etkö näe, että MINÄ lohdutan nyt lastani." Minä vastasin, että "Ole hyvä ja lohduta rauhassa, mutta voisitko siirtyä metrin eteenpäin, että pääsen pois tästä". Ei mitään vastausta ja sit sanoin tälle sankarille "olet todella itsekeskeinen ihminen ja opetat lapsesi olemaan samanlainen omannavantuojottelija. Ole hyvä ja siirry yksi metri, miksi pitää pysähtyä pitkällä käytävällä siihen toisen kohdalle?" Sit se vastasi taas "että minä lohdutan nyt lastani tässä. Sinulla ei varmasti ole lapsia, koska olet niin kylmä ihminen". Lapsen lohduttaminen tämän tyypin mielestä on hokea lapselle "mitä haluat, että ostetaan. Kerro äidille mitä haluat kaupasta"
Olisin ehkä ymmärtänyt, jos he olisivat olleet siihen pysähtyneitä ennen minua, mutta minä olin siinä ensin. Hakemalla haetaan tilanteita, että päästään olemaan passiivis-aggressivisia, itsekkäitä ja pätemään niitä kuuluisia omia oikeuksia muitten ajan kustannuksella.
En voi ymmärtää miten on niin vaikeaa huomioida muut ihmiset ja ottaa yksi asken eteenpäin, että muut pääsee liikkumaan.
Säälin sen naisen lapsen tulevia opettajia ja luokan muita oppilaita. Voin kuvitella mikälaista itsekeskeistä mussutusta ja wilma-viestejä he joutuvat kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Leiki tyhmiä leikkejä ja voitat tyhmiä palkintoja. Ehkei open kannattaisi olla tunkemassa nenäänsä perheen asioihin niin ei saisi moisia kehoituksia. Keskittyisi ihan vaan siihen mitä hänelle kuuluu. Ihme idioottiope.
Ongelmiä ymmärtää lukemaasi?
Luin jutun. Koulussa on kielletty puhelimet, joten olen pyytänyt että opettaja muistuttaisi lapsen hammaslääkäristä. En tiennyt sen olevan kiellettyä! Miten jatkossa hoidan kesken päivää lapsen muistuttamisen? 7v ei todellakaan muista itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut tuota Hesarin juttua (mielipidekirjoitus varmaan) mutta itsellenikin kävi niin että vanhempi pyysi minulta "tukea" siihen että hänen nuorensa jaksaisi herätä kouluun aamulla. Kyseessä oli lukiolainen joka ei pitänyt aineestani ja siksi hän ei olisi jaksanut tulla kouluun sellaisena aamuna kun aamun eka tunti oli sitä minun ainettani. Minulle ei koskaan oikein selvinnyt minkälaista tukea hän tähän olisi kaivannut.
Ei ole mp-kirjoitus, vaan viimeisin artikkeli. Ap
Joo huomasinkin että oli artikkeli ja vapaasti luettavissa. Tuollaista se tosiaan on nykyään että vaaditaan hyvin yksilöllistä palvelua ja jotenkin unohdetaan että niitä yksilöitä on usein 30+ siinä yhdessä ryhmässä. Lukiossa niitä ryhmiä on usein 5 eli yhteensä opettajalla voi olla 150+ yksilöä palveltavana yhden jakson aikana.
Eiköhän ne opettajan palvelut tule keskittyä koulun päähän ja opettamiseen. Ehkä tässä on jollekin opettajalle tai avustajalle bisnesidea, tarjoaa kodeille lapsen herätys ja kouluunkuljetuspalvelua. Tosin nää nuoret pitää varmaan raahata kouluun niskaperseotteella, jos ovat tottuneet aina saamaan kaikki periksi ja kuria ei ole ollut yhtään.
Opettaja tekee lasun jos käy ilmi, että lastenoikeuksia on rikottu pitämällä lapselle kuria tai raahaamalla lapsi väkisin kouluun.
Se on ihan luonnollista, että tässä tilanteessa vanhemmat pyrkivät siirtämään vastuuta koululle ("herättäkää te lapsi kun kerran tiedätte miten se pitää oikeaoppisesti tehdä").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut tuota Hesarin juttua (mielipidekirjoitus varmaan) mutta itsellenikin kävi niin että vanhempi pyysi minulta "tukea" siihen että hänen nuorensa jaksaisi herätä kouluun aamulla. Kyseessä oli lukiolainen joka ei pitänyt aineestani ja siksi hän ei olisi jaksanut tulla kouluun sellaisena aamuna kun aamun eka tunti oli sitä minun ainettani. Minulle ei koskaan oikein selvinnyt minkälaista tukea hän tähän olisi kaivannut.
Ei ole mp-kirjoitus, vaan viimeisin artikkeli. Ap
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun. Koulussa on kielletty puhelimet, joten olen pyytänyt että opettaja muistuttaisi lapsen hammaslääkäristä. En tiennyt sen olevan kiellettyä! Miten jatkossa hoidan kesken päivää lapsen muistuttamisen? 7v ei todellakaan muista itse.
Muistaa, jos on opetettu muitamaan. Miten lapset ennen muistivat?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita lapselle lappu?
Jaa ihanko oikeasti pyytänyt vai hermostuksissaan vaan tiuskaissut että "tuu itse herättämään" kun on ollut puhetta että ei ole saanut lastaan ajoissa ylös?