Miten punkit ovat voineet noin 10 vuodessa valloittaa koko Suomen?!
Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa Pirkamaalla ei ollut koskaan punkkeja missään, en edes olisi lapsena tiennyt mikä sellainen pieni ötökkä on. Vielä 2010-luvunkin alussa tilanne oli rauhallinen, en muista meidän kissassa olleen punkkia kertaakaan. Siitä ne sitten levisi yhtäkkiä räjähdysmäisesti.
Nyt 10 vuoden kuluessa nämä ovat vallanneet koko Suomen ja niitä on joka puolella. Eläimissä ollut ihan jatkuvasti.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Ilmeisesti he ovat kokonaan vieraantuneet luonnosta.
No et ole tai sitten sulla ikää on se kymmenen vuotta
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Älä nyt viitsi. Mä olen kohta viisikymmentä vuotta elänyt sen luonnon keskellä, ja onhan se muutos ihan kiistatonta.
Noista noin neljänkymmenen vuoden aikana näin punkkeja vaan satunnaisesti kissoissa ja koirissa, itsessäni en ikinä. Nyt en voi pihahommia tehdä ilman että joku punkki ryömii lahkeessa. Muutos on aivan valtava.
No et ole. Se takapihan puisto ei ole luonto
Mun "takapihan puisto" on 400 hehtaaria omaa metsää ja peltoa. Kyllä tuota tuppaisin luonnoksi kutsumaan.
Joo, niin varmaan ja nyt olet ensimmäisen kerran elämässäsi nähnyt jonkun luonnoneläimen
Höpsis. Mä näen luonnoneläimiä joka päivä, tietenkin. Näen myös muutoksia luonnoneläinten populaatioissa. Esim. varpuset on vähentyneet aivan radikaalisti. Harmaahaikaroita taas ei ennen näkynyt. Kauriit on uusia tulokkaita myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Älä nyt viitsi. Mä olen kohta viisikymmentä vuotta elänyt sen luonnon keskellä, ja onhan se muutos ihan kiistatonta.
Noista noin neljänkymmenen vuoden aikana näin punkkeja vaan satunnaisesti kissoissa ja koirissa, itsessäni en ikinä. Nyt en voi pihahommia tehdä ilman että joku punkki ryömii lahkeessa. Muutos on aivan valtava.
Jos ostaa jonkun tietyn merkkisen auton, niin kohta niitä näyttää tulevan liikenteessä vastaan jatkuvasti.
Tuo nyt ei liity millään tavoin siihen, että ikinä vuosikymmenten aikana mussa ei ollut yhtään ainutta punkkia kiinni, koskaan, vaikka esim. lapsena pyörin siellä pihalla pitkässä heinikossa paljon enemmän kuin nykyään aikuisena. Sen sijaan nykyään saan joka kesä irroittaa itsestäni useita punkkeja.
Ei näissä ole kyse siitä, mihin kiinnittää huomiota.
On, vaikka aina on ollut punkkeja niin moni huomaa ne vasta nyt, koska niistä joka vuosi lehdissä vouhkataan
Vaikea sitä itseen kiinnittynyttä punkkia on olla huomaamatta, joten en kyllä tuohon usko ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Elviksestäkään juuri kukaan ei tietäisi mitään jos se ei olisi saanut julkisuutta. Eli kuinka paljon punkkien saama julkisuus on omaa ansiota, ja kuinka paljon mediahypeä?
Punkkiuutiset myyvät hyvin, jos kaupassa näkisi lööpin: Jättipunkki söi Isin ja Pojan, niin pakkohan se lehti olisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Tänä kesänä meidän pihalla oli takuulla enemmän punkkeja kuin metsässä, koska iso piha on ympäröity pensailla. Asia on suurinpiirtein niin, että älä opeta äitiäsi naimaan.
Et siis ole enää hoitanut pihaasi. Paras keino torjua punkkeja on pitää nurmikko lyhyenä ja myös kuorikate pensaiden alla vähentää punkkien viihtymistä Kyseessä ei siis ole mikään ilmastonmuutos, vaan olet vaan jättänyt pihasi hoitamatta. Sekin ilmeisesti muodin vuoksi, koska nyt jätetään kaikki luonnontilaan perhosten vuoksi tai sitten sulla on vaan niin paljon ikää ja reumakin vaivaa, ettei pihan hoito enää luonnistu
Vierailija kirjoitti:
Muuttolinnut tuoneet tänne. Lisäksi ilmasto lämmennyt.
Kauriit ovat myös lisääntyneet räjähdysmäisesti. Ne ovat oiva isäntä punkeille.
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmät ihmiset aloittivat vihakampanjan kissoja kohtaan. Ennen kissat pyydystivät pihoilta pikkujyrsijöitä, jotka levittivät punkkeja (ja toisinaan kissat pyydystivät myös punkkejakin sivutuotteena). nyt on kissojen ulkoilua rajoitettu, joten punkkien määrä on lisäätynyt. Asiaan vaikuttaa myös leudommat talvet.
Me asumme maalla, pihaa on varmaan sellainen hehtaari, tosin osa pihasta viljeltyä, mutta kissamme kulevat pihalla vapaasti. Ei näy pikkujyrsijöitä, ei saada punkkeja. mökillä kun käydään, niin ei oikeastaan tarvi kummoisiakaan asioia ulkona tehdä, kun ensimmäiset punkit kipitää lahjetta tai hihaa pitkin ylöspäin.
Ette saa punkkeja, silti ne kiipeävät lahjetta tai hihaa ylöspäin. Täyttä länkytystä koko juttusi. Meillä kahden hehtaarin tontti, josta pihaa puoli hehtaaria. Totuus on se, että pihassa on paljon enemmän punkkeja kuin metsän puolella.
Punkit tulivat ulkoavaruudesta. Laskeutuivat helsinki-vantaan lentokentälle ja söivät siellä lentokapteenin. ETTEKÖ MUKA TÄTÄ TIETÄNNEET, OLETTEKO TYHMIÄ?? HEI TÄÄLLÄ ON TYHMIÄ!! EIVÄT TIEDÄ MITÄÄN MAAILMAN MENOSTA.
Vierailija kirjoitti:
Peurat tai mitä kauriita ne on. Ne on levinneet ihan räjähdysmäisesti, ja mukana tuli punkit. Jäniksiä ym. on aina ollut eikä ne ole aiemmin olleet punkkien isäntiä.
Eli metsästäjät jotka ne kauriit tänne Suomeen alun perin toi "metsästyssaaliiksi" on syypäitä.
Kauriita ruokitaan talvella ja ovat melkein puolikesyjä. Metsästäjät varmistavat että on enemmän kuin tarpeeksi ammuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Mun "takapihan puisto" on 400 hehtaaria omaa metsää ja peltoa. Kyllä tuota tuppaisin luonnoksi kutsumaan.
Joo, niin varmaan ja nyt olet ensimmäisen kerran elämässäsi nähnyt jonkun luonnoneläimen
Höpsis. Mä näen luonnoneläimiä joka päivä, tietenkin. Näen myös muutoksia luonnoneläinten populaatioissa. Esim. varpuset on vähentyneet aivan radikaalisti. Harmaahaikaroita taas ei ennen näkynyt. Kauriit on uusia tulokkaita myös.
Varpusen katoaminen pihapiiristä johtuu ihan yksinkertaisesti ihmisten elintilan muuttumisesta, mitä vähemmän on eläintiloja sitä vähemmän on myös niihin liittyviä lintuja
Harmaahaikara on meillä täällä pesinyt ainakin 50 vuotta. Se ei ole merkki yhtään mistään
Kaikki verta imevät otukset rakastavat minua. Tänä vuonna viisi punkkia,tosin yksikään ei ehtinyt kiinnittymään,vaan päätyivät muurahaisten safkaksi,koska teen tarkistuksen heti kun tunnen liikettä iholla. Täällä lounaassa punkkeja ollut aina. Voiko ihminen olla borrelioosin suhteen immuuni?
RESCUE BISNES . KULJETTAA NIITÄ koirien mukana . Ja koirat levittää niitä maastosta mutta NE BIOLOGINEN ASE . Joku oikein kerää niitä ja laittaa vaatteisiin kuin lakanoihin . Tahallaan luki netissä jopa joku Jyväskylässä nainen .
Turussa niitä joku kerännyt purkkiin . Silleen ihmisiä tapetaan . Kuin huumepiikin kaulaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmät ihmiset aloittivat vihakampanjan kissoja kohtaan. Ennen kissat pyydystivät pihoilta pikkujyrsijöitä, jotka levittivät punkkeja (ja toisinaan kissat pyydystivät myös punkkejakin sivutuotteena). nyt on kissojen ulkoilua rajoitettu, joten punkkien määrä on lisäätynyt. Asiaan vaikuttaa myös leudommat talvet.
Me asumme maalla, pihaa on varmaan sellainen hehtaari, tosin osa pihasta viljeltyä, mutta kissamme kulevat pihalla vapaasti. Ei näy pikkujyrsijöitä, ei saada punkkeja. mökillä kun käydään, niin ei oikeastaan tarvi kummoisiakaan asioia ulkona tehdä, kun ensimmäiset punkit kipitää lahjetta tai hihaa pitkin ylöspäin.
Ette saa punkkeja, silti ne kiipeävät lahjetta tai hihaa ylöspäin. Täyttä länkytystä koko juttusi. Meillä kahden hehtaarin tontti, josta pihaa puoli hehtaaria. Totuus on se, että pihassa on paljon enemmän punkkeja kuin metsän puolella.
Ja koska pihaa on se kaksi hehtaaria kasvaa se just sitä epämääräistä heinää, missä kosteus ja punkit oikein erityisesti viihtyy. Mitään muuta ei tuollaisella hehtaarimäärällä tee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömät koiranomistajat niitä ovat levittäneet joka saareen, jossa lemmikkeineen vierailevat, ja Lappia myöten. Sellaisessa saaressa saa retkeillä turvallisin mielin, jossa ihmiset koirineen ei vieraile, samoin Lapin perukoilla kaukana turistikohteista. Ei toki Turun saaristossa, siellä on kauriit olleet asialla.
Luulisi kissojen levittävän enemmän punkkeja ja tauteja, koska ne käyskentelee vapaasti missä sattuu. Kissojenkin määrä on kasvanut räjähdysmäisesti.
Aika vähän on nykyään vapaana liikkuvia kissoja. Eikös niitä ollut ennen joka maatalossa hoitamassa hiirijahtia?
Punikkien Suomen valloitus alkoi jo 1918 kun muutamia pääsi pakenemaan. Nyt niitä on miltei koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Tänä kesänä meidän pihalla oli takuulla enemmän punkkeja kuin metsässä, koska iso piha on ympäröity pensailla. Asia on suurinpiirtein niin, että älä opeta äitiäsi naimaan.
Nyt siis vielä pensaitakin. Kohta varmaan omenapuukin
Kahteen hehtaariin mahtuu noitakin muutama. Kadehtipa vielä lisää, muutut täysin vihreänaamaiseksi pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Helposti kun niillä on nykyään 200,000 levittäjää tuolla vapaasti liikkumassa.
Eli valkohäntäpeurathan niitä levittävät ja toimivat mahtavana punkkikannan kasvattajana. Yhdessä peurassa saattaa olla useita satoja punkkeja, jotka sitten syötyään tippuvat maahan ja munivat sitten 2000-3000 munaa juuri siihen kohtaan.
Ja tuo haitallinen vieraslaji syö viellä metsät ja puutarhat siinä vaeltaessaan.
Viime talvena kauriit löysivät ensi kertaa kesämökille ja popsivat tuijat hengiltä. Kesällä ovat käyneet sitten syömässä kaikki istutukset. Tosi kiva.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on aina ollut. Nyt niistä ollaan vaan ihan hysteerisiä.
Tämä!! Korona aikana opittiin että kauhistelemalla kovaan ääneen mediassa saadaan ihmiset huolestumaan kaikesta. Punkkeja ei ole sen enempää kuin ennenkään, eikä ne ole vaarallisia.
Koirasaatanat levittävät punkkeja. Pitäisi kieltää noitten vieminen metsään tai luontoon.
Bill Gates ja muu eliitti noita levittää tarkoituksenaan saada ihmiset sairastumaan liha-allergiaan...
Gates Foundation funds research to control cattle ticks through biotechnology
https://allianceforscience.org/blog/2021/05/gates-foundation-funds-research-to-control-cattle-ticks-through-biotechnology/
Punkin puremasta harvinaisen liha-allergian saaneiden määrä on kasvanut jyrkästi Yhdysvalloissa – Suomessa on todettu aiemmin muutama tapaus
https://yle.fi/a/74-20043001