Miten punkit ovat voineet noin 10 vuodessa valloittaa koko Suomen?!
Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa Pirkamaalla ei ollut koskaan punkkeja missään, en edes olisi lapsena tiennyt mikä sellainen pieni ötökkä on. Vielä 2010-luvunkin alussa tilanne oli rauhallinen, en muista meidän kissassa olleen punkkia kertaakaan. Siitä ne sitten levisi yhtäkkiä räjähdysmäisesti.
Nyt 10 vuoden kuluessa nämä ovat vallanneet koko Suomen ja niitä on joka puolella. Eläimissä ollut ihan jatkuvasti.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Ilmeisesti he ovat kokonaan vieraantuneet luonnosta.
No et ole tai sitten sulla ikää on se kymmenen vuotta
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Älä nyt viitsi. Mä olen kohta viisikymmentä vuotta elänyt sen luonnon keskellä, ja onhan se muutos ihan kiistatonta.
Noista noin neljänkymmenen vuoden aikana näin punkkeja vaan satunnaisesti kissoissa ja koirissa, itsessäni en ikinä. Nyt en voi pihahommia tehdä ilman että joku punkki ryömii lahkeessa. Muutos on aivan valtava.
No et ole. Se takapihan puisto ei ole luonto
Tänä kesänä meidän pihalla oli takuulla enemmän punkkeja kuin metsässä, koska iso piha on ympäröity pensailla. Asia on suurinpiirtein niin, että älä opeta äitiäsi naimaan.
Nyt siis vielä pensaitakin. Kohta varmaan omenapuukin
Kahteen hehtaariin mahtuu noitakin muutama. Kadehtipa vielä lisää, muutut täysin vihreänaamaiseksi pysyvästi.
Miksi kadehtisin sun kahdesta hehtaaristasi? Se on liian iso, että jaksaisit hoitaa kunnolla sitä, mutta liian pieni maatilaksi. Olet siis päättänyt kasvattaa siellä punkkeja ja ihmettelet miten ne ovat juuri sinun punkkitarhassasi lisääntyneet
Kukaan ei kadehdi sun perseläpeäsi
Kanat syö pihalta punkitpois. Aitaus estää metsän eläimiä tulemasta kotipihalla
Ei ole mitään punkkeja, huijausta koko juttu! Borrelioosi on vain tavallinen flunssa! Talvet on aina olleet välillä leutoja ja lumettomia, mitään muutosta ei ole tapahtunut todellisuudessa! Kusetusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Ilmeisesti he ovat kokonaan vieraantuneet luonnosta.
No et ole tai sitten sulla ikää on se kymmenen vuotta
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Älä nyt viitsi. Mä olen kohta viisikymmentä vuotta elänyt sen luonnon keskellä, ja onhan se muutos ihan kiistatonta.
Noista noin neljänkymmenen vuoden aikana näin punkkeja vaan satunnaisesti kissoissa ja koirissa, itsessäni en ikinä. Nyt en voi pihahommia tehdä ilman että joku punkki ryömii lahkeessa. Muutos on aivan valtava.
No et ole. Se takapihan puisto ei ole luonto
Tänä kesänä meidän pihalla oli takuulla enemmän punkkeja kuin metsässä, koska iso piha on ympäröity pensailla. Asia on suurinpiirtein niin, että älä opeta äitiäsi naimaan.
Et siis ole enää hoitanut pihaasi. Paras keino torjua punkkeja on pitää nurmikko lyhyenä ja myös kuorikate pensaiden alla vähentää punkkien viihtymistä Kyseessä ei siis ole mikään ilmastonmuutos, vaan olet vaan jättänyt pihasi hoitamatta. Sekin ilmeisesti muodin vuoksi, koska nyt jätetään kaikki luonnontilaan perhosten vuoksi tai sitten sulla on vaan niin paljon ikää ja reumakin vaivaa, ettei pihan hoito enää luonnistu
Olepa ymmärtämätön hiljaa. Eniten näitä oli silloin, kun ruoho oli vielä niin lyhyt, ettei leikattavaa vielä ollut.
Eli niitä oli sittenkin silloin ennenkin, vaikka et muistanut, mutta nyt muistit yhtäkkiä, että silloin niitä vasta olikin kun ruoho oli lyhyttä
https://www.punkkilive.fi/punkkikartta
Etelä Suomessa eniten. Yli 10k havaintoa. Heidän syy myös
Kaikki johtuu nykyään ilmastonmuutoksesta, varmaan työttömyyskin
Vierailija kirjoitti:
Kaikki johtuu nykyään ilmastonmuutoksesta, varmaan työttömyyskin
Työttömyys on kyllä ihan kapitalistien ansiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa koiria, liikaa peuroja.
Peuroja ja lintuja liikaa.
Ja koiria.
Minussa on ensimmäinen punkki ollut kiinni vuonna 1987 ja heti perään ysärillä Seuraava. Tuon jälkeen ei ole punkkeja ollut minussa kiinni. Yksi on kävellyt jalallani 2000 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Peurat tai mitä kauriita ne on. Ne on levinneet ihan räjähdysmäisesti, ja mukana tuli punkit. Jäniksiä ym. on aina ollut eikä ne ole aiemmin olleet punkkien isäntiä.
Eli metsästäjät jotka ne kauriit tänne Suomeen alun perin toi "metsästyssaaliiksi" on syypäitä.
Kyllä jäniksetkin punkkeja levittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vastasit itse. Kaikilla on nykyään kolme koiraa, ja ne otetaan mukaan kaikkialle. Suomi hoitaa hoivaviettiään korvaamalla lapset koirilla.
No eivät koirat niitä levitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasit itse. Kaikilla on nykyään kolme koiraa, ja ne otetaan mukaan kaikkialle. Suomi hoitaa hoivaviettiään korvaamalla lapset koirilla.
Levittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levittää.
Punkit tarttuvat joo koiriin, mutta eivät ne niitä levitä.
Tiesietkö että bakteereiden ja virusten massa on vähintään tuhatkertainen ihmisten massaan verrattuna eli ainoa oikea tappava haitta, ydinaseet on leluja niiden rinnalla.
Eläinkanta on muuttunut ja leudommat talvet. Jyrsijät ja sorkkaeläimet lisääntyneet ja toisaalta punkkeja ei syö esim. mikään lintulaji, joten mikäs siinä lisääntyessä, kun lisääntymisaika on pitkä, kiitos leutojen ja lyhyiden talvien. Punkki vaipuu horrokseen +5 asteen lämpötilassa, joten varsin pitkään ne on hereillä ja jos maa on lämmin niin keväthangillakin jo menevät vikkelästi. Kyykäärmeet tuhoaa punkkeja syödessään jyrsijöitä, mutta Suomi on taas kyyvihaa täynnä, joten käärmeitä tappaessa punkit sitten kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levittää.
Tietenkin levittää siinä missä muutkin eläimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levittää.
Metsän vaeltavat eläimet ja linnut niitä levittävät. Ei koirat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levittää.
Levittää
https://yle.fi/a/3-9951411
"Se tavallinen tarina. Etelästä lähdetään koirien kanssa lomalle pohjoiseen. Koirien turkissa kulkee muutama salamatkustaja uusille alueille. Näin punkit kulkeutuvat nopeimmin pohjoiseen, tietää Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Heikki Henttonen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Levittää.
Tietenkin levittää siinä missä muutkin eläimet.
Miten?
Oliko kauriita vai peuroja?