Miten punkit ovat voineet noin 10 vuodessa valloittaa koko Suomen?!
Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa Pirkamaalla ei ollut koskaan punkkeja missään, en edes olisi lapsena tiennyt mikä sellainen pieni ötökkä on. Vielä 2010-luvunkin alussa tilanne oli rauhallinen, en muista meidän kissassa olleen punkkia kertaakaan. Siitä ne sitten levisi yhtäkkiä räjähdysmäisesti.
Nyt 10 vuoden kuluessa nämä ovat vallanneet koko Suomen ja niitä on joka puolella. Eläimissä ollut ihan jatkuvasti.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on aina ollut. Nyt niistä ollaan vaan ihan hysteerisiä.
Tämä!! Korona aikana opittiin että kauhistelemalla kovaan ääneen mediassa saadaan ihmiset huolestumaan kaikesta. Punkkeja ei ole sen enempää kuin ennenkään, eikä ne ole vaarallisia.
Punkkeja on täysin selvästi enemmän kuin ennen, ainakin meilläpäin. Ja se vielä, että ennen täälläpäin ei ollut puutiaisaivokuumetta, ja nyt on.
Nämä on ihan todellisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Samat kokemukset. En muista lapsuudesta yhden ainuttakaan punkkia kiinni ihmisissä tai eläimissä, asuin Satakunnassa. Muistan miten aikuiset puhui että punkkeja on Turun saaristossa. Nyt yhtäkkiä niitä on kaikkialla.
Olin itsekin lapsi 90-luvulla ja 2000-luvun alussa Satakunnassa, eikä kukaan puhunut punkeista koskaan. Huoletta juostiin pitkän heinän seassa ja maattiin niityillä, eikä millekään tarkastuksille ollut tarvetta. Yhden ainoan kerran kaverini sai punkin jalkaansa, kun oltiin mökkeilemässä Saimaalla. Ikävöin tuota huolettomuutta, nyt omien lasten kanssa saa lähes harmaita hiuksia tuosta punkkipelottelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa koiria, liikaa peuroja.
Peuroja ja lintuja liikaa.
Jospa ihmisiäkin on liikaa, sillä me viemme tilaa kaikilta muilta lajeilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Ilmeisesti he ovat kokonaan vieraantuneet luonnosta.
No et ole tai sitten sulla ikää on se kymmenen vuotta
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Älä nyt viitsi. Mä olen kohta viisikymmentä vuotta elänyt sen luonnon keskellä, ja onhan se muutos ihan kiistatonta.
Noista noin neljänkymmenen vuoden aikana näin punkkeja vaan satunnaisesti kissoissa ja koirissa, itsessäni en ikinä. Nyt en voi pihahommia tehdä ilman että joku punkki ryömii lahkeessa. Muutos on aivan valtava.
No et ole. Se takapihan puisto ei ole luonto
Tänä kesänä meidän pihalla oli takuulla enemmän punkkeja kuin metsässä, koska iso piha on ympäröity pensailla. Asia on suurinpiirtein niin, että älä opeta äitiäsi naimaan.
Et siis ole enää hoitanut pihaasi. Paras keino torjua punkkeja on pitää nurmikko lyhyenä ja myös kuorikate pensaiden alla vähentää punkkien viihtymistä Kyseessä ei siis ole mikään ilmastonmuutos, vaan olet vaan jättänyt pihasi hoitamatta. Sekin ilmeisesti muodin vuoksi, koska nyt jätetään kaikki luonnontilaan perhosten vuoksi tai sitten sulla on vaan niin paljon ikää ja reumakin vaivaa, ettei pihan hoito enää luonnistu
Olepa ymmärtämätön hiljaa. Eniten näitä oli silloin, kun ruoho oli vielä niin lyhyt, ettei leikattavaa vielä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Älä nyt viitsi. Mä olen kohta viisikymmentä vuotta elänyt sen luonnon keskellä, ja onhan se muutos ihan kiistatonta.
Noista noin neljänkymmenen vuoden aikana näin punkkeja vaan satunnaisesti kissoissa ja koirissa, itsessäni en ikinä. Nyt en voi pihahommia tehdä ilman että joku punkki ryömii lahkeessa. Muutos on aivan valtava.
No et ole. Se takapihan puisto ei ole luonto
Tänä kesänä meidän pihalla oli takuulla enemmän punkkeja kuin metsässä, koska iso piha on ympäröity pensailla. Asia on suurinpiirtein niin, että älä opeta äitiäsi naimaan.
"Puutiaisille suotuisille elinympäristöille on yleistä joko sammal- tai karikekerros, joka suojaa puutiaisia sekä kuivuudelta, kuumuudelta että kylmyydeltä. Karikkeella tarkoitetaan osittain hajonnutta eloperäistä ainesta, kuten lehtien ja neulasten jäänteitä. Sen alla puutiainen kykenee selviämään myös talven yli. Lisäksi karike ylläpitää kasvillisuuden pohjakerroksen korkeaa kosteustasoa sekä tarjoaa suojan esimerkiksi hellejakson aikana."
https://www.versuslehti.fi/kriittinen-tila/puutiainen-luonnon-pieni-ja-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmät ihmiset aloittivat vihakampanjan kissoja kohtaan. Ennen kissat pyydystivät pihoilta pikkujyrsijöitä, jotka levittivät punkkeja (ja toisinaan kissat pyydystivät myös punkkejakin sivutuotteena). nyt on kissojen ulkoilua rajoitettu, joten punkkien määrä on lisäätynyt. Asiaan vaikuttaa myös leudommat talvet.
Me asumme maalla, pihaa on varmaan sellainen hehtaari, tosin osa pihasta viljeltyä, mutta kissamme kulevat pihalla vapaasti. Ei näy pikkujyrsijöitä, ei saada punkkeja. mökillä kun käydään, niin ei oikeastaan tarvi kummoisiakaan asioia ulkona tehdä, kun ensimmäiset punkit kipitää lahjetta tai hihaa pitkin ylöspäin.
Ette saa punkkeja, silti ne kiipeävät lahjetta tai hihaa ylöspäin. Täyttä länkytystä koko juttusi. Meillä kahden hehtaarin tontti, josta pihaa puoli hehtaaria. Totuus on se, että pihassa on paljon enemmän punkkeja kuin metsän puolella.
Ja koska pihaa on se kaksi hehtaaria kasvaa se just sitä epämääräistä heinää, missä kosteus ja punkit oikein erityisesti viihtyy. Mitään muuta ei tuollaisella hehtaarimäärällä tee
Lue idiootti tarkemmin pihan koko. Mistä helevetistä teitä vajaa-aivoisia nyt tähänkin keskusteluun työntäytyi?
Yksi tekijä ainakin on, että kulottaminen on harvinaistunut. Tosin tämä vaikuttanee vain maaseudulla, ei kaupungeissa.
Meillä on kaupunkipihalla enemmän punkkeja kuin vanhempieni luona maalla. He vielä vanhaan tapaan kulottavat pihaa keväisin.
Voisiko noita koiria alkaa vähentää kun niistä on niin paljon harmia. Levittävät punkkia, vesikauhua, Capnocytophaga canimorsusta jne. Ks. https://www.youtube.com/shorts/Tz60iCgDNEg
Vierailija kirjoitti:
Voisiko noita koiria alkaa vähentää kun niistä on niin paljon harmia. Levittävät punkkia, vesikauhua, Capnocytophaga canimorsusta jne. Ks. https://www.youtube.com/shorts/Tz60iCgDNEg
Toimiva linkki https://www.youtube.com/shorts/Tz60iCgDNEg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Jos ostaa jonkun tietyn merkkisen auton, niin kohta niitä näyttää tulevan liikenteessä vastaan jatkuvasti.
Jos valehtelee koko ajan kaikesta, ei enää erota niitä toisistaan
Mäkäräisetkin levis oikein kunnolla tänne etelään asti joskus 80-luvulla, Lapista ja itärajalta.
Ilmaston lämpeneminen, lisäksi sanotaan peurakantojen kasvaneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmät ihmiset aloittivat vihakampanjan kissoja kohtaan. Ennen kissat pyydystivät pihoilta pikkujyrsijöitä, jotka levittivät punkkeja (ja toisinaan kissat pyydystivät myös punkkejakin sivutuotteena). nyt on kissojen ulkoilua rajoitettu, joten punkkien määrä on lisäätynyt. Asiaan vaikuttaa myös leudommat talvet.
Me asumme maalla, pihaa on varmaan sellainen hehtaari, tosin osa pihasta viljeltyä, mutta kissamme kulevat pihalla vapaasti. Ei näy pikkujyrsijöitä, ei saada punkkeja. mökillä kun käydään, niin ei oikeastaan tarvi kummoisiakaan asioia ulkona tehdä, kun ensimmäiset punkit kipitää lahjetta tai hihaa pitkin ylöspäin.
Ette saa punkkeja, silti ne kiipeävät lahjetta tai hihaa ylöspäin. Täyttä länkytystä koko juttusi. Meillä kahden hehtaarin tontti, josta pihaa puoli hehtaaria. Totuus on se, että pihassa on paljon enemmän punkkeja kuin metsän puolella.
vedä ..... Opettele lukemaan.
emme saa punkkeja pihaltamme. Sen sijaan mökin pihalla niitä on. Kissat ovat pihallamme saalistamassa pikkujyrsijöitä. Mökillä eivät ole kuin satunnaisesti ja siellä on pikkujyrsijiötä, jotka punkkeja levittävät.
Vastasit itse. Kaikilla on nykyään kolme koiraa, ja ne otetaan mukaan kaikkialle. Suomi hoitaa hoivaviettiään korvaamalla lapset koirilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa koiria, liikaa peuroja.
Peuroja ja lintuja liikaa.
Ei ne sieltä linnun selästä hyppää ruohikkoon. Tai ruohikosta linnun selkään taivaalle.
Peurat ja kauriit ainoa syypää.
Ja koirat saatana.
Meidän koirassa oli jatkuvasti punkkeja 70-80 luvuilla. Mutta se nuohosikin kaikissa heinikoissa koko ajan. Ihmisissä en muista olleen punkkeja koskaan enkä itsekään niitä pelännyt.
Muistan lukeneeni lehdestä, että Lapissa ihan tietoisesti leviteltiin punkkeja ja tutkijat tarkkaili tarttuvatko ne poroihin.
Jos tuo pusikonraivaus oli kesäkuussa, asialla on olleet mäkäräiset, jotka haukkaavat palan ihosta. Miehellä kävi kesäkuisessa istutuksessa niin, että homma piti lopettaa hetkeksi mäkäräisten takia. Ranteet ja sormet turposivat ja nosti kuumeen pariksi päiväksi.