Miten punkit ovat voineet noin 10 vuodessa valloittaa koko Suomen?!
Omassa lapsuudessa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa Pirkamaalla ei ollut koskaan punkkeja missään, en edes olisi lapsena tiennyt mikä sellainen pieni ötökkä on. Vielä 2010-luvunkin alussa tilanne oli rauhallinen, en muista meidän kissassa olleen punkkia kertaakaan. Siitä ne sitten levisi yhtäkkiä räjähdysmäisesti.
Nyt 10 vuoden kuluessa nämä ovat vallanneet koko Suomen ja niitä on joka puolella. Eläimissä ollut ihan jatkuvasti.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on aina ollut. Nyt niistä ollaan vaan ihan hysteerisiä.
Ei ollut 1990-luvulla edes etelärannikolla kuin joissakin saarissa. Koskaan en edes nähnyt punkkia, vaikka vietin ison osan kesistä metsissä. Nyt vanhempani eivät voi enää käydä edes sienessä ja marjassa noissa samoissa metsissä, kun koko sienisaalis on täynnä punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa koiria, liikaa peuroja.
Peuroja ja lintuja liikaa.
Lintujahan on paljon vähemmän kuin aiemmin. Tarkoititko kenties, että nykyään lintuja on liian vähän, joten eivät syö tarpeeksi punkkeja?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kissa löysi punkkeja jo 30v sitten ja niihin oli lääkkeetkin.
Meidän kissalla ei 35 vuotta sitten ollut koskaan yhtään punkkia, vaikka asuimme etelärannikolla. Tuo kissa vietti suurimman osan ajastaan ulkona (se oli silloin laillista taajamissakin, saati haja-asutusalueella, jossa kissa asui suurimman osan elämästään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömät koiranomistajat niitä ovat levittäneet joka saareen, jossa lemmikkeineen vierailevat, ja Lappia myöten. Sellaisessa saaressa saa retkeillä turvallisin mielin, jossa ihmiset koirineen ei vieraile, samoin Lapin perukoilla kaukana turistikohteista. Ei toki Turun saaristossa, siellä on kauriit olleet asialla.
Luulisi kissojen levittävän enemmän punkkeja ja tauteja, koska ne käyskentelee vapaasti missä sattuu. Kissojenkin määrä on kasvanut räjähdysmäisesti.
Kissojen määrä ulkona tuskin on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosikymmeninä, sillä vuodesta 1994 alkaen on ollut laitonta pitää kissaa vapaana taajama-alueella. Toisin sanoen en usko, että syynä ovat kissat.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaston lämpiäminen ja muutos. Nyt punkkeja esiintyy jo Lapissa.
Lappiin ne ovat päätyneet lemmikkikoirien mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei saa kulottaa. Ennen keväisin täällä maaseudulla lähes jokainen kulotti rajaojastaan kaiken heinän ja muun kasvillisuuden pois.
Tämä ja kauriiden lisääntyminen
Tämä ja koirien lisääntyminen + niiden raahaaminen joka paikkaan.
Eu minun koirassa ole punkkeja, kun annan punkkiainetta.
Ei varmaan niin, hyppäävät pois kyydistä ja kiinnittyvät sitten perässä tulevaan koiraan tai ihmiseen.
Joku taho tai useampi on keinotekoisesti levittänyt niitä, sillai omillaan hyöteisten esiintymisalueet liikkuvat korkeintaan 5km/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katseeni kääntyy koiriin, noihin punkinkuljetusvaunuihin. Tälläkin palstalla jotkut (mielestäni) oikein ylpeyttä äänessään ilmoittavat kuinka MEIDÄN koiralla oli 100-200 punkkia turkissaan! Peurat ja kauriit eivät kuljeskele "Hangosta Petsamoon", mutta koiria pissatetaan Hgin-Utsjoen välillä aika monta kertaa. Vahva epäilykseni on, ettei niitä turkkeja jokaisen pysähtymisen jälkeen puhdisteta punkeista.
Kissatko eivät muka kuljeta punkkeja? Jos kissa pääsee ulkona touhuamaan vaistojensa mukaisia hommia eli jahtaamaan kaikkea itseään pienempiä eläimiä ja lintuja, on punkkien tarttuminen varmaakin varmempaa. Jos puolestaan kissaa ei päästetä saalistamaan, menee se jo eläinrääkkäyksen puolelle.
Kissa toimiikin punkkien luontaisten isäntien vihollisena. Se syö pieniä jyrsijöitä, jotka normaalisti ovat punkkien kohteena. Kissat siis saattavat vähentään punkkien määrää välillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Ilmeisesti he ovat kokonaan vieraantuneet luonnosta.
No et ole tai sitten sulla ikää on se kymmenen vuotta
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Sinulla tässä taitaa olla ikää alle kymmenen vuotta, jos väität, ettet ole huomannut ilmastonmuutosta omassa elämässäsi. Vielä 30 vuotta sitten kesät olivat aivan erilaisia kuin viimeiset noin 15 vuotta. Tämä kesä oli pitkästä aikaa normaali, kun ei ollut pitkiä 30 asteen helteitä.
Lintukannat on romahtaneet. Nehän noita syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos. Olen koko ikäni seurannut luontoa. Muutos on kiihtynyt pelottavasti
.
Äärioikeisto pilkkaa meitä jotka näemme ja tiedämme tämän. ( Itse en äänestä missään vaaleissa. )
.
Itse taas ihmettelen ihmisiä jotka eivät sitä näe ja ovat kieltäneet ilmastonmuutoksen.
Ilmeisesti he ovat kokonaan vieraantuneet luonnosta.
No et ole tai sitten sulla ikää on se kymmenen vuotta
Minä asun luonnon keskellä ja mitään muutosta punkkien suhteen ei ole tapahtunut sen paremmin kuin muunkaan luonnon. No, okei susia, ilveksi, karhuja ja peuroja on enemmän kuin ennen, mutta niiden määrä ei liity ilmastoon mitenkään
Älä nyt viitsi. Mä olen kohta viisikymmentä vuotta elänyt sen luonnon keskellä, ja onhan se muutos ihan kiistatonta.
Noista noin neljänkymmenen vuoden aikana näin punkkeja vaan satunnaisesti kissoissa ja koirissa, itsessäni en ikinä. Nyt en voi pihahommia tehdä ilman että joku punkki ryömii lahkeessa. Muutos on aivan valtava.
No et ole. Se takapihan puisto ei ole luonto
Mun "takapihan puisto" on 400 hehtaaria omaa metsää ja peltoa. Kyllä tuota tuppaisin luonnoksi kutsumaan.
Joo, niin varmaan ja nyt olet ensimmäisen kerran elämässäsi nähnyt jonkun luonnoneläimen
Olen eri ja näin kyllä Etelä-Suomessa hirviäkin lapsena metsissä. Punkkeja en nähnyt yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei saa kulottaa. Ennen keväisin täällä maaseudulla lähes jokainen kulotti rajaojastaan kaiken heinän ja muun kasvillisuuden pois.
Ei varmaan niin, hyppäävät pois kyydistä ja kiinnittyvät sitten perässä tulevaan koiraan tai ihmiseen.
Ne kuolee heti, kun hyppäävät turkkiin.
Pidettiin koiraa pihalla mökillä 1970-luvulla, eikä se saanut koskaan punkkeja. Samassa paikassa 2010-luvulla koira sai heti punkkeja.
Viime viikolla keräilin omenoita pihapuusta jonne matkaa talolta noin viisi metriä.
Nurmi oli leikattu viikkoa aiemmin eli se ei edes rehottanut.
Illalla suihkussa löysin yhden punkin reidestä ja toisen korvan takaa.
Eli ok-talon pihassakin pitäisi nykyään olla kumisaappaat ja pitkät housut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömät koiranomistajat niitä ovat levittäneet joka saareen, jossa lemmikkeineen vierailevat, ja Lappia myöten. Sellaisessa saaressa saa retkeillä turvallisin mielin, jossa ihmiset koirineen ei vieraile, samoin Lapin perukoilla kaukana turistikohteista. Ei toki Turun saaristossa, siellä on kauriit olleet asialla.
Luulisi kissojen levittävän enemmän punkkeja ja tauteja, koska ne käyskentelee vapaasti missä sattuu. Kissojenkin määrä on kasvanut räjähdysmäisesti.
Kissojen määrä ulkona tuskin on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosikymmeninä, sillä vuodesta 1994 alkaen on ollut laitonta pitää kissaa vapaana taajama-alueella. Toisin sanoen en usko, että syynä ovat kissat.
Ei ole laitonta. Kissaa saa pitää taajamassakin vapaana, jos kissa ei pääse alueille, joissa kissaa ei saa pitää vapaana (mm. lasten leikkipaiakat ja pururata)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kuolee heti, kun hyppäävät turkkiin.
Ei todellakaan kuole. Yksi syy punkkien leviämiseen on se, kun ihmiset luottaa liikaa näihin mömmöihin, joilla myrkyttävät eläimiään. Ensinnäkään suurin osa niistä ei karkota punkkeja, vaikka todella moni luulee niin. Toisekseen ne eivät estä punkkeja kiinnittymästä koiraan, vaan toimivat vasta, kun punkki imee koiran myrkytettyä verta tai pureutuu myrkytetyn ihon lävitse. Paljon parempi olisi pitää ne koirat poissa punkkisista paikoista, mikäli koiran työ tai harrastus ei vaadi lymyämään pusikoissa ja heinikoissa.
Pitäisi saada kauriille syöttöpaikkoja, joissa kone suihkii permetriiniä kauriiseen, niin kuolevat punkit.