Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?

Vierailija
23.08.2026 |

Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen juntteja täällä vastailee. Jos kutsut alaikäisen jolla ei ole omia tuloja mukaan kalliiseen menoon, niin tietysti sinä tarjoat! 

Sinun lapsillesi tietysti satelee kutsuja koulukavereilta? Koko ajan mukula juoksee mökeillä, kotimaan matkoilla ja ulkomailla, kun isäkin (tai äiti?) on noin aurinkoinen. 

Vierailija
122/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antaisin oman lapseni mennä vain jos mulla olisi varaa maksaa matka. Kutsuja sitten tarjoaa jotain jos haluaa ja tällöin tuntuu ystävällisestä eleeltä eikä hyväntekeväisyydeltä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kutsuja maksaa eli ei kannata kutsua, jos ei ole valmis maksamaan. Kutsutun perheen on kohteliasta tarjoutua maksamaan oman muksunsa osuus.

Vierailija
124/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt automaattisesti oletan, että se ”kutsu” tarkoittaisi, että toinen perhe on menossa ja laivalle ja lapseni voisi osallistua mukaan, mutta maksan menot. En mä ainakaan kutsua miellä niin, että mun lapsi menisi mulle ilmaisena siellä… Kutsu tarkoittaa varmaan sitä, että toisenkin perheen lapsi saa seuraa…

Jos mennään lintsille ja kysyn, että haluaako Aada lähteä mukaan, niin en mä sillä tarkoita, että mä kustantaisin Aadan rannekkeen ja ruoat, vaan sitä, että Aada voi tulla perheemme kyydillä lintsille viettämään aikaa kanssamme. 

Vierailija
125/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudun maksamaan oman muksun kulut. Vaikka vähän ekstraakin, jos saa hetken omaa rauhaa.

Vierailija
126/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun kaveri pyytää mut reissulle, jonne on jo menossa jonkun kokoonpanon kanssa, niin en mä oleta, että kaveri maksaa munkin matkani. Tietenkään.

Vierailija
127/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoudun maksamaan oman muksun kulut. Vaikka vähän ekstraakin, jos saa hetken omaa rauhaa.

Sinulla on pelisilmää ja hyvät käytöstavat. 

Vierailija
128/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien kanssa keskustellaan miten kulut jaetaan. 

Vierailija
129/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A:n vanhemmat jos he kerran kutsuvat lapsen mukaan.

Maksatko omat kaverisikin aina jos pyydät johonkin mukaan?

Pyytää johonkin mukaan on eri asia kuin KUTSU, etkö tätä tajuu? Kutsuja maksaa varsinkin kun on lapsesta kyse. Mistä tietää onko kutsutun lapsen vanhemmilla varaa edes. Kutsu mikä kutsu eli kutsuja maksaa. 

Mitä eroa noilla on?

Ei kyse ole mistään syntymäpäivistä, jonne lähetetään virallinen kutsu. 

Kyse on siitä, että kerrotaan sille Emman äidille, että hei, meidän perhe on menossa mökille/laivalle/muulle reissulle ja voisiko/haluaisiko Emma lähteä mukaan. Me hoidetaan kustannukset x ja y, mutta z maksaa tämän verran. 

Vierailija
130/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi tuollainen kutsu, niin ekana kysyisin kustannuksista. En olettaisi, että kaikki tarjotaan.

Vierailija
131/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaja on noin epäselvä, lapsen kavereita ei pyydetä mukaan, jos ei haluta osoittaa vieraanvaraisutta. 

Haluaako kutsuttu siis esittää lokkeilua? 

Sinä haluat esittää ihmistä. Melkein siinä onnistut.

Vierailija
132/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ongelmia eräillä on... Kun omat muksut oli alaikäisiä, niin välillä he innostuivat että olis kiva päästä laivalle, kun siellä esiintyy joku tubettaja tms.. Lapset valitsivat minut laivaemännäksi, lasten kaverit soittivat itse vanhemmilleen - ja neuvoteltiin livenä samalla kun varasin ja maksoin matkan. Kuittasivat oman muksunsa osuuden suoraan minun tililleni. Jos kaikki on reilua ja avointa, kenellekään ei tule sanomista.

Miten toimit, kun minä haluan lapselle sviitin ja olen valmis siitä maksamaan ja muut haluaa 4-hengen perushyttiin, ikkuna laivan sisätiloihin. Pitääkö kaikkien lasten tyytyä halpaan vai saako joku lapsista enemmän, tietenkin vanhempien maksamana.

Tietenkin lapsi saa "enemmän", jos hänen vanhempansa haluavat välttämättä eristää hänet muista johonkin ihan turhaan luksushyttiin. Hakemalla haettu ongelma.

Me olimme joskus luksushytissä, koska yhden lapsemme ystävä on syntymästään asti cp-vammainen: jalat ja kädet eivät toimi kunnolla ja lapsi kulkee sähköpyörätuolissa. Silloin oltiin paremmassa hytissä, mutta tuntuu nyt että hakemalla haet ongelmia? Sinun tehtäväsi on tukea kaikin tavoin lapsesi kaverisuhteita. Keskity siihen, niin lapsesi ei ikinä unohda miten hyvä äiti/ isä sinä olit hänelle. 

Ei, tehtäväni on osoittaa lapselle, että kaverisuhde ei ole hyötysuhde, jossa kaverin vanhemmat pyrkivät hyötymään siitä, että lapsen kaveri lähtee mukaan. 

Vierailija
133/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja maksaa matkan ja syötävät, tietenkin.

Kutsuttu ottaa vähän käyttörahaa mukaan ostoksia varten.

Onko tosiaan niin junttia porukkaa olemassa, jotka kutsuvat vieraan lapsen mukaan, mutteivät tarjoa matkaa?!?

Vierailija
134/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimalla asia on selvitty hyvin.

Vierailija
135/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan niin junttia porukkaa olemassa, jotka kutsuvat vieraan lapsen mukaan, mutteivät tarjoa matkaa?!?

Ei se junttiuteen liity mitenkään. Tai ehkä liittyykin; junttimaista on olettaa, että kutsuja maksaa pentusi matkan, ruuan, härpäkkeet ja majoituksen.

Vierailija
136/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se junttiuteen liity mitenkään. Tai ehkä liittyykin; junttimaista on olettaa, että kutsuja maksaa pentusi matkan, ruuan, härpäkkeet ja majoituksen.

Sitten kutsuja on kutsumatta.

Vierailija
137/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sopii oikein hyvin. En ole tosin kutsunutkaan ketään joka perustaa elämänsä ja lastensa elämän oletuksiin.

Vierailija
138/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sopii oikein hyvin. En ole tosin kutsunutkaan ketään joka perustaa elämänsä ja lastensa elämän oletuksiin.

Oma elämäsi muuta olekaan kuin oletuksia

Vierailija
139/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

A kysyy B:ltä lähdetkö baariin. AP miettii kumpi maksaa.

Vierailija
140/144 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma elämäsi muuta olekaan kuin oletuksia

Miksi oletat niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän