Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?

Vierailija
23.08.2026 |

Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ongelmia eräillä on... Kun omat muksut oli alaikäisiä, niin välillä he innostuivat että olis kiva päästä laivalle, kun siellä esiintyy joku tubettaja tms.. Lapset valitsivat minut laivaemännäksi, lasten kaverit soittivat itse vanhemmilleen - ja neuvoteltiin livenä samalla kun varasin ja maksoin matkan. Kuittasivat oman muksunsa osuuden suoraan minun tililleni. Jos kaikki on reilua ja avointa, kenellekään ei tule sanomista.

Miten toimit, kun minä haluan lapselle sviitin ja olen valmis siitä maksamaan ja muut haluaa 4-hengen perushyttiin, ikkuna laivan sisätiloihin. Pitääkö kaikkien lasten tyytyä halpaan vai saako joku lapsista enemmän, tietenkin vanhempien maksamana.

Tietenkin lapsi saa "enemmän", jos hänen vanhempansa haluavat välttämättä eristää hänet muista johonkin ihan turhaan luksushyttiin. Hakemalla haettu ongelma.

Me olimme joskus luksushytissä, koska yhden lapsemme ystävä on syntymästään asti cp-vammainen: jalat ja kädet eivät toimi kunnolla ja lapsi kulkee sähköpyörätuolissa. Silloin oltiin paremmassa hytissä, mutta tuntuu nyt että hakemalla haet ongelmia? Sinun tehtäväsi on tukea kaikin tavoin lapsesi kaverisuhteita. Keskity siihen, niin lapsesi ei ikinä unohda miten hyvä äiti/ isä sinä olit hänelle. 

Vierailija
102/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsujan tehtävä on selkeästi kysyessä kertoa matkan kustannukset tai se jos tarjoaa jonkun osan. Kutsutun tehtävä on olettaa että maksaa oman lapsensa.

En minä ainakaan kehtaisi reissussa aina LAPSELLE olla sanomassa, että nyt mennään  tänne, maksat omat menosi. Ihan järkyttävä mielikuva. Tietysti LAPSELLE tarjoan varsinkin jos on minun ideaani kutsua lapsi mukaan johonkin mikä maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuun ei sisältynyt mainintaa siitä, että perhe A maksaa koko matkan, niin olettaisin että maksan itse lapseni matkan. Jos rahatilanne on sellainen, ettei tuo onnistuisi, niin ilmoittaisin suoraan että lapsemme ei voi osallistua. En kyllä ihan ymmärrä, miksi asiasta ei ole keskusteltu yhtään vanhempien kesken.

Vierailija
104/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsujan tehtävä on selkeästi kysyessä kertoa matkan kustannukset tai se jos tarjoaa jonkun osan. Kutsutun tehtävä on olettaa että maksaa oman lapsensa.

En minä ainakaan kehtaisi reissussa aina LAPSELLE olla sanomassa, että nyt mennään  tänne, maksat omat menosi. Ihan järkyttävä mielikuva. Tietysti LAPSELLE tarjoan varsinkin jos on minun ideaani kutsua lapsi mukaan johonkin mikä maksaa.

Älä huuda, rauhoitu. Tottakai asia hoidetaan niin että aikuinen maksaa ja lapsen vanhempi laittaa sinulle rahat.

Vierailija
105/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen juntteja täällä vastailee. Jos kutsut alaikäisen jolla ei ole omia tuloja mukaan kalliiseen menoon, niin tietysti sinä tarjoat! 

Vierailija
106/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoatko joka ikiselle LAPSELLE kaiken? Mikset tarjoa? Kyllähän nyt LAPSELLE pitää tarjota, kyseessähän on LAPSI, siis L-A-P-SI!

Vierailija
107/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen juntteja täällä vastailee. Jos kutsut alaikäisen jolla ei ole omia tuloja mukaan kalliiseen menoon, niin tietysti sinä tarjoat! 

No sitten hakee ne omat tulot vanhemmiltaan! Nehän sen pennun elatuksesta ovat vastuussa.

Vierailija
108/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A:n vanhemmat jos he kerran kutsuvat lapsen mukaan.

Maksatko omat kaverisikin aina jos pyydät johonkin mukaan?

Pyytää johonkin mukaan on eri asia kuin KUTSU, etkö tätä tajuu? Kutsuja maksaa varsinkin kun on lapsesta kyse. Mistä tietää onko kutsutun lapsen vanhemmilla varaa edes. Kutsu mikä kutsu eli kutsuja maksaa. 

Olen täysin samaa mieltä!!

Vierailija
109/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään vaihtoehto ole ollut että alaikäinen itse maksaa. Ei mulla ainakaan olisi varaa maksaa kavereiden lasten matkoja mutta voisi hyvin olla halua ja energiaa ottaa mukaan ja tarjota se aika, huolenpito jne

Vierailija
110/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A:n vanhemmat jos he kerran kutsuvat lapsen mukaan.

Maksatko omat kaverisikin aina jos pyydät johonkin mukaan?

Pyytää johonkin mukaan on eri asia kuin KUTSU, etkö tätä tajuu? Kutsuja maksaa varsinkin kun on lapsesta kyse. Mistä tietää onko kutsutun lapsen vanhemmilla varaa edes. Kutsu mikä kutsu eli kutsuja maksaa. 

Olen täysin samaa mieltä!!

Lokkimamma siellä.

Vierailija
111/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa kalliiseen menoon, niin sitten jää pois.

Oletko vassari, joka olettaa aina muiden kustantavan kaiken kivan?

Vierailija
112/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään vaihtoehto ole ollut että alaikäinen itse maksaa. Ei mulla ainakaan olisi varaa maksaa kavereiden lasten matkoja mutta voisi hyvin olla halua ja energiaa ottaa mukaan ja tarjota se aika, huolenpito jne

Huolenpito 😂

Vierailija
113/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Viikonloppu pitäen kaverin lapsesta huolta on mieluista mutta myös iso palvelus

Vierailija
114/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin naapurilta, josko se maksaisi…

Mikä tyhmä kysymys tää taas oli? 

Olisit suoraan kysynyt ”Saanko vaatia vierasta perhettä maksamaan lapseni matkan?”

Vierailija
115/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on järkyttävää? Lapsi saattaa kokea ylpeyttäkin, kun saa maksaa vaikka omista viikkorahoistaan tai säästöistään jotain.

Vierailija
116/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??

Mikä siinä on mieluista?

Vierailija
117/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän täällä vastailet.

Vierailija
118/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artisti maksaa. Jee,jee!

T Keinonen

Vierailija
119/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??

Mikä siinä on mieluista?

Miten niin? En kai kutsuisi mukaan lasta josta en tykkää

Vierailija
120/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja maksaa matkakulut ja toimii samalla myös huoltajana, mutta käyttöraha laivalle syömisiin ja ostoksiin jne on tietenkin kutsutulla omasta takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan