Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?
Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?
Kommentit (233)
Risteily on vähän eri asia kuin viikon reissu ulkomailla, tosin laivallakin saa rahaa palamaan. Jos lapsi kutsutaan toisen perheen mukaan niin kysyisin heti että mitä maksaa? Meitä on kolme joten yksi kaveri menisi samaan hyttiinkin ja automatkasta (noin tunti satamaan + parkki) ei tulisi lisäkuluja. Varmaan sanoisin että tilataan ruoka etukäteen (buffet) ja pyytäisin ruokarahat ja sanoisin että jos tuliaisia haluaa niin nekin omalla rahalla. Ei siis neljäsosaa kuluista vaan todelliset (lapsen) kulut.
Omassa lapsuudessa tämä meni siten että kun minut kutsuttiin mukaan kaverinperheen kanssa särkänniemeen. Niin kaverin perhe maksoi ensin kulut ja oli tarkoitus maksaa takaisin. Noh kun rahat tuli omilta vanhemmilta takaisin maksuun niin kaverin kanssa käytettiin ne itse, eikä koskaan maksettu kaverin vanhemmille. Eivät rahoja kyselleet, enkä tiedä jäivätkö edes odottamaan niitä.
Itse pidän oletusarvona, että minä maksan lapseni menot. Jos jonkun kaverin vanhempi kysyy, lähtisikö lapsi kaveriksi juttuun X, kysyn tottakai, että paljonko liput, syömiset yms. maksaa. Saan sitten vastauksena summan tai tiedon, että kaverin perhe hoitaa. Kysymällä asiat selviää hämmästyttävän hyvin.
Sinä!
Siis jos ovat n eekereitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän oletusarvona, että minä maksan lapseni menot. Jos jonkun kaverin vanhempi kysyy, lähtisikö lapsi kaveriksi juttuun X, kysyn tottakai, että paljonko liput, syömiset yms. maksaa. Saan sitten vastauksena summan tai tiedon, että kaverin perhe hoitaa. Kysymällä asiat selviää hämmästyttävän hyvin.
Mulla kans alkujaan näin mutta sitten huomasin että lasta pyydetään todella usein kaveriksi ainoalle lapselle uimaan, sirkukseen yms. Monta kertaa viikossa niin sanoin että sopii kyllä jos itse maksatte mutta me käydään myös perheen kanssa paljon tapahtumissa niin ihan kaikkeen ei nyt ole varaa. Sitten alkoikin pyynnöt lapselta (elaluokkalainen) että kysy äidiltä jos se maksaa sinut meidän kanssa paikkaan c y ja x niin meille sopii kyllä. Sanoin lapselle ettei nyt onnistu kun me ollaan perheen kanssa menossa ensiviikolla paikkaan x ja y niin tottakai lasta harmitti kun olis parhaan kaverin kanssa sinne halunnut myös.
Pistin stopin näille kaikille reissuille ja sanoin että voivat lähipuistossa leikkiä yhdessä. Perhe suuttui.
jos hyvin varakas perhe ja tiedossa sen toisen perheen heikko tilanne- niin voisi tarjota jotain kivaa sille toiselle. tunnustele tilannetta. sama kuin kutsutaan yökylään. lapsista toi on kivaa- kaveri yökylään, mökille, reissuun.
mutta tokihan jos rahaa on molemmilla- voi ehdottaa me tarjotaan- jos varallinen se toinenkin perhe- silloin he kyllä tyrkyttävät-- hei me maksetaan oman lapsen kulut, tai jotain edes.
hienovaraisuutta--
Vierailija kirjoitti:
VOI HERRAN TÄHREN! Sopikaa sen kaverin perheen kanssa äläkä täältä kysele!
Ap on trollo (tollo trolli) joka haluaa vain syyn riidellä (jota hän kutsuu väittelyksi - vaikkei osaa edes väitellä)
Jos minä pyydän lapseni kaverin mukaan johonkin reissuun, oli se sitten risteily tai puuhaparkki, niin kyllä minä kaverin kulut maksan. Jos kaverilla on omaa rahaa matkalla mukana niin fine, mutta jos ei ole niin luonnollisesti maksan kaiken myös reissunpäällä. M43
Mulla on tapana hemmotella omien lasteni (5-9v) lisäksi myös heidän kavereitaan kivoilla jutuilla. Enkä tarkoita että kyse olisi mistään erityisen kalliista jutuista vaan sellaisista mitkä ovat lasten mielestä kivoja. On todellakin sen arvoista nähdä heidän äitiensä ihailevat ilmeet kun lapset intopiukeana kertovat kuinka mahtavaa lapsilla on meidän luona ollut. T. Kiva isukki
No tietenkin se tulee ilmi jo heti, kun asia otetaan puheeksi.
Omista lapsista on joku joskus ollut mukana kaveriperheen laivaristeilyllä. Yleensä matkasta ei lapsi maksanut, sillä hytti maksoi saman ilman meidän lastakin tai sitten mentiin ilmaisella risteilylahjakortilla.
Me tietenkin maksoimme lapsen ruokailut laivalla ja maissa, ja annoimme ostosrahaa.
Kutsuja maksaa, täysin samoin joka kutsuu treffeille syömään. Kutsuja maksaa.
Kutsuja maksaa matkan jos ei muuta sano. Lapselle rahaa mukaan ruokaan ja ostoksiin.