Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?

Vierailija
23.08.2026 |

Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päästäisi lastani laivalle vieraan perheen mukaan, mistään et voi tietää minkä örvellysviikonlopun vanhemmat viettävät ja lapset vahtivat toisiaan. 

En minäkään päästäisi lastani vieraan perheen mukaan. Tuttava perheen mukana on ollut pari kertaa.

Vierailija
82/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ongelmia eräillä on... Kun omat muksut oli alaikäisiä, niin välillä he innostuivat että olis kiva päästä laivalle, kun siellä esiintyy joku tubettaja tms.. Lapset valitsivat minut laivaemännäksi, lasten kaverit soittivat itse vanhemmilleen - ja neuvoteltiin livenä samalla kun varasin ja maksoin matkan. Kuittasivat oman muksunsa osuuden suoraan minun tililleni. Jos kaikki on reilua ja avointa, kenellekään ei tule sanomista.

Nyt kun muistelen, niin meidän perheen mukana oli vuosien varrella yhteensä 9 eri lasta, varmaan yli sata kertaa meidän kanssa risteilyllä, kesämökillä, ja pari kertaa etelänmatkallakin mukana. Kaikki meni aina hyvin, lastenvahti (=isäntäperhe) ei juo alkoholia, eikä sooloile yksinään, vaan muistaa aina muksujen turvallisuuden ja koettaa varmistaa että heillä on mukavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä lasten kaverihommissa kutsuja tarjoaa hengähdyshetken, kulut hoitaa vanhemmat jos ottavat kutsun (hengähdyshetken) vastaan.

MInkä ihmeen hengähdyshetken? Samalla tavalla se arki pyörii, vaikka yksi lapsista on laivalla ja saattaa olla, että ei ole tavallisen rauhallista, kun kaksi kotiinjäänyttä kyselee, miksi Emma sai mennä laivalle, koska me päästään jne.

Vierailija
84/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A:n vanhemmat jos he kerran kutsuvat lapsen mukaan.

Maksatko omat kaverisikin aina jos pyydät johonkin mukaan?

Pyytää johonkin mukaan on eri asia kuin KUTSU, etkö tätä tajuu? Kutsuja maksaa varsinkin kun on lapsesta kyse. Mistä tietää onko kutsutun lapsen vanhemmilla varaa edes. Kutsu mikä kutsu eli kutsuja maksaa. 

Vierailija
85/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voi olla vilpittömästi eri käsityksiä. Hoidin siksi aikanaan niin, että jos kutsuttiin itse, kysyin ”haluaisiko c lähteä meidän mukaan reissuun laivalle aikana y. Me tarjoaisimme hytin ja yhteiset ruokailut mutta omiin ostoksiin ja huvitteluihin olisi hyvä olla vähän rahaa mukana.” Jos oli kalliimpi reissu (esim. viikko jossain etelässä) ja tiedettiin että perheellä on varaa, saatoin kysyä suoraan että haluaako x tulla mukaan, lapsen osuus olisi y euroa matkapaketista mutta esim. ruuat ja retket paikan päällä tarjotaan. Joskus, kun pyysin lapsen tosi hyvää kaveria, jonka äidin kanssa tunnettiin niin, että tiesin ettei rahaa todennäköisesti ole, kysyin että saammeko kutsua ja tarjota koko reissun. Tästä sopimuksesta ei tarvinnut lasten mitään tietää. Eli sopikaa ja kysykää suoraan, tympeää olisi näitä jälkikäteen selvitellä.

Vierailija
86/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuollaisiin kutsuihin vastataan aina kieltävästi, koska en halua, että oma lapsi on kaverinsa perheen kanssa reissussa ja eräänlaisena kaverinsa seuraneitinä, että aikuiset saavat viettää yhteistä aikaa luottaen siihen, että kaksi tyttöä pärjää kyllä keskenään. Muutenkin outoa kutsua mukaan, jos kutsu ei sisällä yhtään mitään muuta kuin kaverin seuran. Olen sanonut lapselleni, että voitte olla ihan ilmaiseksi tuossa meidän pihalla, ei ole tarvetta lähteä laivalle. 

Minusta oli ihanaa lähteä tuollaiselle reissulle. Onneksi vanhempani lupasivat lähteä. Vieläkin muistan vaikka olen jo 46-vuotias. Se oli kuukauden reissu. Oltiin 12-vuotiaita silloin.

Minä en keksi yhtäkään syytä, miksi maksaisi n kaverin perheelle 4000 euroa kuukauden reissusta, kun voidaan omana perheenä tehdä vastaava yhdessä ja jokainen lapsi saa kivan kokemuksen. Harvalla vanhemmalla on varaa maksaa lapsensa kuukauden ulkomaanmatkaa, olet todella onnekas!

No ei se noin kallis reissu ollut. Kyseessä oli heidän lomakoti ulkomailla. 

Vierailija
87/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutsunut lasten kavereita ja kutsuun jo heti laittanut, että matka ei maksa mitään ja meillä on varattuna aamupala sekä päivälle buffet, niidenkin maksun hoidan. Lapsella on ollut sitten rahaa mukana millä on itse ostanut esim. kaupasta jotain. Ja laivalla ollessa olen kyllä maksanut myös välipaloja, juomia yms koko porukalle. Ja huolehtinut toki, että esim. Iltapala tulee syötyä vaikka sitä ei olisi etukäteenvarattu. Yleensä ollaan käyty siellä "Marketissa", tai mikä onkaan, ja otettu mitä nyt kukin haluaa. Jos näyttää, että lapsen kaveri olisi, että ei osta mitään, niin en tekisi numeroa vaan ehdottaisin samoja mitä muutkin ottaa, sämpylä, kolmioleipä, smoothie, jugurttia, yms, ja laittaisin muiden ostosten mukaan. En kehtaisi siinä lapselle selittää, että itse nyt maksat. Joku automaattisesti tietää mitä haluaa ja menee maksamaan, mutta on muistaakseni ollut joskus noinkin, että lapsi ei olisi ottanut mitään.

Vierailija
88/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentu itse maksaa. Oppiipahan rahan arvon. Toisten rahoilla ja toisten riesaksi lähdetään risteilylle perseilemään.

Vierailija
89/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuollaisiin kutsuihin vastataan aina kieltävästi, koska en halua, että oma lapsi on kaverinsa perheen kanssa reissussa ja eräänlaisena kaverinsa seuraneitinä, että aikuiset saavat viettää yhteistä aikaa luottaen siihen, että kaksi tyttöä pärjää kyllä keskenään. Muutenkin outoa kutsua mukaan, jos kutsu ei sisällä yhtään mitään muuta kuin kaverin seuran. Olen sanonut lapselleni, että voitte olla ihan ilmaiseksi tuossa meidän pihalla, ei ole tarvetta lähteä laivalle. 

Minusta oli ihanaa lähteä tuollaiselle reissulle. Onneksi vanhempani lupasivat lähteä. Vieläkin muistan vaikka olen jo 46-vuotias. Se oli kuukauden reissu. Oltiin 12-vuotiaita silloin.

Minä en keksi yhtäkään syytä, miksi maksaisi n kaverin perheelle 4000 euroa kuukauden reissusta, kun voidaan omana perheenä tehdä vastaava yhdessä ja jokainen lapsi saa kivan kokemuksen. Harvalla vanhemmalla on varaa maksaa lapsensa kuukauden ulkomaanmatkaa, olet todella onnekas!

No ei se noin kallis reissu ollut. Kyseessä oli heidän lomakoti ulkomailla. 

Oli vielä markka-aikaa ja rahaakin piti vaihtaa. 

Vierailija
90/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hemmetissä kukaan viitsii ottaa toisten kersan vielä omienkin kersojensa lisäksi matkalle mukaan? Ja vielä maksaa koko lystin?

Vierailija
91/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällaisista asioista sovitaan vanhempien kesken, niin ei tarvitse arvuutella tai kysyä vauvapalstalta. Suosittelen reippaasti ottamaan yhteyttä kaverin vanhempiin ja sopimaan heidän kanssaan siitä kuka rahoittaa mitäkin.

Vierailija
92/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä lasten kaverihommissa kutsuja tarjoaa hengähdyshetken, kulut hoitaa vanhemmat jos ottavat kutsun (hengähdyshetken) vastaan.

MInkä ihmeen hengähdyshetken? Samalla tavalla se arki pyörii, vaikka yksi lapsista on laivalla ja saattaa olla, että ei ole tavallisen rauhallista, kun kaksi kotiinjäänyttä kyselee, miksi Emma sai mennä laivalle, koska me päästään jne.

Nimenomaan, ja mikä siinä muutenkin on niin kamalaa jos aikuinen haluaa hetken hengähtää? Kaikilla ei ole sukulaisia lähellä ja silloin kyllä annetaan neuvoksi tutustua muihin lapsiperheisiin, mutta sekin on sitten jonkun mielestä väärin. Tai että lapsi olisi kutsuttu reissuun, että aikuiset saa olla keskenään, kuten joku kirjoitti. Mä matkustan yksin aikuisena lasten kanssa, en ihan pienten tokikaan, niin eipä ole tullut mieleen edes tuollainen. Mun mielestä on vaan kiva, että lapsella on kaveri. Katson perään koko ajan, mutta joo, on se itselle rennompaa, kun muuten viihtyvät keskenään. Sekin väärin varmaan jonkun mielestä. Aina pitäisi vaan olla kurjaa ja rankkaa, ja yksinäistä.

Vierailija
93/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, ja mikä siinä muutenkin on niin kamalaa jos aikuinen haluaa hetken hengähtää? Kaikilla ei ole sukulaisia lähellä ja silloin kyllä annetaan neuvoksi tutustua muihin lapsiperheisiin, mutta sekin on sitten jonkun mielestä väärin. Tai että lapsi olisi kutsuttu reissuun, että aikuiset saa olla keskenään, kuten joku kirjoitti. Mä matkustan yksin aikuisena lasten kanssa, en ihan pienten tokikaan, niin eipä ole tullut mieleen edes tuollainen. Mun mielestä on vaan kiva, että lapsella on kaveri. Katson perään koko ajan, mutta joo, on se itselle rennompaa, kun muuten viihtyvät keskenään. Sekin väärin varmaan jonkun mielestä. Aina pitäisi vaan olla kurjaa ja rankkaa, ja yksinäistä.

Siis meinaat, että ilman omia ja vielä toisten kakaroita on kurjaa, rankkaa ja yksinäistä?? Älä viitsi.

Vierailija
94/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten lapset ovat pääosin vastenmielisiä, koska niitä ei ole kasvatettu.

Vierailija
95/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi A:n vanhemmat maksavat lapsi A:n kulut ja B:n vanhemmat maksavat B:n kulut. Jotain yksittäistä jäätelötötteröä ei tarvitse ehkä laskea. 

Vierailija
96/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kutsunut lasten kavereita ja kutsuun jo heti laittanut, että matka ei maksa mitään ja meillä on varattuna aamupala sekä päivälle buffet, niidenkin maksun hoidan. Lapsella on ollut sitten rahaa mukana millä on itse ostanut esim. kaupasta jotain. Ja laivalla ollessa olen kyllä maksanut myös välipaloja, juomia yms koko porukalle. Ja huolehtinut toki, että esim. Iltapala tulee syötyä vaikka sitä ei olisi etukäteenvarattu. Yleensä ollaan käyty siellä "Marketissa", tai mikä onkaan, ja otettu mitä nyt kukin haluaa. Jos näyttää, että lapsen kaveri olisi, että ei osta mitään, niin en tekisi numeroa vaan ehdottaisin samoja mitä muutkin ottaa, sämpylä, kolmioleipä, smoothie, jugurttia, yms, ja laittaisin muiden ostosten mukaan. En kehtaisi siinä lapselle selittää, että itse nyt maksat. Joku automaattisesti tietää mitä haluaa ja menee maksamaan, mutta on muistaakseni ollut joskus noinkin, että lapsi ei olisi ottanut mitään.

Sinä taidat olla taas niitä mammoja, joka ruokkii koko kulmakunnan lapset.

Vierailija
97/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsujan tehtävä on selkeästi kysyessä kertoa matkan kustannukset tai se jos tarjoaa jonkun osan. Kutsutun tehtävä on olettaa että maksaa oman lapsensa.

Vierailija
98/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsutaan lapsi mukaan niin sitten kutsuva aikuinen maksaa lapsen kulut.

Vierailija
99/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni sukset ristiin kaveriperheen kanssa, kun minä ilmoitin, että toki lapsi lähtee mukaan ja ilman muuta minä maksan kaikki lapsen kulut, mutta hänen hyttinsä on sitten vain lapsen omaan käyttöön, siellä ei majoitu kukaan muu. Hytti on sellainen, että lapsi pääsee ns. erikoisaamiaiselle, toivottavasti ei yksin.

Kuulemma eivät halunneet mukaan mitään prinsessaa, jolla on erikoiskohtelu, ei heillä itselläänkään olisi ollut perushyttiä ihmeellisempää, miksi mukaan kutsutulla lapsella (tuolloin 13v) olisi ikkunallinen hytti jossain yläkannen tienoilla.

Vierailija
100/131 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä maksat oman lapsesi kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi