Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?
Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?
Kommentit (187)
Ei kumpikaan koska lapset eivät kuulu laivalle.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton risteily olisi ihana 🥰 Ei yhtäkään pentua koko laivalla.
Jos itse kutsuisin lapsen kaverin mukaan, niin tottakai maksaisin reissun. Tai sitten sopisin tuon toisen perheen kanssa esim. että he maksavat laivalipun + tuliaiset/ostokset ja minä taas reissun ruokahommat. Tai jotain. Ei tulis mieleenkään kutsua mukaan ja maksattaa kaikki sen kaverilapsen jutut hänen perheellään, olis outoa. Jos ei olis rahaa tarjota mitään, niin en alunperinkään kutsuisi mukaan. Mutta tapoja on monia.
Vierailija kirjoitti:
Mä näen tän tilanteen niin selkeästi. Ap:n perhe matkustaa sviitissä ja lapsen kaveri yksin hytissä autokannen alla. Sitten kyräillään vielä vuosia jälkikäteen, kun maksettiin kaikki kaverin puolesta jne. Missään vaiheessa ei tietenkään oltu yhteydessä kaverin vanhempiin.
Kaveri lähtee mukaan kertomatta minne ja kenen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Siellähän on vaikka mitä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän on vaikka mitä lapsille.
Ne nykyiset leikkihuoneet ovat helvetin esikartano. Melu on sanoinkuvaamaton. Lapset juoksevat, pomppivat, riehuvat ja kiljuvat kuin olisivat vetäneet kilon amfetamiinia. Ehkä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä on sitten lasten leikkialue, pelihuoneita ja lastenohjelmaa?
Jos olisin kutsutun lapsen vanhempi, olettaisi, että hyttiä ei tarvitse maksaa, mutta ruokailut yms pitää. Haluaisin myös tietää mitä suunnitelmia on, mitä aiotaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin kutsutun lapsen vanhempi, olettaisi, että hyttiä ei tarvitse maksaa, mutta ruokailut yms pitää. Haluaisin myös tietää mitä suunnitelmia on, mitä aiotaan tehdä.
Dokata tietenkin. Mitä luulit, että laivalla tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja maksaa kutsutun lapsen kulut.
Jos taas erikseen suunnittelette reissua alusta alkaen niin, että myös naapurin lapsen vanhemmat osallistuvat matkakohteen, ohjelman, syömisten ym. valintaan, niin silloin he voivat miettiä budjetin sopivaksi.
Riippuu ihan reissusta.
Esim me ollaan kutsuttu lasten kavereita vuokramökille niin, että maksoimme kaiken (mökin vuokra ei kasvanut lisähenkilöistä, teimme itse ruuat ja kyyti hoitui meidän autoilla).
Toisaalta taas kun lensimme Leville, kaverin vanhemmat maksoivat lentolipun samoin vuokravälineet ja hissilipun. Majoituksesta ja ruuasta emme veloittaneet, kun sielläkin pääsääntöisesti kokattiin itse. Se mitä nuoret sitten halusivat laskettelun lomassa syösä/juoda, sen he hoitivat itse.
Laivareisulla ajattelisin, että kutsuja hoitaa matkakustannukset (jos siis hytti joka tapauksessa varataan, niin se lisähenkilö ei vaikuta siihen), ateriat sitten maksaa kutsutun kaverin vanhemmat.
Mutta nämä tietysti sovitaan siinä kutsusta ja osallistumisesta keskusteltaessa.
Asutteko ulkomailla vai miksi lensitte Leville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton risteily olisi ihana 🥰 Ei yhtäkään pentua koko laivalla.
No varaa K-18 risteily.
Miksi siellä on sitten lasten leikkialue, pelihuoneita ja lastenohjelmaa?
Jotta pers hedelmät saisi pois silmistään, kun vanhemmat nauttivat laivamatkastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja maksaa kutsutun lapsen kulut.
Jos taas erikseen suunnittelette reissua alusta alkaen niin, että myös naapurin lapsen vanhemmat osallistuvat matkakohteen, ohjelman, syömisten ym. valintaan, niin silloin he voivat miettiä budjetin sopivaksi.
Riippuu ihan reissusta.
Esim me ollaan kutsuttu lasten kavereita vuokramökille niin, että maksoimme kaiken (mökin vuokra ei kasvanut lisähenkilöistä, teimme itse ruuat ja kyyti hoitui meidän autoilla).
Toisaalta taas kun lensimme Leville, kaverin vanhemmat maksoivat lentolipun samoin vuokravälineet ja hissilipun. Majoituksesta ja ruuasta emme veloittaneet, kun sielläkin pääsääntöisesti kokattiin itse. Se mitä nuoret sitten halusivat laskettelun lomassa syösä/juoda, sen he hoitivat itse.
Laivareisulla ajattelisin, että kutsuja hoitaa matkakustannukset (jos siis hytti joka tapauksessa varataan, niin se lisähenkilö ei vaikuta siihen), ateriat sitten maksaa kutsutun kaverin vanhemmat.
Mutta nämä tietysti sovitaan siinä kutsusta ja osallistumisesta keskusteltaessa.
Asutteko ulkomailla vai miksi lensitte Leville?
Tosi moni lentää Leville Etelä-Suomesta. Säästyy aikaa.
Tuollaiseen kutsuun vastataan aina, että kiitos ei. Koska kutsujaperhe odottaa vastavuoroisuutta ja sitä, että kaveri lähtee meidän perheen kanssa reissuun. Kiitos ei, en halua matkalle mukaan vieraita lapsia, en edes lasteni kavereita.
Kun ymmärtää kieltäytyä selittelemättä, säästyy monelta turhalta valitukselta ja ihmettelyltä, että koska meidän Eeli pääsee teidän kanssa matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ottaisin yhteyttä vanhempiin, jos mun lapsi kutsuttaisiin mukaan, ja kysyisin miten osallistun kuluihin. En todellakaan lähettäisi lastani mukaan, jos joutuisi yksin majoittumaan ilman muita matkustajia.
Vierailija kirjoitti:
Laivoilla on kivat leikkihuoneet. Lapsille voi jäädä hyviä muistoja yhdessäolosta vanhempien kanssa.
Kamalaa on vain jos vanhemmat käyttää alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ottaisin yhteyttä vanhempiin, jos mun lapsi kutsuttaisiin mukaan, ja kysyisin miten osallistun kuluihin. En todellakaan lähettäisi lastani mukaan, jos joutuisi yksin majoittumaan ilman muita matkustajia.
Pitää olla perhehytti.
Laivoilla on kivat leikkihuoneet. Lapsille voi jäädä hyviä muistoja yhdessäolosta vanhempien kanssa.
Kamalaa on vain jos vanhemmat käyttää alkoholia.
Kivat? Ja paskat. Ne on kamalia.
Mä näen tän tilanteen niin selkeästi. Ap:n perhe matkustaa sviitissä ja lapsen kaveri yksin hytissä autokannen alla. Sitten kyräillään vielä vuosia jälkikäteen, kun maksettiin kaikki kaverin puolesta jne. Missään vaiheessa ei tietenkään oltu yhteydessä kaverin vanhempiin.