Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?
Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B:n vanhemmat jos ei etukäteen muuta sovita.
Kutsuja maksaa. Älä kutsu jos ei sun pinkka riitä.
Sori, mutta ei nyt osunut. Viimeksi poikani kutsuttiin laskettelemaan Alpeille. Tietysti maksoin lennot, majoitukset ja hissiliput. Ruokarahaa annoin, mutta olivat maksaneet myös poikani syömiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos nimenomaan kutsutaan, niin kutsuja tietenkin.
Tietysti kutsuja maksaa.
Lapsi A perhe maksaa, ellei aloite tule B:ltä.
Ainakin meillä lapsen kaverit ovat tervetulleita, kun lapset viihtyvät heidän seurassa ja helpottaa meidän elämää, niin siksi maksetaan.
Meille kävi niin, että lapsen kaveri kutsui oman hoplop-tyyppisille synttäreille ja tuo paikka oli reilun tunnin matkan päässä. Oltiin kavereita myös äidin kanssa, ja ehdotti, että tulisimme koko perhe. Oli vähän yllätys, kun eivät sitten maksaneet tuon puiston sisäänpääsyä vieraille. Aterian tarjosivat kaikille, mikä oli toki iso kulu heille. En itse järjestäisi, jos ei olisi varaa maksaa sitten koko juttua, kun tuli kuitenkin kuluja jo siitä paikalle menosta.
En päästäisi lastani laivalle vieraan perheen mukaan, mistään et voi tietää minkä örvellysviikonlopun vanhemmat viettävät ja lapset vahtivat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kutsuja maksaa eli lapsi A vanhemmat.
Ei kait kukaan pyydä ystäviään illanistujaisiin kotiinsa ja kun ovat lähdössä, etsitään tarjoilusta kassakuitti ja halutaan jakaa kustannuksia.
Kyse on haluaako lapsen kaveri lähteä mukaan matkakaveriksi. Jos lähdetään etelänlomalle, niin en oleta, että kutsuja maksaa kaiken vaan kysyn paljon lapseni osuus olisi. Olisin tyytyväinen, että lapseni pääsee lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi niin, että lapsen kaveri kutsui oman hoplop-tyyppisille synttäreille ja tuo paikka oli reilun tunnin matkan päässä. Oltiin kavereita myös äidin kanssa, ja ehdotti, että tulisimme koko perhe. Oli vähän yllätys, kun eivät sitten maksaneet tuon puiston sisäänpääsyä vieraille. Aterian tarjosivat kaikille, mikä oli toki iso kulu heille. En itse järjestäisi, jos ei olisi varaa maksaa sitten koko juttua, kun tuli kuitenkin kuluja jo siitä paikalle menosta.
Tässä ei nyt puhuta synttäreistä. Itsestäänselvyys, että kutsuja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi lastani laivalle vieraan perheen mukaan, mistään et voi tietää minkä örvellysviikonlopun vanhemmat viettävät ja lapset vahtivat toisiaan.
Mä en päästäisi lastani laivalle vieraan perheen mukaan, mutta tutun kaveriperheen mukaan voisin päästääkin. Ei kai se lapsikaan ihan tuikituntemattomien kanssa minnekään edes lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan vieraiden mukaan ole päästämässäkään eikä tässä taideta ihan taaperoista puhua.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja maksaa kutsutun lapsen kulut.
Jos taas erikseen suunnittelette reissua alusta alkaen niin, että myös naapurin lapsen vanhemmat osallistuvat matkakohteen, ohjelman, syömisten ym. valintaan, niin silloin he voivat miettiä budjetin sopivaksi.
Riippuu ihan reissusta.
Esim me ollaan kutsuttu lasten kavereita vuokramökille niin, että maksoimme kaiken (mökin vuokra ei kasvanut lisähenkilöistä, teimme itse ruuat ja kyyti hoitui meidän autoilla).
Toisaalta taas kun lensimme Leville, kaverin vanhemmat maksoivat lentolipun samoin vuokravälineet ja hissilipun. Majoituksesta ja ruuasta emme veloittaneet, kun sielläkin pääsääntöisesti kokattiin itse. Se mitä nuoret sitten halusivat laskettelun lomassa syösä/juoda, sen he hoitivat itse.
Laivareisulla ajattelisin, että kutsuja hoitaa matkakustannukset (jos siis hytti joka tapauksessa varataan, niin se lisähenkilö ei vaikuta siihen), ateriat sitten maksaa kutsutun kaverin vanhemmat.
Mutta nämä tietysti sovitaan siinä kutsusta ja osallistumisesta keskusteltaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en päästäisi lastani laivalle vieraan perheen mukaan, mutta tutun kaveriperheen mukaan voisin päästääkin. Ei kai se lapsikaan ihan tuikituntemattomien kanssa minnekään edes lähtisi.
Tutuissakin perheissä voi olla vapaalla ollessaan kovin erilaisia tapoja. Ei ollut tullut mieleenkään, että mökkireissulla ollut ainoa aikuinen vetää saunakännit. Onneksi ei sattunut mitään.
Ei pidä sekoittaa tähän nyt synttärikutsuja, tai jotain häitä ja illanistujaisia. Silloin tietenkin kutsuja maksaa. Toi kaverin mukaan pääseminen koskee varmasti niitä, joilla itsellään on tyyliin yksi lapsi ja kun meilläkin on yksi lapsi ja meidän lapset on hyviä kavereita, niin silloin voisi olla kiva tehdä joku reissu niin, että lapsen kaveri tulee mukaan. Tällöin on mahdollista, että majoituksesta ei tule edes lisäkustannuksia, jos majoitus on neljälle ja sinne tulee kaveriperheen lapsen myötä se neljäs.
Kaikki omasta lapsesta johtuneet kulut kustannetaan tietenkin, jolloin kutsuja ei maksa mitään ylimääräistä, ellei itse erikseeen halua.
Kutsuja maksaa tai kertoo hinnan jo kutsun yhteydessä.
Jos kutsun yhtään ketään yhtään mihinkään, olen varautunut siihen, että voin tarjota. Tosin tuttavapiirissäni yleensä toinen osapuoli tapaa tarjoutua maksamaan osuutensa. Silloin vastaan, että jos minä nyt tarjoan tämän kerran. Ja toinen osapuoli maksaa sitten joskus myöhemmin, puolestaan.
Sellaisia jotka vain lokkeilevat ei kyllä kovin montaa kertaa kutsuta.
Lapsilta ja sellaisilta nuorilta jotka eivät vielä ole töissä ei kyllä edes tule oletettua mitään vastavuoroisuutta. Maksavat sitten joskus aikanaan, vaikka vuosikausien päästä, jos kukaan edes muistaa koko asiaa sitten. Itse en kyllä muistele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan vieraiden mukaan ole päästämässäkään eikä tässä taideta ihan taaperoista puhua.
Minkä ikäisen itse päästäisit yksinään seikkailemaan viikonloppuna laivalle, kun aikuiset vetävät viihteelle ja lapset jäävät keskenään. Osalla aikuisista ei ole mitään tilannetajua alkoholin suhteen.
Kutsujat maksaa. Omaa rahaa vähän mukaan shoppailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaperot eivät yleensä uskalla nukkua vieraassa paikassa. Joillekin voi olla mummolayöpymisetkin pienenä liikaa, kun ovat tottuneet siihen, että äiti tai isä on peittelemässä, ja lähellä, jos yöllä herää.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kaverijutuissa ei päde kutsuja maksaa- sääntö. Jos kutsussa lukee yksiselitteisen selkeästi, että kutsujaperhe maksaa, niin korkeintaan silloin ja sittenkin kysyisin kuluista tietääkseni että ne eivät ole kovin korkeat ja maksaisin edes osan. Tai sopisin jotain vastavuoroista jo etukäteen.
Ei kai näitä millään kirjallisilla kutsuilla hoideta.
Normaalisti kutsuja maksaa, mutta tuossa tilanteessa kysytään kutsujalta, onko hän aikeissa maksaa. Tai oikeastaan helpommalla selviää, kun kieltäytyy kauniisti ja toteaa, että nyt ei valitettavasti käy. Silloin ei joudu vastavuoroisuustilanteeseen, jossa kutsujaperhe alkaa kysellä, koska te viette meidän lapsen laivareissulle.
Ja tosiaan, nykymaailmassa on tapana kutsua oman perheen mukana lasten kavereita ja sitten ilmoittaa, että kulut jaetaan puoliksi, meidän perhe ja teidän perhe (eli se yksi lapsi).
Oletan,että kutsuja maksaa matkan ja lapsi ottaa omaa rahaa mukaan.Ruuat varmaan sovitaan erikseen,riippuu matkan pituudesta.