Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?

Vierailija
23.08.2026 |

Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini lapsi käy Espanjassa lomalla heidän ystäväperheen kanssa. Kaveri maksaa lennot, mutta ystäväperhe hoitaa syömiset. Kaveri antaa kyllä rahaa mukaan, mutta perhe ei syömisistä veloita.

Vierailija
62/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille kävi niin, että lapsen kaveri kutsui oman hoplop-tyyppisille synttäreille ja tuo paikka oli reilun tunnin matkan päässä. Oltiin kavereita myös äidin kanssa, ja ehdotti, että tulisimme koko perhe. Oli vähän yllätys, kun eivät sitten maksaneet tuon puiston sisäänpääsyä vieraille. Aterian tarjosivat kaikille, mikä oli toki iso kulu heille. En itse järjestäisi, jos ei olisi varaa maksaa sitten koko juttua, kun tuli kuitenkin kuluja jo siitä paikalle menosta.

Me ollaan oltu myös koko perhe kutsttuna vastaavalla tavalla erää. lapsen syntymäpäivillä, johon kuului vain pieni tarjoilu, kaikki muut joduttiin maksamaan itse ja ohjelmanumerot karkasi käsistä, kun lapsista se oli hurjan  kivaa ja kun yksi aloitti, mukana oli koko lapsilauma. Onneksi ollaan työelämässä, mutta jollakin pienituloisella se saattoi olla viikon ruokabudjetti, siksi suhtaudun näihin kriittisesti.  Ja jossakin puistossa jokainen härveli maksaa.

Minusta näistä pitäisi puhua vanhempien kesken, eikä somessa tai lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuollaisiin kutsuihin vastataan aina kieltävästi, koska en halua, että oma lapsi on kaverinsa perheen kanssa reissussa ja eräänlaisena kaverinsa seuraneitinä, että aikuiset saavat viettää yhteistä aikaa luottaen siihen, että kaksi tyttöä pärjää kyllä keskenään. Muutenkin outoa kutsua mukaan, jos kutsu ei sisällä yhtään mitään muuta kuin kaverin seuran. Olen sanonut lapselleni, että voitte olla ihan ilmaiseksi tuossa meidän pihalla, ei ole tarvetta lähteä laivalle. 

Vierailija
64/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuollaisiin kutsuihin vastataan aina kieltävästi, koska en halua, että oma lapsi on kaverinsa perheen kanssa reissussa ja eräänlaisena kaverinsa seuraneitinä, että aikuiset saavat viettää yhteistä aikaa luottaen siihen, että kaksi tyttöä pärjää kyllä keskenään. Muutenkin outoa kutsua mukaan, jos kutsu ei sisällä yhtään mitään muuta kuin kaverin seuran. Olen sanonut lapselleni, että voitte olla ihan ilmaiseksi tuossa meidän pihalla, ei ole tarvetta lähteä laivalle. 

Minusta oli ihanaa lähteä tuollaiselle reissulle. Onneksi vanhempani lupasivat lähteä. Vieläkin muistan vaikka olen jo 46-vuotias. Se oli kuukauden reissu. Oltiin 12-vuotiaita silloin.

Vierailija
65/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja yleensä maksaa; lasten kanssa on eri säännöt kuin aikuisten jutuissa.

Meillä on ollut molempien ystäviä mökillä monia viikkoja yhteensä vuosien varrella.

Ruotsin risteilyllä ovat olleet molemmat vieraina ja kerran poika oli pitkällä reissulla kutsuttuna.

Käyttörahaa on toki annettu mukaan.

Mutta selkeintä on tietty kysyä, mitä kutsu oikeasti tarkoittaa ka miten reissu käytännössä hoidetaan, laivamatkakin vaatii jo tunnistautumista.

Vierailija
66/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksoi A ja pojalla oli käyttörahaa. Aikanaan oli tuota vastavuoroisuutta.

Vierailija
67/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nimenomaan kutsutaan, niin kutsuja tietenkin.

Tietysti kutsuja maksaa. 

Teillä varmaan kutsuja satelee

Vierailija
68/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti asiaa myös lapsesi kannalta. Hyvät kaverukset tykkää viettää aikaa keskenään. 

Vierailija
69/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitis

Vierailija
70/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olettaa mitään vaan kysyy suoraan miten kulut haetaan

Vierailija
71/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Voi kauhea millainen elämä on lapsella kun äiti ei halua että on SEURANEITINÄ! Se lapsesihan myös nauttisi matkasta! 

Vierailija
72/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja maksaa.

Vierailija
73/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä lasten kaverihommissa kutsuja tarjoaa hengähdyshetken, kulut hoitaa vanhemmat jos ottavat kutsun (hengähdyshetken) vastaan.

Vierailija
74/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun esittäjä maksaa. Ellei ole kokoomuslainen. Käy yleensä niin, että joutuu maksamaan niidenkin reisun. Persuilla sama " oikeudentunto".

Vierailija
75/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ongelmia eräillä on... Kun omat muksut oli alaikäisiä, niin välillä he innostuivat että olis kiva päästä laivalle, kun siellä esiintyy joku tubettaja tms.. Lapset valitsivat minut laivaemännäksi, lasten kaverit soittivat itse vanhemmilleen - ja neuvoteltiin livenä samalla kun varasin ja maksoin matkan. Kuittasivat oman muksunsa osuuden suoraan minun tililleni. Jos kaikki on reilua ja avointa, kenellekään ei tule sanomista.

Vierailija
76/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä lasten kaverihommissa kutsuja tarjoaa hengähdyshetken, kulut hoitaa vanhemmat jos ottavat kutsun (hengähdyshetken) vastaan.

Entä jos eletään aivan toista elintasoa, eikä yksinkertaisesti ole rahaa vastaavaan kulutukseen mitä kutsujaperheessä. esim. lapsi voi aterioida 12€, mutta siihen saa jotkut käytettyå 100€/ateria. 

Vierailija
77/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuisin sanoisin, että sanoo kaverille, että ottaa mukaan paljon käyttörahaa kuitenkin omiin ostoksiin. 

Ruuat ja laivamatka kuuluu kutsuun. Jos en haluaisi niitä kustantaa, en kutsuisi mukaan. Jos oikein tiukkaa tekee voi myös sanoa että kustantaa vain laivamatkan ja xx summa otettava mukaan ruokailuun. Valinta on lopulta kutsutulta 

Eikö tuo olekin arka aihe?

Mutta eihän se että pyytää jonkun mukaan tarkoita,  että on valmis tarjoamaan ihan kaiken. Pitää olla vaan pokkaa sanoa samalla mitä pystyy kustantamaan ja mitä ei.

Otetaan nyt vaikka ulkomaanmatka. Kyllä joku voi ehdottaa että kaveri voi tulla mukasn,  jos on valmis maksamaan vaikka lentoliput tai xx summa ruokailuista 

Miksi se pitäisi olla että kaikki tarjotaan tai sitten ei kannata pyytää ollenkaan mukaan?

Tarjoaa sen verran minkä haluaa. 
En ymmärtä ainakaan, jos joku loukkaantuisi siitä, että kutsutaan mukaan, mutta vain  jos ottaa osaa joihinkin kuluihin. Saattaa siinä silti päästä halvemmalla, kun ei kutsuttaisi ollenkaan ja moni kutsutuista voi olla ihan iloinen tuollaisista kutsuista. 

Vierailija
78/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kutsuja maksaa tuollaisen pikkujutun. 

Vierailija
79/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli ihanaa lähteä tuollaiselle reissulle. Onneksi vanhempani lupasivat lähteä. Vieläkin muistan vaikka olen jo 46-vuotias. Se oli kuukauden reissu. Oltiin 12-vuotiaita silloin.

Minä en keksi yhtäkään syytä, miksi maksaisi n kaverin perheelle 4000 euroa kuukauden reissusta, kun voidaan omana perheenä tehdä vastaava yhdessä ja jokainen lapsi saa kivan kokemuksen. Harvalla vanhemmalla on varaa maksaa lapsensa kuukauden ulkomaanmatkaa, olet todella onnekas!

Vierailija
80/112 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia ongelmia eräillä on... Kun omat muksut oli alaikäisiä, niin välillä he innostuivat että olis kiva päästä laivalle, kun siellä esiintyy joku tubettaja tms.. Lapset valitsivat minut laivaemännäksi, lasten kaverit soittivat itse vanhemmilleen - ja neuvoteltiin livenä samalla kun varasin ja maksoin matkan. Kuittasivat oman muksunsa osuuden suoraan minun tililleni. Jos kaikki on reilua ja avointa, kenellekään ei tule sanomista.

Miten toimit, kun minä haluan lapselle sviitin ja olen valmis siitä maksamaan ja muut haluaa 4-hengen perushyttiin, ikkuna laivan sisätiloihin. Pitääkö kaikkien lasten tyytyä halpaan vai saako joku lapsista enemmän, tietenkin vanhempien maksamana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän