Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsen kaveri kutsutaan perheen mukaan laivalle, kuka maksaa?

Vierailija
23.08.2026 |

Lapsi A:n perhe on lähdössä laivalle ja kutsuvat mukaan lapsi B:n. Kumpi maksaa reissun, A:n vai B:n vanhemmat?

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kaverin isä antoi viikon reissulle mukaan ruokarahat hänen lapselleen. No lapsi ei koko viikon aikana syönyt ravintoloissa mitään, ainoastaan kun teimme ruoan asunnossamme. Meidän lapsi meni sitten samaan moodiin kaverinsa kanssa ja jättäytyi myös syömästä, 15-v teinityttöjä kun olivat. Arvaahan sen, että kiukuttelua se sitten oli kun tytöillä oli nälkä. Isän antamilla rahoilla ostettiin sitten krääsää ja muuta tilpehööriä ja karkkia meidän tietämättä. Opetuksena että ei rahoja koskaan lapsille vaan reissun mukana oleville vanhemmille. Meillä kaikilla meni tämän takia viikko pilalle. Olisi pitänyt itse kovistella ja vaatia rahat itselle, mutta se olisi tuntunut varastamiselta tai sitten olisi pitänyt ostaa ruoat ravintoloista kaverille omilla rahoilla, mutta sekään ei tuntunut oikealta kun tiesi että ruokarahaa oli annettu tarkoituksella. Tytöt osaavat tehdä nämä niin taitavasti että muka ei sitten ykskaks olekaan nälkä... Mites siinä sitten pakottaa täysin vierasta lasta... 

Meillä pojan 11-vuotias kaveri sai isältä rahaa laivaravintoloihin, minä maksoin hytin. Laivan buffetissa tämä poika ilmoitti, että hän ei tuhlaa rahojaan ruokaan! Istui sitten siinä marttyyrinä tuijottaen, kun me haimme ruokaa ja juomaa buffetista. No, menin sitten malsamaan tämän vieraan pojankin ruokailun, niin johan alkoi maistua. Aamiaisella sama toistui. Hän ei käyttänyt koko risteilyllä pennin jeniä mihinkään.

Tosiaan vanhemmat voisi vähän ajatella, että jos oma mukula on kauhean lapsellinen (tai ahne), niin maksetaan ne ruokakulut suoraan risteilyn huoltaja-aikuiselle. 

Vierailija
202/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuja maksaa.

Entä jos kutsuu koko B:n perheen? Ja vielä c:kin perheen

No jos kutsuu vieraakseen, niin maksaa vaikka koko aakkoset. Saatana.

Nyt voi vain ihmetellä, miten näillä Italian häitä järjestäville on varaa kutsua ybtään ketään sinne häihin. Olin luullut, että vieraat maksavat itse matkansa. 😌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan koska lapset eivät kuulu laivalle.

Miksi siellä on sitten lasten leikkialue, pelihuoneita ja lastenohjelmaa?

Jotta hölmö toisi lapsia laivalle

Vierailija
204/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea vastaus on Kanada.

Oikea vastaus on katkaista kaikki välit aloittajaan. Patologinen riitelijä ja kaikestavalittaja.

Vierailija
205/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä sovitaan. 

Vierailija
206/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laivoilla on kivat leikkihuoneet. Lapsille voi jäädä hyviä muistoja yhdessäolosta vanhempien kanssa. 

Kamalaa on vain jos vanhemmat käyttää alkoholia.

Laivalle - pääsääntöisesti - mennään käyttämään alkoholia

Vierailija
207/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin kutsutun lapsen vanhempi, olettaisi, että hyttiä ei tarvitse maksaa, mutta ruokailut yms pitää. Haluaisin myös tietää mitä suunnitelmia on, mitä aiotaan tehdä. 

Apua miten junttia olettaa, että toiset maksavat. Mainittiinko kutsussa, että maksavat? Jos ei, ei pidä olettaa.

Mainittiinko kutsussa että ei makseta?

Vierailija
208/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä kutsun, niin mä maksan. Jos kaveriperhe kutsuu, niin tarjoudun maksamaan oman lapsen kulut. Riippuu perheestä sitten ottaako vastaan rahat vai ei. 

Parempi löyhytellä rahaa aina, niin pysyy välit hyvänä. :)

Kaikilla ei ole millä löyhytellä.

Persaukiset pysykööt kotonaan. 

Eli kutsun tarkoitus on vain nöyryyttää toista perhettä?

Vierailija
209/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laivoilla on kivat leikkihuoneet. Lapsille voi jäädä hyviä muistoja yhdessäolosta vanhempien kanssa. 

No ei kyllä mennä. Meidän porukka käy siellä herkuttelemassa, sekä saunassa ja porealtaassa, ja luemme välillä hyviä kirjoja, pelaamme arvoituspelejä ja keskustelemme. 

Vierailija
210/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä mennä. Meidän porukka käy siellä herkuttelemassa, sekä saunassa ja porealtaassa, ja luemme välillä hyviä kirjoja, pelaamme arvoituspelejä ja keskustelemme. 

Pääsääntöisesti...

Vierailija
211/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka kutsuu

Vierailija
212/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI HERRAN TÄHREN! Sopikaa sen kaverin perheen kanssa äläkä täältä kysele!

Vierailija
213/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan ja annan tonnin käyttörahaa. Ja lapseni ei roudaa.

Vierailija
214/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin matkan, hytin, ruuat jos kutsun mukaan. 

Vierailija
215/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää onko lapsella edes olemassa henkkarit ja lupa lähteä reissuun ja sitten varovasti kysyä millainen taloudellinen tilanne perheessä on ja jos se on huono niin sä maksat tietysti. 

Vierailija
216/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin lähdössä Italiaan. Tutun isällä on talo ja sitä saa vuokrata hyvin pienellä kustannuksella. Isä asuu siellä, mutta talo on iso.

Poikani tyttöystävä sanoi kerran hän haluaisi lähteä mukaan joskus ja sanoin no kyllä sitä voitaisiin miettiä. Jos ostat omat lentoliput tietty. Tyttö meni ihan hiljaiseksi.

Poika kertoi tyttöystävä oli loukkaantunut, kun ei hänellä ole varaa maksaa lentolippua.

Ei sitten lähtenyt mukaan.

Tytön vanhemmat olivat samaa mieltä, meidän olisi pitänyt maksaa,. Me ei pyydetty, hän ilmoitti haluaa

Vierailija
217/233 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuja maksaa.

Entä jos kutsuu koko B:n perheen? Ja vielä c:kin perheen

No jos kutsuu vieraakseen, niin maksaa vaikka koko aakkoset. Saatana.

Nyt voi vain ihmetellä, miten näillä Italian häitä järjestäville on varaa kutsua ybtään ketään sinne häihin. Olin luullut, että vieraat maksavat itse matkansa. 😌

On hieman eri asia kutsua matkalle Italiaan (jos joku laittaisi kutsun, että "tervetuloa Italian-matkalle, lennot ekassa luokassa ja majoittuminen tunnelmallisessa villassa", en ihan heti osaisi olettaa, että minun odotetaan naksavan muuta kuin ruuat yms. omat huvit) kuin Italiassa juhlittaviin häihin ("tervetuloa juhlimaan kanssamme avioitumistamme Campagnaan" antaisi olettaa, että juhlissa saan tarjoilut, mutta itse huolehdin itseni paikalle ja majoituksen). Toki matkakutsunkin saadessani kysyisin, mitä kustannuksia matkasta on odotettavissa.

Lasten kohdalla kutsuminen on vähän jotenkin erilaista, en osaa sanoa, miksi. En uskaltaisi olettaa kumpaankaan suuntaan tuollaisessa kutsutilanteessa. Itse kutsuessani varustautuisin maksamaan kaiken jotain karkkirahoja lukuunottamatta, ja lapseni saadessa kutsun kysyisin, mitä maksaa.

Vierailija
218/233 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on loma-asunto Espanjassa ja mukana on myös lasten kavereita. Mukaan pääsevät kaverit ovat vain niitä, jotka ovat muutekin perheemme kanssa tekemisissä ja osaavat käyttäytyä. Me maksetaan lennot ja tarjotaan ruoka. Omaa raha tarvitsevat vain ns. ekstarjuttuihin, joita haluavat tehdä.  

Vierailija
219/233 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni kaverin isä antoi viikon reissulle mukaan ruokarahat hänen lapselleen. No lapsi ei koko viikon aikana syönyt ravintoloissa mitään, ainoastaan kun teimme ruoan asunnossamme. Meidän lapsi meni sitten samaan moodiin kaverinsa kanssa ja jättäytyi myös syömästä, 15-v teinityttöjä kun olivat. Arvaahan sen, että kiukuttelua se sitten oli kun tytöillä oli nälkä. Isän antamilla rahoilla ostettiin sitten krääsää ja muuta tilpehööriä ja karkkia meidän tietämättä. Opetuksena että ei rahoja koskaan lapsille vaan reissun mukana oleville vanhemmille. Meillä kaikilla meni tämän takia viikko pilalle. Olisi pitänyt itse kovistella ja vaatia rahat itselle, mutta se olisi tuntunut varastamiselta tai sitten olisi pitänyt ostaa ruoat ravintoloista kaverille omilla rahoilla, mutta sekään ei tuntunut oikealta kun tiesi että ruokarahaa oli annettu tarkoituksella. Tytöt osaavat tehdä nämä niin taitavasti että muka ei sitten ykskaks olekaan nälkä... Mites siinä sitten pakottaa täysin vierasta lasta... 

Meillä pojan 11-vuotias kaveri sai isältä rahaa laivaravintoloihin, minä maksoin hytin. Laivan buffetissa tämä poika ilmoitti, että hän ei tuhlaa rahojaan ruokaan! Istui sitten siinä marttyyrinä tuijottaen, kun me haimme ruokaa ja juomaa buffetista. No, menin sitten malsamaan tämän vieraan pojankin ruokailun, niin johan alkoi maistua. Aamiaisella sama toistui. Hän ei käyttänyt koko risteilyllä pennin jeniä mihinkään.

Tosiaan vanhemmat voisi vähän ajatella, että jos oma mukula on kauhean lapsellinen (tai ahne), niin maksetaan ne ruokakulut suoraan risteilyn huoltaja-aikuiselle. 

Mun käsittääkseni sinne ravintolaan ei edes pääse jos ei maksa ruokailua ensin. Joten tämä on osin puuta heinää. 

Vierailija
220/233 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bn vanhempi tietysti kysyy, mitä reissu kustantaisi. An vanhempi sitten antaa summan tai kertoo, mitä kuluja kattavat. Bn vanhempi sitten päättää, lähteekö lapsi mukaan näillä spekseillä.

Bn vanhemman ei tule olettaa, että kutsu tarkoittaa lapselle ilmaista reissua. An vanhemman tulee kuitenkin jo kutsuessaan varautua siihen, että Bn vanhempi näin tekee ja A maksaa silloin reissun, jos kutsun yhteydessä ei kerrottu kustannuksista.