Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.
Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.
Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.
Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 54-vuotias helsinkiläinen, asunut koko ikäni aivan keskustassa, jossa on ja liikkuu paljon ihmisiä. En muista, että ihmiset olisivat koskaan olleet "julkisissa tiloissa edes jotenkin vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa". Koska tälläinen aika on ollut ap?
Oletko koskaan käynyt maaseudulla Esson baarissa?
Olen. Ja ne tyypit, jotka tulee sinne viettää aikaansa, nimenomaan tulevat tapaamaan muita ihmisiä ja juttelemaan.
Menetkö sä rautatieasemalle tapaamaan ihmisiä?
Jos Esson baari ei ole mielestäsi julkinen tila niin onko maaseuduilla rautatieasemia, missä ihmiset ovat olleet kanssakäymisessä keskenään silloin kun korvalappustereoita ei ollut vielä keksitty ja muistaisitko sellaisen ajan jos näin olisi?
Oletko yksinkertainen? Kun sinne Esson baariin mennään viettämään aikaa tuttujen kanssa jutellen. Mutta jos sinne sattuu kahville joku, joka on vain ajamassa ohi, niin hän todennäköisesti juo kahvinsa hiljaa yksinään, eikä liity paikallisten Reijjojen kuppikuntaan.
Ap puhui julkisista tiloista yleensä, hän ei missään kohtaa aloitusta erittele näitä tiloja. Jos erittelee, lainaa ole hyvä se kohta.
Lainaan sinulta seuraavia kohtia kirjoituksestasi "en muista", "koskaan", "koska tällainen aika on ollut?", joilla puolustelit vastamelukuulokkeiden käyttöä julkisissa tiloissa.
Et siis pysty vastaamaan kysymykseeni.
Yllättyneet parijonoon!
En yleensä mene rautatieasemalle tapaamaan ihmisiä vaan olen silloin matkustamassa junalla jonnekin tapaamaan ihmisiä ja matkustan ilman vastamelukuulokkeita.
Onko siellä parijonossa joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan?
Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.
Oliko tämä jonkinlaista satiiria?
Normaalijärjellä varustetulle kyllä, kuulokkeilla ja ilman, mutta valitettavasti keskuudessamme kulkee näitä, joille jokainen tuntematonkin edustaa mahdollista juttu ym. kaveria ja ottavat sen suurena loukkauksena, mikäli joku julkeaa pullikoida sitä vastaan niinkin selvästi kuin kuulokkeet korvilla.
Ei tässä tainnut kukaan vetää hernettä nenään siitä, että kuulokkeet ovat päässä avokonttorissa, bussissa, lenkkipolulla jne. Huonoa käytöstä sen sijaan on mennä vaikkapa kaupan kassalle kuulokkeet päässä. Asialla ei ole mitään tekemistä sosiaalisuuden kanssa. Ihan ihmeellistä edes olettaa, että ilman kuulokkeita joku tulisi heti jutteleman.
Millä lailla se on huonoa käytöstä?
Kuulokkeet päässä viestität muille, että "älä puhu minulle".
Miksi en saisi puuhata omia asioitani ja minun pitäisi olla koko ajan hälytystilassa siltä varalta, että joku tuiki tuntematon nyt haluaisikin keskustella kanssani säästä tai vaikka siitä, mitä joku televisiossa sanoi? En minä julkisella paikalla ole mikään ympärivuorokautinen asiakaspalvelupiste, jonka pitäisi olla jatkuvasti valmiina vastaanottamaan muiden ihmisten keskustelunavauksia.
Nyt sinulla on aivan liian suuret luulot omasta kiinnostavuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä nykyajan kylmyyttä ja itsekkyyttä. Mä haluan just vain oman kuplan, sinne tulee vain valitsemani ihmiset ja en halua energiasyöppöjä, kiitos. Haluan valita tarkkaan ajankäyttöni joten työnnän muut pois kuulokkeilla.
Ei ihme että ihmiset voivat pahoin, kun valikoidaan koko elämä ja poissuljetaan niinkin normaali asia kuin ympäristön äänet pois. Katuporan ja kiljuvan teinilauman välttelyn vielä ymmärtäis.
Mä voin pahoin ihmisten seurassa. Mitä ajattelet tehdä asialle?
En aio tehdä mitään, ei haittaa minua. Olen iloinen, että sinulla on vaikea elämä. Hah haa!
Eihän sen elämän tarvitse olla mitenkään hankalaa, kun ihmisten kanssa ei ole mikään pakko olla tekemisissä, kuulokkeet on tähän yksi toimiva konsti. Näin itsekin teen.
Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan?
Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.
Normaalijärjellä varustetulle kyllä, kuulokkeilla ja ilman, mutta valitettavasti keskuudessamme kulkee näitä, joille jokainen tuntematonkin edustaa mahdollista juttu ym. kaveria ja ottavat sen suurena loukkauksena, mikäli joku julkeaa pullikoida sitä vastaan niinkin selvästi kuin kuulokkeet korvilla.
Ei tässä tainnut kukaan vetää hernettä nenään siitä, että kuulokkeet ovat päässä avokonttorissa, bussissa, lenkkipolulla jne. Huonoa käytöstä sen sijaan on mennä vaikkapa kaupan kassalle kuulokkeet päässä. Asialla ei ole mitään tekemistä sosiaalisuuden kanssa. Ihan ihmeellistä edes olettaa, että ilman kuulokkeita joku tulisi heti jutteleman.
Miksi en saisi puuhata omia asioitani ja minun pitäisi olla koko ajan hälytystilassa siltä varalta, että joku tuiki tuntematon nyt haluaisikin keskustella kanssani säästä tai vaikka siitä, mitä joku televisiossa sanoi? En minä julkisella paikalla ole mikään ympärivuorokautinen asiakaspalvelupiste, jonka pitäisi olla jatkuvasti valmiina vastaanottamaan muiden ihmisten keskustelunavauksia.
Eri, mutta tätähän ap on nimenomaan vaatimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä. Ei tuo varsinaisesti häiritse, mutta viestii tietynlaisesta sosiaaliluokasta. Erityksesti jos kassallakaan ei ota kuulokkeita pois, ei katso myyjään päinkään eikä tervehdi.
Sosiaaliluokasta? Mitä tekemistä kuulokkeilla on sosiaaliluokan kanssa?
Vain alin sosiaaliluokka jurmottaa kuulokkeiden alla tilanteissa, joissa odotetaan kontaktin ottoa, kuten kaupan kassalla. Ei tuollaista käytöstä näe missään hyväosaisten alueella.
Tiesitkö että niissä bättre folkin kuulokkeissa on ns. äänenläpäisyominaisuus, jolla kuulee paremmin, kuin ilman kuulokkeita?
Enpä tiedä onko oikeasti kyse bättre folk kuulokkeista kun näin tänään lidlissä semmoiset myynnissä 39 eurolla.
Ei varmaan olekaan, mutta Sonyn 399 - 499 euron kuulokkeissa sellainen löytyy. Voi salakuunnella ihmisiä, kun ne luulee etten kuule. Töissä kätevä..
Kai sulla on semmoiset kuvaavat älysilmälasit myös? OIkein oman elämänsä nollanollaseiska siellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulokkeiden käyttäjä ei lähtökohtaisesti häiritse ketään. Aika kummallista häiriintyä ihmisestä, joka on nimenomaan omissa oloissaan eikä vaadi sinulta mitään.
Kyllä vaatii esim. kaupassa. Ei voi sanoa hei, kun kävelee sisään, ei katso päälle vaan kävelee ohi kuin olisit ilmaa ja sitten hetken päästä on kuitenkin vinkumassa apua tai palvelua. Myyjänä pujahdan myös seiniä pitkin taukotilaan ja jätän luuriautistin yksin pyörimään hyllyille.
Näin tapahtui, eikä todellakaan ole täysin autistin päässä keksitty voimafantasia. "siitäs sait kun et moikannut!! Pidin ovea, nyt sinun pitää harrastaa seksiä kanssani!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla on kuulokkeissa sellainen jännittävä pieni nappula, jota painamalla saa pausetettua kaiken sen mitä kuulokkeistani sillä hetkellä kuuluu. Sitten vain jätän kuulokkeet päähän ja menen vaikka sinne kauppaan, tai astun bussiin. Näin (yllätys yllätys) kuulen hyvin, jos vaikka kaupan henkilökunta sanoo minulle jotain, tai minä heille, ta vaikka bussikuski. En näe mitään järkeä ottaa kuulokkeita pois päästä ja siirtää taskuun tai laukkuun, jos tiedän, että kohta taas kuuntelen niistä jotain.
Ei ole minun vikani, että joku oletusvammautunut olettaa, että jos on kuulokkeet päässä, niin kuuntelee jotain niin kovaa ettei kuule tai huomaa ketään.
ja kaupungilla aisioidessani hyvin harvon otan katsekontaktia kehenkään, koska silloin voi narkkaritkin luulla, että haluaisin puhua heidän kanssaan, tai joku muu aineissa oleva, tai oman melensä harhoissa oleva. Meillä noita liikuu keskustassa paljon. Ja vaikken ota katsekontaktia kehenkään, tai vaikka kuuntelisin jotain kuulokkeilla, niin silti olen kykenevä seuraamaan ympäristöäni.
Ulkopuolinen (esim. se kaupan myyjä) ei voi tietää mitä nappuloita olet painellut tai jättänyt painamatta luureissasi. Visuaalinen signaali on tärkein eli jos sinulla on luurit korvissa, olet etäinen ja osoitat, että et halua apua, kommunikointia, kontaktia tai kanssakäymistä. Älä siis loukkaannu, jos sinua ei tervehditä eikä sinulta kysytä tarvitsetko apua.
Olen hyvin varma, että kukaan julkisella paikalla kuulokkeet päässä kulkeva ei loukkaannu, jos häntä ei puhutella, tervehditä tai tarjota apua. Minusta kuulokkeet ovat oikein hyvä tapa ilmaista, että ei toivo vuorovaikutusta juuri sillä hetkellä keneltäkään. Meidän avotoimistossa tämä on vakiintunut ja tarpeellinen sosiaalinen signaali. Minusta kulttuuriimme saisi kehittyä lisää ja monipuolisempi tapoja viestiä, että haluaa omaa rauhaa keskeytysten ja turhan vuorovaikutuksen sijaan,
Töissä oli tällainen henkilö, kotihoidossa. Wi oikein puhunut suomea muutenkaan niin kommunikaatio oli muutenkin hankalaa. Aina kuulokkeet päässä, musiikkia tuntui kuuntelevan, välillä soitteli puheluita, puhui jotain kieltä ettei kukaan ymmärtänyt. Vaikea oli tehdä yhdessä töitä, mutta esihenkilöt eivät antaneet puhua mitään poikkipuolista hänestä. Kovasti vaan hänen työnsä tuntui siirtyvän meille muille, kun ei ollut mitään tapaa kommunikoida eikä hänellä selvästikään ollut edes halua yrittää. Jos oikein mietin, että itse hiihtelisin kuulokkeet päässä töissä, siihen varmasti puututtaisiin!? No lähdin menemään koko paikasta, ongelmia oli niin paljon muitakin. Ihmiset saikulla koko ajan, kun ei jaksaneet tehdä muiden töitä jne
Vierailija kirjoitti:
Istun nytkin. Kotona. Pitääkö mennä pyytämään naapurilta anteeksi kun en kuuntele heidän möykkäänsä?
Sitä se on kun asuu sl u mm issa. Täällä sivistyneessä osassa kaupunkia ei tarvitse kotona kuulokkeita pitää, kun naapurit osaavat käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sekoilet? Hänhän nimenomaan ei halua olla mitenkään kiinnostava. Aloitus koski sitä, miten ihmisten pitäisi olla jatkuvasti kiinnostuneita toisistaan.
Milloin tämä "ennen" oli? Mä kyllä muistan että ennen kuulokkeita ihmiset luki lehteä tai kirjaa ja se oli ihan samanlainen viesti olla häiritsemättä. Lehtiähän oli ja on luettaviksi kaikissa odotustiloissa, asemilla ja kauppakeskuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuossa yksillä 70-vuotispäivillä. Siellä oli koko synttärit joku 40-vuotias mies isot kuppikuulokkeet päässä. En tiedä, mitä se oikein kuunteli. Jollakin kirjolla se oli. Eikö olisi kannattanut vain jättää synttärit väliin, eikä mielenosoituksellisesti kuullokkeet päässä olla?
Oikeasti? Tuo on jo todella noloa.
Ei siinä ole mitään noloa. Jos olet ollut tekemisissä kirjolla olevien kanssa, niin tuo on ihan normaalia. Aistiyliherkälle joku juhlien puheensorina, musiikki ym. voi olla ihan liikaa. Kuitenkin tärkeintä, että kaikki pääsee osallistumaan omalla tavallaan.
Ei tuo ole mitään osallistumista, että raahaa ruhonsa paikan päälle syömään tarjottavat ja vetäytyy omiin oloihinsa.
Kyllä se on autistilta osallistumista. Mitä ihmettä se sua haittaa, että ihmisellä on mukautuksia omiin rajoitteisiinsa? Onko pyörätuolissa oleva myös sun mielestä loukkaava, kun ei pysty osallistumaan samoin tavoin kuin muut? Tai sokea? Mykkä?
En usko hetkeäkään, että kysymys on kyvyttömyydestä vaan ihan puhtaasti huonosta kasvatuksesta. Omassakin suvussa on aistiyliherkkiä, mutta he ovat saaneet asianmukaisen kasvatuksen eikä vetoa diagnooseihin aina kun asiat ovat lievästi epämukavia. Ei vertaudu mitenkään pyörätuoliin.
Olet tietämätön, julma ableisti, jolla ei ole kykyä asettua toisten asemaan.
Se, että aistiyliherkkä pakotetaan kestämään liiallisia ärsykkeitä, eikä sallita helpottavia mukautuksia, ei ole hyvää kasvatusta, vaan eheytyshoitoa eli henkistä väkivaltaa.
Tällaisesta kasvatuksesta on suurta haittaa autismin kirjolla oleville. Sellainen esim. altistaa seksuaaliselle hyväksikäytölle, kun autisti on opetettu siihen, että oma epämukavuus ja omat rajat on unohdettava ja on miellytettävä muita.
Ihmisillä voi olla myös sellaisia rajoja, ettei kaikkea perseilyä tarvitse sietää. Kokekoot vaikka miten kiusaamisena, jokin roti pitää olla.
Kuulokkeet tai korvatulpat aistiyliherkällä ei ole mitään perseilyä. Perseilyä on tuollainen v ammaisten kiusaaminen.
Ehkäpä näitä vammaisia ei tarvitsisi viedä väenpaljouteen häiriintymään normaalista elämästä.
Niin että eri tavoin vammaisten pitäisi olla jotenkin eristettynä normaalista elämästä, vaikka he apuvälineiden kanssa siihen voisivatkin osallistua?!? Varsinkin kun siitä ei oikeasti aiheudu muille mitään haittaa, jos joku autisti on jossain kuulokkeet päässä. Ei se vahingoita ketään mitenkään.
Onpa käsittämätön ajattelutapa.
Ei koirakaan joka paikkaan saa viedä.
Me autistit ollaan ihan täysivaltaisia ihmisiä niin kuin kaikki muutkin, ihan samoilla perusoikeuksilla.
Pitäisikö siis myös opetella käyttäytymään kuin ihminen, jos haluaa tulla kohdelluksi ihmisenä?
Näin ei-autisti täältä sivusta ilmoittaa, että sinä voit pysyä kotonasi, kunnes osaat ihmisyyden alkeet. Minä olen mielelläni juhlissa, joissa on niin autistit ja muutkin rajoitteiset, kunhan rajoitteet eivät ole empatiassa ja inhimillisyydessä kuten sinulla. Harmi, että sinun vammaasi ei ole apuvälinettä. Kuvittele, miten mukavaa olisi, jos v###umaisuutesi voisi korjata jollain niin helpolla asialla, kuin vaikka kuulokkeilla.
Autistit vois tuupata kaikki uuniin. Tulisi väljempää ja mukavampi ilmapiiri meille muille.
Vierailija kirjoitti:
Jatkona aiheeseen, ihmiset kävelee vastaan kuulokkeet päässä ja katse kännyssä! Jopa ryhmissä! Sitä vaan miettii onko juttelu toisen kanssa liian vanhanaikaista, vai ainoastaan hetkellistä? Tehdäänkö yhteenveto kuulemisista myöhemmin, kun muuten ei kommunikoida ollenkaan?
Kaiutinpuhelijat ärsyttävät. Huutavat edessään pitämäänsä puhelimeensa ja käyvät videopuhelua. Ovat useimmiten korkeasti oppineita henkilöitä, joita ilman emme tulisi toimeen ja joita ilman elämämme olisi ikävän harmaata. Kadun syvästi suhtautumistani.
Tähän ketjuun ilmestyi nyt joku, joka ei ymmärrä lukemastaan yhtään mitään. Vääntää koko ajan, miten ihmiset, jotka ei halua sosialisoida tasan mitenkään, kuvittelevat olevansa kiinnostavia. Ei hel vetti 🙈
Puhu terapeutillesi tai ystävillesi mutta älä häiritse tuntemattomia. Ei tuntemattomia kiinnosta kuunnella sinun vaivoista ja sairauksista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et kuuntele mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuossa yksillä 70-vuotispäivillä. Siellä oli koko synttärit joku 40-vuotias mies isot kuppikuulokkeet päässä. En tiedä, mitä se oikein kuunteli. Jollakin kirjolla se oli. Eikö olisi kannattanut vain jättää synttärit väliin, eikä mielenosoituksellisesti kuullokkeet päässä olla?
Oikeasti? Tuo on jo todella noloa.
Ei siinä ole mitään noloa. Jos olet ollut tekemisissä kirjolla olevien kanssa, niin tuo on ihan normaalia. Aistiyliherkälle joku juhlien puheensorina, musiikki ym. voi olla ihan liikaa. Kuitenkin tärkeintä, että kaikki pääsee osallistumaan omalla tavallaan.
Ei tuo ole mitään osallistumista, että raahaa ruhonsa paikan päälle syömään tarjottavat ja vetäytyy omiin oloihinsa.
Kyllä se on autistilta osallistumista. Mitä ihmettä se sua haittaa, että ihmisellä on mukautuksia omiin rajoitteisiinsa? Onko pyörätuolissa oleva myös sun mielestä loukkaava, kun ei pysty osallistumaan samoin tavoin kuin muut? Tai sokea? Mykkä?
En usko hetkeäkään, että kysymys on kyvyttömyydestä vaan ihan puhtaasti huonosta kasvatuksesta. Omassakin suvussa on aistiyliherkkiä, mutta he ovat saaneet asianmukaisen kasvatuksen eikä vetoa diagnooseihin aina kun asiat ovat lievästi epämukavia. Ei vertaudu mitenkään pyörätuoliin.
Olet tietämätön, julma ableisti, jolla ei ole kykyä asettua toisten asemaan.
Se, että aistiyliherkkä pakotetaan kestämään liiallisia ärsykkeitä, eikä sallita helpottavia mukautuksia, ei ole hyvää kasvatusta, vaan eheytyshoitoa eli henkistä väkivaltaa.
Tällaisesta kasvatuksesta on suurta haittaa autismin kirjolla oleville. Sellainen esim. altistaa seksuaaliselle hyväksikäytölle, kun autisti on opetettu siihen, että oma epämukavuus ja omat rajat on unohdettava ja on miellytettävä muita.
Ihmisillä voi olla myös sellaisia rajoja, ettei kaikkea perseilyä tarvitse sietää. Kokekoot vaikka miten kiusaamisena, jokin roti pitää olla.
Kuulokkeet tai korvatulpat aistiyliherkällä ei ole mitään perseilyä. Perseilyä on tuollainen v ammaisten kiusaaminen.
Ehkäpä näitä vammaisia ei tarvitsisi viedä väenpaljouteen häiriintymään normaalista elämästä.
Niin että eri tavoin vammaisten pitäisi olla jotenkin eristettynä normaalista elämästä, vaikka he apuvälineiden kanssa siihen voisivatkin osallistua?!? Varsinkin kun siitä ei oikeasti aiheudu muille mitään haittaa, jos joku autisti on jossain kuulokkeet päässä. Ei se vahingoita ketään mitenkään.
Onpa käsittämätön ajattelutapa.
Ei koirakaan joka paikkaan saa viedä.
Me autistit ollaan ihan täysivaltaisia ihmisiä niin kuin kaikki muutkin, ihan samoilla perusoikeuksilla.
Pitäisikö siis myös opetella käyttäytymään kuin ihminen, jos haluaa tulla kohdelluksi ihmisenä?
Näin ei-autisti täältä sivusta ilmoittaa, että sinä voit pysyä kotonasi, kunnes osaat ihmisyyden alkeet. Minä olen mielelläni juhlissa, joissa on niin autistit ja muutkin rajoitteiset, kunhan rajoitteet eivät ole empatiassa ja inhimillisyydessä kuten sinulla. Harmi, että sinun vammaasi ei ole apuvälinettä. Kuvittele, miten mukavaa olisi, jos v###umaisuutesi voisi korjata jollain niin helpolla asialla, kuin vaikka kuulokkeilla.
Autistit vois tuupata kaikki uuniin. Tulisi väljempää ja mukavampi ilmapiiri meille muille.
Samoin sun kaltaiset ilkeät typerykset. Teitä ei jäisi kukaan ikävöimään, ei edes vanhenpanne.
Junissa pölötetään kovaan ääneen. En halua kuunnella tuntipuheluita vieressä. Nuo puhujat ovat epäkohteloaita ja itsekkäitä. Kuulokkeiden avulla voi opiskellakin vaikka suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulokkeiden käyttäjä ei lähtökohtaisesti häiritse ketään. Aika kummallista häiriintyä ihmisestä, joka on nimenomaan omissa oloissaan eikä vaadi sinulta mitään.
Kyllä vaatii esim. kaupassa. Ei voi sanoa hei, kun kävelee sisään, ei katso päälle vaan kävelee ohi kuin olisit ilmaa ja sitten hetken päästä on kuitenkin vinkumassa apua tai palvelua. Myyjänä pujahdan myös seiniä pitkin taukotilaan ja jätän luuriautistin yksin pyörimään hyllyille.
Monessa kaupassa pujahtaa verokortti käteen jos noin käyttäytyy :)
Ei muuten pujahda. Se sinun nuivettunut "asiakas on kuningas" teesisi on pudonnut kirkon seinältä jo 1900-luvulla. Tervemenoa sinne takaisin!
Taidat omistaa itse putiikkisi. Silloin toki saat määritellä tapasi tehdä kauppaa ja operoida asiakkaiden kanssa ja valitakin asiakkaasi. Mutta en mitenkään voi kuvitella kauppiasta, joka ei antaisi potkuja työntekijälleen, joka ei myynyt mitään asiakkaalle siitä syystä että asiakas ei tervehtinyt katsekontaktin kera vaan valitsi ostoksensa kuulokkeet päässä ja olisi vain halunnut maksaa ostokset. Lisäksi kauppias joutuu huomioimaan sen, millaisen somemyllytyksen kohteeksi hänen kauppansa voisi joutua, mikäli jonnekin syntyy yksikin päivitys aiheesta "tämä kauppa ei myynyt asiakkaalle, koska hänelle oli kuulokkeet".
Ihan perus. Seuraan useampaa voimamiestä ja naista, ja lähes kaikki sanovat että tarvitsevat musiikkia antamaan buustia, kun painot kasvavat tiettyyn pisteeseen.