Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.

Vierailija
23.08.2026 |

Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.

Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.

Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.

Kommentit (366)

Vierailija
261/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan? 

Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.

Oliko tämä jonkinlaista satiiria?

Normaalijärjellä varustetulle kyllä, kuulokkeilla ja ilman, mutta valitettavasti keskuudessamme kulkee näitä, joille jokainen tuntematonkin edustaa mahdollista juttu ym. kaveria ja ottavat sen suurena loukkauksena, mikäli joku julkeaa pullikoida sitä vastaan niinkin selvästi kuin kuulokkeet korvilla. 

Ei tässä tainnut kukaan vetää hernettä nenään siitä, että kuulokkeet ovat päässä avokonttorissa, bussissa, lenkkipolulla jne. Huonoa käytöstä sen sijaan on mennä vaikkapa kaupan kassalle kuulokkeet päässä. Asialla ei ole mitään tekemistä sosiaalisuuden kanssa. Ihan ihmeellistä edes olettaa, että ilman kuulokkeita joku tulisi heti jutteleman.

Millä lailla se on huonoa käytöstä?

Kuulokkeet päässä viestität muille, että "älä puhu minulle".

Miksi kuulokkeiden käyttäminen julkisilla paikoilla ja omissa oloissaan oleminen on mielestäsi huonoa käytöstä, vaikka siinä ei häiritse ketään eikä vaadi keneltäkään mitään? Eikö tässä tilanteessa pikemminkin huonosti käyttäydy se ihminen, joka ei kunnioita toisen ihmisen omaa tilaa ja rauhaa, vaan kokee oikeudekseen keskeyttää tämän, vaatia hänen huomiotaan ja olettaa, että hänen pitäisi lopettaa oma tekemisensä ja keskittyä häneen? Kuulokkeiden käyttäminen on nimenomaan tapa osoittaa, ettei halua häiritä muita eikä tulla itse häirityksi. Jos toinen ei kunnioita tätä rajaa ja haluaa siitä huolimatta tämän ihmisen huomion, eikö hän silloin itse osoita paljon suurempaa epäkunnioitusta toista kohtaan? 

Vierailija
262/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54-vuotias helsinkiläinen, asunut koko ikäni aivan keskustassa, jossa on ja liikkuu paljon ihmisiä. En muista, että ihmiset olisivat koskaan olleet "julkisissa tiloissa edes jotenkin vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa". Koska tälläinen aika on ollut ap? 

Oletko koskaan käynyt maaseudulla Esson baarissa?

Olen. Ja ne tyypit, jotka tulee sinne viettää aikaansa, nimenomaan tulevat tapaamaan muita ihmisiä ja juttelemaan. 

Menetkö sä rautatieasemalle tapaamaan ihmisiä? 

Jos Esson baari ei ole mielestäsi julkinen tila niin onko maaseuduilla rautatieasemia, missä ihmiset ovat olleet kanssakäymisessä keskenään silloin kun korvalappustereoita ei ollut vielä keksitty ja muistaisitko sellaisen ajan jos näin olisi?

Oletko yksinkertainen? Kun sinne Esson baariin mennään viettämään aikaa tuttujen kanssa jutellen. Mutta jos sinne sattuu kahville joku, joka on vain ajamassa ohi, niin hän todennäköisesti juo kahvinsa hiljaa yksinään, eikä liity paikallisten Reijjojen kuppikuntaan. 

Ap puhui julkisista tiloista yleensä, hän ei missään kohtaa aloitusta erittele näitä tiloja. Jos erittelee, lainaa ole hyvä se kohta. 

Lainaan sinulta seuraavia kohtia kirjoituksestasi "en muista", "koskaan", "koska tällainen aika on ollut?", joilla puolustelit vastamelukuulokkeiden käyttöä julkisissa tiloissa.

Et siis pysty vastaamaan kysymykseeni. 

Yllättyneet parijonoon! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastamelukuulokkeet luovat käyttäjilleen rauhallisen tilan. Kassalle mennnessä otan toisen niistä pois korvasta. Ehkä kuulokkeiden läpikuulumistilan saisi päälle ja pois kuulokkeen vartta napauttamalla, mutta en ole vaivautunut tutkimaan asiaa.

Vierailija
264/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kuulokkeita juuri sinun kaltaisten takia kun minua ei todellakaan kiinnosta kuunnella sinun vaivoista ja ongelmista

Vierailija
265/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kerran, kun pääsen ihan itsekseni johonkin niin kuuntelen musiikkia tai äänikirjoja. Töissä ja kotona saa keskustella ihan tarpeeksi.

Vierailija
266/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet on oikein oiva blokki kaikenlaisten hörhöjen ja höperöiden varalta vaikka bussissa ja metrossa. Ei voisi vähempää kiinnostaa jos joku pahoittaa mielensä

Vierailija
267/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on tätä nykyajan kylmyyttä ja itsekkyyttä. Mä haluan just vain oman kuplan, sinne tulee vain valitsemani ihmiset ja en halua energiasyöppöjä, kiitos. Haluan valita tarkkaan ajankäyttöni joten työnnän muut pois kuulokkeilla.

Ei ihme että ihmiset voivat pahoin, kun valikoidaan koko elämä ja poissuljetaan niinkin normaali asia kuin ympäristön äänet pois. Katuporan ja kiljuvan teinilauman välttelyn vielä ymmärtäis.

Joo, varsinkin nuoret naiset on just tätä. Vain top 1% miehet saavat häiritä. Muut ovat roskaa, kunhan nyt välillä palvelusväen kanssa väkisin joutuu tekemisiin.

Ja TAAS mennään🙄...

Vierailija
268/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ees kiinnosta olla kenenkään kanssa vapaa ajalla kontaktissa töissä sä tarpeeksi kuunnella kaakatusta ja jonninjoutavaa lässytystä. 

Pysy sitten kotona.

Miksi pitäisi, kun voi olla kuulokkeet päässä? Ai niin, silloin ei voi viihdyttää sua! Onpas harmi! 

Viihdyn erittäin paljon paremmin, kun et ole haisemassa hengitystilassani ja rumentamassa maisemaa. 

Ad hominen kun loppuu järki.

Asun muuten sun naapurissa. 

Vierailija
269/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54-vuotias helsinkiläinen, asunut koko ikäni aivan keskustassa, jossa on ja liikkuu paljon ihmisiä. En muista, että ihmiset olisivat koskaan olleet "julkisissa tiloissa edes jotenkin vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa". Koska tälläinen aika on ollut ap? 

Kuulostaa varmasti aavemaiselta. Kuuluu vain askelten ääniä ja vaatteiden kahahtelua. :)

Oletko koskaan käynyt kirjastossa? Pelkäsit? 

Olen käynyt. Se oli hieman karmeaa, sillä olin juuri lukenut Stephen Kingin pienoisromaanin Kirjastopoliisi.

Vierailija
270/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kuulokkeissa sellainen jännittävä pieni nappula, jota painamalla saa pausetettua kaiken sen mitä kuulokkeistani sillä hetkellä kuuluu. Sitten vain jätän kuulokkeet päähän ja menen vaikka sinne kauppaan, tai astun bussiin. Näin (yllätys yllätys) kuulen hyvin, jos vaikka kaupan henkilökunta sanoo minulle jotain, tai minä heille, ta vaikka bussikuski. En näe mitään järkeä ottaa kuulokkeita pois päästä ja siirtää taskuun tai laukkuun, jos tiedän, että kohta taas kuuntelen niistä jotain. 

Ei ole minun vikani, että joku oletusvammautunut olettaa, että jos on kuulokkeet päässä, niin kuuntelee jotain niin kovaa ettei kuule tai huomaa ketään. 

ja kaupungilla aisioidessani hyvin harvon otan katsekontaktia kehenkään, koska silloin voi narkkaritkin luulla, että haluaisin puhua heidän kanssaan, tai joku muu aineissa oleva, tai oman melensä harhoissa oleva. Meillä noita liikuu keskustassa paljon. Ja vaikken ota katsekontaktia kehenkään, tai vaikka kuuntelisin jotain kuulokkeilla, niin silti olen kykenevä seuraamaan ympäristöäni.

Vierailija
271/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulen kyllä jos mulle puhutaan, joten ihan turhaan itket. Juttelen treenikämpille mennessäni iäkkään naisen kanssa välillä niitä näitä, muun ajan kävellessäni kuuntelen musiikkia. Ei kiinnosta kadulla pysäyttelijäfeissarit ja muut haittamarkkinoijat, joiden mainospuheet olen kuullut sen miljoona kertaa. Rahaa ei ole kuin itselle.  Ja se ettei kiinnosta kaupassa kuunnella pauhaavaa mainosradiota tee minusta "epäsosiaalista". Moikkaan aina myyjää oli mulla kuulokkeet tai ei. Edelleenkin kuulen ympäristön äänet. 

Vierailija
272/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Saan opinnoissa ja töissä ihan tarpeeksi ihmiskontaktia. Jos menen yksin kauppaan, ostoksille, kahville tai vaikka matkustan bussilla niin ihan tasan olen kuulokkeet korvilla jos siltä tuntuu.  

Vierailija
273/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulokkeiden käyttäjä ei lähtökohtaisesti häiritse ketään. Aika kummallista häiriintyä ihmisestä, joka on nimenomaan omissa oloissaan eikä vaadi sinulta mitään.

Kyllä vaatii esim. kaupassa. Ei voi sanoa hei, kun kävelee sisään, ei katso päälle vaan kävelee ohi kuin olisit ilmaa ja sitten hetken päästä on kuitenkin vinkumassa apua tai palvelua. Myyjänä pujahdan myös seiniä pitkin taukotilaan ja jätän luuriautistin yksin pyörimään hyllyille. 

Monessa kaupassa pujahtaa verokortti käteen jos noin käyttäytyy :)

On röyhkeää ja omahyväistä kuvitella myymälätyöntekijöiden olevan töissä vastamelukuulokkeita pitäviä varten.

Vierailija
274/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut sitä että sinun kassa ei haluta puhua vaikka kuinka sinä haluaisit puhua ja udella tuntemattoman asioita? Ei ole tuntemattomian velvollisuus olla sinun juttelukaverina. Sitä varten on ystävät ellet niitäkin ole kartoittanut tuolla että haluat oksentaa omat ongelmasi muiden niskaan. Viime kädessä voi jutella terapeutille mutta sinulla ei ole mitään oikeutta vaatia tuntemattomia olemaan sinulle juttelukaveri

Tämä juuri. Vaikka ei olisi niitä kuulokkeitakaan päässä niin ei se yhtään enempää tarkoita sitä, että ihmiset haluaisivat puhua sulle.

Vierailija
275/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua varsinaisesti häiritse toisten kuulokkeiden pito. Ehkä vaan ihmetyttää että joillakin ne on aina, joka paikassa korvilla. Ehkä sieltä ei aina pauhaa musiikki tai äänikirja, helpompi vaan pitää korvilla ottamatta esim.kaupassa pois. En tiedä.. Tiedän ihmisiä jotka pitävät autolla ajaessakin kuulokkeita kuunnellen musiikkia sun muuta.

Vierailija
276/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä jokseenkin samaa mieltä. Ei tuo varsinaisesti häiritse, mutta viestii tietynlaisesta sosiaaliluokasta. Erityksesti jos kassallakaan ei ota kuulokkeita pois, ei katso myyjään päinkään eikä tervehdi. 

Sosiaaliluokasta? Mitä tekemistä kuulokkeilla on sosiaaliluokan kanssa?

Vain alin sosiaaliluokka jurmottaa kuulokkeiden alla tilanteissa, joissa odotetaan kontaktin ottoa, kuten kaupan kassalla. Ei tuollaista käytöstä näe missään hyväosaisten alueella.

Tiesitkö että niissä bättre folkin kuulokkeissa on ns. äänenläpäisyominaisuus, jolla kuulee paremmin, kuin ilman kuulokkeita?

Vierailija
277/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aloituksen voisi tiivistää näin: Minä haluan huomioo, minä vaadin huomioo, sinulla ei ole oikeutta olla itseksesi kun minä vaadin ja haluan juuri sinulta huomioo vaikka et edes tunne minua. 

Aloittaja on joko lapsi tai sitten vaha mummo joka on omalla käytöksellään karkottanut kaikki ystävät ympäriltä että ei pääse puhumaan omista ongelmista kiille niin nyt vaatii sitä tuntemattomilta

Vierailija
278/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene keskustaa tai kauppaan voidakseni seurustella jonkun vieraan kanssa, tai edes tutun. Niitä hetkiä varten mennään erikseen vaikka jonnekin kahvilaan tai toisen kotiin. En istu bussissakaan voidakseni puhua vieraiden kanssa. Tämä johtuu siitä, että bussissa matkustan paikasta a paikkan b ja sen matkan aikana käyn mielessäni läpi vaikkapa asioita, joita pitää muistaa hoitaa, tai sitten kelaan jotain asiaa, jossa on jotain jatkopohdintoja, tai ihan vain koitan rentoutua ja päästä hiljaiseen tilaan. 

Jos joku on niin yksinäinen, että haluaa erikseen vaikka kaupassain jutea jnun vieraan kanssa, niin kannattaisi varmaan laittaa jonnekin netin ystävähakupalstalle pyyntö uusista ystävistä. 

Vierailija
279/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäpäs osaan olla omissa ajatuksissani ottamatta kontaktia keneenkään ilman kuulokkeitakin. 

Vierailija
280/366 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun muun oikeus sosiaaliseen kanssakäymiseen on tärkeämpi kuin toisen oikeus omaan rauhaan? 

Kotona voit olla omassa rauhassa, julkisilla paikoilla se on ylimielistä ja sairastaa eristää itsensä normaaleista sosiaalisista kanssakäymisistä.

Oliko tämä jonkinlaista satiiria?

Normaalijärjellä varustetulle kyllä, kuulokkeilla ja ilman, mutta valitettavasti keskuudessamme kulkee näitä, joille jokainen tuntematonkin edustaa mahdollista juttu ym. kaveria ja ottavat sen suurena loukkauksena, mikäli joku julkeaa pullikoida sitä vastaan niinkin selvästi kuin kuulokkeet korvilla. 

Ei tässä tainnut kukaan vetää hernettä nenään siitä, että kuulokkeet ovat päässä avokonttorissa, bussissa, lenkkipolulla jne. Huonoa käytöstä sen sijaan on mennä vaikkapa kaupan kassalle kuulokkeet päässä. Asialla ei ole mitään tekemistä sosiaalisuuden kanssa. Ihan ihmeellistä edes olettaa, että ilman kuulokkeita joku tulisi heti jutteleman.

Millä lailla se on huonoa käytöstä?

Kuulokkeet päässä viestität muille, että "älä puhu minulle".

Ei, vaan haluan olla rauhassa. Mikä tässä on huonoa käytöstä?.

Minusta on huonoa käytöstä jos dissaat mielipiteeni ja sen päälle kysyt mikä siinä on huonoa käytöstä, että viestittää muille "älä puhu minulle". Pidätkö sinä minua aivan daijuna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi