Jatkuvasti vastamelukuulokkeet päässä kulkeminen on epäsosiaalista ja ylimielistä käytöstä.
Nykyään kaupassa, bussissa, töissä ja jopa muiden ihmisten seurassa näkee jatkuvasti porukkaa kuulokkeet korvilla täysin omassa kuplassaan. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset ovat yksinäisiä eikä tuntemattomille enää jutella.
Minusta kuulokkeet viestivät aika suoraan: älä puhu minulle, en halua kuulla sinua enkä ympäristöäni.
Ennen julkisissa tiloissa oltiin edes jollain tavalla läsnä muiden ihmisten kanssa. Nyt tuntuu, että normaali sosiaalinen kanssakäyminen koetaan häiriöksi, jolta pitää suojautua vastamelulla.
Kommentit (538)
Mä olen saanut kuulla jopa siitä, että käytän kuulosuojaimia työpaikalla suurtalouskeittiössä tiskin aikana. Joku kuulokkeissa herättää raivoa ihmisissä. Kuulen kyllä, jos joku sanoo jotain. Itse en käytä kuulokkeita julkisissa paikoissa, mutta ymmärrä niitä käyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Luukutan täysillä lyhyitä tiktok videoita bussissa ilman kuulokkeita
Ihanan sosiaalista!
Vierailija kirjoitti:
Uliuli joku 50v karen taas keksinyt asian jota paheksua.
Tapakouluttaja-mies itseasiassa. Kts.yleltä mielipidekirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsen mukavaan flow-tilaan kuulokkeet päässä liikkuessa muutamassa minuutissa.
Autossa musa myös kuulostaa paremmalle vastamekuulokkeista kuin autoradiosta ja voi itse valita musat.
Älä nyt kuulokkeet päässä aja autoa! Sinun täytyy olla valmis reagoimaan liikenteen ääniin.
Pitäisikö varmuuden vuoksi ajaa ikkunat auki?
Toki :D Kesällä on kiva ajaa ikkunat auki vastamelukuulokkeet päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapakouluttaja-mies itseasiassa. Kts.yleltä mielipidekirjoitus.
Hän haluaa Suonperäksi Suonperän paikalle.
Koetappa lukea kirjaa kaupungilla, istuen vaikka kivien päällä akateemisen nurkilla. Kestänee korkeintaan 5min että joku tulee juttelemaan. ja taas 3min sisällä. ja taas ja taas.. loputtomasti lukijaa häiritään. Asia selvä en lue kuin omalla parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Koetappa lukea kirjaa kaupungilla, istuen vaikka kivien päällä akateemisen nurkilla. Kestänee korkeintaan 5min että joku tulee juttelemaan. ja taas 3min sisällä. ja taas ja taas.. loputtomasti lukijaa häiritään. Asia selvä en lue kuin omalla parvekkeella.
Ei tule jos et ole tavis tai parempi nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on copy paste eilisestä ylen nettikolumnista, jonka on kirjoittanut keski-ikäinen mies.
Tähänkö viittaat? Ei todellakaan ole kapipeisti.
Ihme kus!pää toi tyyppi tossa. Miksi ei voi keskustella niiden kanssa jotka sitä haluavat. Mikä pakko on häiriköidä heitä, jotka eivät kaipaa jutustelua tuntemattomien kanssa?
Kehottaa vielä kiusaamaan. Toivottavasti joku vetäsee tota tauluun vielä.
On ihan syy, että ihmisillä on kuuloaisti. En kulkisi kävellen, pyörällä tai autolla vastamelukuulokkeissa. Ihan turvallisuusnäkökulma! Nykyisin näitä kuuloketyyppejä vain näkee myös tilanteissa joihin liittyy sosiaalinen kanssakäyminen. Kaupan kassalla, jopa juhlissa joku saattaa olla korvanapit päässä mielenosoituksellisesti eristäytyneenä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoit, en kuullut kun oli nämä kuulokkeet päässä!
Voi juma ku ottaa töissä päähän nuo kuulokeihmiset. Olen päättänyt että sanon yhden kerran asian ja jos ei kuule niin ei sitten.
Meillä tuotannon puolella KAIKILLA asentajilla kuulokkeet päässä koko työvuoron. Ei mikään ongelma käydä silti puhumassa heidän kanssaan, jos tulee tarve.
T Toimiston Tiina
Onneksi näitä hihasta nykijöitä ei ole tullut vastaan.
Käytän kuulokkeita ilmaistakseni etten kaipaa seuraa. Syynä se että mielenterveys ongelmien takia en ole aina mukavaa seuraa. Jos olen ahdistunut, vihainen tai turhautunut, en osaa olla asiallinen ja silloin viestin kuulokkeilla ympäristölle, että jättää rauhaan. Oma vika jos saa minulta täyslaidallisen sitä itseään, jos ei voi kunnioittaa toista sen verran että jättää rauhaan ne, ketkä sitä ilmiselvästi haluaa.
Meillä länsirannikolla puhutaan vihtamelukuulokkeista.
Tuo vastamelu on niin stadiin muuttaneiden sudeettisavolaisten juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä pk-seudulla on sen verran paljon väkeä että ei kiinnosta jutella tuntemattomien ihmisten kanssa. Tuttujakin tulee ihan tarpeeksi vastaan. Toki otan kuulokkeet päästä aina kun näen tutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pk-seudulla on sen verran paljon väkeä että ei kiinnosta jutella tuntemattomien ihmisten kanssa. Tuttujakin tulee ihan tarpeeksi vastaan. Toki otan kuulokkeet päästä aina kun näen tutun.
Olen siis syntynyt pk-seudulla. Yllä olevan kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Laita kuulokkeet päähän, niin ei ainakaan nämä vauvapalstan tapakauhistelijat tule häiritsemään, kun kokee, että tosi tylynä istut puistossa lukemassa kirjaa ettei uskalla edes lähestyä
Vierailija kirjoitti:
On ihan syy, että ihmisillä on kuuloaisti. En kulkisi kävellen, pyörällä tai autolla vastamelukuulokkeissa. Ihan turvallisuusnäkökulma! Nykyisin näitä kuuloketyyppejä vain näkee myös tilanteissa joihin liittyy sosiaalinen kanssakäyminen. Kaupan kassalla, jopa juhlissa joku saattaa olla korvanapit päässä mielenosoituksellisesti eristäytyneenä..
Kun ne kuulokkeet on tehty siten, että läpäisevät puheen. Ellei sitten kuuntele niin voimakkaalla äänenvoimakkuudella, että saa/on saanut kuulovamman. Ja ne kuulovammauteet sitten tiedostavat asian ja kulkiessaan ulkona, tarkkailevat ympäristöään enemmän muilla aisteillaan. Kuurotkin osaa selviytyä liikenteessä....
itse kuulen autoillessa paremmin ympräistön liikenneäänet (jopa liikennevalojen jalankulkijoille suunnattut piippaukset liikennevaloohjatussa risteyksessä), jos on kuulokkeet korvissa versus, että soittaisin auton kaiuttmista jotain. Syynä on se, että ympäristön melun vuoksi kaiuttimissa pitää olla enemmän volyymia kuin kuulokkeissa, joista äänet johdetaan suoraan korvan seutuville
Meillä on töissä niin ujo ihminen, että hänelle pitäisi hankkia mikrofoni ja liittää kaiuttimet työvaatteisiin, jotta edes joku kuulisi mitä hän sanoo, olipa kuulokkeet tai ei. Yhdellä työkaverilla on kuulolaite ja hänet on sitten laitettu tuon ujopuheen esihenkilöksi. Tuo työkaveri kun joskus sanoi, että hällä ei mitään ongelmaa kuulla ujopuhetta, kun laittaa kuulolaitteeseen enemmän äänenvoimakkuutta. Ikävä ilmiö on nykyaikana se, ettei työntekijöitä saa kannustaa hankkiutumaan eroon psyykkisista heikkouksistaan. Tuoki ujopuhe voisi iha hyvin mennä terapiaan hankkimaan tselleen takaisin puhua normaalilla äänenvoimakkuudella, mutta kun sellaista ei saa sanoa. Muuten varmasti ihan kiva tyyppi, mutta kun ei kuulla ikinä mitä sanoo, niin vaikea sanoa mitään lopullista. me muut, joilla kuulolaitetta ei ole, nin yleensä komunikoidaan hänen kanssaan sitten sähköisillä viesteillä. Kaikenkaikkiaan tuon ujopuheen vuoksi hyvin hankala työkaveri.
varmaa jotain neurologista rappeumaa, jos jonkun kuunteleminen saa aikaan sen ettei voi ympäristöään havainnoida