Miten eläkeläiset saataisiin pois töistä ja luovuttamaan jättiasuntonsa nuoremmille sukupolville?
Näyttää siltä että haluavat tahallaan estää nuorten työllisyyden parantamista, ja olettavat että sinne 30 neliöiseen kerrostaloyksiöön on ihan hyvä tehdä lapsi. Tulevat sitten mummulle ja ukille viikonloppuna isoon omakotitaloon hoitoon.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi hyvät perinnöt tulossa🤭
Siihen ei kannata luottaa. Itse en tule jättämään senttiäkään perintöä. Myyn omaisuuteni pois, muutan vuokralle tms. ja palkkaan viikottaisen siivoojan, matkustelen ja käytän varallisuuteni itseeni. Itse sen olen työlläni hankkinut, en perinnöksi.
Minä sanoinkin äidilleni, että käytä rahat itseesi ja hyvinvointiisi. Käy hierojalla, kampaajalla, kosmetologilla, mitä ikinä keksitkin. Lennä business-luokassa. Käy lounailla ravintoloissa jne. Hän on sen ansainnut, en minä niitä rajoja havittele enkä tarvitse.
Itsekin toivon äitini käyttävän rajansa omaan hyvinvointiin.
Omille lapsille haluan kuitenkin jättää hyvän perinnön, josta olisi heille iloa ja hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Arvottoman asunnon pienituloisen omistajan kannattaisi myydä asuntonsa ja alkaa asumistuen nauttijaksi. Jää enemmän käyttörahaa. Huolet omistamisesta jää taakse. On helpompaa reagoida muuttuviin tilanteisiin, esim.muuttaminen on helpompaa.
Otetaan konkreettinen esimerkki itä-suomalaisesta kunnasta. Vanhahkosta taloyhtiöstä kaksion yhtiövastike rapiat 400 e/kk ja siihen sähkö päälle. Vuokra vastaavan tasoisse 440 e/k ja siihen vesimaksu ja sähkö päälle. Asumistuki 263 e/kk. Eli vuokralla asumiseen menee 177 e/k + vesi verrattuna omistusasunnon 400 e/kk + sähkö.
Saako 4500 eläkettä yhteensä saava pariskunta asuntotukea? Miksi oletus on, että kaikki saavat?
Eihän kukaan ole nykyisille eläkeläisille mitään luovuttanut? Kaikki on aikanaan työstä ansaituilla rahoilla hankittu. Kuvitteleeko osa nuorista niin, että heille kuuluisi vain luovuttaa työpaikka ja omakotitalo? Miksi? Mitä te sitten tekisitte? Työtä, josta joku haluaa teille maksaa? Hankkisitteko lapsia? Mihin nämä luovuttavat eläkeläkset sitten laitettaisiin? Kuka ne maksaa?
Eläkkeelle pääsyn ikärajaa on vain nostettu. Minulla se tulee olemaan 70 v. , nyt jää eläkkeelle noin 65 vuotiaat.
Minusta on turha syyllistää ihmisiä asiasta, johon eivät voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle pääsyn ikärajaa on vain nostettu. Minulla se tulee olemaan 70 v. , nyt jää eläkkeelle noin 65 vuotiaat.
Alin mahdollinen eläkeikä on 1962-64 syntyneillä 65 vuotta, tavoite-eläkeikä 66+. Lain mukaan nämä iät muuttuvat elinaikakertoimen mukaan, voi nousta tai laskea. Esimerkiksi korona-aikana laski, sen jälkeen on taas noussut. Ei siis ole tiedossa, tuleeko kenenkään eläkeikä olemaan joskus 70 vuotta. Ehkä 2000-luvulla syntyneillä, ehkä ei heilläkään, kunhan nykyistä lakia ei muuteta.
Vierailija kirjoitti:
Isäni, appeni ja minä, olemme kaikki jääneet 65 v eläkkeelle.
Mistä joku on saanut päähänsä, että kaikki ovat kuntien yms töissä, joista on päässyt aikaisemmin eläkkeelle?🤔
Jäin eläkkeelle vuodenvaihteessa. Teen vielä asiantuntijakeikkaa ehkä noin 20 000 € vuodessa plus päivärahat.
Kun yliopistovuosien aikana ja jälkeen aloitin työuraa, iski päälle vuosisadan lama. Sinnittelin lähes 15 vuotta määräaikaisissa työsuhteissa; ensimmäisen "toistaiseksi"-työsuhteen sain lähes 15 vuotta valmistumiseni jälkeen.
Kaikista töistä piti oikeasti kilpailla, eikä ollut koskaan varaa kieltäytyä mistään. Karttuipahan siinä myös ammattitaito.
Siitä huolimatta lapset tehtiin, talo ja kesämökki hankittiin ja vähän matkailtiinkin.
Eläkeuudistus oli meille suhteellisen pitkään opiskelleille aika huono. 40-vuotisesta lähes katkottomasta työurasta huolimatta eläke jäi noin 40 %:iin loppuvuosien palkasta. Kyllä sillä nyt juuri ja juuri talon ja kesämökin ylläpitää, mutta ei elämä kovin leveää ole. Siksipä pitääkin tehdä sitä keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä oleva ei ole eläkeläinen.
Ihme ja kumma mutta eläkkeellä voi myös käydä ansiotyössä.
Silloin on työssäkäyvä eläkeläinen.
Näitä on Suomessa satoja tuhansia.
Pitäisi saada laki joka kieltää palkkatyönteon eläkkeellä.
Tästä Suomi voisi ottaa Kanadan mallia 👍
Sun kannattaa aloittaa perehtymällä kansantalouden toimintaan taloustieteen näkökulmasta. Ja siihen, että työ luo uutta työtä. Mitä enemmän työtä tehdään, sitä enemmän työtä syntyy. Nyt sun luulemasi asiat on niin päin persettä, ettei sulla ole mahdollisuutta ymmärtää kokonaisuutta. Itsekin jään ensi vuonna eläkkeelle, mutta se ei estä jatkamasta firman toimintaa eläkkeellä.
Tässä kiteytyy nyt todella mielenkiintoinen asia. Jos työ todella luo lisää työtä, niin kyse on jonkin tuottamisesta, joka poikii lisää tuottamista, sekä tarpeiden luomista, jotta voitaisiin tuottaa lisää. Entä jos ajattelisimme niin päin, että mikä kaikki maailmassa kaipaa tekemistä ja miettisimme että vain sen verran töytyy ihmisten kokonaisuutena tehdä työtä? Monet ehkä valitsisivat vähemmän tuottamista ja vaikkapa 3 h/päivä työskentelyn.
Näin se menee. Muistan kauan sitten, kun itrsekin kuvittelin että työtä on olemassa jokin vakioitu määrä, tai siis kuten syntymäpäivillä täytekakku on 12 hengen kakku, ja mitä enemmän synttäreille tulee kuokkijoita, sitä pienemmän kakkupalan vieras saa, ja lopulta kaikille ei riitä mitään. Saavat tyytyä pikkuleipiin. Mutta työn tekeminen lisää varallisuutta, joka kanavoituu investointeihin, ja sitä kautta työn kysyntä alkaa kasvaa, ja työtä kysytään yhä uusilla aloilla. Tämä lisää työn tekemistä, joka taas lisää kysyntää. Raja tulee vastaan, kun ei enää ole ketään, jonka työllistää. Ensin palkat nousee kohtuuttomiksi, sitten kysyntä alkaa tämän takia laskea, kunnes sikasykli alkaa alusta. Tästä syystä tietty määrä työttömyyttä on markkinataloudessa välttämättömyys. Muuten työn hinta karkaa käsistä ja synnyttää inflaatiota.
Kukaan ei luovuta asuntoaan, vaan myy tai vaihtaa sen, saa tehdä miten itse parhaaksi näkee, ja milloun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei luovuta asuntoaan, vaan myy tai vaihtaa sen, saa tehdä miten itse parhaaksi näkee, ja milloun haluaa.
Asuntoja ei saa myytyä, kun ei ole töitä työikäisille. Tuttu on myynyt perintö-osaketta vuoden sisarensa kanssa jo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole nykyisille eläkeläisille mitään luovuttanut? Kaikki on aikanaan työstä ansaituilla rahoilla hankittu. Kuvitteleeko osa nuorista niin, että heille kuuluisi vain luovuttaa työpaikka ja omakotitalo? Miksi? Mitä te sitten tekisitte? Työtä, josta joku haluaa teille maksaa? Hankkisitteko lapsia? Mihin nämä luovuttavat eläkeläkset sitten laitettaisiin? Kuka ne maksaa?
Teidän asunnot menevät aikanaan purettaviksi. Ei niistä kukaan mitään maksa, kun ei ole Suomessa vakituisia kokoaikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Pitää olla ok-talo, kesämökki, maasturia ja muuta lelua.
Sitten kitistään ettei nuoret mee töihin ja kuljetaan eläkkeellä töissä, että riittäis rahat mökkien kuluihin.
Tottuneet vain, että kaikki pitää olla.
Teillekö kelpaisi ne vanhat omakotitalot remontteineen ja jatkuvine huoltotöineen. Ei olisi aikaa läträtä nettiä, kun pitää tehdä lumityöt ja pihatyöt, leikata sieltä ja maalata tuolta. Sama koskee niitä parinsadan kilometrin päässä olevia mökkejä, joiden työleireille ette ole suostuneet tulemaan murrosikään tultuanne. Samoin on osakehuoneistoissa kalliit putki-, katto-, ja julkisivuremontit edessä tai jos jo tehty, niitä maksetaan vastikkeissa. Nuoret haluavat vanhukset pois jaloista työpaikoilta ja valtiovalta haluaa nostaa eläkeikää. Ei huolta, joka päivä lähtee porukkaa vihreämmille laitumille ja joka päivä tulee jokaiselle lisää ikää. Jopa teille nuorille. Perässä tulette!
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen siinä vaiheessa, kun ei enää itse jaksa siivota. Töitä ei ole, joten ei niitä taloja saa nykyään myytyäkään.
Varmaan hyvä, että moni työikäinen asuu vuokralla kerrostalossa, kun sähkön hinta voi nousta 70 % parin kuukauden päästä.
Eläkeläiset yrittää myydä omakotitaloja, mutta ei mene kaupaksi, kun ei ole vakituisia kokoaikatöitä työikäisille.
Aloitus on varmasti trolli enkä lukenut kaikkia kommentteja. Mutta siis...mulla ei ole mikään varsinainen jättiasunto vaan 98 m2 4h+k. Lapsia mulla on 2. Kun he aikuistuivat, niin mikäli mun olisi pitänyt lähteä tästä kodistani pois, niin kummalle tämä olisi pitänyt antaa? Ja vaikka olisin antanut tämän puoliksi molemmille, niin kumpi tässä olisi sitten saanut asua? Vai molemmat? No entäs heidän puolisonsa sitten? Toinen asia... ei ole väliä, olisinko antanut tämän lahjana vai ennakkoperintönä, kummallakaan ei olisi ollut varaa maksaa lahjaveroa tai perintöveroa. Asunto olisi siis pitänyt jokatapauksessa myydä.
Miksi pitäisi luovuttaa? Voisi tehdä vaihtokaupan. Nuorempi sukupolvi saa talot, kunhan luopuvat tatuoinneista, värjätyistä hiuksista, lävistyksistä, sähkötupakasta ja muista typeristä hömpötyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoja ei saa myytyä, kun ei ole töitä työikäisille. Tuttu on myynyt perintö-osaketta vuoden sisarensa kanssa jo.
Tämä sun kuuluisa tuttusi sisarineen on roikkunut palstallakin jo kauemmin😝😏
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi luovuttaa? Voisi tehdä vaihtokaupan. Nuorempi sukupolvi saa talot, kunhan luopuvat tatuoinneista, värjätyistä hiuksista, lävistyksistä, sähkötupakasta ja muista typeristä hömpötyksistä.
Mä tiedän useampiakin vaihtokauppoja, mutta en ihan tollasia. Olen asunut tässä taloyhtiössä jo 35 vuotta ja yllättäen tänne on muuttanut nyt aikuisia, joiden lapsuudenkoti oli just se asunto, jossa he nyt asuvat. Vanhemmat ovat muuttaneet lapsensa omistamaan kaksioon. Varmasti tuohon on verottaja tavalla toisella puuttunut, ellei sitten omistussuhteet niissä asunnoissa ole edelleen samat, mutta asukkaat vaan vaihtuneet.
Eiks ne olekaan purkukuntoisia onakotitaloja, jouta eläkeläiset panttaavat kuolemaansa asti ja sitten ne talot ovat perillisten riesa!
Ei minunkaan tilalle ketään palkattu.
Tein osa+aikaista keikkatyötä. Siihen rumbaan voi jokainen halukas lähteä.