Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten eläkeläiset saataisiin pois töistä ja luovuttamaan jättiasuntonsa nuoremmille sukupolville?

Vierailija
23.08.2026 |

Näyttää siltä että haluavat tahallaan estää nuorten työllisyyden parantamista, ja olettavat että sinne 30 neliöiseen kerrostaloyksiöön on ihan hyvä tehdä lapsi. Tulevat sitten mummulle ja ukille viikonloppuna isoon omakotitaloon hoitoon.

Kommentit (234)

Vierailija
201/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso on ahnetta. Katsovat kaikki ajat somevaikuttajia, jotka ostelevat luksusbrändien tuotteita. Näin he olettavat, että kaikkien pitää rahoittaa heidänkin materialistista ostelua. Ei kannata antaa heille mitään.

Vierailija
202/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat omalla työllään asuntonsa hankkineet ja saavat asua niissä niin kauan kuin itse sitä haluavat.

Jokainen aikuinen ihminen voi omalla työllään hankkia itselleen ja perheelleen asunnon, joko vuokra-asunnon tai omistusasunnon.

Nykyisille eläkeläisille on annettu kaikki vauraus puoli-ilmaiseksi, ne jotka ovat syntyneet myöhemmin ovat saaneet ja saavat maksaa ainoastaan veroja kaikesta ja anoa lupia, jotka nekin maksaa.

Tämä nykyinen eläkeläinen on saanut ilmaiseksi vain käsivoideputkilon, joka tuli voitetuksi jossakin arpajaisissa. Maksoi se arpa kyllä jotakin niin ettei ollut aivan ilmaista tuokaan.

Et siis edes ymmärrä, mitä olet saanut. Olet saanut käydä koulua ja opiskella sellaisena aikana kun kaikille nuorille oli opiskelupaikka ja kun opintotuki riitti elämiseen. Sitten valmistuit sellaiseen työelämään, jossa oli paljon työpaikkoja. Oma osuutesi on ollut vain opiskella ja tehdä töitä, ja kaikki muu on tuotu eteen tarjottimella. Siksi varmaan luulet, että näin olisi vieläkin, ja että kaikki mitä olet tehnyt, olisi sinun omaa saavutustasi. 

Kyllä minun piti 6v opiskelu-ajan ottaa opintolainaa, ja tehdä öisin tehdassiivoustakin. Jaoin aamuvarhaisella mainoksia. Päivät opiskelin. Ihan normisettiä, ei olis muuten selvinnyt rahallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ne päivääkään työtä tekemättömät loiset taas himoitsee muiden omaisuutta. 

Vierailija
204/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talot maksoi 80-luvulla 120 tuhatta MARKKAA

Eli boomereiden talot ovat siis 20 tuhannen euron arvoisia.

Mitkä talot? Meidän talo maksoi 995.000 markkaa

Varmaan perähikiällä...

Meidän rivari maksoi Helsingin ja Vantaan rajalla 470 000mk vuonna 86. Okt:sta haaveiltiin mutta hinnat oli yli 600 000mk vanhemmissakin. Samalla hinnalla myytiin v94

Vierailija
205/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi jälkikasvulla on sen verran hyvät liksat, etteivät ole kärkkymässä perintöä. 

Olisi kauheaa ensin nähdä vaivaa ja uhrata elämänsä parhaat vuodet perheen ja lasten eteen, jos kullan numput eivät olisi ymmärtäneet elämän tarkoitusta: Jokainen terve aikuinen on itse vastuussa itsestään. IHAN ITSE. Ei vanhemmat, yhteiskunta, opettajat tms.

Töitä voisin jo vähentää, mutta se on työnantajasta kiinni.

Vierailija
206/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertelin vähän aikaa sitten yhden kehyskunnan uudella omakotitaloalueella. Toinen toistaan hienompia isoja taloja. Pihoista ja alueella liikkuvista ihmisistä päätelleen suurin osa pikkulapsiperheiden omistamia. Eli aika monella nuorella aikuisella on nykyäänkin tuohon mahdollisuus.

Itse olen ostanut ensimmäisen omistusasunnon 80-luvun alussa. Kaksion hinta oli silloin 210 000 mk (113 331e). Silloinen palkka sekä minulla että miehelläni oli n 3500 mk/kk (1888 e). Ja tuo oli silloin ihan hyvä palkka. Joten olikohan se asunnon osto sen helpompaa silloin kuin nytkään. 

Vaihdoin silloin myös työpaikkaa ja uuteen työpaikkaani oli n 50 hakijaa. Toki vähemmän kuin nykyisin, mutta silloin ei ollut näitä 4 hakemusta/kk pakkohakijoita, vaan kaikki hakijat olivat tosissaan liikkeellä ja osaavia työhön. Joten silloinkaan ei todellakaan vaan kävelty töihin.

Aika jännä että rahan arvo oli noin hyvä 80-luvulla.

Vuonna 2002 mun 12 000mk palkka muutettiin euroiksi ja oli vain 2000e. Eli reilu satanen enemmän!?

Vierailija
207/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat omalla työllään asuntonsa hankkineet ja saavat asua niissä niin kauan kuin itse sitä haluavat.

Jokainen aikuinen ihminen voi omalla työllään hankkia itselleen ja perheelleen asunnon, joko vuokra-asunnon tai omistusasunnon.

Nykyisille eläkeläisille on annettu kaikki vauraus puoli-ilmaiseksi, ne jotka ovat syntyneet myöhemmin ovat saaneet ja saavat maksaa ainoastaan veroja kaikesta ja anoa lupia, jotka nekin maksaa.

Älä jauha pskaa. Kukahan sen vaurauden on antanut? Tyhjästä on aloitettu, lainalla opiskeltu ja siitä pikkuhiljaa noustu. 

Vierailija
208/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun eläkeläisvanhemmat ainakaan omalla työllään ole läheskään kaikkea saaneet vaikka jutuistaan niin voisi kuvitellakin. 

No miten?

Vierailija
209/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeeseen samat ehdot kuin muihinkin etuuksiin nykyisin: etuus pienenee omistuksien ja ansiotulojen myötä. 

Eläke ei ole mikään etuus, vain väärin nimetyt sosiaalituet kansan-ja takuumukaeläke ovat etuuksia, työeläkkeet ovat työntekijän ja työnantajan yhdessä rahastoimaa rahaa.

Vierailija
210/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi hyvät perinnöt tulossa🤭

Vierailija
211/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamaan työpaikat nuorille 😄 ongelma on siinä, kun ei ole niitä työntekijöitä - siksi eläkeikää ollaan hivuttamassa koko ajan ylöspäin, jotta työvoima riittää. Osa työnantajista ei edes haluaisi luopua eläkkeelle siirtyvästä, koska tietotaito on korkea, vaikka nuoren saisi pienemmällä paikalla. 

Sitten tullee myös vastaan käsitys työnteosta ja joustavuudesta. Työpaikka on työntekimistä varten, ei puhelimella somettamista ja voimaantumista sekä oikeuksien etsimistä. Nykyisessä työpaikassa vastavalmistunut keksi sääntöjä työajoistaan ja toimestaan ja kyseli niistä liitoltakin, joka sekin antoi väärää tietoa aluksi. Kun tulet uuteen työpaikkaan, ensimmäinen tehtäväsi ei ole etsiä, miten vältät kaiken tekemisen. 

Vierailija
212/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei kannata luottaa. Itse en tule jättämään senttiäkään perintöä. Myyn omaisuuteni pois, muutan vuokralle tms. ja palkkaan viikottaisen siivoojan, matkustelen ja käytän varallisuuteni itseeni. Itse sen olen työlläni hankkinut, en perinnöksi. 

Vierailija
213/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa ne rintaperilliset saavat sitten oman osansa vanhempiensa perinnöstä, niin että sitä varallisuutta voi sitten kertyä useamman sukupolven aikana mm. kesämökin muodossa.  Siinä vaiheessa kun se huoltosuhde vaihtuu, on toki fiksua ja normaalia että aikuiset lapset katsovat vähän ikääntyvien vanhempiensa perään jo pelkästään erilaisten huijarien takia.

Vierailija
214/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei kannata luottaa. Itse en tule jättämään senttiäkään perintöä. Myyn omaisuuteni pois, muutan vuokralle tms. ja palkkaan viikottaisen siivoojan, matkustelen ja käytän varallisuuteni itseeni. Itse sen olen työlläni hankkinut, en perinnöksi. 

Sinulla ei ole ilmeisesti omia lapsia tai välit heidän kanssaan ovat täysin poikki.

Vierailija
215/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyinen eläkeläinen on saanut ilmaiseksi vain käsivoideputkilon, joka tuli voitetuksi jossakin arpajaisissa. Maksoi se arpa kyllä jotakin niin ettei ollut aivan ilmaista tuokaan.

Et siis edes ymmärrä, mitä olet saanut. Olet saanut käydä koulua ja opiskella sellaisena aikana kun kaikille nuorille oli opiskelupaikka ja kun opintotuki riitti elämiseen. Sitten valmistuit sellaiseen työelämään, jossa oli paljon työpaikkoja. Oma osuutesi on ollut vain opiskella ja tehdä töitä, ja kaikki muu on tuotu eteen tarjottimella. Siksi varmaan luulet, että näin olisi vieläkin, ja että kaikki mitä olet tehnyt, olisi sinun omaa saavutustasi. 

Ahneet buumerit tajuaa kyllä leikkii tyhmää ja lällättelee. Ovat yksinkertaisesti vaan vihamielisiä ja ahneita muita sukupolvia kohtaan.

Ovat teille mielenvikaisille nykynuorille hommaneet tuet ja edut joita ei ole missään muualla maailmassa:

Asumistuki, toimeentulotuki, äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha…

No nämä nyt löytyy jokaisesta pohjoiseurooppalaisesta maasta. Taas yksi kekkosenaikainen aivopesty.

Vierailija
216/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi jälkikasvulla on sen verran hyvät liksat, etteivät ole kärkkymässä perintöä. 

Olisi kauheaa ensin nähdä vaivaa ja uhrata elämänsä parhaat vuodet perheen ja lasten eteen, jos kullan numput eivät olisi ymmärtäneet elämän tarkoitusta: Jokainen terve aikuinen on itse vastuussa itsestään. IHAN ITSE. Ei vanhemmat, yhteiskunta, opettajat tms.

Töitä voisin jo vähentää, mutta se on työnantajasta kiinni.

Minä olen pitkäaikaistyötön ja -sairas mutta en ole boomerin perintöä kärkkymässä. Olen yrittänyt saada vielä elossa olevan tekemään testamentin toisille sisaruksille mutta ei viitsi nähdä vaivaa. Usuttaa meitä toisiamme vastaan. Ainoa keino on nyt yrittää suututtaa se niin että vihapäissään tekee testamentin muille. Nyt ei olla puheväleissä joten toivoa on että viesti viimein menee perille.

Vierailija
217/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole ilmeisesti omia lapsia tai välit heidän kanssaan ovat täysin poikki.

Eikö itse tienaamaansa omaisuutta saa käyttää kuten haluaa? Ei lapsille ole pakko mitään perintöä jättää, jokainen hommaa itse omaisuutensa. -eri

Vierailija
218/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa lumihiutaleet ruikutus, ei se ole helppoa ollut kellään, eikä töihin ole enää vain kävelty ainakaan neljäänkymmeneen vuoteen. Joka jumalan hommaan on aina se vähintään tuhannen hakijaa ja jos arpa osuu omalle kohdalle, niin sitten voi vähän huokaista helpotuksesta, sillä seuraavalla kerralla saa kokemuksesta johtuen töitä helpommin, vaikka ihan eri alaltakin.

Vierailija
219/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertelin vähän aikaa sitten yhden kehyskunnan uudella omakotitaloalueella. Toinen toistaan hienompia isoja taloja. Pihoista ja alueella liikkuvista ihmisistä päätelleen suurin osa pikkulapsiperheiden omistamia. Eli aika monella nuorella aikuisella on nykyäänkin tuohon mahdollisuus.

Itse olen ostanut ensimmäisen omistusasunnon 80-luvun alussa. Kaksion hinta oli silloin 210 000 mk (113 331e). Silloinen palkka sekä minulla että miehelläni oli n 3500 mk/kk (1888 e). Ja tuo oli silloin ihan hyvä palkka. Joten olikohan se asunnon osto sen helpompaa silloin kuin nytkään. 

Vaihdoin silloin myös työpaikkaa ja uuteen työpaikkaani oli n 50 hakijaa. Toki vähemmän kuin nykyisin, mutta silloin ei ollut näitä 4 hakemusta/kk pakkohakijoita, vaan kaikki hakijat olivat tosissaan liikkeellä ja osaavia työhön. Joten silloinkaan ei todellakaan vaan kävelty töihin.

Aika jännä että rahan arvo oli noin hyvä 80-luvulla.

Vuonna 2002 mun 12 000mk palkka muutettiin euroiksi ja oli vain 2000e. Eli reilu satanen enemmän!?

Onhan tuossa 21 vuotta väliä.

Esim. Tuo sun  v.2002  2000e on nykyrahassa 2993e.

Vierailija
220/234 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antamaan työpaikat nuorille 😄 ongelma on siinä, kun ei ole niitä työntekijöitä - siksi eläkeikää ollaan hivuttamassa koko ajan ylöspäin, jotta työvoima riittää. Osa työnantajista ei edes haluaisi luopua eläkkeelle siirtyvästä, koska tietotaito on korkea, vaikka nuoren saisi pienemmällä paikalla. 

Sitten tullee myös vastaan käsitys työnteosta ja joustavuudesta. Työpaikka on työntekimistä varten, ei puhelimella somettamista ja voimaantumista sekä oikeuksien etsimistä. Nykyisessä työpaikassa vastavalmistunut keksi sääntöjä työajoistaan ja toimestaan ja kyseli niistä liitoltakin, joka sekin antoi väärää tietoa aluksi. Kun tulet uuteen työpaikkaan, ensimmäinen tehtäväsi ei ole etsiä, miten vältät kaiken tekemisen. 

Julkisessa sektorilla ja yksityisissä yrityksissä eläkkeelle siirtymistä pidetään usein keinona vähentää työvoimaa ilman että tilalle palkattaisiin ketään. Esimerkiksi julkisella sektorilla eläkkeelle jäävän virkaa ei välttämättä laiteta lainkaan avoimeen hakuun, vaan ne samat hommat tehdään jatkossa vaikkapa 10 hengen sijasta 9 hengen ryhmällä. Etenkään asiantuntijatehtäviin ei välttämättä palkata sitä juuri oppilaitoksesta valmistunutta vaihtoehtoa.