Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten eläkeläiset saataisiin pois töistä ja luovuttamaan jättiasuntonsa nuoremmille sukupolville?

Vierailija
23.08.2026 |

Näyttää siltä että haluavat tahallaan estää nuorten työllisyyden parantamista, ja olettavat että sinne 30 neliöiseen kerrostaloyksiöön on ihan hyvä tehdä lapsi. Tulevat sitten mummulle ja ukille viikonloppuna isoon omakotitaloon hoitoon.

Kommentit (340)

Vierailija
281/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän se on ennenkin mennyt. Kun minä synnyin 80-luvulla, asuimme pienessä kerrostaloasunnossa. Siitä pikkuhiljaa sitten isompaan. Sama nyt, ensimmäinen lapsi kun syntyi asuimme pienessä kerrostaloasunnossa. Nyt lapsia pari ja jo isompia, ja asumme omakotitalossa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se on ennenkin mennyt. Kun minä synnyin 80-luvulla, asuimme pienessä kerrostaloasunnossa. Siitä pikkuhiljaa sitten isompaan. Sama nyt, ensimmäinen lapsi kun syntyi asuimme pienessä kerrostaloasunnossa. Nyt lapsia pari ja jo isompia, ja asumme omakotitalossa.

Mullakin ollut ihan sama. Ensin yksiöön, sitten kaksioon, sen jälkeen kolmioon ja lopulta neliöön. 2 lasta tein ja 4h+k oli ihan riittävä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hyvät perinnöt tulossa🤭

Siihen ei kannata luottaa. Itse en tule jättämään senttiäkään perintöä. Myyn omaisuuteni pois, muutan vuokralle tms. ja palkkaan viikottaisen siivoojan, matkustelen ja käytän varallisuuteni itseeni. Itse sen olen työlläni hankkinut, en perinnöksi. 

Sinulla ei ole ilmeisesti omia lapsia tai välit heidän kanssaan ovat täysin poikki.

Eikö itse tienaamaansa omaisuutta saa käyttää kuten haluaa? Ei lapsille ole pakko mitään perintöä jättää, jokainen hommaa itse omaisuutensa. -eri

Etkä pysty ajattelemaan yli sukupolvien, niin että kaikkien ei ole pakko aloittaa jostain nollapisteestä? Samasta syystä korkeasti koulutetut ihmiset kannustavat ja tukevat omien lastensa kouluttautumista eri tavoin, jotta näillä olisi hyvät mahdollisuudet pärjätä omassa elämässä. Jos nuoria on tuettu heidän ollessaan pienituloisia opiskelijoita, niin heillä on luultavasti hyvät välit vanhempiensa kanssa myöhemmissäkin elämänvaiheissa.

Ai ,korkeasti kouluttautuneetko vain kannustavat lapsiaan opiskelemaan??Mistä tämmöinen aivopieru? Olen kyllä aina kannustanut ja auttanut lapsiani opiskelemaan vaikka olenkin vain tällainen duunariakka. Ovat pienestä pitäen myös nähneet kuinka raskasta ja huonosti palkattua on ns.suprittava työ ja myös olleet kesätöissä jo lukioaikana mm.grillillä ja tehtaassa.Varmaan sekin on kannustanut opiskelemaan kun ei kaikkea ole tuotu eteen kuin manulle illallista .

Korkea koulutus tunnetusti periytyy usein vanhemmilta lapsille monella tasolla kuten miten kotona on totuttu lukemaan kirjoja ja antamaan erilaisia virikkeitä. Se edellinen kirjoittaja ei ainakaan halunnut vaikuttaa millään myönteisellä tavalla mahdollisten lastensa elämään tai sitten häntä itseään ei ole lainkaan tuettu nuoressa iässä omien vanhempien toimesta. Tosin joillakin se raha ei pysy lainkaan käsissä vaan kaikki pitää pistää heti menemään vaikka olisi mahdollista koota ns. puskurirahastoa.

Vierailija
284/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanutta työttömänä.

Vierailija
285/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun vanhemmat hankkivat minut ja vielä sisarenikin, rintamamiestalon vinttikämpässä asuessaan. Talossa ei koko aikana ollut vesijohtoa eikä viemäriä. Puulämmitys. Aaaaaapeeelle toivon toki parempaa lähtökohtaa, mutta neljänkymmenen työvuoden jälkeen varmaan aaaapeelläkin on elintason mukaiset kilkkeet ja mökit. Työhön sua ei kukaan tule sieltä sohvalta hakemaan. Työ tai vielä parempi vaihtoehto, eli ytittäminen, pitää itse löytää.

Kyllä, kun tekee töitä voi työn tuloksista nauttia. 

Vierailija
286/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeeseen samat ehdot kuin muihinkin etuuksiin nykyisin: etuus pienenee omistuksien ja ansiotulojen myötä. 

Hei! Neuvostoliitto soitti ja pyysi sinua käymään. Tervemenoa vaan sinne kitumaan.

Vierailija
287/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan nyt siivoamaan köyhänä rumaa vuokra-asuntoa.

Heippa

Vierailija
288/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on varma, jos on aikaa odottaa.

Sitten on jo seuraava sukupolvi eläkkeellä.

Vierailija
289/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei luovuta asuntoaan, vaan myy tai vaihtaa sen, saa tehdä miten itse parhaaksi näkee, ja milloun haluaa.

Asuntoja ei saa myytyä, kun ei ole töitä työikäisille. Tuttu on myynyt perintö-osaketta vuoden sisarensa kanssa jo.

Tiedän, näin on useimpien kohdalla, mutta syy ei ole meidän eläkeläisten, vaan maailman tilanne on nyt erityisen huono.

Vierailija
290/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan ole nykyisille eläkeläisille mitään luovuttanut? Kaikki on aikanaan työstä ansaituilla rahoilla hankittu. Kuvitteleeko osa nuorista niin, että heille kuuluisi vain luovuttaa työpaikka ja omakotitalo? Miksi? Mitä te sitten tekisitte? Työtä, josta joku haluaa teille maksaa? Hankkisitteko lapsia? Mihin nämä luovuttavat eläkeläkset sitten laitettaisiin? Kuka ne maksaa?

Teidän asunnot menevät aikanaan purettaviksi. Ei niistä kukaan mitään maksa, kun ei ole Suomessa vakituisia kokoaikatöitä.

Voi mennä jokunen vuosi ennenkuin puretaan 2017 rakennettu kerrostalo.

Vierailija
291/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö-aloilla yleensä on.

Vierailija
292/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuusvero. Yli puolen miljoonan euron omaisuudesta ja progressiivisesti isompi. Lasketaan mukaan arvopaperit ja -esineet, kiinteistöt, moottoriajoneuvot sekä purjeveneet yms. kerskakulutushyödykkeet.

Vierailija
293/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole töissä oleva eläkeläinen, vaan olen eläkkeellä oleva eläkeläinen. Omistamiamme (puolison kanssa) asuntoja (200 m2 omakotitalo, 70 m2 kerrostalo, molemmat kaupungissa) ei kenelläkään ole asiaa tulla omistelemaan ennen kuin kuolo on meidät molemmat korjannut. Rahatkin pidetään mieluimmin omilla tileillä ja omassa käytössä. 

Vierailija
294/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Pitää olla ok-talo, kesämökki, maasturia ja muuta lelua.

Sitten kitistään ettei nuoret mee töihin ja kuljetaan eläkkeellä töissä, että riittäis rahat mökkien kuluihin.

Tottuneet vain, että kaikki pitää olla. 

Teillekö kelpaisi ne vanhat omakotitalot remontteineen ja jatkuvine huoltotöineen. Ei olisi aikaa läträtä nettiä, kun pitää tehdä lumityöt ja pihatyöt, leikata sieltä ja maalata tuolta. Sama koskee niitä parinsadan kilometrin päässä olevia mökkejä, joiden työleireille ette ole suostuneet tulemaan murrosikään tultuanne. Samoin on osakehuoneistoissa kalliit putki-, katto-, ja julkisivuremontit edessä tai jos jo tehty, niitä maksetaan vastikkeissa. Nuoret haluavat vanhukset pois jaloista työpaikoilta ja valtiovalta haluaa nostaa eläkeikää. Ei huolta, joka päivä lähtee porukkaa vihreämmille laitumille ja joka päivä tulee jokaiselle lisää ikää. Jopa teille nuorille. Perässä tulette! 

Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen siinä vaiheessa, kun ei enää itse jaksa siivota. Töitä ei ole, joten ei niitä taloja saa nykyään myytyäkään.

Äitini eli 90 vuotiaaksi ja hoiti siivoukset ja kaupassa käynnit itse muutamaa viimeistä kuukautta lukuunottamatta.

Osalla nuorista on edelleen töitä, vakituisia ja hyvä palkkaisia. Näille ei vaan kelpaa vanhat asunnot, ottavat satojentuhansien lainan ja ostavat uuden tai rakennuttavat sellaisen.

Potkulaki tuli voimaan tänä vuonna. Ei ole vakituisia työpaikkoja.

Vakituisella työsopimuksella tarkoitetaan työsuhdettaan joka on toistaiseksi voimassa, ei siis määräaikainen. Vakituisen työsuhteen irtisanominen on aina ollut mahdollista ja tulee aina olemaan, kun työntekijä ei hoida työsopimuksessa lupaamiaan velvoitteita.  Kyllä on työelämän perusasioista pihalla olevia ihmisiä tässä keskustelussa huomattavan paljon. 

Vierailija
295/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hyvät perinnöt tulossa🤭

Siihen ei kannata luottaa. Itse en tule jättämään senttiäkään perintöä. Myyn omaisuuteni pois, muutan vuokralle tms. ja palkkaan viikottaisen siivoojan, matkustelen ja käytän varallisuuteni itseeni. Itse sen olen työlläni hankkinut, en perinnöksi. 

Sinulla ei ole ilmeisesti omia lapsia tai välit heidän kanssaan ovat täysin poikki.

Eikö itse tienaamaansa omaisuutta saa käyttää kuten haluaa? Ei lapsille ole pakko mitään perintöä jättää, jokainen hommaa itse omaisuutensa. -eri

Etkä pysty ajattelemaan yli sukupolvien, niin että kaikkien ei ole pakko aloittaa jostain nollapisteestä? Samasta syystä korkeasti koulutetut ihmiset kannustavat ja tukevat omien lastensa kouluttautumista eri tavoin, jotta näillä olisi hyvät mahdollisuudet pärjätä omassa elämässä. Jos nuoria on tuettu heidän ollessaan pienituloisia opiskelijoita, niin heillä on luultavasti hyvät välit vanhempiensa kanssa myöhemmissäkin elämänvaiheissa.

Ai ,korkeasti kouluttautuneetko vain kannustavat lapsiaan opiskelemaan??Mistä tämmöinen aivopieru? Olen kyllä aina kannustanut ja auttanut lapsiani opiskelemaan vaikka olenkin vain tällainen duunariakka. Ovat pienestä pitäen myös nähneet kuinka raskasta ja huonosti palkattua on ns.suprittava työ ja myös olleet kesätöissä jo lukioaikana mm.grillillä ja tehtaassa.Varmaan sekin on kannustanut opiskelemaan kun ei kaikkea ole tuotu eteen kuin manulle illallista .

Jos olisit korkeasti koulutettu, niin tietäisit, että koulutustaso tapaa periytyä 🤭 ja tietäisit myös että tilastoja ei laadita yksittäistapausten perusteella. 

No tuskin nyt oon ainoa'ei-korkeakoulutettu' joka lapsiaan on kannustanut opiskelemaan? Ja tiedän kyllä faktat koulutustason periytymisestä.Pidätkö duunariammattien harjoittajia jonain syrjäytyneitä kela-elätteinä,?Vai mistä tuo ylimielisyys???

Vierailija
296/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit korkeasti koulutettu, niin tietäisit, että koulutustaso tapaa periytyä 🤭 ja tietäisit myös että tilastoja ei laadita yksittäistapausten perusteella. 

No tuskin nyt oon ainoa'ei-korkeakoulutettu' joka lapsiaan on kannustanut opiskelemaan? Ja tiedän kyllä faktat koulutustason periytymisestä.Pidätkö duunariammattien harjoittajia jonain syrjäytyneitä kela-elätteinä,?Vai mistä tuo ylimielisyys???

Samaa mieltä! 

Itse olin köyhien duunareitten lapsi stadista, heillä ei ollut mitään mhdollisuutta kouluttautua. Älykkäitä, upeita, sivistyneitä ihmisiä.

Itse olen yo-merkonomi eli "opistotason koulutus" kun muuhun ei ollut varaa  mutta mun lapseni (4) ovat käyneet yliopiston tai amk:n ja tienasivat jo 24v:nä enemmän kuin minä 45v:nä enkä minäkään ollut pienipalkkainen.

Vierailija
297/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teille lapsukaisille asunnon antaa niin vuodensisällä se myydään ja pojat ostaa pari autoa( Audin ja avo Bemarin) tytöt laittelee muovitissit, hiuspidennykset ja ehkäpä Dubaissa käydään pari kertaa. Toki molemmat piikkuuttaa tatskoja nahkan täyteen. Vuoden päästä tilanne on sama eli asutaan siellä yksiössä, autot ruostuu katsastamatta pihassa, mutta tatuoinnit kyllä säilyy.

Teillä eläkeläisillä on omistuksessa yli puolet Suomen kesämökeistä ja paljon sijoitusasuntoja.

Jaa. Meillä nuoret ostivat ennen meitä sijoitusasunnon ja mökin, me vasta nyt eläkeiän kynnyksellä ja sijoitusasuntokin myytiin aika pian pois kun ostimme talon ulkomailta. Eli heillä on paljon enemmän kuin meillä mutta isommat on tulotkin (meillä 140ke/v)

Vierailija
298/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisenä asun vuokralla, koska olen saanut vain pätkätöitä. Ei olisi kyllä rahaa edes tehdä mitään remontteja, jos olisi omistusasunto.

Vuokra-asunnon vaihto toiseen vuokra-asuntoon tulee kyllä varmaan eteen jossakin kohtaa. Siinä vaihtuu sitten asunnon pinnatkin samalla, kun muuttaa.

Luuletko oikeasti että vuokranantaja remppaa ja päivittää asunnon kivaksi vuokralaisten välissä🤣🤣 Ja vielä sinun makusi mukaan??

Juuri katselimme Helsingistä tyttärelle vuokrakämppiä ja 99% on rempattu viimeksi 80-luvulla

Vierailija
299/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni näistä on höpö-korkeakoulutettuja jollain höpötutkinnolla? Kaikki höpöhuovuttaja-artesaanit (AMK)  tuskin työllistyvät koskaan tai eläintenhoitajat (AMK).

Vierailija
300/340 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat omalla työllään asuntonsa hankkineet ja saavat asua niissä niin kauan kuin itse sitä haluavat.

Jokainen aikuinen ihminen voi omalla työllään hankkia itselleen ja perheelleen asunnon, joko vuokra-asunnon tai omistusasunnon.

Nämä nykyajan tuoreet eläkeläiset on menneet töihin. Kirjaimellisesti. Sitähän moni heistä nytkin tarjoaa nuoremmille lääkkeeksi. Menneet vain, ja aina on päässyt. Osaamista on ollut mitä on ollut, työ on tekijäänsä opettanut, ja vaatimustaso on ollut todella paljon nykyistä matalampi. Osa heistä toki on ollut alun perin osaavaa tai ainakin päivittänyt tietojaan. Mutta jotkut ovat kyllä aika lailla vanhojen oletustensa varassa eläviä ja tietojaan päivittämättömiä. 

Ollaan myös seuraavinaan yhteiskuntaa, mutta johtopäätökset ovat lopulta kuitenkin omia, eli vähän sinne päin. 

Mutta kyllä se nykyajan työllisyystilanne olisi tajuttavissa, jos haluaisi. Se on vain heidän kannaltaan jotenkin epämukavaa myöntää, että he pääsivät helpommalla, ja se ei olekaan heidän erinomaisuutensa ansiota. 

Joskus toivoo, että nuoremmat edes vähän päivittäisi tietojaan!

Nyt eläkkeelle jäävät eivät enää menneet töihin! Toki 80-luku oli huimaa nousukautta, mutta se oli myös aikaa, jolloin työelämä toi mukanaan uudenlaisia vaatimuksia. Piti osata, piti oppia ja piti ymmärtää, että työ on rahantekoväline. Harva nyt työelämään lähtevä olisi kestänyt niitä vaatimuksia, joita tuolloin oli. Piti tehdä tulosta!

Meillä kolmekymppiset kuvittelevat, että työ on hymyilemistä sosiaalisessa mediassa, kaikki muu on ikävää, turhaa ja tarpeetonta. On totta, että eläkeläiset eivät ole päivittäneet oletuksiaan ymmärtääkseen näitä, joiden maailma on somehaasteita ja naamanlaittoa.

Mitä sä höpiset? Ja ikäsi?

Olen ollut työelämässä vuodesta -89 ja kyllä vaan toi porukan vähentäminen ja pakko tehdä tulosta on vaan jatkunut ihan kuule tähän päivään asti.

Enemmänkin 80 luvulla oli vielä ehkäpå viisi tekemässä sitä mitä kolme tekee tänäpäivänä.

Älä mene muille sanomaan että 80 luvulla oli stressiä. Ei se työstressi ollut mitään verratuna tähän päivään.