Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan johtaja ihmetteli miksi tt-tuella olevat nuoret miehet jättävät ilmoittautumatta työttömiksi - Akseli päätti antaa kasvonsa

Vierailija
23.08.2026 |

näille väliinputoaja "luusereille" joiden toimeentulotukea on leikattu hallituksen ohjeiden mukaisesti 50%. Miksi Akseli ei halua olla työmarkkinoiden käytettävissä? Akseli antaa kirjoituksessaan vastauksen mm. Kelan johtajalle

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012219335.html

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä, mutta jos tämä heppu sanoo olevansa työmarkkinoiden käytettävissä, miksei hän hae töitä? Luulisi että maisteri nyt jotain duunia saisi joka olisi palkataan isompi kuin sossun tuet?

Mulle jäi maku että Akseli haluaisi vaan rustata väikkäriä työttymyystuella muutaman vuoden lisää.

Yli puolet työikäisistä on (vähintään) maistereita. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai hohdokasta.

Vierailija
62/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tuossa ihmetyttää, että miksi hän ei mene töihin? Ja ihmetyttää myös, että väitöskirja sossun rahalla? Mun tutut, jotka tehneet väikkärin, ovat tehneet sen työsuhteessa yliopistoon, THL:ään tms. Tai apurahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entiseen aikaan eli silloin, kun itse valmistuin  maisteriksi pari vuosikymmentä sitten ja harkitsin tohtoritutkintoa, minulle sanottiin, että jatkotutkinto ei olisi este työttömyysturvalle. Edellytys oli tietenkin se, että ei olisi estänyt kokoaikatyön vastaanottamista. Olisi hän silti voinut työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautua! Se olisi sitten ollut työvoimaviranomaisten asia selvittää, voiko olla työmarkkinoitten käytettävissä vai ei.

Epäilen vahvasti, että sangen harva leikatulla toimeentulotuella oleva  on tohtoriopiskelija, jolla ei ole oikeutta opintotukeen. Taitaa suurimmalla osalla olla tavoitteena jonkin tasoinen tutkinto elämänkoulusta.

Avainsana on tuo "entiseen aikaan". Nyt te-toimistojen linja on kauttaaltaan kiristynyt ja moni asia, mikä oli mahdollista vielä joskus "entiseen aikaan", on nyt kyttäämisen kohteena ja este työttömyysturvan saamiselle. Järkevä käytäntö olisi se, että työttömiä nimenomaan kannustettaisiion TEKEMÄÄN asioita - oli se sitten harrastus, jatko-opinnot, omaehtoinen opiskelu kansalaisopistossa, avoin yliopisto, taiteen tekeminen, vapaaehtoistyö - koska CV:ssä näyttää aina paremmalta, jos on tehnyt jotain, kuin jos on ollut vain työtön työnhakija. Käytäntö pitäisi olla, että kokopäiväistä työtä pitää hakea ja olla valmis ottamaan vastaan, mutta siinä vaiheessa kun sitä kokopäivätyötä tai muutakaan työtä ei ole, saisi käytännössä tehdä mitä tahansa ja se nähtäisiin positiivisena asiana.

Vierailija
64/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitöskirjan tekeminen on sellaista, mitä normaalit ihmiset tekevät palkkatyönä tai vähintään apurahalla, eivät ilmaiseksi. Vaikka siitä voi olla hyötyä omalla uralla, ei sen vuoksi kannata toimeentulotuelle kenenkään ihmisen heittäytyä.

Hän haluaa töitä. Mutta häntä ei huomiota työnhakijaksi. Ja töitä nyt ei ole kauheasti tarjolla. Apuraha ei ole automaattinen. 

Töitä voi kyllä hakea ja saada ihan ilman työkkäriäkin. Ei se niin mene, että työnteko on kiellettyä jos et ole työkkärin jäsen.

Vierailija
65/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tuossa ihmetyttää, että miksi hän ei mene töihin? Ja ihmetyttää myös, että väitöskirja sossun rahalla? Mun tutut, jotka tehneet väikkärin, ovat tehneet sen työsuhteessa yliopistoon, THL:ään tms. Tai apurahat.

Hän voi mieltää itsensä apurahatutkijaksi. Sossuraha on kuitenkin suurempi kuin Kulttuurirahaston vuoden mittainen apuraha.

Saajan kannalta se ja sama, maksaako apurahan Kulttuurirahasto, Koneen säätiö vai Kela.

Vierailija
66/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain osa väitöskirjatutkijoista on työsuhteessa yliopistoon, loppujen täytyy hoitaa rahoitus muuta kautta. Uskon, että tuokin henkilö on kyllä hakenut apurahoja, mutta ei niitäkään kaikille riitä. Jos ei muita tuloja ole, niin ei taida olla vaihtona muuta kuin sossun raha.

Vierailija
67/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä, mutta jos tämä heppu sanoo olevansa työmarkkinoiden käytettävissä, miksei hän hae töitä? Luulisi että maisteri nyt jotain duunia saisi joka olisi palkataan isompi kuin sossun tuet?

Mulle jäi maku että Akseli haluaisi vaan rustata väikkäriä työttymyystuella muutaman vuoden lisää.

Yli puolet työikäisistä on (vähintään) maistereita. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai hohdokasta.

Suomessa on työikäisiä vajaa 3,5 miljoonaa.

Vähintään maisteritasoisia on 629 134kpl. 

Mielestäni tuo tekee alle 20% eikä ole siis lähellekään yli puolta, mutta en mene varmaksi sanomaan kun en itse kuulu tuohon joukkoon.

Vierailija
68/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voi päätellä, että päätös leikata 50 % tt-tukea ei olekaan täysin vailla perusteita.

Vierailija
69/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitöskirjan tekeminen on sellaista, mitä normaalit ihmiset tekevät palkkatyönä tai vähintään apurahalla, eivät ilmaiseksi. Vaikka siitä voi olla hyötyä omalla uralla, ei sen vuoksi kannata toimeentulotuelle kenenkään ihmisen heittäytyä.

No palkkatyönä sitä ei enää saa melkein kukaan ja todella moni jää myös ilman apurahaa, joten vaihtoehdot ovat tuet tai velka ja velkaa ei vaikkapa myönnetä niin....???

Vierailija
70/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän voi mieltää itsensä apurahatutkijaksi. Sossuraha on kuitenkin suurempi kuin Kulttuurirahaston vuoden mittainen apuraha.

Saajan kannalta se ja sama, maksaako apurahan Kulttuurirahasto, Koneen säätiö vai Kela.

Väärässä olet. Vuoden apuraha Kulttuurirahastosta tai Koneen säätiöltä on todellakin paljon suurempi kuin Kelan maksama toimeentulotuki! Leikatulla toimeentulotuella henkilö saa vuodessa 12 000 euroa (asumismenot n. 700 eur + leikattu perusosa alle 300 eur), kun taas apurahana hän saisi 32 000 eur. Ja apurahasta ei mene veroa. Eli todellakin olisi kannattavampaa olla apurahalla. Ei ole yhtään houkutteleva tuo Kelan asiakkuus.

Vierailija
71/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä voi päätellä, että päätös leikata 50 % tt-tukea ei olekaan täysin vailla perusteita.

Mitä järkeä on käytännössä, jossa tutkija yritetään saada lopettamaan tutkimuksensa ja olemaan mieluummin työtön? Henkilöhän kertoi, että väitöskirjan tekeminen edesauttaa hänen työllistymistään, mutta keskeyttöminen tulisi hankaloittamaan sitä.

Vierailija
72/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärässä olet. Vuoden apuraha Kulttuurirahastosta tai Koneen säätiöltä on todellakin paljon suurempi kuin Kelan maksama toimeentulotuki! Leikatulla toimeentulotuella henkilö saa vuodessa 12 000 euroa (asumismenot n. 700 eur + leikattu perusosa alle 300 eur), kun taas apurahana hän saisi 32 000 eur. Ja apurahasta ei mene veroa. Eli todellakin olisi kannattavampaa olla apurahalla. Ei ole yhtään houkutteleva tuo Kelan asiakkuus.

Väärin. Sinun pitää laskea asumistuen määrä tuohon summaan myös. 32 000€:n vuosituloilla ei ole oikeutettu asumistukeen enää 

Vierailija
73/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No palkkatyönä sitä ei enää saa melkein kukaan ja todella moni jää myös ilman apurahaa, joten vaihtoehdot ovat tuet tai velka ja velkaa ei vaikkapa myönnetä niin....???

Elämässä ei aina saa mitä haluaa ja väitöskirjaprojekti täytyy hyllyttää. En itsekään ole siinä ammatissa mihin aikanaan itseni kuvittelin, mutta todella samankaltaisessa ja varsin erilaisen polun kautta.

Vierailija
74/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole.

Vierailija
75/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa hän ei ole saanut töitä? Eihän se tavaton tilanne juuri tässä ajassa ole. Jatkuvastihan lehidssö on artikkeleita ihmisistä, jotka eivät saa töitä, vaikka hakevat hiki hatussa.

Vierailija
76/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Sinun pitää laskea asumistuen määrä tuohon summaan myös. 32 000€:n vuosituloilla ei ole oikeutettu asumistukeen enää 

Asumistuki otetaan toimeentulotuessa huomioon, eli se sisöltyy tuohon mainitsemaani 1000 /kk. Sitä ei siis saa muun toimeentulotuen päälle, vaan asumistuki huomioidaa tulona, jonka päälle saa toimeentulotukea vain tuohon n. 1000 euroon asti.

Vierailija
77/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä assarina eräässä nimeltä mainitsemattomassa yrityksessä, joka myöntää mm apurahoja eri tarkoituksiin.

Väitän, että siihen on varmasti syynsä miksei kyseinen heppu saanut sitä apurahaa. Jos apurahan antaja kokee väikkärin tarpeelliseksi ja näkee siinä potentiaalia, niin kyllä sitä apurahaa järjestetään. 

"Valitettavasti budjetoitu apurahamme määrä on tältä vuodelta käytetty" on enemmänkin sellainen pehmeästi muotoiltu tapa sanoa "emme koe väitöskirjasi aihetta hyödylliseksi". Ja tuo "positiivinen palaute" minkä hän on saanut, on myös yksi keino antaa pakit ystävällisesti.

Vierailija
78/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin maisteriksi valmistumisen jälkeen vielä yhden, reilun vuoden mittaisen opintokokonaisuuden työmarkkinatuella. Lisäksi asuin osan vuodesta Kreikassa. Te-toimistolle en näistä maininnut.

Olisin toki voinut ottaa paperit ulos myöhemminkin, mutta sitten olisin joutunut elämään vanhempien rahoilla pitempään. Opintolainaa en koskaan ottanut.

Vierailija
79/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki otetaan toimeentulotuessa huomioon, eli se sisöltyy tuohon mainitsemaani 1000 /kk. Sitä ei siis saa muun toimeentulotuen päälle, vaan asumistuki huomioidaa tulona, jonka päälle saa toimeentulotukea vain tuohon n. 1000 euroon asti.

Siis saako kotona makaamalla tonnin kuussa?! Hemmetti mä olen tyhmä kun teen täyttä päivää 38h/vk ja saan 1250€, eli ei ole montaa euroa tunnissa työlle hintaa versus olla tekemättä mitään 

Vierailija
80/94 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä ei aina saa mitä haluaa ja väitöskirjaprojekti täytyy hyllyttää. En itsekään ole siinä ammatissa mihin aikanaan itseni kuvittelin, mutta todella samankaltaisessa ja varsin erilaisen polun kautta.

Mutta mitä järkeä siinä, että järjestelmä näkee parempana vaihtoehtona työttömyyden kuin vitöskirjan tekemisen? Tiede hyödyttää kuitenkin yhteiskuntaakin, ja luulisi, että olisi yhteiskunnan intressi, että ihmiset mieluummin tekevät jotain kuin ovat työttöminä. Tuo väikkärin tekeminen pitäisi nähdä omaa työllistymistä edistävänä toimintana ja siksi tuettavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan