Kelan johtaja ihmetteli miksi tt-tuella olevat nuoret miehet jättävät ilmoittautumatta työttömiksi - Akseli päätti antaa kasvonsa
näille väliinputoaja "luusereille" joiden toimeentulotukea on leikattu hallituksen ohjeiden mukaisesti 50%. Miksi Akseli ei halua olla työmarkkinoiden käytettävissä? Akseli antaa kirjoituksessaan vastauksen mm. Kelan johtajalle
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012219335.html
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirjan tekeminen on sellaista, mitä normaalit ihmiset tekevät palkkatyönä tai vähintään apurahalla, eivät ilmaiseksi. Vaikka siitä voi olla hyötyä omalla uralla, ei sen vuoksi kannata toimeentulotuelle kenenkään ihmisen heittäytyä.
Hän haluaa töitä. Mutta häntä ei huomiota työnhakijaksi. Ja töitä nyt ei ole kauheasti tarjolla. Apuraha ei ole automaattinen.
Töitä voi kyllä hakea ja saada ihan ilman työkkäriäkin. Ei se niin mene, että työnteko on kiellettyä jos et ole työkkärin jäsen.
Toiseksi hän voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mitä hän ilmeisesti ei ole tehnyt.
Työttömänä työnhakijana voi olla, vaikka ei ole oikeutta työttömyysturvaan.
Olin pätkätöissä ja minut pakotettiin katkaisemaan työnhaku, vaikka en hakenut tai saanut mitään Kela-etuutta, ainoastaan palkkaa määräaikaisesta kokopäivätyöstä.
Pakottamisen tapahtui puhelimitse - en totellut. Kahdesti tuli te-viranomaiselta tekstiviesti, jossa työnhaku käskettiin laittaa pois voimasta - en totellut. Sen jälkeen tuli paperinen kirje, jossa esitettiin jotain ukaaseja, jollen heti laita työnhakua poikki. Päätin sen sitten siltäerää, koska väsyin hiostukseen.
Eli ainakaan Helsingissä ei vuonna -24 saanut pitää työnhakua voimassa, jos oli pätkätöissä.Mutta varsinaista työnhakuahan se ei estä, että työnhaku ei ole voimassa. Olisinpa itse muistanut tämän vielä töissä ollessani.
Ei, ainoastaan sen, että uudelleen työttömäksi jäädessä pitää olla pitempi aika ilman ruokaa, koska rahaa ei tule pariin kuukauteen mistään.
Ei minulla kestänyt noin kauaa kun määräaikainen työ päättyi. En kyllä muista oliko minun työnhakuni voimassa töissä ollessani. Saattoi ollakin, koska esimieheni toive oli, että töissä ollessani hakisin muita töitä. Olin tosin palkkatukityössä, eli lopettamis päivä oli työkkärin tiedossa jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on orjuutta. Miksi kukaan ilmoittautuisi siihen vapaaehtoisesti?
Orjuutta helpottaisi se, että palkasta ei tarvitsisi luovuttaa kolmasosaa sellaisten elättämiseen, jotka eivät viitsi. Jos kaikki hoitaisivat oman osuutensa, niin verotus kevenisi - eikä se enää olisi orjatyötä.
Onko reilua, että esimerkiksi minä tienaan 10 eur ja saan siitä käteen 6,50 eur. Tuo 3,50 eur menee jokaisesta kympistä sellaiselle, jonka ei tarvitse kuin hengittää saadakseen se raha. Ja toki kaikki palvelut päälle, että saa riittävästi tukea siihenkin.Paljonko susta olisi ok antaa sairaille ja eläkeläisille?
Sairaiden ja eläkeläisen takana lusmuilee iso määrä puhtaasti laiskoja taikka mukavuudenhaluisia tyyppejä. Näille vapaus on tärkeämpää, kuin työnteko.
On mielestäni aika rumaa piileskellä heikompien takana ja kupata sitä potista, mikä on tarkoitettu nimenomaan niille sairaille ja vanhuksille. Jos veltot menisi töihin, niin sairaille ja vanhuksille riittäisi enemmän. Nyt sitä rahaa on jakamassa melkoinen määrä lokkeja, jotka eivät vain viitsi.
Ei, ainoastaan sen, että uudelleen työttömäksi jäädessä pitää olla pitempi aika ilman ruokaa, koska rahaa ei tule pariin kuukauteen mistään.