Paperilla erillään asuvat lapsiperheelliset pariskunnat, koska haluavat maksimoida tuet
Tällaiseen olen törmännyt useamman kerran hyvin monenlaisten perheiden osalta. Pariskunta asuu paperilla eri osoitteissa, jotta toisen tilille napsahtaa lapsista mahdollisimman suuret tuet. Todellisuudessa kuitenkin elävät saman katon alla.
Pitäisikö näitä pariskuntia käräyttää Kelalle?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää käräyttää! Yhdellä somalimiehellä voi helposti olla viisi vaimoa, jotka ovat kaikki yksinhuoltajia.
On noita feikkieronneita ihan kantasuomalaisissakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyttäisit aikaa ja energiaa asiaan, joka ei johda mihinkään ja josta et voisi edes teoriassa hyötyä millään tavalla?
Hyötyä? Miksi tuollaisesta ilmiannosta pitäisi henkilökohtaisesti hyötyä? Outo näkökulma. Yhteiskunta on hyötyjä, kun väärinkäytökset käytetään. Pätee ruohonjuuritason lisäksi myös ylemmällä tasolla - esimerkkinä mm. kesän korruptio uutiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyttäisit aikaa ja energiaa asiaan, joka ei johda mihinkään ja josta et voisi edes teoriassa hyötyä millään tavalla?
Hyötyä? Miksi tuollaisesta ilmiannosta pitäisi henkilökohtaisesti hyötyä? Outo näkökulma. Yhteiskunta on hyötyjä, kun väärinkäytökset käytetään. Pätee ruohonjuuritason lisäksi myös ylemmällä tasolla - esimerkkinä mm. kesän korruptio uutiset.
Siis käräytetään - ei käytetään
Tottakai pitää käräyttää. Rahat on kaikki veronmaksajien pussista pois
Keskittyisitte nyt välillä noihin päättäjien + muiden valtion suojatyöpaikkojen ihmisten suhmurointiin ja järkyttäviin vedätyksiin. Ne rahat ovat ensinnäkin hitosti suurempia ja täydellisellä vääryydellä hankittuja, vaikka saavat jo törkeitä rahoja muutenkin. Kummasti vaan tavan kansalaisia halutaan kytätä. Teidän verorahojen varastajat ovat kyllä nämä porsaat jotka sumeilematta vetävät hyväveli meiningillä valtiolta "hieman" isompia siivuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää käräyttää! Yhdellä somalimiehellä voi helposti olla viisi vaimoa, jotka ovat kaikki yksinhuoltajia.
Ja kaikkien yksinhuoltajien lapsille on hankittu adhd-diagnoosit jotta saa vammaistuet.
Hohhoijaa. Kaikki sitä ja tätä, kaikki ja kaikki. Miltä tuntuu elää noin mustavalkoisessa maailmassa? Kaikki työttömät, kaikki yhärit, kaikki somalit.... Mihin kaikki-kategoriaan sinä itse kuulut?
Minä olen yksinhuoltaja eikä lapsellani ole ADHD-diagnoosia. Ja mitä sitten, vaikka olisi? Kuka yksinhuoltaja olisi niin kahjo, että hommaisi diagnooseja lapselleen vain jonkun tukieuron vuoksi? Diagnooseja ei sitä paitsi noin vaan "hankita". Diagnosointi on pitkä prosessi, ei niitä lääkärit hatusta vetele eikä varsinkaan vanhemman toiveesta. Ystäväni lapsella on ADHD, eikä ole kuule herkkua olla hänen vanhempi, niin rakas kuin tuo lapsi muutoin yh-äidilleen onkin. Mutta kadehtimiseen ei ole mitään aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nämä käräyttelijät tietävät, että perhe nostaa kelan tukia? En minä ainakaan tiedä, mistä naapurit rahansa hankkivat. Enkä tiedä sitäkään, onko naapurissa asuva perhe kirjoilla samassa osoitteessa.
Itse ihmettelen sitä, eikö ihmiset tosiaan tajua, että joissakin suhteissa on nimenomaan valittu asua erillään eikä muuteta yhteen?
Mekin asutaan erikseen, mutta mies viettää minun ja lapsemme kanssa aikaa meillä noin puolet kuusta jos työt antaa periksi. Ainut hyöty on muutaman kympin yh-lisä, eli en saa muita tukia, mutta sen yh lisän saa myös avioliitossa jos vanhemmat ei asu yhdessä. Eli en nyt sanoisi tukikikkailuksi, varsinkin kun hallituksenkin agenda on, että vanhemman tulee työttömäksu joutuessaan hakea töitä ympäri Suomen.
Varsinaisia tukihuijareita taisi olla ihan onneton määrä - kela ilmoittaa sivuillaan vuonna 2025 väärinkäytöksiä olleen 1017kpl.
Pointti onkin siinä, että sen yh-lisän lisäksi moni saa korotettuja tukia, jos taloudessa ei asu toista aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Somalipiireissä ylestä, mutta kyllä näitä työttömiä suomalaisiakin on.
Tiedän suomalaisen perheen, missä molemmat hyväpalkkaisessa työssä. Paperilla eri osoitteessa, mutta asuvat yhdessä. Toinen saa yksinhuoltaja lapsilisän sekä ilmaisen päivähoidon.
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajat käyttää tukiaan viisaasti.
Mintako akkaa niillä on ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hyödyn siitä, että maksamani verorahat eivät mene sellaiseen tarkoitukseen, joihin niitä ei ole tarkoitettu.
Itse asiassa käräyttäminen vain kuluttaa verorahoja, koska joutuvat käsittelemään asian, mutta se ei koskaan johda mihinkään. Ei viranomainen pysty mitenkään määrittämään asuvatko henkilöt tosiasiallisesti yhdessä vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Surkein vedätysyritys oli kun perheen isä väitti asuvansa pihavajassa 🤭
Meillä vaimo kysyi oonko jo autotallis kirjoilla, sen verran kuulemma vietän aikaa siellä😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halla-aholla vain kaksi.
Kaksi tunnettua. Miksi lopettaa kahteen?
Jos olet törmännyt useampaan tapaukseen, nii.kerro miten se käytännössä toimii, jos toisella on vain "paperilla" asunro, johon maksetaan tuet.
Toisaalta ymmärrän, vuokralaisilla varmaan tähän olisi kiinnostusta, mutta miten hullu pitää vuokranantajan olla, jos hän "paperiasunnon" tulosta maksaa 30% veron, maksaa vuokranantajanvakutukset jne. jotta joku toinen ulkopuolinen saisi tuet.
Käytännössä kun se menee niin, että tieto viranomaisilla on asunnosta, myös verottajalla ja verottaja että taloyhtiö haluaa tietää missä käytössä asunto on ja jos asunnossa asuu joku "haamu", niin vuokranantaja luovuttaa asukkaasta tarkat tiedot taloyhtiölle ja verottajalle ja verotraja taas muille, kuten Kelalle, joka tarvitraessa tarkistaa ne asunnon omistajalta. Eli en oikein ymmärrä ap. pointtia?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää käräyttää. Rahat on kaikki veronmaksajien pussista pois
Mitä nämä rahat ovat? Paitsi lapsilisän korotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nämä käräyttelijät tietävät, että perhe nostaa kelan tukia? En minä ainakaan tiedä, mistä naapurit rahansa hankkivat. Enkä tiedä sitäkään, onko naapurissa asuva perhe kirjoilla samassa osoitteessa.
Itse ihmettelen sitä, eikö ihmiset tosiaan tajua, että joissakin suhteissa on nimenomaan valittu asua erillään eikä muuteta yhteen?
Mekin asutaan erikseen, mutta mies viettää minun ja lapsemme kanssa aikaa meillä noin puolet kuusta jos työt antaa periksi. Ainut hyöty on muutaman kympin yh-lisä, eli en saa muita tukia, mutta sen yh lisän saa myös avioliitossa jos vanhemmat ei asu yhdessä. Eli en nyt sanoisi tukikikkailuksi, varsinkin kun hallituksenkin agenda on, että vanhemman tulee työttömäksu joutuessaan hakea töitä ympäri Suomen.
Varsinaisia tukihuijareita taisi olla ihan onneton määrä - kela ilmoittaa sivuillaan vuonna 2025 väärinkäytöksiä olleen 1017kpl.
Pointti onkin siinä, että sen yh-lisän lisäksi moni saa korotettuja tukia, jos taloudessa ei asu toista aikuista.
Mitä nämä tuet on? Ja kuka asunnon omistaja suostuu rikoskumppaniksi, koska vuokrantulosta pitää .aksaa pääomaveroa ja asunnon käyttöä valvovat verottaja ja taloyhtiö. Kerro miten tämä käytännössä onnistuu?
Kyllä taas mielikuvitus on laskettu valloilleen, ei uskoisi, että Suomessa alhainen syntyvyys, kun kaikilla naisilla vähintäin kymmenen lasta.
Säästääkö siinä oikeasti.. Maksaa kahta asuntoa ja etävanhempihan joutuu sitten maksaa elatusta lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kysymys:
Miksi jotkut asuisivat eri osoitteissa, jos eivät tukia hyödyntääkseen? Miksi väittää, että asutaan erillään, jos kuitenkin ollaan parisuhteessa ja on vaikka yhteiset lapset?
JOTKUT IHMISET HALUAVAT ASUA ERILLÄÄN. JOPA AVIOLIITOSSA.
Miten voi olla niin vaikeaa käsittää? Ei kaikki pariskunnat halua muuttaa yhteen. Ei edes, vaikka olisi lapsia.
Jos on oma valinta niin ei silloin olla käsi ojossa hakemassa Kelan tukia.
Täh?
Oletko aivan pihalla? Jos ihminen sairastuu tai jää työttömäksi, ei saa hakea tukea jos on parisuhteessa? Pitää pyytää rahaa kumppanilta?
Mitä mä just luin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään valittamista olekaan miten perhe asuu erillään, kunhan maksavat asumisensa itse eivätkä lypsä maksimi tukia veronmaksajien rahaa.
Mitä oikein selität? Sulla on nyt selvästi mielessä joku tietty tapaus. Minä taas mietin kokonaisuutta.
Suomessa ei ole lain asettamaa velvoitetta pariskunnille asua yhdessä, luojan kiitos. Yhdessä asuminen ei ole parisuhteen mitta. Ei ketään voi "käräyttää" siksi, ettei suostu asumaan samassa taloudessa kumppanin kanssa.
Ja jos menettää työnsä tai sairastuu, niin on kyllä oikeutettu yhteiskunnan tukeen riippumatta siitä, onko parisuhteessa vai ei.
Heh, heitä siis jäi kiinni 1017.