Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paperilla erillään asuvat lapsiperheelliset pariskunnat, koska haluavat maksimoida tuet

Vierailija
22.08.2026 |

Tällaiseen olen törmännyt useamman kerran hyvin monenlaisten perheiden osalta. Pariskunta asuu paperilla eri osoitteissa, jotta toisen tilille napsahtaa lapsista mahdollisimman suuret tuet. Todellisuudessa kuitenkin elävät saman katon alla.

Pitäisikö näitä pariskuntia käräyttää Kelalle?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää käräyttää! Yhdellä somalimiehellä voi helposti olla viisi vaimoa, jotka ovat kaikki yksinhuoltajia.

Halla-aholla vain kaksi. 

Vierailija
42/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, oma hyvätuloinen työkaveri vielä hyvätuloisemman puolisonsa kanssa ilmoitti miehen asuvan muka anopin kanssa.

Tätä käyttävät hyväksi myös rikkat ja ahneet.

Mitä rikas hyötyy tälläisestä järjestelystä? Korotettu lapsilisä, sen takia ei nyt kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.se kela perii maksamansa elatustuet. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Vierailija
44/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitää käräyttää! Yhdellä somalimiehellä voi helposti olla viisi vaimoa, jotka ovat kaikki yksinhuoltajia.

Ei ole. Tutustu kulttuuriin oikeasti, äläkä heittele sokeana matoja kaloille.

Vierailija
45/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kysymys:

Miksi jotkut asuisivat eri osoitteissa, jos eivät tukia hyödyntääkseen? Miksi väittää, että asutaan erillään, jos kuitenkin ollaan parisuhteessa ja on vaikka yhteiset lapset?

Meillä on mieheni kanssa tällainen järjestely. Olen hyvätuloinen, en nauti tukia ja meillä on myös yhteinen lapsi.

Asutaan naapureina mutta omissa asunnoissamme, koska itselläni on taustalla traumaattinen väkivaltainen suhde, josta pakenin lähtemällä yhteisestä kodista tyhjän päälle miehen tuhotessa kaiken irtaimen omaisuuteni. Sen jälkeen olen päättänyt, etten pysty asumaan virallisesti saman katon alla kenenkään miehen kanssa enkä omistamaan asuntoa toisen kanssa yhdessä. Eletään enimmäkseen lapsiperhe-elämää arki-iltaisin ja viikonloppuisin, mutta omat asunnot ja mahdollisuus erillään oloon tarvittaessa tuovat minulle turvallisuuden tuntua.

Että onhan näitä, varmaan lukuisia muitakin esimerkkejä. Ihmisillä on mitä erilaisimpia elämäntarinoita.

Vierailija
46/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä käräyttelijät tietävät, että perhe nostaa kelan tukia? En minä ainakaan tiedä, mistä naapurit rahansa hankkivat. Enkä tiedä sitäkään, onko naapurissa asuva perhe kirjoilla samassa osoitteessa.

Meillä oli ainakin niin höntti naapuri, että hän itse kertoi. Päivät oltiin lasten kanssa pihoilla tai puistoissa, niin tää lauloi kuin kanarialintu tukipetoksensa. Vielä yhätti, että meidänkin kannattaisi tehdä niin ja opetti... 

Joo, kiitos me pärjätään näineenkin kivasti. Stten se vielä yritti, että onhan se tyhmää jättää ilmainen raha kuleksimasta. Siinä vaiheessa sanoin, että tää on sitten vika kerta kun aiheesta puhutaan. Me ei aleta rikoksia tekemään pienten lasten vanhempina.

Piti muutaman viikon paussia ulkoiluista ja sitten taas palas lapsineen pihoille.

Näähän sittemmin jäi kiinni ja joutui maksamaan aika suuren summan. K-seen joutuivat.  Työkkäri pääsi jäljille, kun rouva "palasi töihin" kotivuosien jälkeen. 

Vierailija
47/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä käräyttelijät tietävät, että perhe nostaa kelan tukia? En minä ainakaan tiedä, mistä naapurit rahansa hankkivat. Enkä tiedä sitäkään, onko naapurissa asuva perhe kirjoilla samassa osoitteessa.

Itse ihmettelen sitä, eikö ihmiset tosiaan tajua, että joissakin suhteissa on nimenomaan valittu asua erillään eikä muuteta yhteen?

Vierailija
48/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten paljon siellä kumppanin asunnolla saa olla, ennen kuin kyse on asumisesta? Ja mitä hittoa se oikeasti kenellekään kuuluu?

Vierailija
49/85 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kysymys:

Miksi jotkut asuisivat eri osoitteissa, jos eivät tukia hyödyntääkseen? Miksi väittää, että asutaan erillään, jos kuitenkin ollaan parisuhteessa ja on vaikka yhteiset lapset?

JOTKUT IHMISET HALUAVAT ASUA ERILLÄÄN. JOPA AVIOLIITOSSA.

Miten voi olla niin vaikeaa käsittää? Ei kaikki pariskunnat halua muuttaa yhteen. Ei edes, vaikka olisi lapsia.

Vierailija
50/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetuin tukihuijari taitaa olla kolmiokuudelle päivi.

Tämä, ma-to lasten isä tekee töitä toisella paikkakunnalla ja joka pe-su pariskunta on yhdessä. Itsekin somessa kiertelee aihetta "pyöritän arkea yksin". Kesä asuttu kokonaan yhdessä vanhempainvapailla/lomalla.

Vierailija
51/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kysymys:

Miten voi olla niin vaikeaa käsittää? Ei kaikki pariskunnat halua muuttaa yhteen. Ei edes, vaikka olisi lapsia.

Jos on oma valinta niin ei silloin olla käsi ojossa hakemassa Kelan tukia.

Vierailija
52/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kysymys:

Niin, minä haluan asua äitini kanssa, enkä vaimoni ja lasten. 

Vierailija
53/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän on ihan Instagramissakin julkisesti elämäänsä esitteleviä. Toki sanovat että ollaan erottu, mut silti jatkuvasti vietetään aikaa yhdessä ja osalla jopa sormukset nimettömässä. 

Vierailija
54/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kolmekymppinen pariskunta harrasti tätä yh-tukihuijausta vuosia.

Hyvin se sujui siihen asti kunnes erosivat. Perheen äidillä oli paperilla yksinhuoltajuus ja perheneuvojan luona oli selittänyt ihan vakavalla naamalla ettei lasten isä ole vuosiin ollut mukana lasten elämässä. Siltähän se toki paperilla vaikuttikin, isälle ei ollut järjestetty kahteen  lapseen tapaamisia, viikonloppuja eikä yhteisiä lomia yms. No ei tietenkään, kun kerran koko perhe oikeasti asui samassa osoitteessa. 

Oikeasti isä siis hoisi lapsiaan ja maksoi minimit elatusmaksut, lähti kyllä joka päivä töihin mutta nekin pimeitä hommia ilman verokorttia.

Kyllä perheen isälle kävi tässä tapauksessa huonosti, kaiken vapaa-aikansa ja palkkansa käytti perheensä hyväksi, papereiden mukaan asui eri osoitteessa eikä ollut halunnut tapaamisia järjestettävän lapsiensa kanssa, isä muka työtön vaikka teki pimeitä hommia yli 40h/viikko. Kova oli hinta tälle tukikikkailulle ja häviäjä tässä oli isä. 

Vierailija
55/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täähän on tosi yleistä. Osa-aikasuus töissä onnistuu yh ja sit saa lisää tukia. Kaikki korotettuna, asumistuer, lapsilisät ja mitä lie tukia vielä. Tuetut lomat ja matkat huvipuistoon - kaikki irtoo yksinhuoltajalle vaikka isi asuu viereisessä talossa. Ainiin ja se toinen kämppä airbnb tai jonnekin. Aijjai kun rahaa rapsuu! 

Kiitos nykyhallitukselle, tähän rahan napsumiseen on puututtu ja nämäkin ovat joutuneet ilmoittautumaan työttömiksi. 

Vierailija
56/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sitä, eikö ihmiset tosiaan tajua, että joissakin suhteissa on nimenomaan valittu asua erillään eikä muuteta yhteen?

Ei siinä mitään valittamista olekaan miten perhe asuu erillään, kunhan maksavat asumisensa itse eivätkä lypsä maksimi tukia veronmaksajien rahaa.

Vierailija
57/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin asutaan erikseen, mutta mies viettää minun ja lapsemme kanssa aikaa meillä noin puolet kuusta jos työt antaa periksi. Ainut hyöty on muutaman kympin yh-lisä, eli en saa muita tukia, mutta sen yh lisän saa myös avioliitossa jos vanhemmat ei asu yhdessä. Eli en nyt sanoisi tukikikkailuksi, varsinkin kun hallituksenkin agenda on, että vanhemman tulee työttömäksu joutuessaan hakea töitä ympäri Suomen. 

Varsinaisia tukihuijareita taisi olla ihan onneton määrä - kela ilmoittaa sivuillaan vuonna 2025 väärinkäytöksiä olleen 1017kpl.

Vierailija
58/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille parempi, että perhe saa tukea. En käräyttäisi.

Vierailija
59/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään valittamista olekaan miten perhe asuu erillään, kunhan maksavat asumisensa itse eivätkä lypsä maksimi tukia veronmaksajien rahaa.

Ja kun valitaan asua erikseen valitaanko silloin asuminen esim oman äidin luona?

Vierailija
60/85 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että naapurin maamuliperheellä on tällainen järjestely. Akka asuu lastensa kanssa ja ukkoa näkyy silloin tällöin. Mutta koska en tiedä varmaksi en rupea käräyttelemään.

Tästähän oli joku aika sitten uutinen, että som*ali perheenisä vuokrasi Vallilassa kaupungin yksiötä airbnb:ssa. Eli juuri näitä, että ollaan ”erottu” ja saadaan kaikki maailman tuet ja vielä kehdataan laittaa tuella saatu yksiö tuottamaan. 
Johtikohan uutinen mihinkään toimenpiteisiin 🤔 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän