Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvyttömyyseläke ja ihmisten kateus, miksi?

Vierailija
22.08.2026 |

En vaan voi ymmärtää. Ja mitä hyvätuloisempi ihminen kyseessä, niin sitä varmemmin kadehtivat tai siltä se ainakin tuntuu. Kuvitteleeko nuo ihniset oikeasti, että yhteensä hieman yli tuhannen euron tuloilla elää herroiksi?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa työkyvyttömyyseläkeläisten elämä🤷

Vierailija
102/121 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä vihaa omaa työtään ja kadehtivat niitä, joiden ei tarvitse mennä töihin. Eivät kuitenkaan ikinä haluaisi itse elää esim työttömän elintasolla.

Suurin osa duunareista elää juuri sillä työttömän elintasolla, vaikka tekee 40 tuntia viikossa töitä.

Sitten kyllä joko maksetaan velkoja tai asuntolainaa samalla reillusti pois tai eletään ilman huolta huomisesta eikä juuri välitetä mitä mikäkin maksaa kunnes tili on taas tyhjä.

Tai sitten on tullut "paikallisesti sovittua" ja hinnoiteltu se 40 tuntia 600 euroon kuussa.

Suurin osa työttömistä saa tukina yhteensä 1000-3000€/kk, ei pelkkää yleistukea.

Puhutko nyt jostain väliaikaisesta ansiosidonnaisesta ja liiton rahoista? 

Silloin ei kyllä kauaa olla työttömänä.

Kyllä se puhuu maksetusta katosta pään päällä ja kaikesta muusta sen 600 ohessa. Ei ne työttömät teltassa asu, mutta se aina unohtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyllä ovat kummallisia, että kadehtivat persaukista sairasta. Siitähän työkyvyttömyydessä kuitenkin on kyse. Ihminen on niin sairas, ettei pysty töihin. Sitten sinä vielä yrittää selvitä päivästä toiseen pienellä rahalla jengin kadehtiessa. En yhtään ihmettele, että joilla mielenterveys pettää.

Moni esittää sairasta jotta saa eläkkeen, tai hankkii itsensä tahalteen sairaaksi päihteillä.

A) Päihteet eivät oikeuta tk-eläkkeeseen!

Alkoholiriippuvuus yksinään ei ole riittävä peruste sairauspäivärahalle, kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle. Alkoholin käytön aiheuttamien kohde-elinvaurioiden vaikutus työkykyyn arvioidaan näiden sairauksien perusteella. Alkoholiriippuvuus ei ole este työkyvyttömyysajan etuuksille, jos edellytykset täyttyvät alkoholin käytöstä riippumattoman muun sairauden perusteella.

https://www.kaypahoito.fi/nix02270

Alkoholi on hyvin monen masennuseläkkeen taustalla.

Alkoholin käytön  taustalla monta muuta asiaa , joita ei ole hoidettu aikoinaan.

Vierailija
104/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 2 tuttua työkyvyttömyyseläkkeellä ja pärjäävät varsin hyvin. Toinen jäi eläkkeelle 38 vuotiaana työtapaturman seurauksena ja toinen vähän päälle nelikymppisenä bun-outin ja masennuksen vuoksi. Prosessi oli pitkä ja kesti pari vuotta, mutta molemmat ovat hyvin tyytyväisiä. Itse arvioisin päällisin puolin, että molemmat olisivat kyllä ihan työkykyisiä, eivät ehkä entisiin ammatteihinsa, mutta varmasti kykenisivät ihan täysipäiväiseen työhön. Eläke on toisella yli 4.000 e/kk ja toisella karvan alle 3.000 e/kk, joten ei tarvitse tonnilla kuussa tulla toimeen.

Ovatpas olleet hyväpalkkaisessa työssä. Työtapaturma voi olla hieman eri asia, saa mahdollisesti jotain tapaturmakorvausta lisäksi.

Ei tämä pakollinen joutenolo ole mistään kotoisin. Vaikeiden toimintarajoitteiden takia lähes kaikki kotiaskareetkin ovat "työn ja tuskan" takana.

Vaihdan paikkaa koska vaan terveen kanssa,elämä mennyt lääkäreiden vähättelyjä kuunnellessa.

Toinen oli ns. hyvätuloinen ja toinen sai varmaan mediaanipalkan yläpuolelle menevää palkkaa. Kysyessäni, miten tuo eläke on noinkin hyvä, kun eivät sitä pystyneet kerryttämään kuin noin 15 vuotta. Kertoivat, että työkyvyttömyyseläke lasketaan siten, että tulotason oletetaan säilyvän samana (indeksillä korotettuna) varsinaiseen eläkeikään asti ja siitä sitten lasketaan tuo työkyvyttömyyseläke. Lisäksi ovat saaneet jonkinlaisen kertakorvauksenkin, joka ei ollut mikään pieni.

Niin se lasketaan juu. Jos nyt 61 v: nä  joutuisin  työkyvyttömyyseläkkeelle, saisin hieman paremman eläkkeen loppuelämäksi, kuin tekemällä nämä viimeiset 5 vuotta töitä. Näin ainakin Ilmarisen arviolaskurin mukaan.Työelämää on takana 39 vuotta. Tosin mielelläni vietän nämä vuodet kuitenkin täydellä palkalla, ellei terveysestettä tule.     

Vierailija
105/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on luotu tekemään töitä eikä laiskottelemaan toisten rahoilla ennen aikojaan.

Ihminen ei ole luotu juoksemaan rahan perässä, vaatimaan aina lisää rahaa työstään.  Rahanhimo on kaiken pahan alku, huom. alku, siihen sitten nivoutuu kaikki paha mitä ikinä ihmismieli keksii. Työtä kannattaa tehdä niin vähän kuin oma talous sallii ja antaa kateellisten vain juosta oravanpyörässään viimeiseen hengenvetoon asti. Kukaan ei tule sinua kiittelemään jälkikäteen, kuinka mahtava työjuhta pistin niskassa olitkaan. Itse kuitenkin saat kantaa kaikki työn aiheuttamat rasitukset niin fyysiset kuin psyykkiset hautaan saakka.

Vierailija
106/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kateellinen, koska joudun kituuttamaan yleistuella vaikka olen työkuntoinen maksimissaan kahtena päivänä kuukaudessa, enkä ihan täysin silloinkaan. Yksi fyysinen vamma ja sen lisäksi neurologinen sairaus. Työkykyä on vielä jäljellä sänkyjen koemakaajan työhön, joten eläkkeelle ei ole mitään asiaa.

Vierailija
107/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on luotu tekemään töitä eikä laiskottelemaan toisten rahoilla ennen aikojaan.

Kuka on luonut? Ihminen on evoluution tulos. Ei ole mitään luojaa. Sivistysvaltiossa huolehditaan myös niistä, jotka eivät syystä tai toisesta pysty itseään elättämään. 

Vierailija
108/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten varmaan kannattaa äänestää lisää puolueita jotka tuhoavat terveydenhuollon, sosiaalihuollon yms palvelut niin saat maksella enemmänkin! 

Vierailija
109/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolkaa kateuteenne!Ihanaa,ettei tarvitse tehdä enää ikinä mitään!🤗

Vierailija
110/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä itseasiassa elä teidän rahoillanne vaan isäni joka tälle maalle maksanut kovatuloisen varmaan sen miljoonan tai puolentoista miljoonan verran!Se on varmaankin juuri se hinta,minkä yhteiskunnalle maksan!Olen etuoikeutettu ja tiedän sen!🤗

Vierailija
111/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rahkeeni,eivät työelämässä enää riittäneet minut työnnettiin eläkkeelle en itse edes pyytänyt päästä pois työelämästä!Nyt elän tyytyväisenä täällä isäni rahoilla ja nautin elämästäni!🤗💋

Vierailija
112/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyllä ovat kummallisia, että kadehtivat persaukista sairasta. Siitähän työkyvyttömyydessä kuitenkin on kyse. Ihminen on niin sairas, ettei pysty töihin. Sitten sinä vielä yrittää selvitä päivästä toiseen pienellä rahalla jengin kadehtiessa. En yhtään ihmettele, että joilla mielenterveys pettää.

Tämä. Oma perheenjäseneni kadehtii kun " saan" elää minimi tk-eläkkeellä eikä edes halua ajatella että elämäni laatu on täyttä paskaa. Itse on työssäkäyvä ja tienaa hyvin

Vierailija
113/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri huutavat meidän rahoilla elät. Millä oikeasti meidän pitäs elää jos ei töihin pysty kertokaa haluatteko slummit ja kerjäläiset kadulle. 

Kannattavat Amerikan mallia. Todellakin osa heistä haluaisi työkyvyttömäksi kadulle

Vierailija
114/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun rahkeeni,eivät työelämässä enää riittäneet minut työnnettiin eläkkeelle en itse edes pyytänyt päästä pois työelämästä!Nyt elän tyytyväisenä täällä isäni rahoilla ja nautin elämästäni!🤗💋

Käyttämäsi hymiöt todistavat sinut trolliksi

Vierailija
115/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtön. Tänä vuonna taloutemme on maksanut 80 000€ perintöveroja + lisäksi veroa vuokratulosta + lisäksi verot 3900€:n sekä 4200€:n kuukausipalkoista.

Emme asu vuokralla eikä meillä ole lainaa.

Elämäntilanteita on hyvin monenlaisia.

Vierailija
116/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri huutavat meidän rahoilla elät. Millä oikeasti meidän pitäs elää jos ei töihin pysty kertokaa haluatteko slummit ja kerjäläiset kadulle. 

Kannattavat Amerikan mallia. Todellakin osa heistä haluaisi työkyvyttömäksi kadulle

Siis haluavat että työkyvyttömät joutuisivat kadulle Suomessakin 

Vierailija
117/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä vihaa omaa työtään ja kadehtivat niitä, joiden ei tarvitse mennä töihin. Eivät kuitenkaan ikinä haluaisi itse elää esim työttömän elintasolla.

Suurin osa duunareista elää juuri sillä työttömän elintasolla, vaikka tekee 40 tuntia viikossa töitä.

Sitten kyllä joko maksetaan velkoja tai asuntolainaa samalla reillusti pois tai eletään ilman huolta huomisesta eikä juuri välitetä mitä mikäkin maksaa kunnes tili on taas tyhjä.

Tai sitten on tullut "paikallisesti sovittua" ja hinnoiteltu se 40 tuntia 600 euroon kuussa.

Suurin osa työttömistä saa tukina yhteensä 1000-3000€/kk, ei pelkkää yleistukea.

Puhutko nyt jostain väliaikaisesta ansiosidonnaisesta ja liiton rahoista? 

Silloin ei kyllä kauaa olla työttömänä.

Kyllä se puhuu maksetusta katosta pään päällä ja kaikesta muusta sen 600 ohessa. Ei ne työttömät teltassa asu, mutta se aina unohtuu.

Sinä varmaan toivot että asuisivat? Kannattaa muistaa että saatat itsekin vaikkapa vammautua jossain onnettomuudessa ja joutua myös ennenaikaiselle eläkkeelle

Vierailija
118/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä naurettavaa,jos hklöllä on omaa työuraa ollut 40-70 v niin eiköhän hän oo maksellu eläkkeensä..Tekiditkö sinä 5,vuoroa juhlspyhät vknloput..Aina töissä.Yötä päivää .Tämä on kahdesti hakenut,työpaikalla sairastuin.Ei tipu.Työhistoria on pitkä.Kouluja yms .Ehkä se joskus tipahtaa naps eläke.Joku edes.

Vierailija
119/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saisit valita p*skaduunin ja nykyisen palkkasi tai h*lvetilliset kivut ja eläkkeen, joka on puolet nykyisestä palkastasi, kumman valitsisit?

Me työkyvyttömät emme ole voineet valita sairauksiamme tai vammojamme. 99,9999% meistä valitsisi mieluummin työelämän ja palkan kuin sairauden ja eläkkeen.

TÄMÄ 

Vierailija
120/121 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minäpä toivon sinulle pahaa aivoinfarktia tai aggressiivista syöpää, niin pääset sinäkin nauttimaan työkyvyttömyyseläkkeestä.