Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvyttömyyseläke ja ihmisten kateus, miksi?

Vierailija
22.08.2026 |

En vaan voi ymmärtää. Ja mitä hyvätuloisempi ihminen kyseessä, niin sitä varmemmin kadehtivat tai siltä se ainakin tuntuu. Kuvitteleeko nuo ihniset oikeasti, että yhteensä hieman yli tuhannen euron tuloilla elää herroiksi?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vieläkin todella surullinen olo, kun ystävä totesi työkyvyttömyyseläkkeestäni "kyllä minullekin ilmainen raha kelpaisi".
Menetin vakavasti fyysisen terveyteni, mahdollisuuden työelämään ja biologisten lasten saamiseen. Muun muassa. Loppuelämän köyhyys tietenkin bonuksena, kun nuorena jouduin tähän tilanteeseen.

Minä olen ollut töissä viimeksi lähemmäs 20v sitten. En saa eläkettä,joka olisi minimi ja ei menisi edes veroja siitä. Jos menee läpi joskus niin tiedän jo valmiiksi että minulle ollaan kateellisia kun en maksa veroja eläkkeestäni. Nyt ollaan jo kateellisia kun tammikuun alun jälkeen lääkkeet maksaa vain 2.5e omavastuun. Mulle olisi pitänyt keksiä sinne mm. Anopin sydänvaivat jne ja ostaa hänelle lääkkeet sillä 2.5eurolla. 

Tammikuun jälkeen lääkkeet maksaaa 2,5€ ?!?

Vuotuinen lääkekatto täyttyy ja sen jälkeen lääkkeet 2.5e per lääke joka noutokerralla. Mulla erityisluvallinen biologinenlääke henkeä uhkaavaan sairauteen. Mun lääkekulut olisi paljon yli 1000e kuussa ilman lääkekattoa. 

Vierailija
62/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vieläkin todella surullinen olo, kun ystävä totesi työkyvyttömyyseläkkeestäni "kyllä minullekin ilmainen raha kelpaisi".
Menetin vakavasti fyysisen terveyteni, mahdollisuuden työelämään ja biologisten lasten saamiseen. Muun muassa. Loppuelämän köyhyys tietenkin bonuksena, kun nuorena jouduin tähän tilanteeseen.

Minä olen ollut töissä viimeksi lähemmäs 20v sitten. En saa eläkettä,joka olisi minimi ja ei menisi edes veroja siitä. Jos menee läpi joskus niin tiedän jo valmiiksi että minulle ollaan kateellisia kun en maksa veroja eläkkeestäni. Nyt ollaan jo kateellisia kun tammikuun alun jälkeen lääkkeet maksaa vain 2.5e omavastuun. Mulle olisi pitänyt keksiä sinne mm. Anopin sydänvaivat jne ja ostaa hänelle lääkkeet sillä 2.5eurolla. 

Vuotuinen lääkekatto täyttyy ja sen jälkeen lääkkeet 2.5e per lääke joka noutokerralla. Mulla erityisluvallinen biologinenlääke henkeä uhkaavaan sairauteen. Mun lääkekulut olisi paljon yli 1000e kuussa ilman lääkekattoa. 

Mulla osa lääkkeistä maksaa 4,50€. Luulin sen olevan pienin maksu. Osaa lääkkeistäni ei korvata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyllä ovat kummallisia, että kadehtivat persaukista sairasta. Siitähän työkyvyttömyydessä kuitenkin on kyse. Ihminen on niin sairas, ettei pysty töihin. Sitten sinä vielä yrittää selvitä päivästä toiseen pienellä rahalla jengin kadehtiessa. En yhtään ihmettele, että joilla mielenterveys pettää.

No, mistäpä pöljä suomalainen ei tulisi kateelliseksi? Jos toinen joutuu kokovartalokipsiin, niin sitäkin täytyy kadehtia, kuinka on ihan liian hienoa kipsiä. Luulee, että se kipsissä oleva katsoo häntä ja ajatuksissaan vit tui lee hänelle siitä kun minulla on näin hyvä kipsi ja sinulla ei ole minkäänlaista kipsiä. 

Vierailija
64/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska isompi kuin työttömän tuet. Osa kadehtijoista niitä ketkä saanut itse hylätyn päätöksen.

Minä tunnustan kuuluvani juuri tähän kadehtijoiden joukkoon. Taustalla useampi kielteinen päätös kuntoutustuesta. Tiedän ihmisen, joka pääsi parikymppisenä ensin tuolle, ja kolmikymppisenä sai pysyvän eläkkeen. Hänellä samat sairaudet kuin mulla, itse sain dgn vasta paljon myöhemmällä iällä. Hän saa eläkettä kuukaudessa sentään reilun tonnin nettona.

Ei ole elämää kitkuttaa alle 700 €/kk viisi vuotta putkeen. Minä tyhmä ostin työelämässä ollessani omistusasunnon ja täten en saa edes asumistukea. Onneksi asumisen kustannukset ovat hieman halvemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon, se pitää mut kiinni tässä kämpässä ja tavallaan elämässäkin.

"Hänellä samat sairaudet kuin mulla."

Ei sairaus ole sama kuin työkyvottömyys.

Esim. flunssassa olet sairas, mutta et työkyvytön.

Sairaus voi olla sama, mutta vaikeusaste eri. Esim. jalkavaivassa toisella vähän arka liikkeen alussa ja toisella amputaatio. Molemmilla on siis vikaa jalassa, mutta vian aste hieman eri.

Joten höpö höpö sun viestillesi. 

Teillä on aivan eri vaikeusaste samassa sairaudessa.

Terv:  TK-eläkkeelle 40v joutunut, ilman lääkekokeiluja tms. tutkimuksia eli niin selvä TKE 

Vierailija
65/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on luotu tekemään töitä eikä laiskottelemaan toisten rahoilla ennen aikojaan.

Ihmistä ei ole luotu tekemään töitä. Mistä ihmeestä olet keksinyt tämän? 

Vierailija
66/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni teeskentelee olevansa sairas ja kun saa eläkkeen niin sitten voikin kummasti tehdä töitä eläkkeen lisäksi. Sellaisia ketkuja on paljon.

Älä höpötä. Kyllä nykyään on melkoisen tarkat ja laajat tutkimukset, sekä kriteerit. Ei se ole mikään pikku juttu jossain yleislääkärillä.

Itselläni kesti osatyökyvyttömyys tutkimukset, sekä testit 10kk. 

Jaa? Kyllä minä sain täyden työkyvyttömyyseläkkeen ihan vain sillä että ilmoitin lääkärille olevani kykenemätön tekemään töitä. En kertonut että en tykkää työnteosta koska siitä tulee hiki.

Paskaa.

Vierailija
67/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska isompi kuin työttömän tuet. Osa kadehtijoista niitä ketkä saanut itse hylätyn päätöksen.

Minä tunnustan kuuluvani juuri tähän kadehtijoiden joukkoon. Taustalla useampi kielteinen päätös kuntoutustuesta. Tiedän ihmisen, joka pääsi parikymppisenä ensin tuolle, ja kolmikymppisenä sai pysyvän eläkkeen. Hänellä samat sairaudet kuin mulla, itse sain dgn vasta paljon myöhemmällä iällä. Hän saa eläkettä kuukaudessa sentään reilun tonnin nettona.

Ei ole elämää kitkuttaa alle 700 €/kk viisi vuotta putkeen. Minä tyhmä ostin työelämässä ollessani omistusasunnon ja täten en saa edes asumistukea. Onneksi asumisen kustannukset ovat hieman halvemmat kuin vastaavan vuokra-asunnon, se pitää mut kiinni tässä kämpässä ja tavallaan elämässäkin.

Sairaus voi olla sama, mutta vaikeusaste eri. Esim. jalkavaivassa toisella vähän arka liikkeen alussa ja toisella amputaatio. Molemmilla on siis vikaa jalassa, mutta vian aste hieman eri.

Terv:  TK-eläkkeelle 40v joutunut, ilman lääkekokeiluja tms. tutkimuksia eli niin selvä TKE 

Näinhän se on. Juuri näin.

Vierailija
68/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa, ettämonilla työkyvyttömyyseläke on isompi.

Isompi kuin mikä?

Vierailija
69/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin työttömillä. Ero on aika valtava, 650 verojen jälkeen vs yli 900€.

Vierailija
70/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Luulisi että olisi tyytyväinen kun ei vaiva ole niin paha että eläkkeelle joutuu.

Mutta ei vaan pitää olla saman vaivan kohdalla kaverille kateellinen kun se pääsi eläkkeellä mutta minä en.

Kaikkia se leipä elättää. 

Vierailija
71/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat luonnostaan kateellisia. Jos joku on rikas, niin sitä kadehditaan. Jos joku on köyhä, niin sitä kadehditaan. Siksi kommunistinen ajattelu on Suomessa niin suosittua. Lenin myönsi Suomelle itsenäisyyden. Kaikkien pitäisi olla yhtä surkeita, jotta ei tarvitse kadehtia, juoruilla ja haukkua selän takana. 

"Kommunistinen ajattelu on Suomessa suosittua?" Heheh! Tämä viha köyhää ja sairasta kohtaan tulee oikeistosta. Heidän mielestään tuottamattomien ihmisten pitäisi kuolla pois rasittamasta yhteiskuntaa. 

Vierailija
72/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyllä ovat kummallisia, että kadehtivat persaukista sairasta. Siitähän työkyvyttömyydessä kuitenkin on kyse. Ihminen on niin sairas, ettei pysty töihin. Sitten sinä vielä yrittää selvitä päivästä toiseen pienellä rahalla jengin kadehtiessa. En yhtään ihmettele, että joilla mielenterveys pettää.

Moni esittää sairasta jotta saa eläkkeen, tai hankkii itsensä tahalteen sairaaksi päihteillä.

A) Päihteet eivät oikeuta tk-eläkkeeseen!

Alkoholiriippuvuus yksinään ei ole riittävä peruste sairauspäivärahalle, kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle. Alkoholin käytön aiheuttamien kohde-elinvaurioiden vaikutus työkykyyn arvioidaan näiden sairauksien perusteella. Alkoholiriippuvuus ei ole este työkyvyttömyysajan etuuksille, jos edellytykset täyttyvät alkoholin käytöstä riippumattoman muun sairauden perusteella.

https://www.kaypahoito.fi/nix02270

Vierailija
73/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda tällaiset "ystävät".

Mihin vihollisia tarvitaan, kun ystävät ovat tällaisia. Heh 

Vierailija
74/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni teeskentelee olevansa sairas ja kun saa eläkkeen niin sitten voikin kummasti tehdä töitä eläkkeen lisäksi. Sellaisia ketkuja on paljon.

Työkyvyttömyyseläkkeellä ei voi isoja rahoja tienata, kun eläke menee katkolle. Jos eläke on minimi, saa tienata alle 1000 euroa/kk sen eläkkeen lisäksi. Jos tämä ylittyy useampana kuukautena peräkkäin, lakkaa eläkkeen maksu kokonaan.

Eli jos eläke on pieni, ei voi kuin vähän harrastaa työntekoa, tai ansaita harrastuksella muutamia satasia kuukaudessa.

Toki, jos eläke on kymppitonneja, saa silloin ansaita työlläkin sen lisäksi vaikka ja mitä. 

Eli jos se suurituloinen saisi työkyvyttömyyseläkkeen, voisi hän todellakin tehdä lähes vapaasti töitä eläkkeestä huolimatta. Pienituloisella eri asia.

Toki, jos eläke on kymppitonneja, saa silloin ansaita työlläkin sen lisäksi vaikka ja mitä. 

Eli jos se suurituloinen saisi työkyvyttömyyseläkkeen, voisi hän todellakin tehdä lähes vapaasti töitä eläkkeestä huolimatta. Pienituloisella eri asia.

____

Miksi kukaan tekisi jos saa jo kymppitonneja kuussa.

Vierailija
75/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi, koska tiedän, että vain tosi sairaat työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee. 

Mutta ihmettelen, kun tällainen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva nelikymppinen somepersoona hokee somessaan, kuinka pitää lakata suorittamasta ja kuinka pitää vaan alkaa elää hetkessä. 

Juu, tosi helppoo näin tehdä, kun töihin pitää mennä kasiksi, sitä ennen mukulat kouluun ja tarhaan ja töistä kun tulet niin kaupan ja tarhan kautta kotiin laittamaan ruokaa ja kaitsemaan mukuloita. Juu, haaveilemallahan siitä selviää ja rentoutumalla.

Hyvin putoavat työelämästä poissa olevat perheellisen normityöläisen arjesta, jossa työnteko on käytännössä se lomalta eniten tuntuva osuus.

#enolekatkera

Vierailija
76/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla osa lääkkeistä maksaa 4,50€. Luulin sen olevan pienin maksu. Osaa lääkkeistäni ei korvata. 

xD

Vierailija
77/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viel ennen 2000-lukua, työkyvyttömyyseläkkeelle pääsi helpommin. Sitten tuli huonot ajat ja ehtoja tiukennettiin. Vain vakavimmat tapaukset ovat siihen oikeutettuja.

Vierailija
78/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisit valita p*skaduunin ja nykyisen palkkasi tai h*lvetilliset kivut ja eläkkeen, joka on puolet nykyisestä palkastasi, kumman valitsisit?

Me työkyvyttömät emme ole voineet valita sairauksiamme tai vammojamme. 99,9999% meistä valitsisi mieluummin työelämän ja palkan kuin sairauden ja eläkkeen.

Prosentti on enemmänkin niin että 90% on tyytyväisiä eläkkeeseen, eikä haluasi takaisin työelämään.

Juuri näin. Elämä näyttää sujuvan ihan hyvin ja ollaan täysin toimintakykyisiä. Ainoastaan jos joku mainitsee sanan työ, niin tulee pahoinvointikohtaus. On niin nähty.  

Vierailija
79/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nyt kukaan kateellinen on, mutta siinä on iso ero jos on työkyvytön jonkin ruumiin vamman takia verrattuna siihen, että kun nyt niin kovasti masentaa ja ahdistaa. Näitä kaiken maailman masentujia on nykyisin 13 tusinassa. On täysin käsittämätöntä, että noilla perusteilla myönnetään työkyvyttömyyseläkettä.

Olen samaa mieltä.  Oikea sairaus tai vamma on eri asia, kuin nämä masennuskekkulit. Se alkaa jo 20- vuotiaana tämä homma. Mitään ei ole tehtävissä, vaan on oltava kotona koko ikä.   

Vierailija
80/121 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin nyt kukaan kateellinen on, mutta siinä on iso ero jos on työkyvytön jonkin ruumiin vamman takia verrattuna siihen, että kun nyt niin kovasti masentaa ja ahdistaa. Näitä kaiken maailman masentujia on nykyisin 13 tusinassa. On täysin käsittämätöntä, että noilla perusteilla myönnetään työkyvyttömyyseläkettä.

Olen samaa mieltä.  Oikea sairaus tai vamma on eri asia, kuin nämä masennuskekkulit. Se alkaa jo 20- vuotiaana tämä homma. Mitään ei ole tehtävissä, vaan on oltava kotona koko ikä.   

Aikoinaan ei näille asuntoja maksettu. Ensin oli vaivaistalo ja myöhemmin kunnalliskoti. Tosin moni sai asua maalaitalon tuvan nurkassa.