Työkyvyttömyyseläke ja ihmisten kateus, miksi?
En vaan voi ymmärtää. Ja mitä hyvätuloisempi ihminen kyseessä, niin sitä varmemmin kadehtivat tai siltä se ainakin tuntuu. Kuvitteleeko nuo ihniset oikeasti, että yhteensä hieman yli tuhannen euron tuloilla elää herroiksi?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2 tuttua työkyvyttömyyseläkkeellä ja pärjäävät varsin hyvin. Toinen jäi eläkkeelle 38 vuotiaana työtapaturman seurauksena ja toinen vähän päälle nelikymppisenä bun-outin ja masennuksen vuoksi. Prosessi oli pitkä ja kesti pari vuotta, mutta molemmat ovat hyvin tyytyväisiä. Itse arvioisin päällisin puolin, että molemmat olisivat kyllä ihan työkykyisiä, eivät ehkä entisiin ammatteihinsa, mutta varmasti kykenisivät ihan täysipäiväiseen työhön. Eläke on toisella yli 4.000 e/kk ja toisella karvan alle 3.000 e/kk, joten ei tarvitse tonnilla kuussa tulla toimeen.
Ovat olleet hyvätuloisia työelämässä ollessaan.
Joillakin se eläke jää todella pieneksi, jos sairastuu tai vammautuu jo ennen kuin pääsee työelämään. Tai roikutetaan työttömänä vuosikausia, vaikka ei mihinkään työhön kykenekään.
Maailma on nykyisin kova ja kylmä paikka.
Jos saisit valita p*skaduunin ja nykyisen palkkasi tai h*lvetilliset kivut ja eläkkeen, joka on puolet nykyisestä palkastasi, kumman valitsisit?
Me työkyvyttömät emme ole voineet valita sairauksiamme tai vammojamme. 99,9999% meistä valitsisi mieluummin työelämän ja palkan kuin sairauden ja eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni teeskentelee olevansa sairas ja kun saa eläkkeen niin sitten voikin kummasti tehdä töitä eläkkeen lisäksi. Sellaisia ketkuja on paljon.
Älä höpötä. Kyllä nykyään on melkoisen tarkat ja laajat tutkimukset, sekä kriteerit. Ei se ole mikään pikku juttu jossain yleislääkärillä.
Itselläni kesti osatyökyvyttömyys tutkimukset, sekä testit 10kk.
Minulla oli vuoden sairasloma ja sen jälkeen vuosittain aina 6 vuotta kuntoutustuki ja sitten tuli eläke. 36 vuotiaana. Syynä psykoottinen masennus.
Enpä usko, että kukaan vaihtaisi osaa minun kanssani. Tuskinpa kukaan ottaisi minun vammaani päästäkseen työkyvyttömyyseläkkeelle. Lääkäri kirjoitti papreihin, etten ole kykenevä mihinkään töihin ja kuntoutuksesta voin hyötyä elämänlaatua parantavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni teeskentelee olevansa sairas ja kun saa eläkkeen niin sitten voikin kummasti tehdä töitä eläkkeen lisäksi. Sellaisia ketkuja on paljon.
Älä höpötä. Kyllä nykyään on melkoisen tarkat ja laajat tutkimukset, sekä kriteerit. Ei se ole mikään pikku juttu jossain yleislääkärillä.
Minulla oli vuoden sairasloma ja sen jälkeen vuosittain aina 6 vuotta kuntoutustuki ja sitten tuli eläke. 36 vuotiaana. Syynä psykoottinen masennus.
Ehdotitko itse pysyvää vai lääkäri vai myönnettiinkö pysyvä määräaikaisen hakemuksen perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa olla tuo 10 kk takana tutkimuksia siitä, mikä minun selkääni vaivaa. Vielä menee varmaan kuukausia. Tällä hetkellä ei ole edes lähetettä uusiin tutkimuksiin.
Viime talvena minulla oli selkäkipujen lisäksi myös masennus. Kun se keväällä helpottui, Kelan lääkäri viisaudessaan päätti, että selkäkipuni (joka oli muuttunut talven aikana pahemmaksi) ei ollut riittävä peruste sairauspäivärahalle. Siis se, että tarvitsen vahvoja särkylääkkeitä, jotta pääsen aamulla sängystä ylös, ja puoli tuntia maksimissaan voin istua tietokoneen ääressä, kun kädet ja jalat alkavat puutua liikaa, ei ole peruste sairauslomalle, koska ei ole diagnoosia. Ja se diagnoosin saaminen kestää. Toivoisin niin, että löytyisi jokin sellainen sairaus, joka olisi hoidettavissa, ja pääsisin takaisin työkuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotitko itse pysyvää vai lääkäri vai myönnettiinkö pysyvä määräaikaisen hakemuksen perusteella?
Lääkäri ehdotti jos haettaisiin eläke? Ja oli minulla työkokeiluja ja vaikka mitä testejä ja yhteensä elämäni aikana psykiatrisessa osastohoidossa olen viettänyt n. 2,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kyllä ovat kummallisia, että kadehtivat persaukista sairasta. Siitähän työkyvyttömyydessä kuitenkin on kyse. Ihminen on niin sairas, ettei pysty töihin. Sitten sinä vielä yrittää selvitä päivästä toiseen pienellä rahalla jengin kadehtiessa. En yhtään ihmettele, että joilla mielenterveys pettää.
Moni esittää sairasta jotta saa eläkkeen, tai hankkii itsensä tahalteen sairaaksi päihteillä.
Mitä päihteitä käyttämälkä sait itse eläkkeen?
Minulla on yleistuki tuloina, mies on töissä. Miksen olisi kateellinen varsinkin kun ei itse pääse, pelkkien tuki- ja liikuntaelin vaivojen takia eläkkeelle eikä töihin oteta kun tarvitsee apuvälineitä liikkumiseen.
Kiva maksaa työkyvyttömien elämä🤷
Vierailija kirjoitti:
On vieläkin todella surullinen olo, kun ystävä totesi työkyvyttömyyseläkkeestäni "kyllä minullekin ilmainen raha kelpaisi".
Menetin vakavasti fyysisen terveyteni, mahdollisuuden työelämään ja biologisten lasten saamiseen. Muun muassa. Loppuelämän köyhyys tietenkin bonuksena, kun nuorena jouduin tähän tilanteeseen.
Minä olen ollut töissä viimeksi lähemmäs 20v sitten. En saa eläkettä,joka olisi minimi ja ei menisi edes veroja siitä. Jos menee läpi joskus niin tiedän jo valmiiksi että minulle ollaan kateellisia kun en maksa veroja eläkkeestäni. Nyt ollaan jo kateellisia kun tammikuun alun jälkeen lääkkeet maksaa vain 2.5e omavastuun. Mulle olisi pitänyt keksiä sinne mm. Anopin sydänvaivat jne ja ostaa hänelle lääkkeet sillä 2.5eurolla.
Tottakai olen kade kun olen itse työkyvytön mutta eläkettä en saa. Ainoastaan pientä saikkurahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vieläkin todella surullinen olo, kun ystävä totesi työkyvyttömyyseläkkeestäni "kyllä minullekin ilmainen raha kelpaisi".
Menetin vakavasti fyysisen terveyteni, mahdollisuuden työelämään ja biologisten lasten saamiseen. Muun muassa. Loppuelämän köyhyys tietenkin bonuksena, kun nuorena jouduin tähän tilanteeseen.Minä olen ollut töissä viimeksi lähemmäs 20v sitten. En saa eläkettä,joka olisi minimi ja ei menisi edes veroja siitä. Jos menee läpi joskus niin tiedän jo valmiiksi että minulle ollaan kateellisia kun en maksa veroja eläkkeestäni. Nyt ollaan jo kateellisia kun tammikuun alun jälkeen lääkkeet maksaa vain 2.5e omavastuun. Mulle olisi pitänyt keksiä sinne mm. Anopin sydänvaivat jne ja ostaa hänelle lääkkeet sillä 2.5eurolla.
Tammikuun jälkeen lääkkeet maksaaa 2,5€ ?!?
Vierailija kirjoitti:
Jos saisit valita p*skaduunin ja nykyisen palkkasi tai h*lvetilliset kivut ja eläkkeen, joka on puolet nykyisestä palkastasi, kumman valitsisit?
Me työkyvyttömät emme ole voineet valita sairauksiamme tai vammojamme. 99,9999% meistä valitsisi mieluummin työelämän ja palkan kuin sairauden ja eläkkeen.
Prosentti on enemmänkin niin että 90% on tyytyväisiä eläkkeeseen, eikä haluasi takaisin työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2 tuttua työkyvyttömyyseläkkeellä ja pärjäävät varsin hyvin. Toinen jäi eläkkeelle 38 vuotiaana työtapaturman seurauksena ja toinen vähän päälle nelikymppisenä bun-outin ja masennuksen vuoksi. Prosessi oli pitkä ja kesti pari vuotta, mutta molemmat ovat hyvin tyytyväisiä. Itse arvioisin päällisin puolin, että molemmat olisivat kyllä ihan työkykyisiä, eivät ehkä entisiin ammatteihinsa, mutta varmasti kykenisivät ihan täysipäiväiseen työhön. Eläke on toisella yli 4.000 e/kk ja toisella karvan alle 3.000 e/kk, joten ei tarvitse tonnilla kuussa tulla toimeen.
Ovatpas olleet hyväpalkkaisessa työssä. Työtapaturma voi olla hieman eri asia, saa mahdollisesti jotain tapaturmakorvausta lisäksi.
Ei tämä pakollinen joutenolo ole mistään kotoisin. Vaikeiden toimintarajoitteiden takia lähes kaikki kotiaskareetkin ovat "työn ja tuskan" takana.
Vaihdan paikkaa koska vaan terveen kanssa,elämä mennyt lääkäreiden vähättelyjä kuunnellessa.
Tuskin nyt kukaan kateellinen on, mutta siinä on iso ero jos on työkyvytön jonkin ruumiin vamman takia verrattuna siihen, että kun nyt niin kovasti masentaa ja ahdistaa. Näitä kaiken maailman masentujia on nykyisin 13 tusinassa. On täysin käsittämätöntä, että noilla perusteilla myönnetään työkyvyttömyyseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatpas olleet hyväpalkkaisessa työssä. Työtapaturma voi olla hieman eri asia, saa mahdollisesti jotain tapaturmakorvausta lisäksi.
Ei tämä pakollinen joutenolo ole mistään kotoisin. Vaikeiden toimintarajoitteiden takia lähes kaikki kotiaskareetkin ovat "työn ja tuskan" takana.
Vaihdan paikkaa koska vaan terveen kanssa,elämä mennyt lääkäreiden vähättelyjä kuunnellessa.
Toinen oli ns. hyvätuloinen ja toinen sai varmaan mediaanipalkan yläpuolelle menevää palkkaa. Kysyessäni, miten tuo eläke on noinkin hyvä, kun eivät sitä pystyneet kerryttämään kuin noin 15 vuotta. Kertoivat, että työkyvyttömyyseläke lasketaan siten, että tulotason oletetaan säilyvän samana (indeksillä korotettuna) varsinaiseen eläkeikään asti ja siitä sitten lasketaan tuo työkyvyttömyyseläke. Lisäksi ovat saaneet jonkinlaisen kertakorvauksenkin, joka ei ollut mikään pieni.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä oon kuntoutustuella ollut muutaman vuoden, pahanlaatuisen aivokasvaimen takia. Kadehtijat ei tiedä mitä painajaista he kadehtii.
Ja minä paranoidisen skitsofrenian, yleistyneen ahdistuneisuus häiriön ja masennuksen vuoksi. Pienet ovat tulot kärsimyksestä. Jos joku todella on kateellinen elämäntilanteelleni niin ei voi muuta kuin nauraa😂.
Juu, voit ehkä huijata itsesi työkyv.eläkkeelle, mutta yleensä vointia seurataan ainakin psykiatrian puolella viikottain/kuukausittain.
Tämäpä juuri huutavat meidän rahoilla elät. Millä oikeasti meidän pitäs elää jos ei töihin pysty kertokaa haluatteko slummit ja kerjäläiset kadulle.