IL: Kela pyysi toimeentulotuen saajalta poikkeuksellista selvitystä tiliotteilta puuttuvista ruokaostoksista
IL: Kela pyysi toimeentulotuen saajalta poikkeuksellista selvitystä tiliotteilta puuttuvista ruokaostoksista
Mies sanoo hankkineensa ruokansa ruoka-avusta, käteisellä tai syönyt ystävillään, ja piti Kelan pyyntöä hämmentävänä.
Matti yllättyi toden teolla Kansaneläkelaitoksen (Kelan) erikoisesta pyynnöstä. Saadakseen toimeentulotukea hänen piti esittää selvitys hänen ruokaostoksistaan. Kela ei ollut koskaan aiemmin pyytänyt häneltä mitään vastaavaa.
Viittäkymmentä ikävuotta lähestyvä Matti on ollut työelämässä melkein koko ikänsä. Jokin aika sitten hän kuitenkin jäi työttömäksi, ja nyt hän saa elämiseensä toimeentulotukea.
"Jouduin lukemaan pari kertaa, että onko siinä joku virhe, mutta eihän siinä ollut", hän sanoo.
"Selvitys päivittäisten ruokaostosten puuttumisesta tiliotteilta", luki Kelan selvityspyynnössä.
Iltalehti on nähnyt Kelan selvityspyynnön. Matin nimi on muutettu asian arkaluontoisuuden vuoksi. Matin koko nimi on toimituksen tiedossa.
Matti hämmästyi pyynnöstä, sillä hän oli jo toimittanut Kelalle tiliotteensa, josta näkyy mihin kaikkeen hänen rahansa kuluvat. Hän huolestui myös siitä, mitä kaikkea muuta Kela voisi pyytää nähtäväksi.
Selvitykseen vastaamisen hän sen sijaan koki hankalaksi, koska Kela ei täsmentänyt, millaisia tietoja se tarvitsi.
"Minkälainen selvitys se voi olla? Tyhjä jääkaappikuva vai mitä ihmettä?" Matti hämmästelee.
"Kuinka paljon ne haluavat, että köyhä ihminen käyttää rahaa kuukaudessa ruokaan?" hän kysyy.
Ei ole saanut vastausta
Matti kertoo kysyneensä Kelalta, millaisen selvityksen se tarvitsi. Hän on kysynyt tarkennusta sekä kirjallisesti että puhelimitse.
Matti ei ole toistaiseksi saanut asiaan vastausta.
Matti kertoo, että hänen tiliotteessaan ei näkynyt menoja ruokaostoksista, sillä hän oli hankkinut ruokaostokset käteisellä tai hakenut ne ruoka-avusta. Toisinaan hän oli syönyt esimerkiksi ystäviensä luona.
"Saan Kelalta parisataa, joka jää käteen kuukaudeksi. Mihinkäs muualle se menisi kuin ruokaan", hän ihmettelee.
"Ihan mahdottomia juttuja pitäisi heille toimittaa", hän sanoo.
Matti sai heinäkuussa Kelalta toimeentulotukea vähän yli 11 euroa.
"On tottunut, kun töissä käy ja saa pari tonnia, niin sitten ruvetaan vittuilemaan siitä, et koittaa säästellä vähän ruokaostoksissa", hän ihmettelee.
Matti ei ymmärrä, mitä hänelle saapuneissa selvityspyynnöissä haetaan. Epäselvän sisällön lisäksi Mattia ärsyttää se, miten paljon aikaa pyyntöihin vastaaminen vie.
Oikeisto odottaa vesi kielellä että digieuro saadaan käyttöön ja Suomi takuulla lopettaa ensimmäisenä käteisen käytön, jotta varmaan nähdään ettei työtön ei saa mustikoista ylimääräisiä myyntituloja tai pulloista palautusta (ainakin kuitti että se on hänen maksamastaan pantista) jne. Oikeistopolpon Kelakyttien virkoja perustetaan persaukisten maksuliikennettä seuraamaan sadoittain.
Kommentit (851)
Eihän toimeentulotuki ole tarkoitettu ruokaan vaan elämisen menoihin ja tuollaisen summan vie sähkö jo helposti, ruokaan kerätään pulloja.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa lähinnä uhriutumiselta, nykyisin on trendikästä uhriutua kun itse valehtelee. Näin halutaan antaa kuva kaltoinkohdellusta ihmisestä. Juttu haisee, en usko että Matti on nyt rehellinen.
Rehellisyys tai sen puute ei ole hyväksyttävä syy syrjiä.
Terveisin Petteri
PS. Kun, en muuta keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menen työkokeiluun niin en voi sietää sitä, että joku lapsi leuhkii ulkomaanmatkoilla tai muilla jutuilla.
Jaa, minä vein mun lapset toimeentulotuella ulkomaille kesälomalla. Budjettireissuilla OPPII paljon, kun joutuu käyttämään luovuutta ja omia aivoja. Suosittelen muillekin omien aivojen käyttöönottoa.
Niin minäkin vein ja ihan Kelan tukirahoilla. Kyllä niistä riittää ulkomaanmatkoihin aivan hyvin. Käyn joka viikonloppu pienellä ulkomaanreissulla. Usein otan lapset mukaan. Kävellään Torniosta sillan yli Haaparantaan ja ostetaan halvemmalla ruokaa. Illalla kävellään takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemi on ahdistava. Mitään ei voi kohta enää ostaa säästämillään rahoilla. Köyhän on pakko säästää muutama kymppi kuussa esim. kännykän hajoamisen varalle. Itselläni aina halpispuhelin, mutta en sitäkään pystyisi yhtäkkiä ostaa, jos entinen hajoaa. Valitettavasti kaikki on nykyisin hoidettava netissä, käytännössä puhelimella. Tietokoneeni on yli 10v vanha, ei siihen saa enää mitään tietoturvapäivityksiä. Modeemia ei ole, koska ei ole rahaa ostaa. On vain piuha suoraan seinään, kun on taloyhtiön ilmainen netti. Kirjastoon en pääse, olen liikuntarajoitteinen, ja bussimatka sinne tulee pitkän päälle kalliimmaksi kuin uusi puhelin.
En näe enää lukea kunnolla entisillä silmälaseilla, plussaa on niin paljon. Ajattelin säästää silmälääkäriä varten, koska julkiselle ei saa aikoja. Ikää on sen verran, että voi olla jo rappeumaa tai kaihia. No enpä uskalla säästää, kun Kela syynää kaiken.
Vuokra on ylisuuri, halvempaa asuntoa on vaikea löytää, enkä ajokortittomana liikuntarajoitteisena pysty muuttamaan. Jo nyt maksan vuokran omavastuuta 150e/kk perusosasta, eli en saa edes sitä 570e/kk.
Alkaa olla jo todella ahdistavaa tämä eläminen, vaikka kuinka yrittää olla ajattelematta raha-asioita.
Olen viimeisen pari vuotta kerännyt varmuusvaraa, eli kaapeissa on paljon ruokaa. Näitä ajattelin syödä, että saan säästettyä silmälääkäriä varten rahaa. Tuleeko Kela kohta takavarikoimaan ruokani kaapeista, tai lopettaa toimeentulotukeni vastaavalla summalla?
Olet hyvin samanlaisessa tilanteessa kuin minä. Soita Kelaan ja kysy, mitä mieltä siellä ollaan silmälääkäriä varten säästämisestä. Jollei apua löydy, ota yhteyttä sosiaalitoimeen.
Minä kävin äskettäin lääkärillä, joka ohjasi minut erikoislääkärille. Molemmat laskut Kela hyväksyi toimeentulotukeen.
En ole käynyt silmälääkärillä vuosikausiin, joten en tiedä käytännöistä. (Aiemmin kävin aina yksityisellä.) Miksi julkisille ei saa aikoja? Jos kyse on siitä, että jonotusajat ovat pitkiä, eikö olisi parempi käyttää se aika jonottamiseen ennemmin kuin salaa säästämiseen? Minä muuten noille mainitsemilleni lääkäreille jonotin ensin kymmenen ja sitten kuusi kuukautta, joten kokemusta on.
Kyllähän lääkärikäynnit kuuluu toimeentulotukeen, siis julkisen puolen. Miten sitten saada julkiselta aikoja on toinen kysymys kokonaan. Enkä tiedä maksaako nää jos varaa ajan mutta jättää sen käyttämättä ja saa sen sakkomaksun.
Ainakin suuremmissa kaupungeissa, Helsinki, Vantaa esim. asiakkaan on mentävä yksityiselle silmälääkärille tarkistuttamaan näkönsä. Julkisen silmälääkärin = HUS palvelut riittää hädin tuskin vaikeimpien silmäsairauksien hoitamiseen.
Näön voi normaali työssäkäyvä ihm8nen tarkistuttaa optikolla ilmaiseksi, paitsi tietysti toimeentuloasiakkaat, jotka hakevat yksityiselle silmälääkärille maksusitoumuksen kelasta.
Voi se tukiasiakaskin mennä ilmaiseksi näöntarkastukseen, näitä tarjouksia kun on vähän väliä eikä se olekaan ongelma, vaan se millä maksat ne lasit ja varsinkin monitehot. Ja maksusitoumuksella saat ne halvimmat, jos haluat kalliimmat, maksat erotuksen perusosasta. Omat lasit tekee normaalisti yli 200e, koska ohennukset, kelan mielestä pitäisi ennemmin käyttää pullonpohjia, joten on pitänyt säästää että kulkee missään.
Leipäjonot pitäisi rekisteröidä jokainen jakamansa tuote/kassi sisältöineen ja ilmoitta tuen saajat Kelaan, joka voisi huomioida mahd. toimeentulotuissa taloudellisena etuutena. Velvoite olisi leipäjonon jakelijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto odottaa vesi kielellä että digieuro saadaan käyttöön ja Suomi takuulla lopettaa ensimmäisenä käteisen käytön, jotta varmaan nähdään ettei työtön ei saa mustikoista ylimääräisiä myyntituloja tai pulloista palautusta (ainakin kuitti että se on hänen maksamastaan pantista) jne. Oikeistopolpon Kelakyttien virkoja perustetaan persaukisten maksuliikennettä seuraamaan sadoittain
Heti kun tällainen tulee niin alan köyhien rahojen siirtäjäksi ja sellaiseksi jonka tilille saa laittaa rahaa, niin ettei näy pikkutulot heidän tileillään.Aion olla myös tällainen ihminen tarpeen tullen.
Mites aiotte olla jos käteinen laukkautetaan ja kaikkien pankkitilejä kytätään??
Minulta vähennettiin kerra toimeentulotuesta 200 euroa koska olin saanut tilille työkokeilusta 9 euroa päivässä eli kuukaudessa sen 200 euroa. Olin säästänyt sitä 200 euroa viikon tilillä joten kela katsoi sen ettei minullla ole oikeutta toimeentulotukee. Lopetin samantien työkokeilun. Työkkäri antoi karenssin kun lopetin työkokeilun mutta tein valituksen käräjäoikeuteen. Karenssi peruttiin. Ihan käsittämätöntä etten iis saanu tpitää sitä 9 euroa päivässä tuloa edes vaan se vähennettiin. Päätin etten mene koskaan enää sellaisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulta vähennettiin kerra toimeentulotuesta 200 euroa koska olin saanut tilille työkokeilusta 9 euroa päivässä eli kuukaudessa sen 200 euroa. Olin säästänyt sitä 200 euroa viikon tilillä joten kela katsoi sen ettei minullla ole oikeutta toimeentulotukee. Lopetin samantien työkokeilun. Työkkäri antoi karenssin kun lopetin työkokeilun mutta tein valituksen käräjäoikeuteen. Karenssi peruttiin. Ihan käsittämätöntä etten iis saanu tpitää sitä 9 euroa päivässä tuloa edes vaan se vähennettiin. Päätin etten mene koskaan enää sellaisiin töihin.
Tuota 9e kulukorvausta ei katsota tuloksi tt-tuessa, virhe oli Kelan.
Minulla on 12 vuotta vanhat silmälasit, koska en saa sitä tt-tukea koskaan. Ja töissä ollessa pitää aina säästää työttömyysajan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 12 vuotta vanhat silmälasit, koska en saa sitä tt-tukea koskaan. Ja töissä ollessa pitää aina säästää työttömyysajan ruokaan.
En ole käynyt optikolla 12 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Kela saa pyytää itse pankista nykyään tiliotteita.
Joo kunhan ensin tekee poliisille tutkintapyynnön petoksesta ja sitten se saa hyväksynnän ja alkaa rikostutkinta jolloin pankki saa luovuttaa tietoja tutkivalle osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö oli saamassa 11 euroa toimeentulotukea ja Kela vaati selvittämään miten on syönyt, kun ei ollut tiliotteessa kauppamaksuja. Ei kelvannut se että tililtä oli nostettu pankkiautomaatilta käteistä jolla voi ostaa vielä ruokaakin. Oikeistohallituksen ideologia siirtynyt näköjään Kelan virkailijoihin, potkia pitää työtöntä ja köyhää.
IL: Kela pyysi toimeentulotuen saajalta poikkeuksellista selvitystä tiliotteilta puuttuvista ruokaostoksista.
Mies sanoo hankkineensa ruokansa ruoka-avusta, käteisellä tai syönyt ystävillään, ja piti Kelan pyyntöä hämmentävänä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a7ca6dc6-3875-4553-9fdf-ed90e365acba
Kelan tädit ja sedät seuraa tiliotteilta kaikenlaista. Ehkä epäilevät, että Matti käyttää alkoholia, huumeita kun rahaa ei näy kuluvan ruokaan. Näkyyhän tiliottelta ruokakaupan nimi ja alkokin sinne kirjautuu mm. Se, että Matti sai 11 euroa toimeentulotukea, ei ole tässä mikään pointti.
Niin, runsaasta alkoholin käytöstä he voivat tehdä huoli-ilmoituksen sosiaalitoimistoon. Päihdehoito kuuluu sossuille.
Runsaat ja toistuvat käteisnostot herättää huolta.
saan tukia ja minulla on varmasti reikä hampaassa ja tarvitse reseptin ihottumalle. Missä kelatätien huoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis leipäjonoille ei ole oikeasti tarvetta, kun toimeentulotuella ostetaan kaikkea muuta kuin mihin se on tarkoitettu. Toimeentulotuella kuuluu ostaa ruokaa eikä niin, että ostellaan vaatteita, meikkejä, käydään baareissa ja haetaan ruoat leipäjonosta.
Ootko vajaa jollain tapaa?
En. Kelan sivuilla lukee, että tt-tuki on tarkoitettu esim.ruokaan. Se on perusmenoihin, ei baariin.
baarit on jo lähes kaikki kaatuneet konkurssiin ja siellä taitaa tuoppikin maksaa yli 10 joten voidaan jättää baari puheet sinne 90 luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuki on tarkoitettu ruokaan, ei karaokebaariin.
jankutijankuti mene vaikka harjoittelemaan 612 marssia vaihteeksi.
Ennen väittivät, etteivät katso tiliotteelta muuta kuin tulot ja menot. Ainahan ne ovat kytänneet - mitä milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto odottaa vesi kielellä että digieuro saadaan käyttöön ja Suomi takuulla lopettaa ensimmäisenä käteisen käytön, jotta varmaan nähdään ettei työtön ei saa mustikoista ylimääräisiä myyntituloja tai pulloista palautusta (ainakin kuitti että se on hänen maksamastaan pantista) jne. Oikeistopolpon Kelakyttien virkoja perustetaan persaukisten maksuliikennettä seuraamaan sadoittain
Heti kun tällainen tulee niin alan köyhien rahojen siirtäjäksi ja sellaiseksi jonka tilille saa laittaa rahaa, niin ettei näy pikkutulot heidän tileillään.Aion olla myös tällainen ihminen tarpeen tullen.
Mites aiotte olla jos käteinen laukkautetaan ja kaikkien pankkitilejä kytätään??
Löydän keinon, miten olla inhimillisyyden puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt optikolla 12 vuoteen.
En edes viitsi ajatella kuinka huononäköisiä kuskeja liikenteessä on.
Siellä on jälleen naisviranomainen päässyt toteuttamaan mies vihaansanämä jopa syrjii ja aiheuttaa miehille ongelmua poliittisen kantansa takia
Aion olla myös tällainen ihminen tarpeen tullen.