IL: Kela pyysi toimeentulotuen saajalta poikkeuksellista selvitystä tiliotteilta puuttuvista ruokaostoksista
IL: Kela pyysi toimeentulotuen saajalta poikkeuksellista selvitystä tiliotteilta puuttuvista ruokaostoksista
Mies sanoo hankkineensa ruokansa ruoka-avusta, käteisellä tai syönyt ystävillään, ja piti Kelan pyyntöä hämmentävänä.
Matti yllättyi toden teolla Kansaneläkelaitoksen (Kelan) erikoisesta pyynnöstä. Saadakseen toimeentulotukea hänen piti esittää selvitys hänen ruokaostoksistaan. Kela ei ollut koskaan aiemmin pyytänyt häneltä mitään vastaavaa.
Viittäkymmentä ikävuotta lähestyvä Matti on ollut työelämässä melkein koko ikänsä. Jokin aika sitten hän kuitenkin jäi työttömäksi, ja nyt hän saa elämiseensä toimeentulotukea.
"Jouduin lukemaan pari kertaa, että onko siinä joku virhe, mutta eihän siinä ollut", hän sanoo.
"Selvitys päivittäisten ruokaostosten puuttumisesta tiliotteilta", luki Kelan selvityspyynnössä.
Iltalehti on nähnyt Kelan selvityspyynnön. Matin nimi on muutettu asian arkaluontoisuuden vuoksi. Matin koko nimi on toimituksen tiedossa.
Matti hämmästyi pyynnöstä, sillä hän oli jo toimittanut Kelalle tiliotteensa, josta näkyy mihin kaikkeen hänen rahansa kuluvat. Hän huolestui myös siitä, mitä kaikkea muuta Kela voisi pyytää nähtäväksi.
Selvitykseen vastaamisen hän sen sijaan koki hankalaksi, koska Kela ei täsmentänyt, millaisia tietoja se tarvitsi.
"Minkälainen selvitys se voi olla? Tyhjä jääkaappikuva vai mitä ihmettä?" Matti hämmästelee.
"Kuinka paljon ne haluavat, että köyhä ihminen käyttää rahaa kuukaudessa ruokaan?" hän kysyy.
Ei ole saanut vastausta
Matti kertoo kysyneensä Kelalta, millaisen selvityksen se tarvitsi. Hän on kysynyt tarkennusta sekä kirjallisesti että puhelimitse.
Matti ei ole toistaiseksi saanut asiaan vastausta.
Matti kertoo, että hänen tiliotteessaan ei näkynyt menoja ruokaostoksista, sillä hän oli hankkinut ruokaostokset käteisellä tai hakenut ne ruoka-avusta. Toisinaan hän oli syönyt esimerkiksi ystäviensä luona.
"Saan Kelalta parisataa, joka jää käteen kuukaudeksi. Mihinkäs muualle se menisi kuin ruokaan", hän ihmettelee.
"Ihan mahdottomia juttuja pitäisi heille toimittaa", hän sanoo.
Matti sai heinäkuussa Kelalta toimeentulotukea vähän yli 11 euroa.
"On tottunut, kun töissä käy ja saa pari tonnia, niin sitten ruvetaan vittuilemaan siitä, et koittaa säästellä vähän ruokaostoksissa", hän ihmettelee.
Matti ei ymmärrä, mitä hänelle saapuneissa selvityspyynnöissä haetaan. Epäselvän sisällön lisäksi Mattia ärsyttää se, miten paljon aikaa pyyntöihin vastaaminen vie.
Oikeisto odottaa vesi kielellä että digieuro saadaan käyttöön ja Suomi takuulla lopettaa ensimmäisenä käteisen käytön, jotta varmaan nähdään ettei työtön ei saa mustikoista ylimääräisiä myyntituloja tai pulloista palautusta (ainakin kuitti että se on hänen maksamastaan pantista) jne. Oikeistopolpon Kelakyttien virkoja perustetaan persaukisten maksuliikennettä seuraamaan sadoittain.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloisia eläkeläisiä tullaan yksityisessä hoitokodissa kiusaamaan urakalla työkokeilussa. Pelkkä 595 yleistuki tilille niin kiusataan kunnolla. Missä on mun tt-tuki?
Heikommassa asemassa olevia aina kiusataan, eikö se niin mene Suomessa?
Vaikka olet rikas niin sun fyysinen terveys on heikko eli sua kiusataan jatkossa urakalla.
Vierailija kirjoitti:
"Sisäministeri Mari Rantanen ehdotti helmikuussa 2024 ”Kela-etsiviä” paljastamaan sosiaaliturvan väärinkäytöksiä."
Kiitos, Mestari!
Rantanen ei ehkä kuitenkaan laittaisi resursseja Mattiin, vaan esim. somaliperheeseen, jossa miehellä on neljä vaimoa, joista kolmelle maksetaan yksinhuoltajakorotuksella tuet, porukka asuu yhdessä tai kahdessa kaupungin vuokra-asunnossa ja vuokraa pimeästi muita.
Vierailija kirjoitti:
On tuo kyllä melkoista pienen ihmisen kyykyttämistä! Voihan ihmisellä olla muitakin tarpeita kuin ruoka ja joskus pärjää vähemmällä jos on ostanut sellaisia elintarvikkeita, joista riittää pidemmäksikin aikaa. Ainakin omassa lähipiirissä on useampia sellaisia, jotka vievät myös ruokakasseja vähävaraisille sukulaisilleen tai tutuilleen.
Veikkaan, että jos ostaa kelarahalla alkoholia, niin siitä ei pidä kuitenkaan kuvia lähettää. Juoppo saa olla köyhäkin.
Alkoholista on niin kovat tulot yhteiskunnalle, että kannatti alentaa kaljan hintaakin, että enemmän menee kurkusta alas. Parannettiin vilä saatavuutta kotikannolla ja sunnuntaimyynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vie vaan se lapsi päiväkotiin, kyllä me hoidetaan 595 yleistuella. Karkkia vauvalle ja maistan onko vauvan ruoka kuumaa ja syötän samalla lusikalla vauvaa. Ei tule katsos tt-tukea tilille meikkeihin.
Miksi sä olet katkera tt-tukea saaville? Miten se heidän vika on, että ovat vielä sua köyhempiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmetteke, jos joku työkokeilussa lainaa lasten vaatteita kotiin ja myy ne torissa, koska kaikki työttömät ei saa tililleen toimeentulotukea. Ja toiset ostelee sillä meikkejä ja käy baareissa.
Oikeestiko sun mielestä tt-tuella oleva ei sais edes meikata?!? Että se 3.95 e ripsari, 1.95 e kulmakynä tms. on sun mielestä jotain luksusta, johon tt-tuella olevalla ei pitäis olla oikeutta? Saakos vaikka kasvovoidetta käyttää?
No, mulla ei ole rahaa ostaa edes halpamekkiä, koska saan 595 yleistuen enkä saa puolison pienen palkan takia tt-tukea. Ihmiset on nyt eri arvoisessa asemassa
Eli teidän yhteenlasketut tulot miinus hyväksyttävät menot on enemmän, kuin tt-tuella olevilla. Muutenhan saisitte sitä tt-tukea. Eli tt-tukea saavat on teitä köyhempiä.
Kuule, sä et käy töissä eikä sun tarvitse sen takia maksa autoremontteja eikä auton kuluja.
Asia selvä. Kun menen työkokeiluun mua ei kiinnosta yhtään, että sun pienelle ei saisi karkkia antaa.
Niin, puoliso käy töissä joten kyllä meidän taloudella on autokuluja. Ihan oon muuten samassa tilanteessa sun kanssa, paitsi että oon työkyvytön, joten työkokeiluihin mua ei laiteta (eläkkeellekään ei kuitenkaan päästetä, tietenkään).
Kyllä munkin mielestä tällainen on ikävä tilanne, mutta ei se niiden vielä köyhempien tt-tukea saavien vika ole, eikä heidän olojen kurjistaminen auta meitä mitenkään.
Joo, mutta teillä voi olla eri tilanne, jos sun puolisolla hyvä palkka. Meillä ei ole ja koskaan en saa tt-tukea kiusaan sitten työkokeilussa heikompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie vaan se lapsi päiväkotiin, kyllä me hoidetaan 595 yleistuella. Karkkia vauvalle ja maistan onko vauvan ruoka kuumaa ja syötän samalla lusikalla vauvaa. Ei tule katsos tt-tukea tilille meikkeihin.
Miksi sä olet katkera tt-tukea saaville? Miten se heidän vika on, että ovat vielä sua köyhempiä?
Kuule me saatetaan saada sama summa, mutta koska ei saada sitä tt-tukea en saa ilmaista lääkäriä jne.
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikkapa Matin pankkitileillä järjestelmällisesti ei pitkään aikaan ole näkynyt mitään käteisnostoja, eikä myöskään merkkejä mistään päivittäistavara- tai ruokakauppojen ostosten tekoon liittyvistä veloituksista, silloinhan Matti on todennäköisesti hoitanut ne hankinnat joko leipäjonosta, varastamalla tai muuten ilmaiseksi, tai sitten maksanut käteisellä joka on tullut Matille jollain tavalla joka ei ole Kelan tiedossa, kuten esim. pimeän työn tai rikollisen toiminnan avulla. Ja sellaistahan kyllä tapahtuu koko ajan.
Toki kyllähän lisäksi ihminen voi syödä pakastimeensa vähitellen kertyneitä ruokia viikkotolkulla, mutta ei sinne pakastimeenkaan niitä yleensä itsestään ihan noin vaan kerry.
Kela haluaa joskus niitä selvityksiä muunkin syyn takia kuin minkään väärinkäyttö epäilyn.
Eli jos Matti ei pärjää sillä toimeentulotuella niin hän on kuitenkin oikeutettu saamaan tilanteeseensa apua.
Kelassa ei tiedetä käykö Matti hakemassa ruokakasseja, tai tietääkö Matti mistä ruokakasseja voi hakea Matti kun ei ole sitä kertonut, eikä kelassa tiedetä onko Matilla kavereita, läheisiä jne joiden luona käydä syömässä.
Koska huoli voi olla pärjääkö Matti, niin kelan on ryhdyttävä jonkinlaisiin toimiin jotka harvoin on sellaisia jotka velvoittaisi tuen saajaa mihinkään. Esim. Jos Kela tekee huoli ilmoituksen niin Matin ei ole pakko vastata yhteydenottoihin sossusta tai ottaa neuvoja tai muita apuja vastaan tai toimia neuvojen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Säännöt on tehty rikottaviksi Suomessa. Kuule aivan varmasti sun vauva saa karkkia, vaikka kieltäisit. Käytät säkin tt-tuen mihin sattuu ja osa ei sitä tililleen saa.
Ihan sääntöjen mukaan tt-tuen saa käyttää mihin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule me saatetaan saada sama summa, mutta koska ei saada sitä tt-tukea en saa ilmaista lääkäriä jne.
No, kela nykyään ehdottaa että jos saisi maksun mitätöinnin koska köyhä. Eli kohta ei maksa sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikkapa Matin pankkitileillä järjestelmällisesti ei pitkään aikaan ole näkynyt mitään käteisnostoja, eikä myöskään merkkejä mistään päivittäistavara- tai ruokakauppojen ostosten tekoon liittyvistä veloituksista, silloinhan Matti on todennäköisesti hoitanut ne hankinnat joko leipäjonosta, varastamalla tai muuten ilmaiseksi, tai sitten maksanut käteisellä joka on tullut Matille jollain tavalla joka ei ole Kelan tiedossa, kuten esim. pimeän työn tai rikollisen toiminnan avulla. Ja sellaistahan kyllä tapahtuu koko ajan.
Toki kyllähän lisäksi ihminen voi syödä pakastimeensa vähitellen kertyneitä ruokia viikkotolkulla, mutta ei sinne pakastimeenkaan niitä yleensä itsestään ihan noin vaan kerry.
Kela haluaa joskus niitä selvityksiä muunkin syyn takia kuin minkään väärinkäyttö epäilyn.
Eli jos Matti ei pärjää sillä toimeentulotuella niin hän on kuitenkin oikeutettu saamaan tilanteeseensa apua.
Kelassa ei tiedetä käykö Matti hakemassa ruokakasseja, tai tietääkö Matti mistä ruokakasseja voi hakea Matti kun ei ole sitä kertonut, eikä kelassa tiedetä onko Matilla kavereita, läheisiä jne joiden luona käydä syömässä.
Koska huoli voi olla pärjääkö Matti, niin kelan on ryhdyttävä jonkinlaisiin toimiin jotka harvoin on sellaisia jotka velvoittaisi tuen saajaa mihinkään. Esim. Jos Kela tekee huoli ilmoituksen niin Matin ei ole pakko vastata yhteydenottoihin sossusta tai ottaa neuvoja tai muita apuja vastaan tai toimia neuvojen mukaisesti.
En usko että tuon takia kyselevät, että ovat huolissaan, huhhuh. Matti nyt avautui kaikesta kelalle ja siksi ne syynää että mitä oot syöny ja millä rahalla mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmetteke, jos joku työkokeilussa lainaa lasten vaatteita kotiin ja myy ne torissa, koska kaikki työttömät ei saa tililleen toimeentulotukea. Ja toiset ostelee sillä meikkejä ja käy baareissa.
Oikeestiko sun mielestä tt-tuella oleva ei sais edes meikata?!? Että se 3.95 e ripsari, 1.95 e kulmakynä tms. on sun mielestä jotain luksusta, johon tt-tuella olevalla ei pitäis olla oikeutta? Saakos vaikka kasvovoidetta käyttää?
No, mulla ei ole rahaa ostaa edes halpamekkiä, koska saan 595 yleistuen enkä saa puolison pienen palkan takia tt-tukea. Ihmiset on nyt eri arvoisessa asemassa
Eli teidän yhteenlasketut tulot miinus hyväksyttävät menot on enemmän, kuin tt-tuella olevilla. Muutenhan saisitte sitä tt-tukea. Eli tt-tukea saavat on teitä köyhempiä.
Kuule, sä et käy töissä eikä sun tarvitse sen takia maksa autoremontteja eikä auton kuluja.
Asia selvä. Kun menen työkokeiluun mua ei kiinnosta yhtään, että sun pienelle ei saisi karkkia antaa.
Niin, puoliso käy töissä joten kyllä meidän taloudella on autokuluja. Ihan oon muuten samassa tilanteessa sun kanssa, paitsi että oon työkyvytön, joten työkokeiluihin mua ei laiteta (eläkkeellekään ei kuitenkaan päästetä, tietenkään).
Kyllä munkin mielestä tällainen on ikävä tilanne, mutta ei se niiden vielä köyhempien tt-tukea saavien vika ole, eikä heidän olojen kurjistaminen auta meitä mitenkään.
Joo, mutta teillä voi olla eri tilanne, jos sun puolisolla hyvä palkka. Meillä ei ole ja koskaan en saa tt-tukea kiusaan sitten työkokeilussa heikompia.
Jos sun puoliso on kovin pienipalkkaisessa työssä, niin eikö teilläkin pitäis olla oikeus tt-tukeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun puoliso on kovin pienipalkkaisessa työssä, niin eikö teilläkin pitäis olla oikeus tt-tukeen?
Voi hyvin ollakin ja laskurilla se selviää. Aina voi soittaa kelaan ja kysyä. Toinen vaihtoehto on että jos kadehtii tt-tuella eläjiä niin alkaa työttömäksi! Yksinkertaista ja loppuu valitus.
Mua ollaan laittamassa työkokeiluun. En saa tililleni tt-tukea vain pelkän 595 yleistuen, joka menee vuokraan ja ruokaan. Kiusaan sitten asiakkaita niinkuin mua kiusataan palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin lapsi saa aivan varmasti karkkia ja syötetään samalla lusikalla millä itse syödään, koska tt-tukea saavilla on enemmän käytössä rahaa kuin niillä joiden puoliso raata töissä.
Ei, teidän talouden yhteenlasketut tulot ovat suuremmat kuin toimeentulotukea saavan kahden hengen talouden tulot. Jos nöin ei olisi, tekin saisitte tttukea.
Kelahuijareilla menee tunteisiin kun automaatio havaitsee heidän rikollisuutensa.
Kunnon valvontayhteiskunta mallia Kiina tekisi hyvää. Kameroita kaikkialle, ei tarvitsis poliisien jahdata mopopelleä kun muutamassa minuutissa selviäisi missä se on ajanut, millaista nopeutta ja missä ajoneuvoa säilytetään. Päälle voisi liimata AI:n tarkkailemaan... kaikkia.
https://www.businessinsider.com/china-guiyang-using-facial-recognition-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöt on tehty rikottaviksi Suomessa. Kuule aivan varmasti sun vauva saa karkkia, vaikka kieltäisit. Käytät säkin tt-tuen mihin sattuu ja osa ei sitä tililleen saa.
Ihan sääntöjen mukaan tt-tuen saa käyttää mihin sattuu.
Ei saa, joten ei kiinnosta, että et halua antaa lapsellesi karkkia. Minä annan. Hoida itse lapsesi kotona, jos haluat sen asioista päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin lapsi saa aivan varmasti karkkia ja syötetään samalla lusikalla millä itse syödään, koska tt-tukea saavilla on enemmän käytössä rahaa kuin niillä joiden puoliso raata töissä.
Ei, teidän talouden yhteenlasketut tulot ovat suuremmat kuin toimeentulotukea saavan kahden hengen talouden tulot. Jos nöin ei olisi, tekin saisitte tttukea.
Kuule, tt- tukea ei saa, jos meidän tulot on euron isommat kuin tt-tukea saavan perheen. Meillä on auton kulut ja koska ei saada sitä tt-tukea kela ei maksa lääkäreitä eikä lääkkeitä.
Kun perhe missä vanhemmat on työttömiä ja toinen saa töitä niin rahatilanne ei parane, koska palkka on saman verran kuin asumistuki ja tt-tukia ja ne otetaan pois. Ihmiset alkavat olla todella kyllästyneitä tt-tuella oleviin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ollaan laittamassa työkokeiluun. En saa tililleni tt-tukea vain pelkän 595 yleistuen, joka menee vuokraan ja ruokaan. Kiusaan sitten asiakkaita niinkuin mua kiusataan palstalla.
Miten niin et saa muita tukia, edes asumis? Taitaa ny jotain häikkää olla sun kohdalla, joko susta johtuvaa tai kelaan soitto. Jos asut jonkun työllisen kanssa ja hän kattaa loput, niin sitten valitettavasti pitää muuttaa pois jos meinaa muita tukia saada. Edelleen on yhteiskunta missä puolisolla on velvollisuus elättää jos yhdessä asuu.