Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"

Vierailija
21.08.2026 |

Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"

https://www.kaleva.fi/myyja-ripitti-imettavaa-aitia-ja-ohjasi-pukukoppi…

"Kempeleen Prisman työntekijä lähestyi tiistaina kaupassa imettävää äitiä ja neuvoi tätä siirtymään pukukoppiin ja sulkemaan verhot, kerrotaan Threads-sovelluksessa kiertävässä julkaisussa.

Äiti oli päätynyt imettämään itkevää vauvaa lastentarvikeosastolle, ollessaan tekemässä isoja ruokaostoksia.

Julkaisussa myyjän kuvaillaan ripittäneen nuorta äitiä ja kyselleen esimerkiksi vauvan ikää, sekä ohjeistaneen pyytämättä, missä ja miten vauvaa voi imettää.

Kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt äiti koki, että tilanteesta aiheutui hänelle nöyryytetty olo."

Prisma pyytää anteeksi, somekansa tukee ja paheksuu – nuori äiti kertoo nyt, mitä imetyskohusta seurasi

https://yle.fi/a/74-20242120

"Kempeleen Prismassa kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt Sofia Sevill kertoo tulleensa myyjän hätistelemäksi pois julkisesta tilasta. Olo oli nöyryytetty, ja se johti kirjoitukseen sosiaalisessa mediassa.

Tiistaina ruokaostoksilla ollut äiti meni imettämään vauvaa myymälän rauhalliselle lastentarvikeosastolle.

Paikalle tuli vanhempi naismyyjä, joka pyysi Sevilliä siirtymään pois näkyviltä sovituskoppiin. Sevillin mukaan myyjä myös kyseli lapsesta ja antoi neuvoja kysymättä.

– Hän ei tervehtinyt, tuli vain todella lähelle ja sanoi, että tuossa on pukukoppi, mene sinne ja vedä verho eteen. Minua itketti, ja mietin, mitä teen, kun vauva söi samaan aikaan, Sevill sanoo.

Myyjä lopetti kyselyn ja siirtyi hyllyttämään tavaroita. Sevill poistui hämmentyneenä myymälästä ja jatkoi imetystä autossa."

Kommentit (898)

Vierailija
841/898 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä myyjä teki ihan oikein. Ei itsellä olisi tullut mieleenkään alkaa imettää julkisella paikalla. Sain lapset 21- ja 23-vuotiaana, mutta silti oli sen verran ymmärrystä käytöstavoista. Kuka alkaa imettämään ruokakaupassa??

Miksi juuri ruokakaupassa on niin outoa imettää? Siellä nyt useimmat kuitenkin välillä liikkuu. 

Mua ei haittaa yhtään, imettäminen on hienoa. Se haittaisi, että vauvan annettaisiin vaan itkeä nälkäänsä siksi että "pitää oppia kärsivällisyyttä", "ei ole ruoka-aika", minä en reagoi vauvan itkuihin" ja mitä muita sairaita neuvoja tässä ketjussa nyt onkaan ollut. Paheksunnan pelon ymmärrän ja toivotan tsemppiä kaikille äideille. 

Jos siellä olisi ollut isä nänni paljaana niin  eiköhän sitä vaan ihailtaisi ja yhdessä naureskeltaisi. 

Vierailija
842/898 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteeri-infektiot (Hinkuyskä ja Mykoplasma): Varsinaisten virusten lisäksi liikkeellä on poikkeuksellisen paljon pitkittynyttä, sitkeää yskää aiheuttavaa hinkuyskää sekä mykoplasmaa

Vesirokkovirus: Myös vesirokkotapauksia raportoidaan tällä hetkellä säännöllisesti.

Koronavirus (SARS-CoV-2): Koronaa esiintyy väestössä tasaisesti ympäri vuoden, sillä se ei noudata yhtä selkeää vuodenaikaisvaihtelua kuin influenssa. 

Adenovirus: Tämä on loppukesän tyypillisin flunssavirus, jonka tapausmäärät ovat olleet hienoisessa kasvussa. Se aiheuttaa usein kuumetta, kurkkukipua, nuhaa ja joskus myös silmätulehduksia tai vatsaoireita.

Käsihygienia: Pese tai desinfioi omat kätesi ennen kuin kosket vauvaan kauppakärryjen tai tuotteiden käsittelyn jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan, mutta musta tuntuu, että joidenkin äitien päätarkoitus on herättää huomiota. Olen nähnyt paljon äitejä, jotka imettää sen suurempaa huomiota herättämättä julkisilla paikoilla, nätisti paidan alta / liivin raosta. 

Sitten olen todistanut myös sellaista, että molemmat tissit vedettiin paljaaksi kaiken kansan nähtäväksi, ennen kuin lapsi oli edes sylissä. Tai rinnat paljastetaan kokonaan vaikkapa junassa kaikkien käytävällä kulkevien katseltavaksi, vauva toisella tissillä. 

Joo, luonnollista, mutta luulis ettei ihan alasti haluais julkisella paikalla kumminkaan esiintyä, vaikka imettäiskin.

Vierailija
844/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan, mutta musta tuntuu, että joidenkin äitien päätarkoitus on herättää huomiota. Olen nähnyt paljon äitejä, jotka imettää sen suurempaa huomiota herättämättä julkisilla paikoilla, nätisti paidan alta / liivin raosta. 

Sitten olen todistanut myös sellaista, että molemmat tissit vedettiin paljaaksi kaiken kansan nähtäväksi, ennen kuin lapsi oli edes sylissä. Tai rinnat paljastetaan kokonaan vaikkapa junassa kaikkien käytävällä kulkevien katseltavaksi, vauva toisella tissillä. 

Joo, luonnollista, mutta luulis ettei ihan alasti haluais julkisella paikalla kumminkaan esiintyä, vaikka imettäiskin.

Erikoista, että olet lukuisia tällaisia tapauksia nähnyt. Minä en ikinä ensimmäistäkään. Edes itse imettäneenä ja paikoissa, joissa muutkin imettävät.

Vierailija
845/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä myyjä teki ihan oikein. Ei itsellä olisi tullut mieleenkään alkaa imettää julkisella paikalla. Sain lapset 21- ja 23-vuotiaana, mutta silti oli sen verran ymmärrystä käytöstavoista. Kuka alkaa imettämään ruokakaupassa??

Miksi juuri ruokakaupassa on niin outoa imettää? Siellä nyt useimmat kuitenkin välillä liikkuu. 

Mua ei haittaa yhtään, imettäminen on hienoa. Se haittaisi, että vauvan annettaisiin vaan itkeä nälkäänsä siksi että "pitää oppia kärsivällisyyttä", "ei ole ruoka-aika", minä en reagoi vauvan itkuihin" ja mitä muita sairaita neuvoja tässä ketjussa nyt onkaan ollut. Paheksunnan pelon ymmärrän ja toivotan tsemppiä kaikille äideille. 

Jos siellä olisi ollut isä nänni paljaana niin  eiköhän sitä vaan ihailtaisi ja yhdessä naureskeltaisi. 

Kuka hitto ihailisi jonkun isän nännejä :D Ruokakaupassa ei kuulu näkyä kenenkään nännit.

Vierailija
846/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä oli oikeassa. Kukaan ei halua nähdä imettämistä ruokakaupassa.

Minäkin menen lähtökohtaisesti Prismaan ruokaostoksilla en katsomaan imetyssessioita.

Mitä se teet lastentarvikeosastolla jos ei sulla ole pientä lasta? 

En minäkään halua katsella ihmisten tissejä vaikka itsellänikin on lapsia. 

Käsi sydämellä. Et siis koskaan ollessasi kodin ulkopuolella joutunut pikasesti imettämään lastasi?

Et liikkunut missään? 

En ole imettänyt yhtään missään kodin ulkopuolella. Missä mun olis pitänyt niin kauan viipyä että olisi pitänyt imettää?

Mun vastasyntyneet saattoi jossain vaiheessa haluta syödä vajaan tunnin välein. Ei siinä paljon ruokakaupassa käydä :/

Miksi alapeukut? Valehtelinko, vai ehdittekö itse käydä tunnissa ostoksilla? 

Hyvä jos ehditte!

Olitko yksinhuoltaja?Ei miestä,sukulaisia,kavereira,ei ketään joka olisi voinut käydä kaupassa?

Miksi äiti ei saisi käyfä kaupassa? Lapsen kera? Missä on sääntö, että äidin pitää monta viikkoa(5?6?7?7??) olla kotona vauvan kanssa neljän seinän sisällä?

Sitten ihmetellään, kun tuoreet äidit ahdistuvat?

Ulkoilu on jees. Kauppakeskuksessa notkuminen altistaa noin pienen vauvan tartunnoille.

Notkuminen? Teki isoja ostoksia.

Tiedossa on, että 1 kk ikäinen vauva tarvitsee hoitoa tiheään.

Eikö välähtänyt mieleenkään, että isot ostokset kannattaa tos tilanteessa tilata noutolokerikkoon, kotiinkuljetuksella kotiin tai puoliso tekee isot ostokset?

Miksi olisi pitänyt olla menemättä kauppaan? Jotta sinun ja kaltaisesi ei tarttis paheksua. Mikähän tuossa tämän äidin toiminnassa oli oikeasti väärin?

Kuukauden ikäisen vauvan kanssa pysytään kotona. Ne ostokset voi todellakin  hoitaa toisin. 

Vierailija
847/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin menen lähtökohtaisesti Prismaan ruokaostoksilla en katsomaan imetyssessioita.

Käsi sydämellä. Et siis koskaan ollessasi kodin ulkopuolella joutunut pikasesti imettämään lastasi?

Et liikkunut missään? 

En ole imettänyt yhtään missään kodin ulkopuolella. Missä mun olis pitänyt niin kauan viipyä että olisi pitänyt imettää?

Samat täällä. Ei tarvinnut imettää missään muualla.

Olitte neljän seinän sisällä? Minä oon käynyt vauvan kanssa vaikka missä, ystävillä, vanhemmillani, kirkossakin.

Ei jumankauta...kirkossakävijät varmaan kiitti.

Vierailija
848/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja koirat voi viedä nykyään ruokakauppaan nuolemaan pilluajapallejapersreikää, mutta imetetty vauva se on irstas näky... 

Minkähänmoisissa kaupoissa sinä oikein olet käynyt? 

Vierailija
849/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on tosi järkyttyneitä jos saunassa vaaditaan olemaan uikkareissa, pilataan kulttuuria ja alastomuus on luonnollista yms, mutta heti kuitenkin vanhat tädit ja sedät on paheksumassa ja järkyttymässä jos nuorelta äidiltä vilahtaa nänni sekunniksi imettäessä. Ette te siitä näystä oikeasti rikki mene, ette vaan kestä sitä että tavat muuttuvat ajan myötä. Nykyään vauvoja ei itketetä nälässä, vaan ne ruokitaan pikimmiten. Jos se tissi ei järkytä saunassa eikä järven rannalla, ei sen pitäisi niin järkyttää jossain vaippahyllyn nurkassakaan.

Newsflash sinullekin...minä en halua nähdä kenekään tissejä tai perseitä missään. Ei ole mitään tarvetta olla tilassa, jossa joku paljastelee itseään, oli se syy mikä tahansa. Eikä siitä näystä mene rikki, on sitä nähty paljon pahempaakin. Ne omat tissit ja perseet voi vaan pitää ihan omana yksityisenä tietonaan. Se että siinä tississä roikkuu vauva, ei muuta asiaa miksikään. 

Vierailija
850/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on tosi järkyttyneitä jos saunassa vaaditaan olemaan uikkareissa, pilataan kulttuuria ja alastomuus on luonnollista yms, mutta heti kuitenkin vanhat tädit ja sedät on paheksumassa ja järkyttymässä jos nuorelta äidiltä vilahtaa nänni sekunniksi imettäessä. Ette te siitä näystä oikeasti rikki mene, ette vaan kestä sitä että tavat muuttuvat ajan myötä. Nykyään vauvoja ei itketetä nälässä, vaan ne ruokitaan pikimmiten. Jos se tissi ei järkytä saunassa eikä järven rannalla, ei sen pitäisi niin järkyttää jossain vaippahyllyn nurkassakaan.

Newsflash sinullekin...minä en halua nähdä kenekään tissejä tai perseitä missään. Ei ole mitään tarvetta olla tilassa, jossa joku paljastelee itseään, oli se syy mikä tahansa. Eikä siitä näystä mene rikki, on sitä nähty paljon pahempaakin. Ne omat tissit ja perseet voi vaan pitää ihan omana yksityisenä tietonaan. Se että siinä tississä roikkuu vauva, ei muuta asiaa miksikään. 

Minä minä! Minä ensin ja vauvat sitten! Miiinäääää

Vierailija
851/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et liikkunut missään? 

Olitte neljän seinän sisällä? Minä oon käynyt vauvan kanssa vaikka missä, ystävillä, vanhemmillani, kirkossakin.

Joo, ristiäisetkin kuuluu pitää nukelle. Vauva saa poistua kotoa vasta kun osaa olla syömättä ja ääntelemättä, ettei vaan kenenkään narskuaikuisen päivä pahene! 

Vierailija
852/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten pitää saada vapaasti päättää pukeutumisestaan, eks niin! Per se reikä saa näkyä trikoista ja pimppi piirtyä, rinnat saa tursuta paidasta tai nännit kuultaa läpi. Suurena kansallisena ongelmana on vain ja ainoastaan nämä lukemattomat Aikuisia Ihmisiä häiriköivät rintojaan esittelevät imettävät äidit, jotka kehthaavat sis kehthaavat vhiedä sen pienen vauvan ihan kauppaan. Vessaan vaan äidit ja vauvat ja lukkojen taakse pois pilaamasta Oikeiden Sivistyneiden Aikuisten elämää ja oikeutta olla katsomatta moista irstautta. Viva Finlandia! Maailman onnellisin maa...ja lapsimyönteisin. 

Vierailija
853/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä mesotaan, että imettäminen on luonnollista, miksi sitä ei saa tehdä julkisella paikalla, kun lapsella on nälkä eli tarve saada jotain. Milloin näemme pariskunnan naim.assa julkisesti kaupan käytävillä, jos vaikka jommalla kummalla on juuri nyt se halu ja kyky, niin silloinhan se on tehtävä, paikalla ei liene väliä vaikka olisi marketin käytävä. Kun tuli se tarve niin sehän pitää toteuttaa heti. Verrattavissa julkiseen imettämiseen?

Vierailija
854/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että olet lukuisia tällaisia tapauksia nähnyt. Minä en ikinä ensimmäistäkään. Edes itse imettäneenä ja paikoissa, joissa muutkin imettävät.

Missä lukee, että lukuisia? 

Otin kantaa tähän julki-imetyskohuun, koska olen nähnyt huomiota sen liiemmin herättämättä julkisella paikalla imettäviä (joita suurin osa on) ja sitten olen nähnyt myös pari näitä "show tapauksia". 

Kyllä, yhden kadulla (paljasti ensin molemmat rinnat ja sitten tisulit heiluen alkoi kaivaa vauvaa vaunuista) ja pari junassa (kaksi naista, jotka yhdessä tuumin imettivät tisulit paljaana pöytäpenkissä).  

Ensimmäinen tapaus oli Suomessa ja jälkimmäisen näin Saksassa. 

Vierailija
855/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidillä on vielä hormonit pinnallsa, sikäli ymmärrettävää.

Eli ensin teininä, aina kuukautiskierron herkkiä vaiheina, sitten raskaana ja synnytysten jälkeen ja vielä vaihdevuosissa, jotka kestää parikymmentä vuotta voin vedota tarvitsevani erikoiskohtelua ja ymmärrystä hormonien vuoksi! 

Ei hitto! Neljästä täysimetetystä lapsestani huolimatta pärjään kyllä siinä kuin miehetkin. Ikävän misogyynistä tuollainen naisten aliarvioiminen.

Mä en myöskään naisena jaksa tota hormoneista rummuttamista. Joo, toki ne vaikuttaa mielialaan, mutta kyllä mä ainakin edelleen pysyn ihan samana ihmisenä ja järki pysyy päässä. 

Ei siinä sen kummempaa ole, kun että toisina päivinä väsyttää enemmän, kuin toisina. Ihan normaalia elämää, myös miehillä on joskus parempi päivä ja joskus taas huonompi.

Vierailija
856/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koirat voi viedä nykyään ruokakauppaan nuolemaan pilluajapallejapersreikää, mutta imetetty vauva se on irstas näky... 

Minkähänmoisissa kaupoissa sinä oikein olet käynyt? 

Mulla ainakin imettäessä maitoa lensi nännistä kaaressa minne sattuu. Ei todellakaan olis tullu mieleen paljastaa koko tissiä ja roiskia maitoa pitkin naapuripöytiä.. 

Vierailija
857/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkäät julki-imettävät akat on ällöjä.

Vierailija
858/898 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta Ave Mariaa pyysi lukemaan. 

Vierailija
859/898 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et liikkunut missään? 

Kyllä, lapset ovat pääsääntöisesti tervetulleita kirkkoon. Viime syksynä olimme vauvamuskarissa, kirkossa. Siellä aina joku myös imetti, ihan siinä kirkkosalissa. Jännä, et se tuntui meistä muista ihan normilta.

Vierailija
860/898 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä mesotaan, että imettäminen on luonnollista, miksi sitä ei saa tehdä julkisella paikalla, kun lapsella on nälkä eli tarve saada jotain. Milloin näemme pariskunnan naim.assa julkisesti kaupan käytävillä, jos vaikka jommalla kummalla on juuri nyt se halu ja kyky, niin silloinhan se on tehtävä, paikalla ei liene väliä vaikka olisi marketin käytävä. Kun tuli se tarve niin sehän pitää toteuttaa heti. Verrattavissa julkiseen imettämiseen?

Kuin sairasta on verrata imetystä naimiseen? Ei ihan terveen ihmisen ajattelua.