Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?

Vierailija
20.08.2026 |

Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?

Kommentit (188)

Vierailija
81/188 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö mammat itsekin kypärää?

Vierailija
82/188 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää? Olisinko ollut ehkä 45 vuotias, mutta kyllä tuo vieläkin laittaa kypärän päähän vaikka saisi ajaa ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/188 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi nyt yllätä.

Vierailija
84/188 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

52. Unohti kypärän eteiseen kun lähti. Ehkä alkava muistisairaus?

Vierailija
85/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe käyttää, myös 13 v poika. Kaverit ei käytä mutta hän tietää että ei pyöräilee jos ei kypärä. Ja jos jää kiinni että ei käyttää niin pyörä hetkeksi pois. Olen myös kysynyt muilta vanhemmilta miksei heidän lapset käyttää kypärä, no vastaus oikein aina sama että ne ei jaksaa kinata asiasta..

Vierailija
86/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hyvä aine, kaikki pitäisi kyllä käyttää

Vierailija
87/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olet trolli?

Vierailija
88/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä haluaisin että lapsen aivot pysyvät kallon sisäpuolella vielä 30-vuotiaanakin. Eli kypärä päähän AINA pyöräilessä iästä riippumatta. Käytän itsekin kypärää pyöräilessä vaikka aikuinen olenkin. 

Vierailija
89/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.

Mikäs se sellainen cooli malli on? mitkä kypärät on nyt in??

höh, ANNA SE lapsi VALITSEE ITSE!

JA kerro mitä tapahtuu kun kovassa vauhdissa kaatuu ilman kypärää!

Henki pois pahin mahdollinen!

Vierailija
90/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa MIPS-kypärästä. Taatusti ette enää halua vanhanaikaista!

Vierailija
91/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö mammat itsekin kypärää?

Käytän joo. Mulla oli sen verran hyvä tuuri, että olen vielä kunnossa käyttämään sitä. Nuorena aikuisena en käyttänyt, ja kävin sairaalassa aivotärähdyksen takia, kun pyörällä kaaduin. Ei mitään muistikuvia tilanteesta, mutta siellä tulin tolkkuihini ja kävellen kai onnettomuuspaikalta lähdin. 

Sitä on hyvä käyttää perusteena lapsillekin, kun alkavat änkyröidä, että osaavat jo ajaa tarpeeksi hyvin, eivätkä kaatuile. Ei se kaatuminen ikää katso.

Vierailija
92/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
93/188 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tosi hieno juttu, että lapsesi kaveriporukka kertoo teidän perheessä, että miten homma toimii! Ei meistä vanhoista papparaisista tai akkaraisista oikeasti ole enää mihinkään. Nuorissa on tulevaisuus ja heille on hyväksi, että voivat päättää omista asioistaan.

Vierailija
94/188 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ekan kypärän 1987 ja olen nyt 51 v ja minusta kypärä kuuluu pyöräilijän varustukseen.

Vierailija
95/188 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti kovasti yläasteelle mennessä ettei kukaan muukaan käytä, mutta sanottiin että jos kypärä ei ole päässä, niin loppuu pyöräilyt. Onkin sitten ennemmin kävellyt 🤷

Vierailija
96/188 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ap kysynyt, että minkä ikäinen lapsesi oli, kun annoit hänen pyöräillä ilman kypärää?

Näin jokainen olisi tiennyt, mitä tarkoitat🙂

Vierailija
97/188 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alankomaissa harva yli 6 vuotias käyttää. 

Vierailija
98/188 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin käytiin tätä keskustelua jossain vaiheessa ja tultiin siihen lopputulemaan, että kypärää ei tarvitse käyttää, jos ei halua, mutta silloin pyöräkin pysyy parkissa ja saa kävellä kouluun. Oon ollut ihan positiivisesti yllättynyt, että kun muutaman kerran olen sattunut ajamaan meidän koulumatkalla olevan yläkoululaisen ohi, se kypärä on ollut ihan oikeassti päässä eikä reppuun jemmattuna.

Tuon ikäisillä tuntuu olevan aika yleistä, että koetaan tai ainakin kerrotaan vanhemmille, että meidän perheessä on aina kaikista tiukimmat säännöt, oli se sitten kypärän käyttö, nukkumaanmeno tai ruutuajat mutta kun juttelee näitten kavereiden vanhemmille, se ei ihan. pidkään paikkaansa. 

Vierailija
99/188 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin käytiin tätä keskustelua jossain vaiheessa ja tultiin siihen lopputulemaan, että kypärää ei tarvitse käyttää, jos ei halua, mutta silloin pyöräkin pysyy parkissa ja saa kävellä kouluun. Oon ollut ihan positiivisesti yllättynyt, että kun muutaman kerran olen sattunut ajamaan meidän koulumatkalla olevan yläkoululaisen ohi, se kypärä on ollut ihan oikeassti päässä eikä reppuun jemmattuna.

Tuon ikäisillä tuntuu olevan aika yleistä, että koetaan tai ainakin kerrotaan vanhemmille, että meidän perheessä on aina kaikista tiukimmat säännöt, oli se sitten kypärän käyttö, nukkumaanmeno tai ruutuajat mutta kun juttelee näitten kavereiden vanhemmille, se ei ihan. pidkään paikkaansa. 

Kuulostaa tutulta

Vierailija
100/188 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.

Mikäs se sellainen cooli malli on? mitkä kypärät on nyt in??

Ryhmä-hau malli