Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?
Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypärää käytetään ihan iästä riippumatta. Piste.
Hollannissa ja Tanskassa kypärän käyttö on aika laiskaa tai jopa olematonta, eikä siellä ole vaikeita vammautumisia tai kuolemia sen enempää. Suomalaisilla on ihan käsittämätön usko kypärän tuomaan turvaan.
Ehkä suurin ero on näiden maiden liikennekulttuurissa. Tuolla pyöräily on ollut yleistä iät ja ajat. Suomessa pyöräilijät nähdään lähinnä vihollisina, joiden yli jotkut haluaisivat ajaa autolla.
Mitäs luulet, kuinka paljon kypärä suojaa jos autoilija oikeasti ajaa päälle? Jos yhtään jää miettimään ja tutkailemaan pyöräilykypärän muotoa ja paksuutta, pitäisi valjeta ettei kysymys ole mistään hiivatin henkivakuutuksesta vaan pienestä lisäsuojasta.
Hyvä kun asenteet ovat muuttuneet. Itse sain vuosituhannen alussa yläasteella alkaa pyöräillä ilman kypärää kun en suostunut enää sitä käyttämään. Muut luokkalaiset eivät olleet käyttäneet kypärää vuoteen ja minua hävetti kuudennen luokan keväällä kun olin ainoa kypärää käyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypärää käytetään ihan iästä riippumatta. Piste.
Hollannissa ja Tanskassa kypärän käyttö on aika laiskaa tai jopa olematonta, eikä siellä ole vaikeita vammautumisia tai kuolemia sen enempää. Suomalaisilla on ihan käsittämätön usko kypärän tuomaan turvaan.
Olet väärässä Tanskan suhteen.
Noin 55 % aikuisista tanskalaisista pyöräilijöistä käyttää kypärää. 6-9- vuotiaista 96% käyttää sitä. 12-15 v. 62%. 16-25 vuotiaista 35% käyttää.
Viimeisen 20 vuoden aikana käyttö on noussut jyrkästi. Laaja metatutkimus vahvistaa, että pyöräilykypärän käyttö vähentää vakavien päävammojen riskiä noin 60 % ja kuolemaan johtavien vammojen riskiä 73 %.
Olin 27 v, kun annoin lapseni pyöräillä ilman kypärää, koska silloin ei ollut myytävänä kypäriä.
Vastasin siihen, mitä kysyit?
Poika ei ole koskaan käyttänyt kypärää eikä sitä ole tyrkytettykään.
Se osaa ajaa polkupyörällä eikä kypärää vaadita autoillessa tai kävellessäkään, vaikka autoillessa tapahtuu suhteessa aikaan enemmän kallovammoja kuin polkupyörillä.
Vierailija kirjoitti:
"Missä iässä voin antaa lapselleni luvan rikkoa tieliikennelakia?"
Seuraava kysymys on varmaan sitten: "Missä iässä voin antaa lapselleni luvan ajaa viritetyllä mopolla?"
Kun teini valittaa, että kaikkien muidenkin mopot ovat viritettyjä.
...
Kaikki siis kunnossa, kunhan et anna lapsesi opiskella poliisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan. Lapsi tajuaa perustelut itsekin. Voit ottaa raa'an kananmunan kaapista ja pudottaa sen asfalttiin ja kertoa että kallo halkeaa yhtä helposti.
Sottapytty! Ei saa leikkiä ruoalla!
Mun poika on paljon nätimpi silloin, kun aivot ei loju asfaltissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.
Mikäs se sellainen cooli malli on? mitkä kypärät on nyt in??
M/55 ja m/91.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita tapauksia kun ei kypärää ollut ja on kallo haljennut asfalttiin, halpa henkivakuutus jota kannattaa käyttää.
Pyöräilijöille tulisi ehdottomasti säätää lailla pakolliseksi myös pelastusliivit, sillä ainahan voi pudota pyörällä laiturilta ravintolalaivojen väliin ja vaikka hukkua! Olen itse nähnyt sellaisen tapauksen kerran kesäillassa Turussa.
Oileastaan tuo pelastusliivipakko saisi koskea myös jalankulkijoita!
Vierailija kirjoitti:
Mun poika on paljon nätimpi silloin, kun aivot ei loju asfaltissa.
Pois se mikä pahentaa!
Vierailija kirjoitti:
Poika ei ole koskaan käyttänyt kypärää eikä sitä ole tyrkytettykään.
Se osaa ajaa polkupyörällä eikä kypärää vaadita autoillessa tai kävellessäkään, vaikka autoillessa tapahtuu suhteessa aikaan enemmän kallovammoja kuin polkupyörillä.
Poika osaa ajaa pyörällä, mutta ehkä ohiajava auto ei, hallitse autoaan. Poikasi lentää törmäyksessä päälleen asfalttiin. Sitten onkin vähän isompi suru.
Päätä suojataan ja he ymmärtää sen.
Tiedän monta jotka lähtenyt kun kaatuneet asfalttia/ kivetystä vasten.
Kypärästä olisi ollut iso apu.
Suojaa tärkein mikä sulla on!
Vierailija kirjoitti:
Päätä suojataan ja he ymmärtää sen.
Tiedän monta jotka lähtenyt kun kaatuneet asfalttia/ kivetystä vasten.
Kypärästä olisi ollut iso apu.
Suojaa tärkein mikä sulla on!
Tiedän tapauksen jossa pyöräilijä halvaantui kaulasta alaspäin kun pää osui rotvalliin. Kypärä piti elossa mutta sai myös vaikean aivovamman. Itse olisin tossa tilanteessa mielummin kuollut.
Kuulostaa siltä, että tarvitset halausta.
Itse olin teini-ikäinen, kun vanha kypärä jäi pieneksi ja aloin sitten vain ajaa ilman eikä vanhemmat siihen puutuneet tai uutta hankkineet. Tosin oma pyöräily oli käytännössä köröttelyä kavereille. Ei silloin kukaan muukaan yläasteikäinen kypärää käyttänyt.
Poika on nyt 10v ja hänellä se pyöräily taas on oma aktiviteettinsä ja kaveriporukalla polkevat milloin mitäkin metsäpolkuja hirveää vauhtia (haavereitakin on käynyt), joten en aio joustaa. Tuntuu kyllä muutenkin, että nykyään se kypärän käyttö otetaan vähän vakavammin ja täällä ainakin näyttää useimmiten nuorilla ja aikuisillakin olevan kypärät, poikkeuksiakin toki on.
Näyttäkää havainnollisesti, miten kivasti ihmisen pääkoppa kopsahtaa rikki, kun se osuu suoraan asvalttiin. Sen voi demonstoida pudottamalla raa’an kananmunan pöydälle.
Silloin kun muutti pois kotoa. Tosin kun menopeli vaihtui 15-vuotiaana mönkijään niin käytti kypärää ihan sanomattakin. Mutta sitä ennen se oli joko kypärä päähän tai kävelee.
Ja toiset pitää tuon ikäisiä autossa turvaistuimessa. Eli kypäränkäyttö siihen verrattuna ei ole edes noloa.
"Missä iässä voin antaa lapselleni luvan rikkoa tieliikennelakia?"
Seuraava kysymys on varmaan sitten: "Missä iässä voin antaa lapselleni luvan ajaa viritetyllä mopolla?"
Kun teini valittaa, että kaikkien muidenkin mopot ovat viritettyjä.
...