Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?
Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Itse olin teini-ikäinen, kun vanha kypärä jäi pieneksi ja aloin sitten vain ajaa ilman eikä vanhemmat siihen puutuneet tai uutta hankkineet. Tosin oma pyöräily oli käytännössä köröttelyä kavereille. Ei silloin kukaan muukaan yläasteikäinen kypärää käyttänyt.
Poika on nyt 10v ja hänellä se pyöräily taas on oma aktiviteettinsä ja kaveriporukalla polkevat milloin mitäkin metsäpolkuja hirveää vauhtia (haavereitakin on käynyt), joten en aio joustaa. Tuntuu kyllä muutenkin, että nykyään se kypärän käyttö otetaan vähän vakavammin ja täällä ainakin näyttää useimmiten nuorilla ja aikuisillakin olevan kypärät, poikkeuksiakin toki on.
https://www.bikester.fi/fi/articles/2.2975.157923/lasten-pyorailykypara… tämmöinen kypärä ois paras malli tuohon maastossa pyöräilyyn
Ei kypärää välttämättä tarvitse, jos se pyöräily on lyhyitä matkoja ja sellaista hidasta kaupunki pyöräilyä. Jos vauhdikasta urheilua niin ehdottomasti kypärä päähän, vaikka ois aikuinen kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tosi hyvin istuvia ja kevyitä nuo kypärät, ihan toisenlaisia kun itse olin lapsi 80-90 luvulla, niitä ei kovin mielellään käyttänytkään.
Ja turvallisia. Noi ysärin kypärät eivät ole kestäneet edes iskuja.
Jos ei saa lupaa niin se tehdään salaa. Meillä ei asiasta ollut mitään keskustelua, huomattiin vaan jossain vaiheessa kun lapsi 13v että kypärän käyttö jäänyt. Eipä sitä edes heti huomata kun ei olla aamulla kotona kun lähtee kouluun tai iltapäivällä kun tulee koulusta.
Naapurin mies kuskaa tuon ikäisen tytön kouluun omalla pyörällä. Tyttö istuu siinä miestenpyörän tangon päällä. Oonko ainoa joka näkee tässä jotain pervoa?
Mulla ei ole lapsia, mutta eksyin tähän keskusteluun, kun tämä kypäräasia on mietityttänyt monesti. En ymmärrä miten jotkut vanhemmat antaa lastensa pyöräillä ilman kypärää tai ei käytä itsekään. Ymmärrän toki jos lapsi huijaa käyttävänsä, niin itsekin nuorena ja tyhmänä tein. Havahduin tyhmyyteni vasta kun kävi pahasti. Toivottavasti ihmiset oppisivat käyttämään kypärää jo ennen kuin kantapään kautta oppimalla!
Taisin olla noin 26v kun annoin vanhimpien lasteni ajella lähistöllä ilman kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.
Näin meillä on tehty. Ei ole vielä tarvinnut taistella asiasta. Lapset 11 ja 13.
Olen myös sanonut lapsille, että vain ne, joilla on päässä jotain suojelemisen arvoista, käyttävät kypärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.
Valitettavasti nuorten maailmassa ei välttämättä ole yhtään coolia kypärää, kun kaikki turvallisuuteen viittaava nähdään nössöilynä.
Ja vaikka teille vanhemmille esittävät että kyllä ajetaan kypärä päässä, niin eivät jotkut todellakaan aja, vaan kun pihasta poistutaan, niin kypärä pois ja tangolle roikkumaan ja taas ennen pihaa niin kypärä taas päähän ja vanhemmat ovat harhassa että kyllä meidän nuori tottelee.
Itse olen usein työmatkalla, mennen tullen, todistanut tätä että kun nuori lähtee pihasta, niin hetkenpäästä kypärä pois ja kun tulee kotiin, niin ennen pihaa kypärä taas päähän.
Eli minusta sen kypärän voi jättää pois jos se on nuorelle ongelma eikä turhaan pakottaa. Kyllä se nuori viimeistään kantapääopilla sen ymmärtää miksi se kypärä olisi hyvä olisi olla päässä kun ajaa pyörällä, mutta antaa hänen itse sen asian oppia.
Nuoren on myöhäistä oppia enää siinä vaiheessa, kun kallo on halki ja aivot mäsänä.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin mies kuskaa tuon ikäisen tytön kouluun omalla pyörällä. Tyttö istuu siinä miestenpyörän tangon päällä. Oonko ainoa joka näkee tässä jotain pervoa?
Ja lapsella ei ole kypärää.
Mun lapseni lopettivat kypärän käytön yläkouluiässä. Niin on näkemäni mukaan tehneet myös suuri osa muistakin teineistä. Ei niillä kypäriä ole päässään, vaikka se olisi vielä kotipihassa ollut. Kenen lie lapsia? Sun, mun tai jonkun muun.
Mihin ne lähti? Kotiin hakemaan laastarin?