Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä olette antaneet lapsen pyöräillä ilman kypärää?

Vierailija
20.08.2026 |

Meillä 13-vuotias poika on alkanut vastustaa kypärän käyttöä aina, kun lähtee kavereiden kanssa pyöräilemään. Hänen mukaansa porukasta juuri kukaan ei enää käytä kypärää, ja muutama kaveri on kuulemma saanut vanhemmiltaan luvan ajaa ilman. Itse en oikein haluaisi antaa periksi, koska vahinko voi sattua lyhyelläkin matkalla, mutta jatkuva asiasta vääntäminen alkaa väsyttää. Miten teillä on toimittu tämän ikäisten kanssa? Oletteko pitäneet kypärästä kiinni vai antaneet nuoren päättää itse?

Kommentit (188)

Vierailija
121/188 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.

Tämä, eli nuori itse valikoi sopivan kypärän. Cool efektin voi antaa esim se että kypärään saa gopro-kameran kiinni ja voi kuvailla samalla kun pyöräilee😉

Vierailija
122/188 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kysymys tämä on? Ei tietenkään minkään ikäisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/188 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilman käsiä

Vierailija
124/188 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kahdesti, miten pyöräilevä aikuinen lentää pää edellä asfalttiin yhteentörmäyksessä auton kanssa.

Nämä tapahtuivat siihen aikaan, kun pyöräilykypäriä ei vielä ollut. Molemmat pikkukaupungin keskustassa, joten nopeudet eivät olleet suuria.

Molemmissa kolareissa pyöräilijä kuoli. 

Vierailija
125/188 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ilman käsiä

Pakkokin ajaa ilman käsiä, koska pakko pelata samalla.

Vierailija
126/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai päättää, että käyttääkö kypärää vai kulkeeko kävellen.

Vierailija
127/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä ne lopettaa. Oma poika jäi auton töytäisemäksi 13-vuotiaana. Pojalla oli väistämisvelvollisuus, mutta kyseinen tie yleinen koulumatka ja alamäki missä jatkuvasti koululaiset ajaa autojen eteen tasa-arvoisessa risteyksessä. Pojan pelastus oli judoharrastus ja kypärä, osasi kaatua itseään pahemmin loukkaamtta ja pyörästä oli saanut osuman päähän, mutta kypärän ansiosta ei päähän tullut  mitään.  Tuosta huolimatta lopetti kypärän käytön vuosiksi, mutta aikuisena taas käyttää. Asia sovittiin autolijan kanssa, oli antanut numeronsa. Virhe siinä ettei soittanut ambulanssia, poika oli sanonut ettei käynyt mitenkään eikä nyt käynytkään, mutta olisi kyllä kuulunut heti viedä. Käytettin itse, ei onneksi tullut kuin mustelmia. 

Vierailija
128/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pitäisin kypäräsäännöstä kiinni, mutta antaisin nuoren valita mahdollisimman hyvän ja coolin mallin.

Valitettavasti nuorten maailmassa ei välttämättä ole yhtään coolia kypärää, kun kaikki turvallisuuteen viittaava nähdään nössöilynä.

Ja vaikka teille vanhemmille esittävät että kyllä ajetaan kypärä päässä, niin eivät jotkut todellakaan aja, vaan kun pihasta poistutaan, niin kypärä pois ja tangolle roikkumaan ja taas ennen pihaa niin kypärä taas päähän ja vanhemmat ovat harhassa että kyllä meidän nuori tottelee.

Itse olen usein työmatkalla, mennen tullen, todistanut tätä että kun nuori lähtee pihasta, niin hetkenpäästä kypärä pois ja kun tulee kotiin, niin ennen pihaa kypärä taas päähän.

Eli minusta sen kypärän voi jättää pois jos se on nuorelle ongelma eikä turhaan pakottaa. Kyllä se nuori viimeistään kantapääopilla sen ymmärtää miksi se kypärä olisi hyvä olisi olla päässä kun ajaa pyörällä, mutta antaa hänen itse sen asian oppia.

Toki voi jättää kypärän pois, ja sen fillarin myös siinä samalla. Ei tarvi miettiä.

Vierailija
129/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisin videoita niistä nuorista, jotka on kaatunut, lyönyt päänsä ja niistä on tullut kehitysvammaisia loppuelämäksi.

Vierailija
130/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä sukupolvea, ettei kukaan käyttänyt lapsuudessani kypärää ikinä missään (poislukien kilpapyöräilijät).  En koskaan myöskään kuullut yhdestäkään vakavasta pyöräonnettomuudesta. Päinvastoin kuin vaikka kypärättä mopolla ajetuista turmista, mistä kuuli varmaan vuosittain. Ja kasvoin siis Helsingissä.

Se taas ei tarkoita, etteikö pyöräilykypärät olisi tarpeellisia. Halpa henkivakuutus ja lapsi saa sitten teininä ajaa ilman kypärää, kun on harjoitellut pikkulapsesta saakka. Parempi jos pitäisi kypärän sen jälkeenkin, mutta kaikkea ei voi pakottaa ja hallita.

Vierailija
131/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut perheen yläkouluikäisille nuorille, että jos ette käytä kypärää, pyöräily loppuu siihen. Ja olen pitänyt sanani. Olen lukinnut pyörät kotipihaan, kun ovat ajaneet ilman kypärää. Kävellen ovat menneet kouluun - hieman nuristen, mutta kuitenkin ovat menneet

Vierailija
132/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 13-vuotiaan kaverit määräävät teidän perheen säännöt, niin säästyyhän siinä vanhemmalta päätöksenteon vaiva. Kannattaa ehkä kysyä heiltä samalla kotiintuloajoista ja läksyistä, kun homma näyttää olevan niin hyvin hallussa.

Monivuotias saa viinaa, entä kanmabista?

Vierailija
133/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä sukupolvea, ettei kukaan käyttänyt lapsuudessani kypärää ikinä missään (poislukien kilpapyöräilijät).  En koskaan myöskään kuullut yhdestäkään vakavasta pyöräonnettomuudesta. Päinvastoin kuin vaikka kypärättä mopolla ajetuista turmista, mistä kuuli varmaan vuosittain. Ja kasvoin siis Helsingissä.

Se taas ei tarkoita, etteikö pyöräilykypärät olisi tarpeellisia. Halpa henkivakuutus ja lapsi saa sitten teininä ajaa ilman kypärää, kun on harjoitellut pikkulapsesta saakka. Parempi jos pitäisi kypärän sen jälkeenkin, mutta kaikkea ei voi pakottaa ja hallita.

Mun tuttavapiirissä on kaksi henkilöä, jotka ovat ajaneet vakavan pyöräkolarin. Toinen joutui onnettomuuden seurauksena sairauseläkkeelle nelikymppisenä ja toinen joutuu olemaan sairauslomalla ajoittaisten päänsärkykohtauksien ja näköoireiden takia

Vierailija
134/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti nuorten maailmassa ei välttämättä ole yhtään coolia kypärää, kun kaikki turvallisuuteen viittaava nähdään nössöilynä.

Ja vaikka teille vanhemmille esittävät että kyllä ajetaan kypärä päässä, niin eivät jotkut todellakaan aja, vaan kun pihasta poistutaan, niin kypärä pois ja tangolle roikkumaan ja taas ennen pihaa niin kypärä taas päähän ja vanhemmat ovat harhassa että kyllä meidän nuori tottelee.

Itse olen usein työmatkalla, mennen tullen, todistanut tätä että kun nuori lähtee pihasta, niin hetkenpäästä kypärä pois ja kun tulee kotiin, niin ennen pihaa kypärä taas päähän.

Eli minusta sen kypärän voi jättää pois jos se on nuorelle ongelma eikä turhaan pakottaa. Kyllä se nuori viimeistään kantapääopilla sen ymmärtää miksi se kypärä olisi hyvä olisi olla päässä kun ajaa pyörällä, mutta antaa hänen itse sen asian oppia.

Jos nuori toimii noin, hänelle ei ole opetettu asiaa niin, että hän olisi sen sisäistänyt itse. Kun lapsi tai nuori tietää mikä on oikein ja miksi on säännöt, hän ei kavereiden painostuksestakaan toimi väärin. Sen sijaan, että laittaa lapsen kokemaan kantapään kautta, lapselle kerrotaan että tämä ei ole neuvottelukysymys ja olet muita fiksumpi kun et lähde asialla kikkailemaan. 

Vierailija
135/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä tiedän tapauksen, joka kaatui, löy päänsä ja on ollut siitä lähtien pyörätuolissa ja 24/7 hoidettavana.

Ei se tapahdu joka toiselle, mutta JOS se tapahtuu, niin siitä ei enää parannuta. Ihan typerää ottaa riski sen takia, ettei halua kypärää laittaa päähän.

Vierailija
136/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Look, Mom! No head!

Vierailija
137/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolme pyöräonnettomuutta:

- työkaverini äiti joutui pyöräillessään kolariin, löi päänsä katuun ja kuoli siihen

- pelikaverini jäi auton alle, pää meni kypärässäkin säpäleiksi, mutta selvisi teholta elävien kirjoihin

- tyttäreni törmäsi nurkan takaa koheltaneen mersukuskin autoon, lensi auton yli, kypärä halkesi, sai ruhjeet, mutta selvisi (olikin melkoinen homma vielä riidellä mersukuskin isukin ja poliisin kanssa korvausasiat oikein, tässä tapauksessa kuskin piikkiin)

Kypärä voi säästää vakavimmilta vammoilta. 
Onnettomuuksiin voi joutua ilman omaa syytä.

13-vuotias osaa kyllä ajatella itsenäisesti ja ymmärtää syitä ja seurauksia, ajatteleeko hän tässä omilla aivoillaan vai seuraako hän pöljänä muitten hölmöilyjä ja alistuu johonkin (kuviteltuun) ryhmäpaineeseen. Jos jotkut pöljät ilkkuvat niin mitä väliä.

Vierailija
138/188 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kuin haluan täysipäisen lapsen tai lasten isän. Pitäisikö jossain iässä lopettaa pyöräilykypärän käyttö?

Vierailija
139/188 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi kädessä ei tarvitse katsoa ympäri.

Vierailija
140/188 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani päävamman tai  hengenlähdön pelasti laadukas kypärä , onnettomuudessa, johon itse ei ollut syyllinen. Kypärästä tuli entinen mutta pää toimii erinomaisesti.