Lapsia tai ei, vanhuus on yksinäistä
Sitä juuri tässä mietin olen taas hoitanut asioita jotka on yli osaamiseni. Auton huoktoa, sisäremppaneuvotteluja. Puhumattakaan muista arjen pärjäämisaaioista. Olen yli 80 nainen.
Lapset asuvat kaukana ja tuntuu ettei heille ole tullut mieleenkään etten enää ole kaiken osaava ja jaksava.
Meidän suvussa kyllä sinnitellään eikä heikkoutta myönnetä.
Kommentit (153)
Te ette siis ole työelämässä jos kaivertaa että vanhemmat aikoinaan olivat ja se oma avain?
Vauvapalsta. Marttyyri ja vanhus on synonyymit.
Koska vain minua pitää auttaa, olenhan niin stressaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Onko yksinäisyys sitä että ei voi teettää omia velvollisuuksiaan toisella?
Ei. Mutta kysyjälle tiedoksi, että vanhuus se tulee sullekin, jos hengissä pysyt. Mites sitten suu pannaan. Jälleen kerran toteutuu se, että ihminen ei opi muutoin, kuin kantapään kautta. Olen vasta 74-v ja hoidan kaiken yksin, koska asun yksin. Toistaiseksi en ole tarvinnut apua kuin pari kertaa nettiasioiden kanssa. Lapsia autan aina, kun osaan ja jaksan. Ikkunoita olen heille käynyt pesemässä ja tiedän tasan tarkkaan sen, että kun en enää itse jaksa omia ikkunoitani pestä, niin kukaan ei huomaa tule auttamaan. Ei haittaa, olkoot sitten pesemättä. Elämä on.
Lapset eivät ole kenenkään ilmaisia kodinhoitajia tai palkattomia lähihoitajia.
Lapsilla on omakin elämä.
Jos on vanha aviopari he voivat jakaa ne velvollusuudetkin. Se laittaa ruuan joka jaksaa tai käy kaupassa. Toisena päivänä voinnit ehkä toisinpäin.
Yksinäisen vanhuksen "kaverit" ei korvaa sitä yksinelämistä jossa yksin elät, päätät, hoidat asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole kenenkään ilmaisia kodinhoitajia tai palkattomia lähihoitajia.
Lapsilla on omakin elämä.
Ei tietenkään. Ja miksi lapsi edes olisi edes kiinnostunut miten vaikka se äiti voi, onko jo rahanaa jakanut pihamaalla.
Vauvan ristiriitaa. Kymmeniä keskusteluja kun ei meitä nuoria terveitä ihmisiä vsnhempi sukupolvi auta, hoida lapsia, laita viikon ruokia, siivoa, pidä lapsia kesää luonaan.
Samat ihmiset sitten tiuskii, me olla lähihoitajia eikä avustajia. Me vaan ite tarvittais semmonen.
Vierailija kirjoitti:
Vauvan ristiriitaa. Kymmeniä keskusteluja kun ei meitä nuoria terveitä ihmisiä vsnhempi sukupolvi auta, hoida lapsia, laita viikon ruokia, siivoa, pidä lapsia kesää luonaan.
Samat ihmiset sitten tiuskii, me olla lähihoitajia eikä avustajia. Me vaan ite tarvittais semmonen.
Ei meillä boomereiden lapsilla ole enää mitään pieniä lapsia ja jokainen keski-ikäinen osaa järjestää ruokansa työpaikalla tai kulkemalla kaupan kautta. Avuntarve oli ja meni n. 15-20 v sitten.
Eikö kukaan pelkää huijareita netissä t miksei remppaajissakin? Itse olen osannut vielä varoa, mutta miten käy, kun ymmärrys t vointi huononee. Kyselen esikoiselta apuja, häneen luotan. Kaikilla ei sitä luotettavaa ihmistä ole. Jos en olisi kuullut, ettei linkkeihin pidä sekaantua, olisin varmaan astunut ansaan, niin asiallisen näköisiä viestejä sain.
Hyvää viikonloppua myös Teille sympatiarajoitteisille ketjulaisille! Vai tuleeko nyt joku sanomaan, että mun pitää luopua netin käytöstä, kun alan pudota kärryiltä?
Naapurin mummolla on hyvin aktiivinen sosiaalinen elämä harrastekerhoineen ja lomamatkoineen. Käy kotonaan vain kääntymässä.
Ainahan täällä kerrotaan kun nyt tehdään lapset nelikymppisinä niin pienten lasten mummot on boomereita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan pelkää huijareita netissä t miksei remppaajissakin? Itse olen osannut vielä varoa, mutta miten käy, kun ymmärrys t vointi huononee. Kyselen esikoiselta apuja, häneen luotan. Kaikilla ei sitä luotettavaa ihmistä ole. Jos en olisi kuullut, ettei linkkeihin pidä sekaantua, olisin varmaan astunut ansaan, niin asiallisen näköisiä viestejä sain.
Hyvää viikonloppua myös Teille sympatiarajoitteisille ketjulaisille! Vai tuleeko nyt joku sanomaan, että mun pitää luopua netin käytöstä, kun alan pudota kärryiltä?
Mä kyllä ymmärrän oikein hyvin tuon ogelman, mutta siinä vaiheessa, kun omat kognitiiviset taidot on sitä luokkaa, ettei uskalla enää palkata remppafirmaa, kannattaa ehkä muuttaa omakotitalosta joko rivitaloyhtiöön tai kerrostaloyhtiöön. Ja sitten, jos on tarvis rempata kotona jotain, kysyä isännöitsijältä. Mitä tulee noihin muihin kaikenlaisiin huijausjuttuihin, niin esimerkiksi Yle.fi:stä löytyy sellainen kuin Digitreenit. En pistänyt mieleeni, mainostiko Yle tuota tänä aamuna ennen vai jälkeen "Ylen aamu" -ohjelmaa, mutta joka tapauksessa tänäänkin tuli telkkarista - siis ihan suoraan kanavaa katsomalla - asiasta vinkki.
Totta on, että jossain vaiheessa - varsinkin, jos alkaa joku muistisairaus - joutuu helposti huijatuksi. Ja totta on sekin, että hyvin harva haluaa myöntää edes itselleen saati sitten muille, että pää ei enää toimikaan kuten pitäisi. Mutta jos vaikka siskolla, veljellä, serkulla, ystävällä tai kaverilla nuppi toimii paremmin kuin itsellä, niin ei sen tarvitse olla just oma lapsi, jolta kysyä neuvoja. Ja juu, sanoit, että kaikilla ei ole muita luotettavia ihisiä kuin omat lapsensa, niin ymmärrän tuonkin. Muttakaikilla ei ole niitä lapsiakaan.
Tämä digimaailma on kieltämättä aika vaarallinen vanhuksille, jotka eivät enää itse pysty, jaksa tai halua seurata aikaansa. Isäni otti aikoinaan äidltä kännykän kokonaan pois, koska äiti hömelönä tilasi aivan kaiken, mitä hänelle puhelimitse kaupattiin. Kyllähän lankapuhelinten aikaankin kaikenlaisia huijareita soitteli ja oven takana kävi erilaisia kaupustelijoita, mutta oliko niistä näin suurta ongelmaa kuin nykyisin? En osaa sanoa.
Ja mitä se kummankaan varallisuus kuuluu jos lapsi tarkistaa että esim vanha äiti pärjää arjessaan?