Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsia tai ei, vanhuus on yksinäistä

Vierailija
19.08.2026 |

Sitä juuri tässä mietin  olen taas hoitanut asioita jotka on yli osaamiseni. Auton huoktoa, sisäremppaneuvotteluja. Puhumattakaan muista arjen pärjäämisaaioista. Olen yli 80 nainen.

Lapset asuvat kaukana ja tuntuu ettei heille ole tullut mieleenkään etten enää ole kaiken osaava ja jaksava.

Meidän suvussa kyllä sinnitellään eikä heikkoutta myönnetä.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elämä on yksinäistä niin miksi et yritä hankkia uusia frendejä muista vanhuksista? Heillä on varmaan enemmän aikaa ja kiinnostusta kanssakäymiseen kuin toisella puolella maata asuvilla ruuhkavuosi lapsillasi. Yksinäisiä seuraa kaipaavia vanhuksia on runsain mitoin.

Palveluita voi myös ostaa rahalla, kaikkea ei tarvitse tehdä itse

5-6-kymppiset ruuhkavuosissa?

Heillä on työ, jossa pitää jaksaa. Omassa terveydessäkin voi olla ongelmia, jos ei muuta, niin ainakin vaihdevuodet tai sitten puoliso sairastaa. Viisikymppisellä voi olla kotona asuvia lapsia. Osalla on lapsenlapsia, joiden elämässä haluaa olla mukana. Omaa elämääkin voi olla kiva elää niin, että keskittyy välillä itseen. Eikö mikään noista ollut sinulle tuttua noissa ikävuosissa?

Tähän elämään ei siis mahdu muuta, kuin minä, minun työ, minun isot lapset, minun lapsenlapset?

Ruuhkavuosilla tarkoitetaan pikkulapsiaikaa.

Vierailija
42/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne palvelutkin on hoidettava, valittava tekijä, sovittava ajat, tehtävä netissä ruokakaupan tilaus, maksettava laskut ja huolehdittava.

Siinä ei auta toisen mummun kanssa kahvittelu.

Ehkä moni tajuaa kun ikä alkaa kahdeksalla.

Ajan varaaminen, ruokakaupan tilaus, laskun maksaminen ja palveluntarjoajan valitseminen ovat ihan tavallisia arjen perustaitoja. Verkkopankkeja on Suomessa käytetty jo vuodesta 1996, joten harjoitteluaikaa on ollut noin 30 vuotta. Jos netissä muutaman napin painaminen muuttuu yhtäkkiä ylivoimaiseksi teknologiahaasteeksi, ongelma ei ehkä enää ole teknologian hurjassa kehitysvauhdissa.

Kun olet 83, osaat ne mutta hitaammin, koet ne raskaaksi asiaksi, tarkot ennen painamista että varmasti oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos elämä on yksinäistä niin miksi et yritä hankkia uusia frendejä muista vanhuksista? Heillä on varmaan enemmän aikaa ja kiinnostusta kanssakäymiseen kuin toisella puolella maata asuvilla ruuhkavuosi lapsillasi. Yksinäisiä seuraa kaipaavia vanhuksia on runsain mitoin.

Heillä on työ, jossa pitää jaksaa. Omassa terveydessäkin voi olla ongelmia, jos ei muuta, niin ainakin vaihdevuodet tai sitten puoliso sairastaa. Viisikymppisellä voi olla kotona asuvia lapsia. Osalla on lapsenlapsia, joiden elämässä haluaa olla mukana. Omaa elämääkin voi olla kiva elää niin, että keskittyy välillä itseen. Eikö mikään noista ollut sinulle tuttua noissa ikävuosissa?

Tähän elämään ei siis mahdu muuta, kuin minä, minun työ, minun isot lapset, minun lapsenlapset?

Pikkulasten tilalle on tullut muuta aikaa ja jaksamista vievää. Jotkut niistä on negatiivisia ja jotkut positiivisia. Viisi-kuusikymppisten elämässä soisi olevan myös niitä positiivisia juttuja kuten lapsenlapset, mieluummin heitä hoitaa mitä tyytymättömiä vanhuksia. Varsinkin, jos vanhukset jääräpäisesti ovat kieltäytyneet kaikesta, mikä helpottaisi heidän itsensäkin elämää.

Vierailija
44/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuolla iällä pitäisi jo osata ? Ollut 80- vuotta aikaa harjoitella. Lapsilla on omat elämänsä, näin minut on kasvatettu, ei niin että pitää lähteä kesken työpäivän ihmettelemään auton huoltoa joka onnistuu huollossa ilman katsojiakin.

Ensin pitää valita huolto joka tekee juuri sitä hommaa ja automerkkiä, sopia aika, viedä auto, hakea auto.  

Pitäisiköhän siitä autosta vain luopua jos pito on vaikeaa? Taksit ja julkisetkin keksitty. 

Vierailija
45/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Minua huvittaa tämä paasaus, käytin reikäkortilla ladattavaa tietokonetta ennenkuin osaajat ovat syntyneet.

Tiedän ettei kaikki ikäiseni enää halua esim maksaa laskuja tai heillä ei edes nettilaitteita. Liian moni on jo hautausmaalla. Mutta ei tässä saisi edes valittaa kun joskus tuntuu asiat väsyttäviltä hoitaa.

Vierailija
46/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuolla iällä pitäisi jo osata ? Ollut 80- vuotta aikaa harjoitella. Lapsilla on omat elämänsä, näin minut on kasvatettu, ei niin että pitää lähteä kesken työpäivän ihmettelemään auton huoltoa joka onnistuu huollossa ilman katsojiakin.

Ensin pitää valita huolto joka tekee juuri sitä hommaa ja automerkkiä, sopia aika, viedä auto, hakea auto.  

Pitäisiköhän siitä autosta vain luopua jos pito on vaikeaa? Taksit ja julkisetkin keksitty. 

Ap. Ei. Se on liikuntavammaiselle tärkeä elämisen laatua kohottava vaikka kallis ylläpidettävä. Vaikka taksia huoltopäivinä tarvitaankin.

Vierailija
47/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne palvelutkin on hoidettava, valittava tekijä, sovittava ajat, tehtävä netissä ruokakaupan tilaus, maksettava laskut ja huolehdittava.

Ajan varaaminen, ruokakaupan tilaus, laskun maksaminen ja palveluntarjoajan valitseminen ovat ihan tavallisia arjen perustaitoja. Verkkopankkeja on Suomessa käytetty jo vuodesta 1996, joten harjoitteluaikaa on ollut noin 30 vuotta. Jos netissä muutaman napin painaminen muuttuu yhtäkkiä ylivoimaiseksi teknologiahaasteeksi, ongelma ei ehkä enää ole teknologian hurjassa kehitysvauhdissa.

Kun olet 83, osaat ne mutta hitaammin, koet ne raskaaksi asiaksi, tarkot ennen painamista että varmasti oikein.

No voi kauhea, joutuu oikein katsomaan ennen kuin painaa nappia. Se ei edelleenkään tarkoita, että pitäisi olla joku IT-guru. Jos 83-vuotias osaa hoitaa asian itse, mutta tekee sen hitaammin ja tarkistaa ennen hyväksymistä, niin sehän nimenomaan todistaa, että homma onnistuu. Hitaus ei ole sama asia kuin osaamattomuus.

Vierailija
48/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko palstan nuoret rouvat marttyyreja kun valittavat lastensa sitovuutta ja raskautta ja " kukaan ei auta".

Vierailija
49/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapsetkaan ole ajatustenlukijoita. Jos et koskaan pyydä apua ja vain sinnittelet niin lapset myös olettavat ettet apua kaipaa ja olet edelleen kaiken itse hoitava ja jaksava. 

Vierailija
50/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kauhea, joutuu oikein katsomaan ennen kuin painaa nappia. Se ei edelleenkään tarkoita, että pitäisi olla joku IT-guru. Jos 83-vuotias osaa hoitaa asian itse, mutta tekee sen hitaammin ja tarkistaa ennen hyväksymistä, niin sehän nimenomaan todistaa, että homma onnistuu. Hitaus ei ole sama asia kuin osaamattomuus.

Eihän tuon vanhuksen kommentissa osaamattomuutta valitettu vaan sitä että ruokatilaus, laskut ym vievät nekin aikaa juuri hitauden takia ja raskailta joskus tehdä.

Vierailija
51/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on todella uskomattoman huono ulostulo sulla. Kyllä elämässäs joudut vielä karvasta kalkkia nielemään. En toivo, mutta tuo näyttää ihan ilmiselvältä.

Vierailija
52/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn äidilläni 3-4 krt viikossa :) Kiva jutustella, mutta en osaa sanoa onko yksinäinen. Kokeehan yksinäisyyttä myös nuoremmat mutta se on varmasti erityyppistä.

Vierailija
53/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisten lapset on jostain syystä tosi itsekkäitä. Olen miettinyt tätä ennenkin, kun olen seuraillut 70-80-luvulla syntyneiden suhtautumista vanhempiinsa. Toki poikkeuksiakin on, jotkut huolehtivat paljonkin vanhemmistaan ja appivanhemmistaan. 70-luvun lopussa syntyneisiin ja 80-luvulla syntyneisiin mennessä alkaa näkymään naisissa ainakin sellainen minäminä-asenne. 

Boomerien ikäpolvi on aika kuuluisa siitä, että heidän lapsensa kulkivat avaimet kaulassa arkipäivät ja viettivät lomansa isovanhempien hoidossa. Arki pyöri vanhempien ehdoilla ja heidän menojensa mukaan. Lapsen tehtävä oli mukautua siihen. Boomerien vanhempien ikääntyessä tämä oli ensimmäinen sukupolvi, joka laittoi vanhempansa vanhainkotiin. Lapsenlapsia he näkivät, kun omilta menoiltaan ja matkoiltaan ehtivät. 70-80-luvulla syntyneet ovat tämän kasvatuksen tulos. Tämä on nyt yleistys, ja pahoittelen, jos joku tästä loukkaantuu sen takia.

Vierailija
54/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin yksin kotona voi tulla vastaan pieniä arjen tilanteita myös, joita ei saa itse tehtyä. Ja ei löydy ketään, joka auttaisi, kun ei varsinaisesti kuulu minkään palveluntarjoajan toimenkuvaan. Esim. jos pitäisi nostaa tai siirtää jotain huonekalua tai pitäisi saada rasvattua myös selkä. On iso kynnys pyytää naapuria apuun ja jos sukulaisia on, niin ne voi asua kaukana. Tai sitten tulee kohtuuttoman kalliiksi mennä terveyskeskuksen ensiapuun joka kerta suihkun jälkeen sen rasvatölkin kanssa tai tilata muuttofirma paikalle siirtämään ruokapöytää ikkunoiden pesun ajaksi. Jos siis saa itse kuitenkin pestyä ne ikkunat. Tai viemään puutarhakalusteita parvekkeelta varastoon tai mitä nyt onkin. 

Vierailija
55/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulasten tilalle on tullut muuta aikaa ja jaksamista vievää. Jotkut niistä on negatiivisia ja jotkut positiivisia. Viisi-kuusikymppisten elämässä soisi olevan myös niitä positiivisia juttuja kuten lapsenlapset, mieluummin heitä hoitaa mitä tyytymättömiä vanhuksia. Varsinkin, jos vanhukset jääräpäisesti ovat kieltäytyneet kaikesta, mikä helpottaisi heidän itsensäkin elämää.

Voin hyvin kuvitella miten lastesi elämä tulee myös muodostumaan minä-elämistä ja sinä tulet olemaan rasite heidän ininä-elämissään, joissa he soisivat olevan niitä positiivisiä juttuja, jotka poissulkevat sinut.

Vierailija
56/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuon vanhuksen kommentissa osaamattomuutta valitettu vaan sitä että ruokatilaus, laskut ym vievät nekin aikaa juuri hitauden takia ja raskailta joskus tehdä.

Voivoi, mitäs sitten? Vanhana elämä nyt vain on hitaampaa ja raskaampaa. Pääasia on, että hommat saa hoidettua. Se, että laskun maksu tai ruokatilaus vie vähän enemmän aikaa ja energiaa, ei vielä tee siitä mitään kohtuutonta teknologista ongelmaa. Valittaminen ei muuta vanhuuden realiteetteja miksikään.

Vierailija
57/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisten lapset on jostain syystä tosi itsekkäitä. Olen miettinyt tätä ennenkin, kun olen seuraillut 70-80-luvulla syntyneiden suhtautumista vanhempiinsa. Toki poikkeuksiakin on, jotkut huolehtivat paljonkin vanhemmistaan ja appivanhemmistaan. 70-luvun lopussa syntyneisiin ja 80-luvulla syntyneisiin mennessä alkaa näkymään naisissa ainakin sellainen minäminä-asenne. 

Boomerien ikäpolvi on aika kuuluisa siitä, että heidän lapsensa kulkivat avaimet kaulassa arkipäivät ja viettivät lomansa isovanhempien hoidossa. Arki pyöri vanhempien ehdoilla ja heidän menojensa mukaan. Lapsen tehtävä oli mukautua siihen. Boomerien vanhempien ikääntyessä tämä oli ensimmäinen sukupolvi, joka laittoi vanhempansa vanhainkotiin. Lapsenlapsia he näkivät, kun omilta menoiltaan ja matkoiltaan ehtivät. 70-80-luvulla syntyneet ovat tämän kasvatuksen tulos. Tämä on nyt yleistys, ja pahoittelen, jos joku tästä loukkaantuu sen takia.

Apn vanhemmat kuolivat suorilta jaloilta omassa kodissaan kumpikin 86 -vuotiaana.

Apn lapset eivät tuntiakaan ole olleet hoidossa kummassakaan mummolassa, yoista ei edes ollut.

Avain kaulassa kyllä olivat koulupäivän jälkeen

Onneksi sulla kirjoittaja  on varaa hoitaa lapset täysi -ikäisiksi kotirouvana.

Vierailija
58/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Ei. Se on liikuntavammaiselle tärkeä elämisen laatua kohottava vaikka kallis ylläpidettävä. Vaikka taksia huoltopäivinä tarvitaankin.

Liikuntavammainen eläkeläinen saa kyllä Kela-taksikortin niin hoitokäyntejä, apteekkia kuin viriketoimintojakin varten. 

Vierailija
59/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi, mitäs sitten? Vanhana elämä nyt vain on hitaampaa ja raskaampaa. Pääasia on, että hommat saa hoidettua. Se, että laskun maksu tai ruokatilaus vie vähän enemmän aikaa ja energiaa, ei vielä tee siitä mitään kohtuutonta teknologista ongelmaa. Valittaminen ei muuta vanhuuden realiteetteja miksikään.

Narisevia marttyyreja on vanhukset.

Vierailija
60/107 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuntavammainen eläkeläinen saa kyllä Kela-taksikortin niin hoitokäyntejä, apteekkia kuin viriketoimintojakin varten. 

En saanut edes invapysäköintilupaa kun lääkäriltä kysyin.  Saati nyt taksikortteja, heh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän