Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsia tai ei, vanhuus on yksinäistä

Vierailija
19.08.2026 |

Sitä juuri tässä mietin  olen taas hoitanut asioita jotka on yli osaamiseni. Auton huoktoa, sisäremppaneuvotteluja. Puhumattakaan muista arjen pärjäämisaaioista. Olen yli 80 nainen.

Lapset asuvat kaukana ja tuntuu ettei heille ole tullut mieleenkään etten enää ole kaiken osaava ja jaksava.

Meidän suvussa kyllä sinnitellään eikä heikkoutta myönnetä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisten lapset on jostain syystä tosi itsekkäitä. Olen miettinyt tätä ennenkin, kun olen seuraillut 70-80-luvulla syntyneiden suhtautumista vanhempiinsa. Toki poikkeuksiakin on, jotkut huolehtivat paljonkin vanhemmistaan ja appivanhemmistaan. 70-luvun lopussa syntyneisiin ja 80-luvulla syntyneisiin mennessä alkaa näkymään naisissa ainakin sellainen minäminä-asenne. 

Vanhemmat olivat myös itsekkäitä. Eivät panostaneet lapsiinsa eivätkä kuunnelleet heitä. Sieltä se suhtautumistapa ja malli tulee. Ihan omilta vanhemmilta.

Vierailija
22/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auton huoltoaika on aikaisin aamulla, niin auton voi usein viedä sinne jo edellisenä päivänä. Sitäkin voi kysyä, onko huoltoliikkeellä palvelua, jossa auto käydään hakemassa kotipihasta. Maksaahan se, mutta mikäpä ilmaista olisi.

Tästä kai aloitus oli, on suunniteltava, on hoidettava jotenkin. Soiteltava ja sovittava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elämä on yksinäistä niin miksi et yritä hankkia uusia frendejä muista vanhuksista? Heillä on varmaan enemmän aikaa ja kiinnostusta kanssakäymiseen kuin toisella puolella maata asuvilla ruuhkavuosi lapsillasi. Yksinäisiä seuraa kaipaavia vanhuksia on runsain mitoin.

Palveluita voi myös ostaa rahalla, kaikkea ei tarvitse tehdä itse

Jos on pieni eläke niin rahalla ei sit kyllä kaikkea osteta. Mutta tosiaan otetaampas nyt vaikka tietotekniikka joka menee harppauksin eteenpäin jatkuvasti eli pitäisi pysyä perässä jos aikoo itse maksaa laakut ja hoitaa muut asiat jotka tietysti kaikki hoidetaan nykyisin netissä. 

Tietokoneet ym. pitää päivittää ja uudet ohjelmistot oppia käyttämään koska ne ovat myös se suurin tietoturva ongelma samalla. 

Miten se onnistuu jos ett koskaan ole ollut erityinen it-guru? Siinäpä se ehkä suurin ongelma monelle ikääntyvälle nykyisin ja tietysti juuri tämä ryhmä on myös se kaikkien hakkereiden kohderyhmä tietomurtoihin ja huijauksiin. 

Vierailija
24/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä loputtomiin kaikkea jaksa eikä osaa.

Varsin suurta ymmärtämättömyyttä vanhuudesta täällä joillakuilla.

Vierailija
25/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos auton huoltoaika on aikaisin aamulla, niin auton voi usein viedä sinne jo edellisenä päivänä. Sitäkin voi kysyä, onko huoltoliikkeellä palvelua, jossa auto käydään hakemassa kotipihasta. Maksaahan se, mutta mikäpä ilmaista olisi.

Tästä kai aloitus oli, on suunniteltava, on hoidettava jotenkin. Soiteltava ja sovittava.

En nyt ihan ymmärrä ongelmaa. Sen kun soittaa samaan paikkaan missä autoa on aiemminkin huollettu. Kyllä ne osaa kysyä onko kyseessä määräaikaishuolto vai joku yllättäen tullut ongelma. Jos kyseisessä liikkeessä ei sellaisia hoideta, ne osaa sanoa ehdotuksia. Kun auton asiat menee liian työläiksi, autosta voi luopua.

Vierailija
26/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autettiin me lapset ja lastenlapset  äitiä kukin eri asioissa. Kasvotusten kiitti  auttajaa, mutta takanapäin haukkui kuinka ei auteta ja varsinkin se joka arjessa rniten auttoi ei kuulemma auttanut yhtään. Kiva kiitos.

Vierailija
27/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 80 v. vois myös miettiä omaa asennettaan hieman. Katkera marttyyriys ja haukkuminen ei ole kauhean hedelmällistä. Apua kyllä saa, mutta eläkkeellä oleva ei voi vaatia sitä just silloin kun sattuu haluamaan. Ajankohdasta pitää neuvotella. 

Vierailija
28/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elämä on yksinäistä niin miksi et yritä hankkia uusia frendejä muista vanhuksista? Heillä on varmaan enemmän aikaa ja kiinnostusta kanssakäymiseen kuin toisella puolella maata asuvilla ruuhkavuosi lapsillasi. Yksinäisiä seuraa kaipaavia vanhuksia on runsain mitoin.

5-6-kymppiset ruuhkavuosissa?

Vierailija
29/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 80 v. vois myös miettiä omaa asennettaan hieman. Katkera marttyyriys ja haukkuminen ei ole kauhean hedelmällistä. Apua kyllä saa, mutta eläkkeellä oleva ei voi vaatia sitä just silloin kun sattuu haluamaan. Ajankohdasta pitää neuvotella. 

Sieltä se taas tuli.  Jos et pärjää olet nariseva marttyyri.  Jos kaipaisit keskusteluapua käytännön isommissa asioissa.

Vierailija
30/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos on valinnut elämän ilman lapsia, ja ehkä olla muutenkin yksin, niin on yksin. Voi mennä vapaasti omien suunnitelmien mukaan, eikä olekaan odotuksia muista. Mutta jos on hankkinut lapsia ja sitten he eivät enää ehdi/jaksa/välitä tulla näkemään niin usein kuin itse toivoisi, niin on yksinäinen. Tulee odotettua että puhelin soisi, että edes äitienpäivänä ja jouluna näkisi...

Mutta me lapsettomat ollaan muka niitä yksinäisiä joita pitää sääliä.

Vierailija
31/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on työ, jossa pitää jaksaa. Omassa terveydessäkin voi olla ongelmia, jos ei muuta, niin ainakin vaihdevuodet tai sitten puoliso sairastaa. Viisikymppisellä voi olla kotona asuvia lapsia. Osalla on lapsenlapsia, joiden elämässä haluaa olla mukana. Omaa elämääkin voi olla kiva elää niin, että keskittyy välillä itseen. Eikö mikään noista ollut sinulle tuttua noissa ikävuosissa?

Vierailija
32/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä ongelmaa. Sen kun soittaa samaan paikkaan missä autoa on aiemminkin huollettu. Kyllä ne osaa kysyä onko kyseessä määräaikaishuolto vai joku yllättäen tullut ongelma. Jos kyseisessä liikkeessä ei sellaisia hoideta, ne osaa sanoa ehdotuksia. Kun auton asiat menee liian työläiksi, autosta voi luopua.

Miten sun kannattaa vastata, jos et edes ongelmaa ymmärrä.

Vierailija
33/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuolla iällä pitäisi jo osata ? Ollut 80- vuotta aikaa harjoitella. Lapsilla on omat elämänsä, näin minut on kasvatettu, ei niin että pitää lähteä kesken työpäivän ihmettelemään auton huoltoa joka onnistuu huollossa ilman katsojiakin.

Ensin pitää valita huolto joka tekee juuri sitä hommaa ja automerkkiä, sopia aika, viedä auto, hakea auto.  

Ihan uusi autoko on 80-vuotiaalla? Kyllä se sama vanha tuttu huolto yleensä hoitaa. Jossain vaiheessa voi sitten autosta luopua myös. 

Vierailija
34/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhui huollosta ja remppaneuvotteluista, ei itse tekemisestä.

Palveluita? Täällä periferiassa ei niitä ole oikein rahallakaan ostettavissa, kun ei ole tekijöitä/firmoja.

Joku mainitsikin jo, ettei tahdo löytää ikäistänsä seuraa, kun ovat edesmenneitä.

Ja tietysti sinulle viisastelija sanon, tulevaisuus näyttää kyllä sinullekin "tien"vaikka olisitkin tällä hetkellä kuinka hyvin toimeentuleva ja pärjäilijä.

Esim itse kaaduin ja olen keppi-ihminen tovin, vaikeaa on.

Vierailija
35/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä se taas tuli.  Jos et pärjää olet nariseva marttyyri.  Jos kaipaisit keskusteluapua käytännön isommissa asioissa.

No, ei varmaan kaikki ole, mutta kyllä oma äitini välillä harjoittaa marttyyriyttä ihan täysillä. Hänestä tulee erittäin raskas näinä hetkinä. Jospa et kommentoisi, jos kokemusta ei ole. 

Vierailija
36/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sun kannattaa vastata, jos et edes ongelmaa ymmärrä.

Auto-ongelma poistuu samoin tein, kun luopuu autosta. Toinen vaihtoehto on mennä autoliikkeeseen ja ostaa tuliterä auto. Kolmas vaihtoehto on hankkia liisausauto. Ongelmat ei poistu sillä, että soittaa lapsille ja käskee heitä tekemään jotain. Ihan samoin omakotitalosta pitää luopua, jos ei enää pärjää siellä.

Vierailija
37/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pieni eläke niin rahalla ei sit kyllä kaikkea osteta. Mutta tosiaan otetaampas nyt vaikka tietotekniikka joka menee harppauksin eteenpäin jatkuvasti eli pitäisi pysyä perässä jos aikoo itse maksaa laakut ja hoitaa muut asiat jotka tietysti kaikki hoidetaan nykyisin netissä. 

Tietokoneet ym. pitää päivittää ja uudet ohjelmistot oppia käyttämään koska ne ovat myös se suurin tietoturva ongelma samalla. 

Miten se onnistuu jos ett koskaan ole ollut erityinen it-guru? Siinäpä se ehkä suurin ongelma monelle ikääntyvälle nykyisin ja tietysti juuri tämä ryhmä on myös se kaikkien hakkereiden kohderyhmä tietomurtoihin ja huijauksiin. 

Ei tässä tarvitse mikään IT-guru olla. Laskujen maksaminen netissä, käyttöjärjestelmän päivittäminen ja perusasioiden hoitaminen eivät ole mitään rakettitiedettä. Näitä taitoja on voinut opetella jo noin 30 vuotta. Jos koko tämän ajan on tietoisesti jättänyt kaiken digiasioinnin opettelematta, niin ihan kaikkea ei voi enää selittää sillä, että “olen vanha enkä ymmärrä tietokoneita”. Aikaa harjoitteluun on ollut vuosikymmeniä.

Vierailija
38/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei ole vaihdevuodetkaan mitään lastenleikkiä. 

Vierailija
39/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä tarvitse mikään IT-guru olla. Laskujen maksaminen netissä, käyttöjärjestelmän päivittäminen ja perusasioiden hoitaminen eivät ole mitään rakettitiedettä. Näitä taitoja on voinut opetella jo noin 30 vuotta. Jos koko tämän ajan on tietoisesti jättänyt kaiken digiasioinnin opettelematta, niin ihan kaikkea ei voi enää selittää sillä, että “olen vanha enkä ymmärrä tietokoneita”. Aikaa harjoitteluun on ollut vuosikymmeniä.

Minä 50 v. kyllä hoidan vanhempani nettiongelmat. Olen hoitanut jo pitkään. Se ei ole se ongelma. 

Vierailija
40/67 |
19.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne palvelutkin on hoidettava, valittava tekijä, sovittava ajat, tehtävä netissä ruokakaupan tilaus, maksettava laskut ja huolehdittava.

Siinä ei auta toisen mummun kanssa kahvittelu.

Ehkä moni tajuaa kun ikä alkaa kahdeksalla.

Ajan varaaminen, ruokakaupan tilaus, laskun maksaminen ja palveluntarjoajan valitseminen ovat ihan tavallisia arjen perustaitoja. Verkkopankkeja on Suomessa käytetty jo vuodesta 1996, joten harjoitteluaikaa on ollut noin 30 vuotta. Jos netissä muutaman napin painaminen muuttuu yhtäkkiä ylivoimaiseksi teknologiahaasteeksi, ongelma ei ehkä enää ole teknologian hurjassa kehitysvauhdissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi