Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Automaatti vai manuaali kortti?

Vierailija
17.08.2026 |

Hesarissa oli tänään tällainen minusta outo kommentti
Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Timo Suominen.

”Koko ajan on ollut lisääntymään päin, että ajetaan automaattikortteja. Moni näkee turhaksi manuaalivaihteisen kortin, jos perheessä on vain automaatteja. Manuaalien saatavuuskin alkaa olla huonoa.”

Itse ajattelen, että tietenkin manuaalisen kortti, koska sitten voi ajaa kummallakin.

muutenkin olen huomannut, että tietokoneet, kun noita autoja korjailee  ja vikoja etsivät, niin heikommaksi on mennyt. Veikkaan, että mekaaniset tulevat takaisin.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

automaatilla ajaa vain invalidit tai kermaperseet, ei normaalit ihmiset.

Vierailija
22/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut manuaalin, mutta hankalampaa se on keskittyä sekä oikeaoppiseen vaihteiden vaihtamiseen ja muuhun säätämiseen sekä liikennesääntöihin samaan aikaan. Helpompaa on jos voi keskittyä lähinnä liikenteeseen auton sijasta. 

Täh? Vaihteiden vaihto sujuu ihan automaattisesti.

Töh? Osasitko ajaa täydellisesti jo silloin kun menit autokouluun? 

Sitä varten autokouluun mennään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ajanut viimeiset n 12v automaattia. 

Joskus lainassa ollut manuaalivaihteinen, niin tosi nopeesti se automatisoituu se vaihtaminen kun sellaisilla olen puolet ajourastani kuitenkin ajanut. Mutta sen jälkeen kun hyppäsin takasin omaan autoon, niin hitto.... Mä lykkäsin muun muossa vaihdekepin vauhdissa pois D:lta ja painoin "kytkintä" yms...

Käsittämätöntä mistä lihasmuistista noi yhtäkkiä puski kun olin satoja kilometrejä ensin ajanut omalla automaatillani. :D 

Vierailija
24/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opettelee manuaalin, niin automaatti on hirveän helppo sen jälkeen. Toisin päin on jo enemmän opettelemista. Mutta sitten taas jos perheessä on automaattiauto, niin äkkiä unohtuu ne autokoulun opit manuaalilla ajamisesta, jos sitä ei pääse harjoittelemaan kun kortti on jo taskussa.

Minä koin automaatin jotenkin vaikeaksi alkuun. Vaihteiden vaihto oli niin veressä. Nykyisin se kyllä tuntuu helpommalta. 

Vierailija
25/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manuaalikortin valitsisin. Perheessä on molempia autoja.

Vierailija
26/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut manuaalin, mutta hankalampaa se on keskittyä sekä oikeaoppiseen vaihteiden vaihtamiseen ja muuhun säätämiseen sekä liikennesääntöihin samaan aikaan. Helpompaa on jos voi keskittyä lähinnä liikenteeseen auton sijasta. 

Joo, olin ajellut mökkit*itä jo isän Corollalla monta monta vuotta.

Vierailija
27/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan automaattisesti ja ajattelemattase vaihteiden vaihtaminen itsellä sujuu. Eikä ajaessa säädetä muuta. Vieraissa paikoissa ja kaupunkiruuhkissa on oleellista sammuttaa radio, jotta näkee paremmin.

Kyllä se minultakin nyt jo sujuu, mutta siinä opetellessa oli kyllä jos ei nyt vaikeaa niin ainakin epämukavaa. Ja kaikki mäkilähdöt ja muut inssissä.

Kuulostaa siltä että tarvitset (tai ainakin tarvitsit) enemmän harjoittelua. Kyllä vaihteiden vaihdon kuuluu sujua ihan ajattelematta, ns. "selkäytimestä". Siksi onkin mielestäni tärkeää että sen oppii heti kun alkaa ajaa autoa eikä vasta myöhemmin, kun on jo tottunut olemaan "laiska" mitä vaihteisiin tulee.

Vierailija
28/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta olin ajanut autoilla siitä asti kun näin ratin takaa ulos ja yletyin polkimille, pelloilla, maaseudun pikkuteillä, jäällä ym. Ajokokemusta varmaan 10 vuoden ajalta ennen kuin menin autokouluun.

Vierailija
29/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

automaatilla ajaa vain invalidit tai kermaperseet, ei normaalit ihmiset.

Vaihteilla ylipäätään ajelee vanhat kääkät.

Vierailija
30/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisia suosittelen ihan muiden terveyttä ajatellen.

Vierailija
31/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa osasin. -eri

Vierailija
32/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö uusista autoista enää 10%iakaan myydyistä manuaalilootilla. Vain jotkut halvimmat koirankopit.

Vierailija
33/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin kortin ajaminen automaatilla estää manuaalin käytön, kannattaa kortti ajaa manuaalilla. Jos jossain vaiheessa systeemiä järkiinnytetään ja automaatti ei sulje manuaalia pois, niin sitten ihan sama.

Vierailija
34/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siitäkään että nykyautoissa ei ole kunnollista mekaanista seisontajarrukahvaa, jostain sähkönapista ei mitenkään tiedä että se on varmasti päällä. Merkkivalo voi palaa mutta jos sähkömoottorit on kuolleet, ei se ole silloin oikeasti päällä. Tämäkin täysin järjetön muutos, kyllä autossa pitää olla mekaaninen videopeleistä riippumaton seisontajarru aikuisten oikeana varmistuksena noiden teknolelujen pettäessä!

Vierailija
35/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut ajokorttini vuosikymmeniä sitten ja ajanut pääosin manuaalilla. Semmoinen seisoo parkkipaikalla nytkin minua odottamassa. Automaattiin tutustuin ensin, kun olin tuttavieni autolla "juoppokuskina". Nyt kun on välillä tullut vuokrattua auto, niin automaatteja ne ovat suurimmaksi osaksi, vaikka on yksi manuaalikin mukaan tullut.  Molemmilla ajaminen sujuu, ei ole traumoja eikä jännitä. Ainoa mitä joskus jännitin oli sukulaisen auto, jossa oli manuaalinen rattivaihde. Niitä ei taida enää ollakaan.

Vierailija
36/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö uusista autoista enää 10%iakaan myydyistä manuaalilootilla. Vain jotkut halvimmat koirankopit.

Mutta miksei ajaisi korttia manuaalilla? Ei se maksa ylimääräistä ja saa ajaa kaikkia.

Vierailija
37/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kertoo vain siitä että uusia autoja pystyy ostamaan enää rikkaimmat kermaperseet, mutta heitä ei ole tarpeeksi ylläpitämään uusien autojen myymälöitä, joten kohta on pelkkiä käytettyjä romuja välittäviä epämääräisiä jobbareita koko maa täynnä.

Vierailija
38/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajakaa vaan automaattikortteja, saan sitten käytettynä hyviä manuaaleja :)

Vierailija
39/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta olin ajanut autoilla siitä asti kun näin ratin takaa ulos ja yletyin polkimille, pelloilla, maaseudun pikkuteillä, jäällä ym. Ajokokemusta varmaan 10 vuoden ajalta ennen kuin menin autokouluun.

Niin, eri juttu kuin sillä joka on ekaa kertaa ratin takana siellä autokoulussa ja kaikki on uutta ja auton hallinta epävarmaa. Siinä tilanteessa voi automaatti olla huomattavasti helpompi.

Vierailija
40/54 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton hallinnon ja turvallisuuden takia mielestäni ilma manuaali. Hahmottaa jotenkin sitä autoa paremmin.

Piti kirjottaa ilman muuta manuaali

Auton hallinto? Onko raskaskin byrokratia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän