Automaatti vai manuaali kortti?
Hesarissa oli tänään tällainen minusta outo kommentti
Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Timo Suominen.
”Koko ajan on ollut lisääntymään päin, että ajetaan automaattikortteja. Moni näkee turhaksi manuaalivaihteisen kortin, jos perheessä on vain automaatteja. Manuaalien saatavuuskin alkaa olla huonoa.”
Itse ajattelen, että tietenkin manuaalisen kortti, koska sitten voi ajaa kummallakin.
muutenkin olen huomannut, että tietokoneet, kun noita autoja korjailee ja vikoja etsivät, niin heikommaksi on mennyt. Veikkaan, että mekaaniset tulevat takaisin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin kortin ajaminen automaatilla estää manuaalin käytön, kannattaa kortti ajaa manuaalilla. Jos jossain vaiheessa systeemiä järkiinnytetään ja automaatti ei sulje manuaalia pois, niin sitten ihan sama.
Mun mielestä taas se olisi aivan järjestöntä että manuaalivaihteisen auton rattiin pääsisi ajamaan kenguruajoa automaattikortilla. Se voi olla vaarallista sekä kuskille itselleen että muille autoilijoille ja jalankulkijoille, jos joku ei hallitse autoa. Jos ei ole koskaan ajanut manuaalivaihteista autoa ja harjoitellut kytkimen käyttöä, ei ole mitään asiaa sellaisella autolla liikenteen sekaan (muuta kuin autokoulussa).
Vielä on työpaikkoja joihin tarvitaan manuaalikortti. Siksi ostin uuden manuaaliauton, että penska saa harjoitusta vielä inssinkin jälkeen. Muuten ois ollut se ja sama, vaikkain tykkään manuaalista itse enemmän.
Mihin tarvitaan automaatteja? Ajaessa on ihan riittävästi polkea kytkintä ja vaihtaa vaihteita.
Toi onneksi loppuu, Eu tasoinen säädös tulossa asiasta, jatkossa kaikki ajetaan manuaalilla.
Manuel ajaa tietenkin manuaalilla. Mokattuaan inssin, sai lisänimen munael.
Vierailija kirjoitti:
Toi onneksi loppuu, Eu tasoinen säädös tulossa asiasta, jatkossa kaikki ajetaan manuaalilla.
Sähköautot ei tarvitse vaihteita ollenkaan, joten manuaalivaihteistolle ei ole mitään tarvetta. Automaatin valintakytkimestäkin tulee pelkkä suunnanvaihtokytkin, eteen- tai taaksepäin.
Mikä näistä on oikea auto?
a) ajokorttiina
b)luottokorttiina
c)foordkorttiina
Automaattivaihde keksittiin v.1921. 70-luvun jälkeen ei ole keppiautoja tarjottu koeajettavaksi Yhdysvalloissa. Ehkä suomalaiset alkavat nyt vähitellen hyväksymään automaatit kun ovat olleet olemassa yli sata vuotta.
Bmw e92 m3 manuaalina on ollut hauskimpia autoja joita olen ajanut, mutta en minä sellaista käyttikseksi haluaisi, siihen joku sähköauto on paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan automaatteja? Ajaessa on ihan riittävästi polkea kytkintä ja vaihtaa vaihteita.
Itse ajanut nyt 2 vuotta automaatilla, en kyllä enää manuaalia ostaisi ainakaan käyttis autoksi, harraste pelit on sitten ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liekö uusista autoista enää 10%iakaan myydyistä manuaalilootilla. Vain jotkut halvimmat koirankopit.
Mutta miksei ajaisi korttia manuaalilla? Ei se maksa ylimääräistä ja saa ajaa kaikkia.
Koska ei ole mitään tarvetta opetella ylimääräistä vanhentunutta tekniikkaa jota ei tule tarvitsemaan. Se vie vain huomion itse ajamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Automaattivaihde keksittiin v.1921. 70-luvun jälkeen ei ole keppiautoja tarjottu koeajettavaksi Yhdysvalloissa. Ehkä suomalaiset alkavat nyt vähitellen hyväksymään automaatit kun ovat olleet olemassa yli sata vuotta.
Vielä vuosituhannen vaihteessa Suomessa "tiedettiin" että automaatit ei kestä mitään ja päläpälä. Nyt niitä ostetaan kiltisti täälläkin.
Mulla käy usein niin että kun auto on ollut huollossa, niin kun etsin sen pihalta ja löydän, niin käsijarrua ei ole nykäisty kiinni, vaan kun painan kytkimen pohjaan ja auto alkaa valua. Kerpele. En tiedä ovatko ne vahingossa kuvitelleet siinä olevan sähköisen käsijarrun ja pistäneet penkinlämmittimen tms. päälle. Samoin kun käytän aina ajovaloja, niin ne on väännetty automaatille. Minusta auto pitäisi jättää niihin asetuksiin, mitä asiakas sen on jättänyt.